Død af "hidsig svaghed"...??

Startet af Karsten Jacobsen, 28 Okt 2010 - 23:14

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Jeg har aldrig set den dødsårsag før. Er der nogen, der ved, hvad det vil sige?

MVH
Karsten

Tommy Carstensen

Kan det vaere selvmord? Et skud i taagen... Skriv evt. til sproglaboratoriet ved Danmarks Radio.

Karsten Jacobsen

Selvmord var nok ikke så tosset et bud, Tommy. Det er anført som dødsårsag for en gut på kun 23 år, død 1743. Overvejer også at spørge Medicinsk Museion. "Hidsig svaghed" kan googles, uden det gjorde mig klogere.

MVH
Karsten   

Inge Bigum

Hej Karsten.

Jeg har en ane der er død af det samme. Men jeg har forstået det på den måde, at det var en sygdom, der havde et "hidsigt" forløb.  Altså en form for inflenza eller lignende, hvoraf personen døde hurtigt.

Venlig hilsen
Inge Bigum
Inge Bigum
Medlem af DIS og
Roskildeegnens Slægtsforskerforening

Karsten Jacobsen

Tak, for dit bud, Inge.

Min første tanke var, at fyren var gået helt bersærk i hidsighed og var faldet død om af et hjerteslag.

På linket http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20%C3%85rbog/%C3%85rgang%201987/Mortensen,%20Knud%20Fra%20%C3%98sterild%20kirkebog.pdf kan følgende læses:

"Michel Smeds Søn Ole i Hundstrup død d. 27de Martii og
begravet Dom. Qvasimodogen2) paa Hundstrup
Kirkegaard, gl. 21 Aar.
Hand døde af en slags hidsig svaghed, samlet med side
sting og forstoppelse for brystet, hvilket i dette foraar har
temmelig grasseret, men har dog ikke for ret Mange været
dødelig."

MVH
Karsten

Knud Madsen

Hej
Jeg giver Inge ret. En hidsig svaghed = heftig sygdom. Prøv selv ordnet.dk. Man taler jo også om galopperende sygdomme.
V.h. Knud Madsen

Hans Poulsen



ODS har en forklaring - eller 117 - på alt:

<http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=hidsig>

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karsten Jacobsen

#7
Tusind tak for svar og input, alle sammen!

Det kunne måske interessere nogen, hvad Medicinsk Museion har svaret:

"Med hidsig svaghed menes formentlig et forløb med en kronisk svækkelsestilstand som ender med en mere akut præget sygdomsfase med dødelig udgang. Febre inddeltes i 1700-tallet i forskellige typer bl.a. 'hidsig feber'. Det har formentlig ofte drejet sig om tuberkulose, som vi nu ved var meget hyppig i 1700-tallet. Den havde ofte et langvarigt vekslende forløb med afmagring og svækkelse, 'svindsot, tæring', for at ende i en akut febril dødelig 'hidsig feber'."

(Svaret er afgivet af en person, der både er læge og forsker.)

MVH
Karsten