Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Benjamin Asmussen

Kære Cay-Erik

Fantastisk! Tusind tak for al din hjælp - endelig kan jeg komme videre og finde ud af hvor mit navn stammer fra!

Hvis du vil sende mig din adresse til ba@historieblog.dk, så sender jeg en god flaske afsted!

Mange venlige hilsner
- Benjamin
Med venlig hilsen

- Benjamin Asmussen

Enevældens Erhvervsleksikon:
http://oldenburgbusiness.net/

Cay-Erik Geipel

Godt at du kan bruge det tilsendte. Hvis du er færdig med at analysere og indarbejde det, kan vi prøve at se om der findes mere i Flensborg.
Vinen var ikke alvorligt ment.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Benjamin Asmussen

#422
Hej igen

Det var en ordentlig mundfuld forfædre på én gang, som nu er med i min database - jeg bruger Webtrees. Tak!

Dine oplysninger førte mig til denne side om Johan Georg Krentel, som jeg nu ved er min 3x tipoldefar - fantastisk! Her findes oplysninger om 3500 fjerne familiemedlemmer, og jeg har taget kontakt til sidens skabere for at dele oplysninger:
http://www.123hjemmeside.dk/slaegten-krintel/1979281

Nu hvor du har fundet Jens/Jes Hans Asmussen og hans far Jens Hansen Asmussen, kan de mon så findes i borgerbogen? Det kunne være spændende at finde mere, både om beskæftigelse og familie.

Det er i øvrigt også meget interessant at en af fadderne ved lille Caspars dåb i 1841 bærer helt samme fornavne som ham, Caspar Matthies Friedrich. Det sætter tanker i gang om hvad fadderen mon har betydet for familien...

Jeg mente det i øvrigt alvorligt med rødvinen - det er det mindste jeg kan gøre efter al din hjælp, både for mig og for massevis af andre mennesker her. Send mig den adresse, hvor du vil have den sendt hen til ba@historieblog.dk, så kommer den afsted :-)

Mange hilsner
- Benjamin Asmussen, nu med over 3500 nye familiemedlemmer!
Med venlig hilsen

- Benjamin Asmussen

Enevældens Erhvervsleksikon:
http://oldenburgbusiness.net/

Cay-Erik Geipel

Jens Hans Asmussen er som bekendt med i borgerbogen som nr. 10664. Hans far med samme navn blev ikke borger i Flensborg - så vidt jeg kan se. Hvis han det var ville borgerbogen henvise til det. Hvad der skete med ham er hidtil ikke klart. Jeg vil prøve at finde ud af det. Muligvis er han død i Flensborg. Siden faderen Jens/Jes/Jis Hans(en) Asmussen var soldat i 1813 var der nok tale om en kort affære mellem ham og moderen Anna Elisabeth Catharina Heckmann (senere gift Tiedemann). Sønnens dødsattest siger at hendes opholdssted er ukendt.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Grethe Leerbech

Hej Cay-Erik,
Jeg kan jo se, at der er kommet en flot oversigtsliste over Flensborg bys arkivalier.
Jeg har gennemset den og fundet følgende-som kan være relevant for mig.

Du ved jo, at jeg stadig leder efter min tip-oldefar webergeselle Wilhelm Detlev Reimer født ca. 1818 i Neumünster

Han forlader Broager i 1840-41 og rejser iflg. kirkebogen til Sct. Jürgensby, hvor han arbejder hos Didrichsen.

Mit spørgsmål er derfor:i
-Altarchiv,
Versicherungseinheiten 581,
løbe nr. 00418

Leine-Weber,Tuchmacher, Tuchere, Wollenfabrikanten etc. 1729-1863

Er det (kun) er oversigt over fabrikanter, håndværkere etc. i Flensborg eller er det også en laugsbog , der som  de danske Laugsbøger  oplister navnet på svendende-deres lærested og år,  samt hvis de er gesellen, hvornår de kommer/rejser og hvem de arbejder hos

1. Tror du jeg kan finde Didrichsen der?
2. tror du også jeg evt. vil kunne finde Wilhelm som webergeselle der?

På forhånd tak

Mange hilsner
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Cay-Erik Geipel

#425
Hej Grethe

ja, jeg husker godt din Reimer og jeg har hele tiden haft ham i baghovedet. Jeg vil gerne slå op i fundne arkivalier for dig.

Nu fandt jeg det selv. Jeg kigger efter.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej igen Grethe

der var desværre intet at hente i de arkivalier. Det handlede sig om en ordentlig stak papirer, men jeg var heldig, de var kronologisk ordnet. Det handlede sig om forskellige ansøgninger og korrespondance mellen den nævnte personkreds og byen. Men jeg er virkelig ked af det, der var ingen Reimer eller Diedrichsen. Jeg kiggede helt tilbage til ca. 1780.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Grethe Leerbech

Hej Cay-Erik

Tusind tak for dit store arbejde, det var pænt gjort af dig- som altid.
Men jeg kan læse, det ikke er en såkaldt laugsbog, som vi har i Danmark.

Jeg tror dog, jeg har fået et lille bitte "Hul", da jeg i Neumünster optællingen 1835 - C4805 fandt følgende:

Friedrich Rohwedder, Tuchfabrikant

etc.

Lehrbursche Detlev Reimers, 18 jahre

Så nu håber jeg virkelig jeg en dag kan komme til Neumünster og se i deres kirkebog.

MAnge hilsner
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Cay-Erik Geipel

Men det var jo - så vidt jeg husker - før Flensborg/Munkbrarup- tiden. Jeg har forresten bøgerne om Munkbrarup herhjemme, men heller ikke der er der nogen "Reimer". Det er virkelig en opgave. Jeg har ent lignende problem siden mange år. Min oldefar på mødresiden døde et sted mellem 1905 og 1920 - jeg aner bare ikke hvor.
På den anden side har jeg med hjælp af ancestry løst en del gamle problemer helt overraskende, så din Reimer dukker nok op - før eller senere.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Her Cay-Erik Geipel

Du har før hjulpet mig meget.
Nu vil jeg igen gerne trække på dig.

Jeg søger efter Bødkermester Jacob Pedersen.
Det sidste jeg har på ham er:

Folketælling - 1860.
Aabenraa, Rise, Aabenraa Købstad, 4. Kvarter, Klinkebjerg, Nr. 129. Forhus, 394 - F1,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jakob Petersen, 50, Gift, Bødkermester, Aabenraa 
Helene C.. f. Wittroch !!, 33, Gift, Hans Kone, Aabenraa 
Nis Petersen, 13, Ugift, Deres Søn, Aabenraa  Født 4 November 1847 og døbt den 14 November 1847
Mette C. Petersen, 9, Ugift, Deres Datter, Aabenraa 


Derefter kan jeg ikke finde ham.

På forhånd tak for hjælpen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Cay-Erik Geipel

#430
Han er i Aabenraas borgerbog på side 196:

Petersen, Jacob, bødker, borger den 2.11.1853; født 10.3.1810 i Uge, søn af Nis Petersen og Sophie Magdalena født Hansen; gift 4.12.1846 med Helena Christina Wittrock, datter af smed Johann Friedrich W. og Catharina Maria født Lei, født den 29.5.1826 Aabenraa

Sikkert kendte data, men andre har jeg ikke.
Hvis det skulle være ham du formoder i Glücksburg må jeg skuffe dig, han er ikke med i bogen om Glücksburg. Flensborgs borgerbog kender ham ikke.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Jeg har scannet de resultater som kommer frem i det civile personregister med navnet Wittrock (Standesamt) fra 1874. Se vedhæng. Måske er der noget du kan bruge. Side 1 kommer her.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

side 2

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

side 3

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

side 4

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

side 5

Der findes en masse "Wittrock" i egnen Lauenburg, Mölln, Ratzeburg og Oldenburg, men der er for mange hits til at jeg kan sende dem. Helena Wittrock er desværre ikke blandt dem.
Kan du bruge nogen af dem jeg fandt i Flensborg sig til - dog helst ikke alle.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Til Cay-Erik Geipel.

Må jeg sige dig mange tak for din store hjælp til mig.
Du har nu givet mig mange timers arbejde.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Preben Koefoed

Hej Cay-Erik

Med risiko for at jeg har spurgt dig før, spørger jeg igen.
Kan du i en af dine kilder finde en mand, der hedder Procopius Morgenstern?? Han er født 1767 og jeg tror han kom til Danmark som soldat . I danmark arbejder han i 1801 som fri barber , altså kommer han fra udlandet.

Med venlig hilsen

Preben Koefoed

Cay-Erik Geipel

Hej Preben

der var desværre intet at hente i Flensborgs borgerbog. En søgning hos ancestry gav heller ingen hits med det fornavn - men ancestry dækker jo ikke alt.
Du kunne prøve at finde ham her:  http://de.geneanet.org/abstammung/de/morgenstern.html
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Preben Koefoed

Hej Cay-Erik
Tusind tak for svaret . Lidt at gå igang med :-)
mvh Preben

Inger Buchard

Hej Cay

Kunne du ved lejlighed finde ud af, hvem/hvilken ejendom i Egernsund der var undersåt under Marie Kirke, Flensburg

Findbuch Stadtarchiv Flensburg:
1847 - 1869
Titel:   Kirchenlansten der St. Marienkirche in Flensburg (Specialia), intus: Ekensund 1860 - 1863, Ellund 1854 -1860, Engelsby 1855 - 1861, Fruerskos (Kirchspiel Holebüll) 1857 - 1861, Harrislee 1861 - 1869, Schottsbüll 1848 - 1850

mvh

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Cay-Erik Geipel

Hej inger

Det ordner jeg gerne. Dog maa du vente 2 uger. Er lige nu paa ferie i  Bayern.6
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Marte Inger Stubberud

Hei,
jeg leter etter en mann født 31.12.1916 i Flensborg.
Han ble adoptert bort.
Er det noen som kan hjelpe meg videre på noe informasjon om vedkommende
og eventuelle foreldre?

Hilsen
Marte

Cay-Erik Geipel

Hej Marte

fødsler i Tyskland er databeskyttet i 110 år. Der for har jeg ingen mulighed til at undersøge dit problem.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Marte Inger Stubberud

Citat fra: Cay-Erik Geipel [1693] Dato 16 Jan 2017 - 19:54
Hej Marte

fødsler i Tyskland er databeskyttet i 110 år. Der for har jeg ingen mulighed til at undersøge dit problem.

Så synd.
Er det noen mulighet til å ikke måtte vente i 10 år til?

Takk

Vennlig hilsen

Marte Inger Stubberud

Cay-Erik Geipel

Hvis du er direkte efterkommer af personen kan du få adgang til attester og lign. tidligere. Men jeg kan ikke. Fristerne er : fødsler 110 år, vielser 80 år og dødsfald 30 år
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Marte Inger Stubberud

Citat fra: Cay-Erik Geipel [1693] Dato 17 Jan 2017 - 09:27
Hvis du er direkte efterkommer af personen kan du få adgang til attester og lign. tidligere. Men jeg kan ikke. Fristerne er : fødsler 110 år, vielser 80 år og dødsfald 30 år

Tusen takk.
Vet du hvor vi kan henvende oss?

Marte

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Marte Inger Stubberud

Cay-Erik

Tusen takk skal du ha for hjelp.

Marte

Cay-Erik Geipel

Hej Inger

har set på arkivalierne i Flensborg ang. "Kirchenlansten Ekernsund" under Skt. Marie kirken. Navnet Tyge Madsen forekommer i de fleste af brevene. Desværre var det ingen liste over kirkens undersåtter. Har sendt fotos af dem direkte, de fylder alt for meget her.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de