registrering i kirkebøgerne

Startet af Susanne Andersen, 02 Aug 2011 - 20:12

Forrige emne - Næste emne

Susanne Andersen

Hej

Spørgsmålet er sikkert givet før, men bliver alle fødte registreret i almindelige kirkebøgerne selvom de er af en anden religion?

Med venlig hilsen
Susanne, Randers

Simon Rix Holländer Jensen

Nej desværre. Det ville være så meget lettere kun at skulle søge ét sted :)

Men Baptisterne indberetter til Baptistkirken og Metodisterne til Metodistkirken. Du kan evt. prøve at søge der, hvis du intet finder andre steder.

Susanne Andersen

Hej

Nå det var bare mht. katolikkerne.

mvh. Susanne, Randers

Hans Poulsen



Hej Susanne

Drejer det sig om 1720, 1820 eller 1920?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis Holm

Hej på tråden,

jeg er nødt til at korrigere Simon!

Vi som baptistfamilie er indført ved vores fødsler i folkekirkens kirkebøger - med navn og uden dåb, men med anmærkning om vores navngivelse. Den praksis er der lovgivning for. Så sent som i 2005 blev mit yngste barnebarn indført på samme måde.

Anerkendte trossamfund som bl.a baptister etc. kan føre egne kirkebøger/ protokoller, men kan ikke "blive fri for" ved fødslen at blive ført i folkekirkens kirkebøger ( skal ikke forstås negativt!)

Jeg har dog oplevet, at begravelser af baptister (en stor del af min egen slægt) ikke bliver noteret af folkekirken. Det er/var meget op til præsten i sognet.

vh
Lis Holm 2730  :)

Hans Poulsen



Hej Lis

"Anerkendte trossamfund som bl.a baptister etc. kan føre egne kirkebøger/ protokoller, men kan ikke "blive fri for" ved fødslen at blive ført i folkekirkens kirkebøger ( skal ikke forstås negativt!)".

Mig bekendt, men jeg er på tynd is, gælder det ikke for Det Mosaiske Trossamfund, som vistnok har selvstændige bøger, hvor fødslen inføres - helt uden om folkekirkens kirkebøger.

Derimod læser jeg undertiden i aviserne kritik fra muslimer, fordi de skal anmelde deres børnefødsler til (folke-)kirkekontoret i det sogn, hvor familien bor, og var jeg muslim, ville jeg også føle den ordning moden til ændring.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis Holm

Hej på tråden,

Hans: Du har ret - Mosaisk Trossamfund (og vist nok også Den katolske kirke) er undtagelserne.
Så glem den tynde is og kom "op på land igen" !

Der er også - i perioder - mindre debatter fra frikirkerne om det samme problem som de nævnte muslimer:

Religionsfrihed, men ikke religionslighed!

Men det er en helt anden snak - og jeg er ikke teolog/ politiker, så jeg kan ikke argumentere med store ord, men er enig med dem, der taler for civil registrering via CPR og så egne kirkebøger/protokoller for det kirkelige landskab i i alle dets afskygninger (folkekirkefolk, baptister, metodister, jøder , katolikker osv.).

Det er faktisk "dobbelt bogføring" - og jeg er heller ikke bogholder! Jeg står faktisk i 2-3 kirkebøger, fordi jeg ikke mere tilhører den baptistmenighed, jeg er "født ind i", men tilhører en anden menighed.

Susanne: undskyld, jeg blandede dette ind i din tråd - jeg håber, at du nu har fået svar på dit ? og lidt til..

vh
Lis Holm 2730 :)

John Nielsen

Hej

Anerkendte trossamfund der ønsker det kan føre egne kirkebøger.

Beslutningen om indberetning af fødsler og dødsfald til folkekirkens kirkebogsfører er i kirkebogs sammenhæng meget ny,
den blev indført i 1969 i forbindelse med CPR systemets indførelse.

Oplysningerne skal stadig findes i de anerkendte trossamfunds kirkebøger.

Hilsen John Nielsen

Hans Poulsen



Hej John

En bemærkning om et emne, som jeg véd mindre end intet om!

"Anerkendte trossamfund der ønsker det kan føre egne kirkebøger"

Ordet *anerkendte* er vistnok et ømtåleligt omdrejningspunkt, hvis jeg har forstået avislæsning rigtigt.

Det Mosaiske Trossamfund er anerkendt.

Den tilsvarende institution for muslimer - jeg kender ikke det korrekte udtryk - er det ikke.

Muligvis er der andre *anerkendte* og *ikke-anerkendte* trossamfund, som må, henholdsvis ikke må, føre egne registre over fødsler. Jeg prøver her at undgå ord, hvor *kirke-* indgår, da det er et kristent begreb.

Jeg hilser enhver rettelse til mine bemærkninger velkommen, da jeg gerne vil højne niveauet for min viden på dette punkt.

Venlig hilsen
Hans
Medlem af DIS og folkekirken,
og så kan det da vist ikke gå
helt galt

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis Holm


Hans Poulsen



Hej Lis

"..- "højne jeres viden".

Du kan blive fuldtidsansat hos mig. Jeg trænger til det.

Det vil givetvis hjælpe dig, hvis du har udprægede pædagogiske evner samt en engels tålmodighed.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis Holm


Hej,

jeg er hverken engel eller pædagog,

Det første er i hvert fald en grå én af slagsen og pædagogikken overlader jeg til andre..

Jeg blander intution , lytter gerne, før jeg kommenterer og kommer så med min evt. viden - og håber på det bedste !

Tak for tilbuddet om ansættelse - men p.t. er jeg fuldt engageret på arbejdsmarkedet og i den hjemlige familiestyrelse (forkvinde, siger han, jeg deler avis med)  + lidt mere !

Din nordjyske humor m.m. får altid smilet, somme tider et godt grin,  frem hos mig!
;D ;D

vh
Lis Holm 2730  :)

John Nielsen

Hej Hans

Samtidig med indførelsen af indberetning i 1969 ophørte også muligheden for at blive anerkendt,
istedet kan trossamfundet blive godtkendt men med færre rettigheder.

Indtil 1969 var kirkebogen registreringen med retsvirkninger, og ens for alle.

Der indførtes en civil registrering (CPR), men istedet for at gå hele vejen,
så lod man folkekirken foretage det praktiske da det var det billigste.
Det har med god grund givet en del tumult.

Indførelsen i folkekirken af DNK som indberetter direkte til CPR, kan heller ikke undgå at give mere skævvridning.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

Jamen hov!
Min nervø, som er født i Sønderjylland i 1959har både en fødselattest og en dåbsattest! I denne landsdel skal (eller skulle?) alle fødsler anmeldes til den civile myndighed som udstedte en fødselsattest.
Når barnet senere blev døbt blev sognepræsten involveret oh udstedte en dåbsattest.
Se det var en ordning som Danmark overtog fra den tyske stat, da Sønderjylland blev dansk, og "føj da at få sådan noget tysk pjat indført i den danske folkekirke!"
Nå da civilregistreringen blev indført over hele landet og skulle ske gennem kordeghnekontoret, også for ikke kristne børn, slog de kirkelige myndigheder sig volsomt i tøjret, indtil det gik op for dem at hvis registreringen skulle ske på rådhuset istedet ville de miste den indtægt!
Mvh Egon Hansen

Arne Feldborg

Hvis man skal lade følelserne ude og se en smule pragmatisk på det, så er præsten / kordegnen jo i den situation kun en civil embedsmand der udfører et arbejde for staten. Selve registeringen er der jo ikke religion blandet ind i.

Af rent praktiske grunde er det samlet på eet sted, og netop dér hvor de fleste alligevel vil komme.

Og netop derfor hedder det faktisk også Ministerialbog og ikke Kirkebog, og netop derfor betaler staten en del af præstens løn.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Hej Arne.
Jeg plejer at være enig med dig,eller bøje mig for din viden.
Betegnelserne Ministerialbog og Kontraministerialbog har jeg dog altid lært var noget som var indført i 1812  eller deromkring, da der blev påbud om at føre to kirkrbøger, eller er jeg helt galt på den?
Det meste af hvad der har været fremme i denne tråd om tidligere registrering af børn som ikke var født ind i folkekirken, lyder som den praksis at alle børn, enten de skulle døbes eller ej, først er af nyere dato.
Mvh Egon

Hans Poulsen



Hej Egon

"..født ind i folkekirken..".

Ingen er født ind i folkekirken.

Medlem af folkekirken bliver man ved dåben.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Egon Hansen

Hej Hans.
Det var da frygteligt so0m du er nøjeregnende med formuleringer Er du lige så klar i mælet når du selv melder ud?. Når jeg skriver "født ind i Folkekirken" ved du jo også at jeg tænker på børn som forældrene ønsker døbt i een af folkekirkens kirker!, i modsætning til medlemmer fra andre trossamfund.
Mvh Egon

Hans Poulsen



Hej Egon

Undertiden lufter halv- og helvoksne personer deres misnøje over at være tvunget til at være medlemmer af folkekirken, som om det var et medlemsskab, som det offentlige har påtvunget dem.

"Bebrejd dine forældre og ikke samfundet. Det er dem, der har meldt dig ind" - og de måber!

"Er du lige så klar i mælet når du selv melder ud?".

Nej, jeg begår dagligt brølere værre end den, vi her taler om.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Feldborg

Citat fra: Egon Hansen Dato 22 Aug 2011 - 20:28
Det meste af hvad der har været fremme i denne tråd om tidligere registrering af børn som ikke var født ind i folkekirken, lyder som den praksis at alle børn, enten de skulle døbes eller ej, først er af nyere dato.
Næ, det kom i 1849 med grundloven og religionsfriheden.  Før den tid eksisterede 'problemet' jo ikke, da skulle alle børn døbes.

Der er så særlige regler i hertugdømmerne, og der er efterhånden nogle anerkendte trossamfund der har fået ret til selv at føre bøgerne. Men det er jo en anden snak.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.