Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Ebbe Thygesen

Hej Mette og Cay-Erik

Det må I da meget undskylde. Det var ikke min hensigt ikke at respektere trådens formål.

Christian Carl Alberti boede i Flensborg sognet Adelby, og jeg troede i min naivitet, at der kunne stå noget i Flensborgs borgebog om ham.

God søndag, Ebbe

Mette Lund

Hej Ebbe

Den var nu ikke specifikt møntet på dig ;-)

Men generelt kan jeg se, at der kommer en del henvendelser, som ikke drejer sig om opslag i Borgerbogen, så jeg syntes, jeg lige ville specificere, hvad Cay-Erik tilbyder at hjælpe med.

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Cay-Erik Geipel

#302
Christian Carl Alberti er ikke med i borgenbogen og de andre spørgsmå giver bogen ingen svar på.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ingag

Dette var et fint tilbud som jeg vil benytte meg av.

Jeg leter etter opprinnelsen til min 3. tippoldefar Peter Hollinghauser f.1742 i Holstein. Han var tjener hos offiserer i København inntil han i 1777 ble tollbetjent i Trondheim. Der døde han i 1818. Han har etterslekt både i Danmark og Norge, og det er noen av dem her på DIS som også sikkert ville sette pris på å få vite hvem hans foreldre var. Vi har opplysninger om hans liv i Danmark og Norge og hans familie her, men ingen vet noe om hans aner.

Det ville vært fantastisk om du kunne finne noe om dette. Kanskje han ikke står i borgerboken, selv om han var embetsmann som toller i Norge. Jeg tror han kommer fra en familie med flere tollere.

Så ønsker jeg alle på DIS et godt nytt år.

Cay-Erik Geipel

Det navn findes desværre ikke i borgebogen.
Godt nytår også til dig.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Peter Paluszewski

Hej Cay-Erik,

Jeg har fundet en mulig slægtning Nicolay Christian Outzen i folketællingen i Flensborg 1845.
Kan du se i borgerbogen om han skulle være blevet der?

Mvh Peter

Cay-Erik Geipel

Hej Peter

han er desværre ikke med i bogen, muligvis fordi han kun i kort tid opholdt sig i Flensborg. Han er jo født i Løgumkloster.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Peter Paluszewski

Tak fordi du kiggede.

Det er en svær landsdel at få styr på folk i, så jeg håbede han kunne have slået sig ned.

Mvh Peter

Cay-Erik Geipel

Prøv at søge på Outzen/Autzen her på slægt og data, der findes meget.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Peter Paluszewski

Tak for tippet. Jeg har selv blandet mig i mange af trådene.

Måske starter jeg en ny på ham her (eller rettere hans forældre).

Mvh Peter

Ejner Stutemeyer

#310
Hej Cay-Erik.
Jeg håber du kan hjælpe mig.

Mon du kan finde noget om min oldefar:

Mand: Johan Wilhelm Nikolaus Petersen

            Født: 3 Dec. 1861
             Dåb:
             Død: 14 Dec. 1941
        Begravet:
       
MVH

Ejner Stutemeyer
MVH
Ejner Stutemeyer
Medl.nr. 4840

Cay-Erik Geipel

hej Ejnar

her kan borgerbogen ikke hjælpe. Den stopper 1869 og da var din oldefar for ung til at blive borger.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Grethe Rettmer Madsen

Har du mulighed for at hjælpe mig med min slægt i Oederqart?

Kan du også hjælpe mig med et våbenskjold fra Tyskland/Elben med navn Rettmer?

Såfremt du kan hjælpe, sender jeg nærmere oplysninger om slægten.

Venlig hilsen Grethe Rettmer Madsen, Odense.
Venlig hilsen
Grethe Rettmer Madsen
Odense C

Ejner Stutemeyer

Hej Cay-Erik

Tak for dit forrige svar.

Jeg har nu fundet min oldefars forældre:

Niels Petersen født ca 1795 i Flendsborg
Ingeborg f. Simonsen ca. 1823 i Adelbye
MVH
Ejner Stutemeyer
Medl.nr. 4840

Ejner Stutemeyer

Citat fra: Ejner Stutemeyer [5962] Dato 16 Feb 2015 - 17:27
Hej Cay-Erik

Tak for dit forrige svar.

Jeg har nu fundet min oldefars forældre:

Niels Petersen født ca 1795 i Flendsborg
Ingeborg f. Simonsen ca. 1823 i Adelbye

Kan du finde noget på dem
på forhånd tak.

MVH
Ejner Stutemeyer
Medl.nr. 4840

Cay-Erik Geipel

Hej  Ejner

der er mange Niels Petersen i bogen, men desværre ingen som matcher. Adelby sogns homepage giver heller intet, se selv: http://www.adelby.com/html/frames.htm
Beklager

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Løngaa

Hej Cay-Erik.

Jeg har en forfader Heinrich Benjamin Ulrichs som skulle være født i rendsburg 1795. Har du mulighed for at slå ham op da jeg forstår at Rendsburg skulle ligge under Flensburg ?

Cay-Erik Geipel

Hej Christian

Rendsburg er en gammel garnisonsby som ligger ca. 80 km længere sydpå end Flensborg. Kan desværre ikke hjælpe.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Løngaa


Camilla Sophie Carlsen

Hej Cay-Erik

Mon du kan finde en Hans Andreas Rünitz f. 23.01.1854 i Glücksburg?
Martha Cathrine Christine Eckhausen f. 04.06.1859 i Flensborg?
Anna Cathrine Thorsen f. 05.10.1828 i Flensborg?

Jeg har navnene på forældrene til de to sidste men der dør den også, så kan ikke komme videre.
Håber at du kan hjælpe.

På forhånd tak.

Mvh.
Camilla


Cay-Erik Geipel

Hej Camilla

jeg har kigget efter i "Sippenbuch des Kirchspiels Glücksburg" - navnet Rünitz forekommer der, men Hans Andreas nævnes ikke.
Kvinder kunne ikke blive borgere og er derfor ikke med i borgerbogen. Navnet Eckhausen findes slet ikke i bogen, navnet Thorsen kunne være Thordsen. Hvis du kender faderens navn vil jeg gerne slå op efter ham.
Du kan se de Sydslesvigske kirkebøger på Rigsarkivet.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Camilla Sophie Carlsen

1000 tak for dit hurtige svar! Havde lige glemt i farten, at du ikke kunne slå kvinder op.
Hvad angår Thorsen, så hedder han Thor Thorsen - og det er faktisk det eneste jeg ved om ham.

Jeg skal snart ind på rigsarkivet, så det passer jo perfekt. Du skulle vel ikke vide, om det er bøger man kan tilgå, eller om man skal bestille dem på forhånd?

Tak for hjælpen!

Cay-Erik Geipel

Hej igen Camilla

der findes en eneste Thor Thorsen i Flensborgs borgerbog. Han har nr. 7838 og her er hvad der skrives om ham:
Thor Thorsen (Stenberg) fra Roskilde, amtsskomager
Borgerskabsgebyr 7 Mark, garant Hans Hinrich Jepsen, borgered den 7.3.1808
gift den 16.6.1807, faderen er handskemager Rothschild Thor Nielsen (kilde kirkebog Skt.Nikolai), boede ifølge ft 1803 i Angelburger Strasse nr. 497 (27 år gammel, dvs født 1776), han har en søn nr. 9705:

Lorenz Friedrich Thorsen, Flensborg, skomagersvend
borgersøn, gift 30.3.1834, gift 1.11.1846 (Skt. Marien) folketælling 1845 Holm hus nr. 729 (36 år gammel, dvs. født 1809)

Der er jo en stor tidlig afstand mellem Thor Thorsens vielse 1807 og Anna Cathrine Thorsens fødsel 1828, men umuligt er det jo ikke.
Jeg håber du kan bruge dette.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Camilla Sophie Carlsen

Hej Cay-Erik

Du skal have så mange tak for din hjælp!
Ifm slægtsforskning har jeg lært, at intet er umuligt når man kigger på alder, børn og ægteskab, så det vil jeg bestemt kigge nærmere på :)

Bh.
Camilla

Mikkel Eide Eriksen

Citat fra: Cay-Erik Geipel [1693] Dato 10 Aug 2011 - 12:48
Jeg  tilbyder desuden opslage i "Kirchspiel Sippenbuch Glücksburg", som omhandler personer som boede i Glücksburg i tiden 1660-1874. Endvidere tilbyder jeg opslag i Aabenraa borgerbog 1686-1867.

Hej Cay-Erik

Jeg vil gerne benytte mig af tilbuddet om opslag i Glücksburg. Det drejer sig om personer i perioden 1660-1700 med efternavne:

- Milan eller Millão
- von/van Barlebendt
- von Breitenbach eller van Breedenbach

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Cay-Erik Geipel

Hej Mikkel

Bogen " Kirchspiel-Sippenbuch Glücksburg" indeholder desværre ingen af de af dig nævnte personer - beklager.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Mikkel Eide Eriksen

Alright! Tak for forsøget alligevel :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Peter Tagesen

Mojn :-)

Jeg kunne godt tænke mig at få at vide, hvad der står i Borgerbogen om: Hans Tagesen f  4/10-1802.

Fra anden kilde oplyses der, et  nr. 10434. Håber det hjælper.

På forhånd tak

Mvh
Peter Tagesen

Lise Østerberg Bahr

Hej Ebbe,


du kan måske være heldig at finde nogle data brugbare, hos Helmut Martensen, Flensburg, webside, www.adelby.com

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Cay-Erik Geipel

#329
Hej Peter

der står om ham rigtig nok under nr. 10434 at han er fra Lexgaard i Karlum sogn og er høker. Han betalte 2 rigsdalere for borgerskabet og aflagde borgereden den 27.3.1843
Han blev gift den 27.4.1842 i en alder af 39 år og hans fader er gårdmand i Lexgaard Thomas Hansen (kilde kirkebog Skt. Marien) I folketællingen 1845 boede han Südermarkt hus nr. 688 (40 år gammel). Huset har nr. 14 nu.
Jeg fandt familien i ft. 1803 og Hans ´mor hedder Frauke. Hans er 1 år gammel.


Til Lise:
siden det er Flensborg mit tilbud gælder, kommer Adelby-siden i betragtning ved hver henvendelse.
Agter du fremover hver gang at henvise til Adelby-siden ? I dette tilfælde hjælper den ikke, men det kunne du også have undersøgt inden du svarede på et spørgsmål rettet til mig.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de