Kip Browser

Startet af Jan Andersen, 24 Sep 2010 - 18:17

Forrige emne - Næste emne

Jan Andersen

Kip Browser Findes ikke længere under Hjælpeprogrammer.
Hvorfor ikke? Det er et kanon program som jeg har været meget glad for.

/Jan
/Jan

Laila Olsen

Hej Jan,

Du finder det i den grønne bjælke "Værktøjer" og derefter i kolofonen til venstre under Kip-programmer
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Poul G. Michelsen

Hej Laila,

KIP browser findes ikke i den liste, jeg får frem, og jeg er logget ind som medlem.
Måske er den fjernet fra listen, efter du skrev dit indlæg, fordi download var blokeret.

Bent Mortensen, som har lavet KIP browseren, har i hvert fald truet med det som protest mod adgangsbetingelserne her i det nye forum.

Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Jørn Christiansen

Hej!

Af uransagelig årsag kan man ikke fine programmet på den nye hjemmeside, men den er stadig på den gamle hjemmeside her http://www.dis-danmark.dk/program/kipbrowser.asp
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Lars Jørgen Helbo

Nej, problemet ligger et andet sted. Årsagen er, at forumsgruppen Program- og webproblemer er forbeholdt medlemmer. Det betyder, at ikke-medlemmer, som henter programmet, ikke har mulighed for at få support til det. Download og support skal ses som en helhed. KIP-browser er freeware, som skal være tilgængelig for alle (både for så vidt angår download som support). Lukningen af gruppen Program- og webproblemer strider derfor mod programmets licens-bestemmelser.

Det kan stadig hentes via den gamle hjemmeside, fordi den tilsvarende forumgruppe der er åben for alle. Nogle vil måske mene, at det er spidsfindigheder; men tænk lige på hvordan det er gået med "Dage".  :o


Erling Agesen

En kendsgerning er - som Poul G. Michelsen skrev - at programmet ikke kan findes på den nye hjemmeside  -  ej heller, hvis man er medlem og logget på.
Det er ærgerligt.

Bestyrelsen/hjemmesideudvalgets holdning hertil savnes.

Med venlig hilsen
Erling Agesen

Søren Schandorph

Hej
Er der nogen som kan fortælle mig hvordan jeg kan bruge den nye DDD11 i KipBrowser,
jeg har kunnet med de gamle DDD??

Søren Schandorph

Jørn Christiansen

Hej Søren

Du skal bruge den kipdata.txt der ligger på DVD'en.
Her er en link til det gamle forum http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?3,690152
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Poul G. Michelsen

Hej Søren,

Jeg har ikke selv DDD11 endnu, så jeg er ikke helt sikker, men der sker ikke noget ved at prøve følgende:

Sæt DDD11 i dit DVD-drev.
Start KipBrowser.
Vælg: Filer - Åbn...
I vinduet der bliver åbnet, skal du vælge filen kipdata.txt på DVD'en og trykke Åbn.
KipBrowser burde nu fungere direkte fra DVD'en.

Hvis det fungerer, vil jeg foreslå, at du kopierer hele DVD'en til din harddisk og åbner kipdata.txt herfra. Så vil søgninger m.v. fungere hurtigere.

Jeg formoder, at der også er andre, der har tilsvarende problemer, så du må meget gerne melde tilbage med resultatet.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Søren Schandorph

Hej
Filerne med registreringerne på den nye DDD11 hedder f.eks for Pedersborg 1880

Pedersborg_1880_B0481

hvor de plejer at hedde

B0481

KipBrowser kan ikke finde de nye

Søren

Søren Schandorph

Hej

Er der nogen som kender en hurtig måde til at rename samtlige filer med, for det er det
der skal til før KipBrowser kan virke med den nye DDD11 - har prøvet med nogle enkelte
og det virker.

Venlig hilsen
Søren Schandorph

Søren Schandorph

Hej

Har løst problem med et godt program (File Renamer Basic) som jeg fandt på nettet - alle
indtastningsfilerne har nu de rigtige navne så KipBrowser virker. :)

Venlig hilsen
Søren Schandorph

KajaV Vigtåft...

Citat fra: Søren Schandorph Dato 10 Okt 2010 - 21:53
Hej

Har løst problem med et godt program (File Renamer Basic) som jeg fandt på nettet - alle
indtastningsfilerne har nu de rigtige navne så KipBrowser virker. :)

Venlig hilsen
Søren Schandorph

Det er da temmelig træls, hvis alle filer skal omdøbes, før KipBrowser kan bruges. Det er da ikke smart lavet
Hilsen Kaja

Vi ses i Legacy-Forum på http://www.legacydansk.com

Arne Feldborg

Citat fra: K. Vigtoft Dato 10 Okt 2010 - 21:56
Det er da temmelig træls, hvis alle filer skal omdøbes, før KipBrowser kan bruges. Det er da ikke smart lavet
Problemet skyldes sådan set bare, at der ikke er udkomet en ny version KipBrowser (og den særlige kipdata.txt til dette program) der passer til de nye filer.

På den nye cd-rom er medtaget samtlige årgange, også dem der tidligere har været udgivet som årgangs cd-er. For overskuelighedens skyld har man valgt at lade sognenavnet være en del af filnavnet, og for ensartethedens skyld har det været nødvendigt at ændre antallet af felter i nogle af filerne.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

KajaV Vigtåft...

Citat fra: Arne Feldborg Dato 10 Okt 2010 - 22:40
Citat fra: K. Vigtoft Dato 10 Okt 2010 - 21:56
Det er da temmelig træls, hvis alle filer skal omdøbes, før KipBrowser kan bruges. Det er da ikke smart lavet
Problemet skyldes sådan set bare, at der ikke er udkomet en ny version KipBrowser (og den særlige kipdata.txt til dette program) der passer til de nye filer.

På den nye cd-rom er medtaget samtlige årgange, også dem der tidligere har været udgivet som årgangs cd-er. For overskuelighedens skyld har man valgt at lade sognenavnet være en del af filnavnet, og for ensartethedens skyld har det været nødvendigt at ændre antallet af felter i nogle af filerne.


Hej Arne - så venter jeg da bare på den nye  :D - tak
Hilsen Kaja

Vi ses i Legacy-Forum på http://www.legacydansk.com

Jan Andersen

Jeg har konverteret DDD11 kipdata.txt til et format som KipBrowser kan håndtere.
Jeg har sendt DSI en kopi, og meddelt at de er velkommen til at gøre filen alment tilgængelig.

/Jan

Claus Munk

Og den kan nu hentes her.
Mvh Claus

Stegemüller

Tusind tak for den nye kipdata.txt - jeg havde da siddet og bøvlet med den der lå på cd'en og ikke begrebet, hvad pokker jeg gjorde forkert.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Torben Aastrup

Jeg har netop modtaget den nye DVD 2010:11, som indeholder samtlige indtastede folketællinger frem til medio 2010.

For os, der bruger KIP Browser, er der sket en radikal ændring på DVDen, som jeg vil opfordre til får en officiel udmelding under anmeldelsen af programmet. I modsætning til tidligere følger der nu en ajourført indeksfil: kipdata.txt med på DVDen, så linket i vejledningen skal slettes.

Den anden og betydelig værre ændring er, at alle datafilerne har fået navneforandring, hvor de før i tiden var navngivet eks. B8879.csv, så hedder den samme fil nu Kippinge_1787_B8879.csv.

Uden tvivl med den konsekvens som nævnt andet steds, at KIP Browser ikke kan læse de nye filer.

Nogen har allerede gjort sig erfaringer med at omdøbe de nye filer, men jeg vil alligevel opfordre til at på tilpasset vejledningen til de nye vilkår, alternativ få undersøgt, om KIP Browser bliver omprogrammeret til de nye filnavne.

Viby J, 16-10-2010 Torben Aastrup

Arne Feldborg

Løsningen er ikke at omdøbe filerne, men at bruge en kipdata.txt der passer til de nye filnavne.

Læs lige en 2 - 3 indlæg tilbage i tråden her.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Claus Munk

Hej Torben

Nu ved jeg ikke hvad du mener med en officiel udmelding da KIP Browser ikke er et "officielt" program. Men oplysningerne om DDD11 samt link til den nye kipdata.txt findes da under DIS Danmarks beskrivelse af programmet her.
Mvh Claus

Bent Mortensen

#21
Hej
Til Torben
Vil jeg sige at det ikke er muligt at ænder på KipBrowser før DVD'en er modtaget, og når den er modtaget så er der andet arbejde der trænger sig på, da KipBrowser er gratis må man vente til der bliver tid til at ændre programmet.
så indtil da brug løsningen med den tekstfil der kan hentes her på siden.
når DVD'en bliver modtaget vil arbejdet nok begynde hvis programøren får fred til det, men han skal da havde et grundlag at arbejde ud fra, alle får jo ikke deres DVD på samme tid og der kan jo også opstå problemer fra leverandørens side
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Lis Steengaard Hansen

Citat fra: Lars Jørgen Helbo Dato 09 Okt 2010 - 08:16
Nogle vil måske mene, at det er spidsfindigheder; men tænk lige på hvordan det er gået med "Dage".  :o



Hej

Hvad er der da sket med "Dage" ?
Venlig Hilsen

Lis Hansen

Leif Bærtelsen

Citat fra: Arne Feldborg Dato 16 Okt 2010 - 15:50
Løsningen er ikke at omdøbe filerne, men at bruge en kipdata.txt der passer til de nye filnavne.

Læs lige en 2 - 3 indlæg tilbage i tråden her.


Jo, løsningen var netop at omdøbe filerne for at de kunne læses i kipbrowser, eller, som det også er gjort, at ændre referencerne i kipdata.txt så de passer til filnavnene.

Begge dele er en unødvendig omvej der kunne undgås hvis udgiverne havde tænkt sig lidt om.
Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Arne Feldborg

Citat fra: Leif Bærtelsen Dato 17 Okt 2010 - 12:28
Jo, løsningen var netop at omdøbe filerne for at de kunne læses i kipbrowser, eller, som det også er gjort, at ændre referencerne i kipdata.txt så de passer til filnavnene.
Det er altså kun nødvendig at gøre een af delene. Og når der nu ligger en kipdata.txt må det så afgjort være det nemmeste.

CitatBegge dele er en unødvendig omvej der kunne undgås hvis udgiverne havde tænkt sig lidt om.
Udgiveren (DDA) kan jo dog ikke drages til ansvar for, hvad de enkelte uafhængige programproducenter gør eller ikke gør.

Efter hvad jeg har fået oplyst fra DAA for et par måneder siden var ændringen aftalt med kildeindtastningskomiteen og allerede på det tidspunkt sendt til test hos forskellige brugere.


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bent Mortensen

Hej alle
brug filerne på DVD'en som de er og brugs så den Kipdata txt fil som Jan har lavet, da alle ikke kan omdøbe filerne er det at fortrække som nødløsning KipBrowser bliver omskrevet så den kan læse filerne.

ændringer af navne er sikkert gjort for at det vil være letter at finde rund i for den der samler oplysningerne.

ved at bruge denne metode ved at bruge filerne som de er så vil de passe til KipBrowser når den komme efter omskrivning og test, så skal man tilsidst hente den KipData .txt der er på DVD'en, omdøber man skal alle filer ligges på PC'en igen

TAG DET NU ROLIGT den kommer den ny ver. af KipBrowser
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Leif Bærtelsen

Citat fra: Arne Feldborg Dato 17 Okt 2010 - 12:50
Citat fra: Leif Bærtelsen Dato 17 Okt 2010 - 12:28
Jo, løsningen var netop at omdøbe filerne for at de kunne læses i kipbrowser, eller, som det også er gjort, at ændre referencerne i kipdata.txt så de passer til filnavnene.
Det er altså kun nødvendig at gøre een af delene. Og når der nu ligger en kipdata.txt må det så afgjort være det nemmeste.

CitatBegge dele er en unødvendig omvej der kunne undgås hvis udgiverne havde tænkt sig lidt om.
Udgiveren (DDA) kan jo dog ikke drages til ansvar for, hvad de enkelte uafhængige programproducenter gør eller ikke gør.

Efter hvad jeg har fået oplyst fra DAA for et par måneder siden var ændringen aftalt med kildeindtastningskomiteen og allerede på det tidspunkt sendt til test hos forskellige brugere.




Problemet var jo bare at der ikke lå en brugbar kipdata.txt klar, da de første modtog deres DVD.

Selvfølgelig kan DDA ikke drages til ansvar. Men man kunne jo håbe på en smule omtanke, når man nu ved at en meget stor del af aftagerne bruger KipBrowser - og det er der jo en årsag til.

Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Arne Feldborg

Citat fra: Leif Bærtelsen Dato 17 Okt 2010 - 13:38
Men man kunne jo håbe på en smule omtanke, når man nu ved at en meget stor del af aftagerne bruger KipBrowser - og det er der jo en årsag til.
Det har man jo netop også gjort ved at annoncere det i god tid i forvejen.

Du ved jo udmærket godt, at der er andre grunde til at Bent ikke har ønsket at opdatere sit program her i en periode. Det er der sådan set ingen grund til at træde mere i, nu da der er en midlertidig løsning til rådighed, og nu da Bent allerede har lovet at opdatere sit program ved lejlighed.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bent Mortensen

Citat
Leif Skrev
Problemet var jo bare at der ikke lå en brugbar kipdata.txt klar, da de første modtog deres DVD.

Selvfølgelig kan DDA ikke drages til ansvar. Men man kunne jo håbe på en smule omtanke, når man nu ved at en meget stor del af aftagerne bruger KipBrowser - og det er der jo en årsag til.

Hvordan vil du have at der skulle være en brugbar Kipdata fil klar når DVD'en ikke er modtaget  det er normalt ikke DDD DDA der laver den færdige Kipdata fil jeg har brugt timer på at samle fra de CD der er udkommet for at der var muligt at søge.

den DVD der er kommet er Kipdata filen ok men problemet er at filnavnene er lavet om og det er jo ikke muligt at se før der modtages en DVD.

Brug du den KIpData fil Jan Andersen har lavet så er du kørende til den opdateret KipBrowser Kommer
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Leif Bærtelsen

Citat fra: Bent Mortensen Dato 17 Okt 2010 - 14:12
Citat
Leif Skrev
Problemet var jo bare at der ikke lå en brugbar kipdata.txt klar, da de første modtog deres DVD.

Selvfølgelig kan DDA ikke drages til ansvar. Men man kunne jo håbe på en smule omtanke, når man nu ved at en meget stor del af aftagerne bruger KipBrowser - og det er der jo en årsag til.

Hvordan vil du have at der skulle være en brugbar Kipdata fil klar når DVD'en ikke er modtaget  det er normalt ikke DDD DDA der laver den færdige Kipdata fil jeg har brugt timer på at samle fra de CD der er udkommet for at der var muligt at søge.

den DVD der er kommet er Kipdata filen ok men problemet er at filnavnene er lavet om og det er jo ikke muligt at se før der modtages en DVD.

Brug du den KIpData fil Jan Andersen har lavet så er du kørende til den opdateret KipBrowser Kommer


Nu er der jo ingen grund til at træde i harnisk over mine indlæg  ???

Jeg påpeger jo netop at du ikke har haft en jordisk chance for at ændre programmet, fordi DDA ikke har tænkt på at informere dig om de kommende ændringer.

Der er ingen grund til at jeg bruger Jan Andersens fil, da jeg selv har løst problemet inden Jan Andersens fil kom til min viden. Jan Andersens fil er den nemmeste løsning, jeg valgte blot en anden inden da.
Det kommer så til at gå ud over mig selv når der kommer en opdateret version af KipBrowser.
MVh
Leif Bærtelsen