Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Susanne Riis

#450
Hej Cay-Erik

Kan du finde noget på Thomas Andresen (Andersen). Måske også en vielse hvis jeg er heldig. Han bliver gift med Anne Marie Simonsen.

Jeg har en tidligere tråd om Thomas Andresen her:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,120192.0.html

Han er fundet i folketællingerne i Flensborg i 1855 og 1860 med sin familie:

Jeg finder ham  første gang i 1855 iKl. Johannisstrasse 843, Flensborg, hvor jeg ved at jeg har fat i den rigtige Thomas:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=121461#121461,17497940


Jeg finder ham og familien i Compagnistrasse matr. 441 i Flensborg i 1860, hvor jeg med sikkerhed ved at det er ham.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=10612#10612,264437

Thomas er født i Håstrup, Smidstrup sogn den 7.oktober 1821, er søn af Anders Thomsen (Thomassen)

Jeg søger også fødselsinformationer på hans børn:
Dorothea Christine Andresen, født i Flensborg ca. 1853 (Hun er min direkte ane, så en meget præcis fødselsdato ville jeg blive rigtig glad for)

Franz Christian Andresen, født i Flensborg 15 Okt 1854
Jeg håber at det er nok oplysninger for at hjælpe mig.
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Cay-Erik Geipel

Det er først og fremmest Borgerbogen jeg tilbyder opslag i. Den siger ud over de informationer du allerede har (folketællingen) ikke ret meget mere. Han er tjenestekarl, blev borger den 13.5.1853 og stammer fra amtet Vejle.
Jeg prøver at finde mere når jeg på mandag er på arkivet.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Susanne

har sendt en mail direkte med kopier af kirkebøger direkte. Filernes størrelse overgår det tilladte her.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Susanne Riis

Virkelig mange tusind tak, Cay-Erik. Jeg sætter virkelig pris på det du har gjort for mig.

mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Jørgen Bue Lond

Hej Cay-Erik,

Jeg ved ikke, om du kan hjælpe mig, men jeg søger oplysninger om en familie, der kom fra Langeland til Bredsted i Holsten omkring 1720.
Den eneste person jeg har har navnet på, hedder Maria Pedersen.
Hvis der findes kirkebøger fra den tid, har de dem muligvis på mikrokort på RA i Kbh.

Der står i et skifte fra 1744 på Grevskabet Langeland, at min kones tiptip...oldemors eneste familie nu bor i Holsten. Og ovennævte kan være en del af denne familie. Tippens far hed Hans, da hun hed Hansdatter.

Det er lidt tynd, men man kan nogen gange være heldig med at få fat i den rigtige ende.

Hilsner Jørgen

Cay-Erik Geipel

Hej Jørgen

jeg beklager, men her kan jeg vist ikke hjælpe. Flensborgs Borgerbog indeholder kun mænd. Mig bekendt findes der en by Bredtstedt, men den ligger i Sydslesvig nær Husum og ikke i Holsten.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Jørgen Bue Lond

Hej Cay-Erik,

Jeg tror det er den by.
Det var normalt dengang at kalde alt syd for grænsen for Holsten.
Bredstedt er vist nok en "danskerby". I 1803 boede der flere med navnet Pedersen.
Jeg ser efter KB fra byen, næste gang jeg er på Rigsarkivet.

Jørgen

Cay-Erik Geipel

#457
fejlplaceret svar - slettet
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Geert Andersen

Hej Cay-Erik

Da du tidligere har hjulpet mig med oplysninger om mine sønderjyske/slesvigske aner,tillader jeg at tage tråden op igen i dit Forum.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,82669.0.html

Da jeg ser,at du lejlighedsvis søger i arkiverne har du måske en mulighed for at finde hvornår Jens Christopher Laussen og Catharina Hedevig Kroog døde,da jeg formoder de døde i Flensborg.


Venlig Hilsen
Geert Andersen

Cay-Erik Geipel

Hej Geert

jeg prøver hvis jeg får tid til det kommende mandag - uden at love noget. De sydslesvigske kirkebøger kan ses på det nærmeste landsarkiv frem til ca. 1869. Men som sagt jeg prøver.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Geert
jeg fandt ikke Jens Christophers begravelse i de 3 flensborgske sogne. Derimod fandt jeg hustruen Cahtarina Hedewig Lausen født Krogh.
Hun døde den 2.3.1829 i Skt. Marien sognet og blev begravet den 4.3. Teksten er lidt utydelig, den lyder:

Catharina Hedewig Lausen, eheliche Tochter
des Schlachters Hans Krogh in Husum
und Lucia geborene ........... ist 2 mal
verehelicht gewesen 1. mit dem weiland
Schneidermeister hieselbst Andreas Petersen,
2. mit dem Bürger und Schneidermeister
Jens Christopher Lausen, und hinterläßt
aus der ersten Ehe 2 Kinder 1. Lorentz An-
dreas Petersen, 2. Heinrich Leberecht Petersen
und aus der 2. ten Ehe 3 Kinder 1. Maria Catharina
verehelichte Linden, 2. Catharina Hedewig,
verhelichte Kühne, 3. Lucia Mellina, alt
66 Jahre

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Geert Andersen

Hej Cay-Erik

Mange tak for hjælpen og det positive udfald af din indsats.

Venlig hilsen
Geert

Yvonne Reinbothe

Hej
Hvordan kan jeg finde en skilsmisse fra Flensburg i 1895 på:

Marie Margrethe Godbarsen: Født i Lunden 6 km fra Friedrichstadt i Nord Dithmarschen i
Tyskland den 28. november 1862.
og
Carl Friedrich Ferdinand Collenburg: Født: 5. maj 1860 i Altona ved Hamburg

De blev viet i  Friedrichstadt ca. år 1884

mvh.
Yvonne

Cay-Erik Geipel

Du skal først have fat i den civile vielsesattest fra det pågældende "Standesamt". På denne er nævnt hvor og hvornår skilsmissen blev foretaget. Derefter kan du prøve at få sagen fra det ansvarlige arkiv ved amtsretten i Flensborg, men jeg selv har dårlige erfaringer med lignende forsøg. De koopererer ikke særlig godt.
Kreisarchiv Nordfriesland - her kan du få vielsesattesten: https://www.nordfriesland.de/Kultur-Bildung/Kulturarbeit-des-Kreises/Kreisarchiv

Amtsretten i Flensburg : http://www.schleswig-holstein.de/DE/Justiz/AGFlensburg/agfl_node.html
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Yvonne Reinbothe

Mange tak for hjælpen
Mvh.
Yvonne

Kristian wienberg

Leder efter Christian Leopold august født ca.1790 mangler fødsels datoi Flensborg  søn af   Abel (Abelgaard), Wilhelm Anton Christian Carl, c. 1749-95, Maler. F. c. 1749 mulig i Brunsvig, d. 5. April 1795 i Flensborg, begr. sst. Forældre: Portrætmaler og Koncertmester Leopold August A. og Benigna Charlotte Retzeln. Gift 1° 5. Maj 1773 i Glyksborg med Anna Maria Rosen, f. c. 1743, d. 26. Febr. 1788 i.Flensborg, D. af Skræddermester Andreas R. og Anna Maria Hunderup. 2° 3. Okt. 1788 i Odense med Elisabeth Margaretha Martini, døbt 21. April 1755 i Sorø, d. 24. Aug. 1802 i Flensborg, D. af Apoteker i Sorø og Gæstgiver i Odense Christian Ludvig M. og Else Marie Willmann.
Fand via

Cay-Erik Geipel

Jeg vil se hvad jeg kan finde. Vender tilbage næste uge. I borgerbogen er han ikke med.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

kirsten wiberg

God morgen Cay Erik
Mon jeg kan få dig til at være så venlig, at kigge efter Sophie Margrethe Johansen, hun skulle være født 1818 i Sdr. Løgum, hvem er hendes forældre ?
Hun bliver gift med Jes Peter Jessen fra Hostrup sogn, Tønder amt, og de får det første barn i 1841
Jeg har Peter Jessen og Birtha som Jes forældre.
Med venlig hilsen
Kirsten Wiberg
Frederikssund DK

Inger Grete Andersen

Hej Cay-Erik Geipel. Jeg ved ikke om dette er måden at kontakte dig, men jeg prøver. Jeg søger hjælp til at finde dåbsdag for
Maria Birgitta Elisabeth Hammer, som er født 1.august 1830 eller 1831 i Slesvig.  Hun er døbt i Flensborg St. Marienkirke. Jeg ville meget gerne vide dåbsdag og forældre.
Håber du vil hjælpe mig. Inger Grete Andersen

Cay-Erik Geipel

Hej Kirsten

jeg har ikke uden videre adgang til kirkebøger i Sønder Løgum. Du kan se de sydslesvigske bøger på nærmeste landsarkiv.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Grete

beklager, men Maria Brigitte Elisabeth Hammers dåb var ikke til at finde i ingen af de 3 flensborgske sogne. Skulle du finde ud af nyt vil jeg gerne hjælpe med opslag. Prøv at se her:
http://www.adelby.com/html/frames.htm
Der er der en Maria Hammer hvis fader var Jens Jensen Hammer.
Har du prøvet at finde dåben i Slesvig ? De sydslesvigske kirkebøger kan ses på nærmeste landsarkiv.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Nu fandt jeg Christian Ludwig Leopold Abelgaards dåb i Flensborg Skt. Marien født den 15.1.1791, døbt 18.1. - det er nr. 25 på siden som jeg har sendt direkte.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Viggo Rasmussen

Hej Cay-Erik.
Jeg håber, at du kan hjælpe mig med dette:
Kirstine Marie Høgsted, født 19.5.1830 i Hjørring rejste til Flensborg i 1854 for at gifte sig med Carl Peter Heinrich Bock, født 1835 i Flensborg.
Enligt afgangslisten fulgte hendes søster Wilhelmine Birgitte Høgsted med på rejsen. Kirstien skulle være død den 14.7.1895.
Jeg ønsker, at du kunne finde deres vielse, Carls fødsel og Kirstines død.
Det var godt nok en lang rejse for dem i 1854 og hvordan havde hun kendt Carl. Det er ikke let at forstå.

På forhånd mange tak for din ulejlighed.
Venlig hilsen
Viggo Rasmussen.

Cay-Erik Geipel

#473
Hej Viggo

Jeg fandt Carl Peter Heinrich Bock i Flensborgs borgerbog som nr. 11945. Han blev borger den 4.7.1855 og betalte i gebyrer for borgerskabet 3 rigsdaler og 26 skillinge. Han blev født i Flensborg den 20.1.1835 i Skt. Nikolai sogn og udøvede erhvervet som kurvmager. Han far var glarmester Cornelius Bock (nr.9470). Ifølge folketællingen 1835 boede han i gaden Holm hus nr. 636 og 1855 boede han i en alder af 21 år i Angelburger Strasse hus nr. 828.

Jeg prøver at finde en vielse når jeg kommer til arkivet i morgen.
Borgerbogen plejer at nævne adressen fra vejviseren 1868/69 men det gør den ikke her. Siden jeg heller ikke fandt dødsattester (som starter 1874) formoder jeg, at enten er familien død før indførelsen af det civile personregister eller også de er flyttet fra Flensborg. Jeg prøver at finde en mulig begravelse i morgen. Skulle de have forladt Flensborg bliver det vanskeligt at finde ud af hvorhen de tog.

Faderen: nr. 9470:
Cornelius Johann Bock fra Flensborg, kromand og glarmester
borgersøn
gift den 27.8.1829, han var på dette tidspunkt galrmester i bydelen Duborg. Faderen var grovbager i Flensborg Johann Otto Heinrich Bock (kilde kirkebogen Handewitt - som Duborg tilhørte en tid lang). Død 28.11.1837 i en alder af 34 år (Skt. Nikolai sogn)

Ovennævntes fader nr. 7474:
Jochim (Otto Hinrich) Bock fra Eckernförde, grovbager og krovært
garant Cornelius Paulsen, ed 20.2.1804
død 9.9.1826 (52 år) fader bager i Eckernförde Joachim Bock (kilde Skt. Marien), Ft 1803: Norderstrasse hus nr. 115 (bagersvend hos Cornelius Paulsen)

Jeg vender tilbage efter arkivbesøget.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Til Viggo

desværre fandt jeg ingen vielse i Flensborg. Det ser ud til at familien har forladt Flensborg efter 1855. Ifølge ft 1855 (se vedhæng) var parret gift allerede 1855 og søsteren/svigerinden boede hos dem. De boede i bydelen Skt. Johannis og hverken der eller i de andre to sogne i Flensborg fandt jeg dåb af parrets børn og heller ikke nogen begravelse. De har sikkert forladt byen.
Beklager ikke at kunne hjælpe mere.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Viggo Rasmussen

Hej Cay-Erik.
Mange tak for din hjælp.
Det var venligt af dig, at bruge din tid til dette.

Venlig hilsen
Viggo

Per Andersen

Hej,
Jeg har brug for lidt hjælp.

Søren Petersen Dahl boede i Flensborg og var gift med Elise Augusta Lyck (Lÿk).
Søren Petersen Dahl var født i Kolding den 30. juli 1877.
Elise Augusta Lyck døde i Flensborg den 4. juni 1921 i Flensborg.
Omkring samme tidspunkt rejste Søren Petersen Dahl tilbage til Danmark, hvor han giftede sig igen nogle år senere.

Jeg er interesseret i oplysninger om ægteparret i Flensborg, hendes fødsel, deres vielse og specielt børn født i Flensborg frem til 1921. Jeg ved ikke om kirkebøgerne er tilgængelige så langt op i tiden.

Takker mange gange på forhånd.
Med venlig hilsen,
Per


Cay-Erik Geipel

Hej Per

jeg finder dødsattesten frem i håb om at finde flere oplysninger i den. Hun døde i en alder af 41 år, dvs. født 1880. Vielsen var så nok omkring 1900 og derfor bliver det svært at finde børn - fødselsattester er databeskyttet i 110 år. De er for tiden kun tilgængelige til og med 1907, men måske er vi heldige.
Jeg tager til arkivet næstkommende mandag og vender tilbage.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Per Andersen

Hej Cay-Erik,
Jeg takker mange gange så langt for hjælpen.
Med venlig hilsen,
Per

Cay-Erik Geipel

Hej Per

her er det jeg fandt ud af i Flensborg:

Elise Auguste Dahl født Lyk døde den 4.6.1921 i Flensborg, Harrisleer Staße nr. 31 (attest nr. 430/1921). Hendes død anmeldes af moderen enken Johanna Dorothea Nommensen født Lyck. Elise døde i en alder af 41 år, ifølge vielsesattesten er  hun  født 11.11.1880 i Leck lige syd for grænsen. Faderen var Søren Christian Emil Lyck. Hendes mand Søren Petersen Dahl nævnes boende i Svendborg da hun døde.
Elise blev gift i Flensborg den 1.9.1900 (attest nr. 220/1900) med Søren Petersen Dahl født den 30.7.1867 i Kolding. I vielsesattesten oplyses hans forældre som arbejder Jørgen Peter Dahl og Mette Kirstine Møller. Elises forældre oplyses som arbejder Søren Christian Emil Lyk og Johanna Dorothea født Nommensen.Vidner ved vielsen var Søren Christian Emil Lyck og værftarbejder Gustav Wilhelm Hentschel.
Søren Petersen Dahl nævnes i vielsen som "Stemmer" dvs. en arbejder på værftet som var med til at banke de glødende nitter i og rense stålpladerne skibet skulle bygges af.

Elise Lyk og Søren Dahl fik i tiden frem til 1906 3 sønner. Muligt, at der kom flere, men dem har jeg ingen adgang til.
13.12.1900 Emil Petersen Dahl attest nr. 1482/1900
31.12.1903 Herrmann Christian Dahl 1616/1903
18.1.1906 Marius Petersen Dahl 88/1906

Søren Christian Lyck døde i Flensborg den 11.4.1903 (attest nr. 295/1903) i en alder af 69 år på adressen Harrisleer Strasse 31.  Ved sin død var han "invalid", dvs. pensionsmodtager fordi han var skadet. Søren blev født i Fredericia, hans far var arbejder Christian Christensen Lyck, moderen Elisabeth Augusta Christine født Hansen. De boede sidst i Middelfart.
Johanna Dorothea Lyck, født Nommensen døde den 7.5.1938 i Flensborg (attest nr. 398) i en alder af 83 år i Harrisleer Strasse 31. Hun var født i Leck hvor hun blev født den 9.5.1854 og blev viet sammesteds 1876. Hun kom til Flensborg den 21.12.1882, dvs. sammen med sin lille 2-årige datter Elise og ægtemanden. Han fik nok arbejde på skibsværftet i Flensborg.

Søren Petersen Dahl nævnes 1. gang i Flensborg i vielsesattesten 1900. Han kom nok til Flensborg fordi han fik arbejde på skibsværftet der. Jeg fandt ham ikke i tidligere vejvisere.

Elises mor Johanna Dorothea nævnes i dødsanmeldelsen som "Waschfrau" = vaskekone.

Jeg håber disse informationer hjælper dig videre. Du skal sikkert i kontakt med kirkekontoret i Leck hvis du vil vide mere. Der er forresten en købmandsforretning i Leck som ledes af en Lück - sikkert samme navn.

Jeg sender attesterne direkte, de fylder for meget her.

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de