Vejledning til mit første opslag i lægdsruller

Startet af Michael Andersen, 18 Jul 2011 - 20:33

Forrige emne - Næste emne

Michael Andersen

Hej

Jeg skal finde to af mine 2 x tipoldeforældres fødested og forældre, Peder Pedersen født ca. 1756/57  og Lars Nielsen formodentlig født 1770. Lars Nielsen er måske født i Ølsted sogn, Fr.borg Amt, hvor kb er gået tabt.

Systemet i lægdsrullerne har jeg ikke helt forstået ved at søge om det på nettet. Så for ikke at lede efter en nål i en høstak vil det være rart, hvis en kan fortælle, hvor jeg skal finde dem i rullerne.

Deres opholdssted er:

Peder Pedersen, Skævinge sogn, Strø Herred, Fr.borg Amt, senest 1785 -  død 1833

Lars Nielsen, Grimstrup, Ølted Sogn, Strø Herred, Fr.borg Amt, senest 1801 - død 1832.
Ved FT 1787 er Lars Nielsen muligvis tjenestekarl hos ovennævnte Peder Pedersen i Skævinge.

Hvilke lægdsruller skal jeg lede i ?


mvh

Michael
Aner:
Svend Villumsen Liungh, Ulrich Christian Göring, Johan Conrad Melling, Christen Jensen Veggerslev, Hans van Meulengracht. Lucas Frederik Berg

Egon Hansen

Lægdsruller som vi kender dem, og som opbevares på selvbetjeningsmagasinet på Landsarkivet i København er et resultat af stavnsbåndets ophævelse i 1788.
Da godsekerne ikke mere var ansvarlige for at stille soldater, blev der oprettet sessionskommisioner og landet blev inddelt i Lægder, sædvanligvis sognene
For førstnævntes vedkommende skal du have fat i den ældste bog der findes, sikkert kaldet ekstrasessionsprotokol, for den anden lægdsrullen  for sognet for 1801 eller gerne før hvis du ved hvor han opholder sig.Bortset fra den ældste rulle blev alle drenge af bondestand( også sønner af daglejere!) optaget i rullen ved fødslen.
Bonden Peder Pedersen kan være så gammel at han ikke mere var værnepligtig da den første rulle blev skrevet.
Du finder lister over lægdsnumre og bindnumre for de enkelte årstal på selvbetjeningsmagasinet.
god jagt
Mvh Egon

Michael Andersen

Tak for svaret Egon

Det lyder til, at det er rimelig nemt at finde ud af det.


mvh
Michael
Aner:
Svend Villumsen Liungh, Ulrich Christian Göring, Johan Conrad Melling, Christen Jensen Veggerslev, Hans van Meulengracht. Lucas Frederik Berg