Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Per Andersen

Hej Cay-Erik,

Jeg siger virkelig tusind, tusind tak for hjælpen. Det er en meget stor hjælp. Jeg har også modtaget dokumenterne.

Med venlig hilsen,
Per

Cay-Erik Geipel

Emil Petersen Dahl døde i Flensborg den 21.1.1924. Han var scenearbejder (attest 66/1924)
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik Geipel

Jeg søger oplysninger om:

Antonie Marie Magdalena Kapp, født 1. februar 1900 i Flensborg.

I folketællingen for 1925 for Ankersgade 21 i Sønderborg står hun opført som værende født i Flensborg.


Jeg har stående, at hun er gift den 19. maj 1918 i Hørup med Hans Nissen, født 2. februar 1894 i Damkobbel, Kegnæs sogn.

Kan du se mere om denne Kapp i Flensborg ?

Det er min søsters datters ægtefælles slægt.

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Cay-Erik Geipel

#483
Hej Christian

jeg finder fødselsattesten frem ved næste besøg i Flensborg. Dog kan det vare 14 dage inden jeg kommer der igen.
Kartotekskortet findes online, se vedhæng. Ret meget mere vil der heller ikke stå i attesten.
Bag faderens og moderens navn mangler efternavnet "Kapp"
Fandt lige forældrenes vielse i Flensborg den 12.10.1895. Moderens pigenavn er "König" ikke Kuug - det må være en tydningsfejl.

Antonie havde en søster Anna Maria født 19.7.1897 i Flensborg, død 13.3.1978 Flensborg. Hun gifter sig med Paul Hermann Stammer den 27.10.1917 i Flensborg. Hvornår Paul døde fandt jeg ingen svar på, men muligvis døde han i 1. verdenskrig.

Maria Magdalena König blev født (ser ud til uægte - faderens navn nævnes ikke) den 1.2.1877, moderens navn Anna Marie König. Moderens ser ud til at giftes med Friedrich Christian Nagel den 25.10.1881 i Flensborg. Også denne attest finder jeg frem. Hvis det er den rette, så dør hun den 1.10.1903 i Flensborg.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

#484
Hej Cay-Erik

Jeg siger dig i første omgang tak - dejligt at det lykkes.

Min hustru og jeg var i Flensborg her i weekenden, på en forlænget weekend, en dejlig tur. Vi var så inde i den danske kirke på gågaden, og her står min hustrus"fætters" navn opført, H.P. Simonsen, som hjælpepræst i 1960'erne. Han er dog nu pensioneret - efter at have været dansk præst i Sattrup i mange år.

Herudover var vi inde på det danske bibliotek, som også ligger ud til gågaden - og jeg fandt faktisk noget af interesse, som jeg så nu efterfølgende skal have kigget på. Dette bibliotek kan givet være af interesse for mange med interesse i og omkring Flensborg.

Flensborg er en dejlig by - og med utroligt mange skønne og velholdte bygninger ud til gågaden (Grossestrasse). Vi fik så købt nye dyner, hos Traumschloss - til billige penge, nok ophørsudsalg. Drømmeslottet hentyder så til slottet i Celle, hvor indehaveren åbenbart kom fra.

Vi ville også have været på landsarkivet i Aabenraa, men det er så kun åbent tirsdag til torsdag, så det var vi ikke opmærksomme på ved vores reservation af hotel. Det besøg må så vente til en anden gang, men så kunne vi jo også her tage til Flensborg igen  ;D

Se også denne:

Fra http://www.alsnissen.dk/default.asp?side=2342 (oplysningerne er givet fra folketællingen i 1925)

1   Hans Nissen M   02.02   1894   G   Damkobbel/Kegnæs   Sønderborg   husfader   mekaniker   
2   Magdalene Marie Antonie Kapp   K   01.02   1900   G   Flensborg   Sønderborg   husmoder   hans kone   
3   Christian Anton Nissen   M   27.04   1919   U   Flensborg   Sønderborg   søn    
4   Hans Heinrich Nissen   M   19.12   1923   U   Sønderborg   Sønderborg   søn

1   Auguste Kaapp   K   14.07   1906   U   Flensborg   Harrieslee   rengøringspige


Med mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tak for det

Ved googling fandt jeg dette om Anton, som soldat:

4. sep. 2013 - ... Woznicka Valentin Adamczyk 1857 Gwardia Królewska Jacob Brisch 1856 2 Regiment Ulanów Silvester Goroll 1859 6 Regiment Artylerii Valenitn Goroll 1859 23 Regiment Piechoty Casper Grutzka 1855 6 Regiment Artylerii Anton Kapusciok 1853 23 Regiment Piechoty Nikolaus Kitta 1864 63 Regiment ...

Jeg håber så, at Cay-Erik kan sige lidt mere om moderens side.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Cay-Erik Geipel

Christian jeg har sendt en mail direkte p.g. af store vedhæng - flere attester.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Tusind tak for det tilsendte - det er som sædvanligt meget omfattende. Tusind tak for det.

Jeg vil nu i Ketting sogn - efter König.

Mange hilsener sydpå  :)

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ole Vagn Zinck Østergaard

Hej Cay-Erik

Jeg er blevet anbefalet at prøve at tage kontakt til dig fra Inger Toudal, bruger på DIS forum.

Kan du hjælpe med følgende spørgsmål?

Dåb af "Niels Christian Køster" født i 1818-1819 i Glüksborg, og hans søster
"Christine Magdalene Køster" født ca 1823 i Glüksborg.

Deres forældre er:
Hans Christian Køster f. 7. April 1790 i Fredericia,
Margrethe Jürgensen f. 31 Maj 1786 i Sønderhav, Holbøl Sogn, Lundtoft Herred, Åbenrå Amt.

Jeg vil være meget taknemmelig for oplysninger.

Ole Vagn Zinck Østergaard

Måske hans forældre blev gift i Glüksburg? , jeg har ikke kunnet finde deres vielse i Fredericia og Holbøl.
Mvh Ole

Cay-Erik Geipel

Jeg prøver at finde dem. Er dog ikke hjemme lige nu, jeg vender tilbage senere.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Ole

jeg har en kopi af "Kirchspiel Sippenbuch Glücksburg" herhjemme og den kender familien under nummer 846. Men desværre er oplysningerne ret sparsommelige i dette tilfælde.
Der står kun at daglejer Hans Christian Köster som er gift med Margaretha Jürgensen har sønnen Nis Christian født den 31.8.1818 i Glücksburg.
Du er vist nødt til selv at slå op i kirkebøgerne (Munkbrarup sogn) på rigsarkivet eller nærmeste landsarkiv.

beklager ikke at kunne hjælpe mere
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ole Vagn Zinck Østergaard

Hej Cay-Erik

Tusind tak for hjælpen. Jeg er glad for at have fået fødselsdato for Nis (I folketællinger skiftevis vist som Niels og Nis), som er i min direkte linie. Jeg må på arkivet for at se om jeg kan finde mere.

Mvh Ole.

Kasper B. Pedersen

Hej Cay-Erik,
Jeg vil høre, om du kan hjælpe mig med at finde Hans Jacob Anthon Brygmann. Han skulle være født i Flensborg ca. 1804, men flyttet til Fyn allerede efter få år. Hans forældre var handskemager Hans Jokum Brygmann (alternativ Hans Jochim Brügmann) født 1773 i Lübeck, og Ane Cathrine Jacobsdatter født 1777 (på Fyn).
Jeg ville gerne finde hans fødsel i kirkebogen, og måske mere om hvad hans forældre lavede i Flensborg.

Med venlig hilsen,

Kasper B. Pedersen.

Cay-Erik Geipel

Hej Kasper

jeg beklager, men der er ingen i borgerbogen med de fornavne eller erhverv. Der er 3 Brügmann (Brüggemann, Brockmann og Bruggemann), Hinrich, Diderich og Matthias Matthiesen men ingen af dem er handskemager. Den ene er bogbinder, den anden købmand. Den tredje falder helt ud tidsæssingt og er heller ikke handskemager.
Hvis personen var handskemager og udøvede sit erhverv i Flensborg var han helt sikkert med i bogerbogen.
Trods alt prøver jeg at finde en Bryggemann-dåb op omkring 1804 næste gang jeg er på arkivet.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Kasper B. Pedersen

Hej Cay-Erik,
I hvert fald tak for at du kiggede i borgerbogen.
Jeg håber dåben kan findes.

Med venlig hilsen, Kasper.

Cay-Erik Geipel

Hej Kasper

foto af dåben sender jeg direkte, den fylder for meget her.
Teksten i dåben lyder:
Født 15.2.1803, dåb 18.2.
Hans Jochim Anthon Brüchmann (har du læst Jacob forkert ?), ausser der Ehe
gezeugt und im hiesigen Armenhause geboren und
getauft, ... Vater Hans Jochim Brüchmann aus
Lübeck, Handschuhmachergesell, jetzt in Hadersleben;
die Mutter Anna Christine Jacobsen aus ......... (et sted på Fyn)
drup auf Fühnen, des Käthners Jacob Jacobsens
Tochter daselbst. 1) Christine Andersen 2) Georg
Christian Lüns 3) Anna Catharina ? (jeg tipper på Stey eller lign.)
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Inger Toudal

#498

Faderen kunne være her:

Haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, Alt Hadersleben 3te Rotte, Hauptstrasse No. 121, 60, FT-1803, C0487
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Detlef Ohlsen     52     Gift      Hausvater      Bürger und Handschuhmacher        
Maria Elisabeth Iwers     47     Gift      dessen Frau              
Hinrich Caspar Gengel     29     Ugift      Gesell      Handschuhmachergesell        
Christian Ulrich Breum     22     Ugift      Gesell      Handschuhmachergesell        
Hans Jochim Brügmann     28     Ugift      Gesell      Handschuhmachergesell        
Johann Hinrich Holm     12     Ugift      Lehrbursche      Lernt die Handschumacher Profession        
Anna Thomsen     24     Ugift      Dienstmagd  

Odense, Vends, Harndrup, Harrendrup Bye, Hospitalet (a), 57, FT-1834, C7512
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:      
Hans Jochum Brykmann     60     Gift            Almisselem        
Anne Kirstine Jacobsdatter     56     Gift            hans Kone        
Niels Hansen     11     Ugift            deres Søn

- samme sted 1840, 1845 og 1850.  

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Kasper B. Pedersen

Tusind Tak for hjælpen, så er jeg lidt videre :-)
Jeg er også sikker på, at det er ham i FT1803 i Haderslev. Jeg har fundet dem i Harndrup, og har rimeligt styr på deres liv der.
Han var 1793-94 handskemagerlærling i Assens, I 1803 var han så i Flensborg og Haderslev, og i 1804 fik de endnu et barn i Harndrup.
Så der er nogle huller at udfylde endnu, måske med hjælp af lægdsruller og pasprotokoller. Jeg tror han bl.a. var marskandiser - jeg fandt en Bröchmann der fik markedspas i Middelfart i 1812.

Forslag og tips modtages gerne,
Men ellers tak for hjælpen.

Mvh. Kasper.

Kurt Arne Empacher

Hej Cay-Erik
Jeg søger data om Frida Helene Henriette Goos skulle være født i Flensborg? År? I 1930 føder hun en søn Christian Otto Wind i Højer Tønder Amt hendes mand hedder Asmus Peter Wind hvor og hvornår han er født hved jeg ikke er det muligt at du kan finde noget om dem vil det blive modtaget med stor tak

Mvh
Kurt Arne Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Cay-Erik Geipel

Hej Kurt

Frieda Goos og Asmus Peter Wind blev gift i Flensborg den 21.4.1923 (attest nr. 187/1923). Jeg finder attesten frem og den vil levere yderligere informationer. Jeg vender tilbage, men der kan godt gå nogle dage.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Kurt Arne Empacher

Tusinde Tak Cay-Erik
Det var da super hurtigt ,det er jeg vildt glad for at du fandt
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Cay-Erik Geipel

Hej Kurt

jeg fandt vielsen, men desværre henvises kun til fødselsattesterne dvs. forældrene oplyses ikke. Asmus Peter Wind er født den 2.7.1900 i Kauslund, Adelby sogn. Du kan finde ham her: http://www.adelby.com/html/frames.htm
og jeg vil slå ham op kirkebogen næste gang. På siden jeg linkede er han født 2.6.1900 men det er nok en slåfejl.
Frieda Helene Henriette Goos er født den 9.1.1897 i Glücksburg.
Den ansvarlige civile personregisterfører finder du her: https://www.amt-huerup.de/seite/321517/standesamt.html
Der kan du også bede om attesterne, men de koster ca. 12 € gebyrer.
Vielsesattesten har jeg sendt direkte, den fylder for meget her.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Kurt Arne Empacher

Hej Cay-Erik
Rigtig mange tak skal du have ,det er meget fint og jeg ser lige på det hele når jeg er ved min egen Pc

Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Cay-Erik
Stor tak for de medsendte attester ,det er bare så godt
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Lise Jensen Olsen

Hej Cay - Erik,

Jeg ville høre, om du mon kunne hjælpe mig på sporet af min tipoldefars brødre?

Det drejer sig om Hans Hinrich Thaysen født ca 1827 i Flensburg og hans bror Andreas Möller Thaysen, født samme sted i ca. 1830.
Deres far var mølleren Christian Thaysen/Thaisen født d. 26 Februar 1799 i Ulstrup.

Deres bror Peter Christian Friedrich Thaysen flyttede til Danmark i 1862 og hvad der blev af hans brødre aner jeg ikke.

jeg ved at Andreas blev gift i 1855 med Christina Catharina Jepsen, de blev viet i Sankt Nicolai.

På forhånd tusind tak.

Lise J. Olsen

Cay-Erik Geipel

Borgerbogen nr. 9237
Christian Thaysen, stammer fra Adelby sogn, tømmermand
Borgered den 18.2.1828, gift den 6.5.1827 som møllersvend i Adelby sogn, faderen er "Häuerling" (forpagter med lidt egen jord), kilde kirkebog Skt. Johannis, folketælling 1840 Hafermarkt hus nr. 888 (41 år)
Han er formodentlig død før 1874, da det civile personregister indførtes. Det har jeg adgang til online og der fandt jeg ham ikke. MUligt dog også at han døde uden for Flensborg.
Mere om Thaysen familien finder du her: http://www.adelby.com/html/frames.htm
Gå på "Index" og finde "Thaysen

Søn borgerbog 12665
Andreas Möller  Thaysen, født i Flensborg, skipper, sømand
blev borger den 27.11.1863 i en alder af 33 år, borgerbrevet kostede 3 rigsdaler 32 skillinge, borgerbrevet blev udstedt med det samme og gebyrerne betaltes til etatsråd Hargens
gift den 15.7.1855 (25 år) sømand, faderen tømmermand Christian Thaysen (kilde kirkebog Skt. Nicolai) medlem af skipperlauget 1867-1884, ft 1845 Angelburger Strasse hus nr. 559 (14 år), ft 1855 hus nr. 559 (styrmand på skibet "Diana" til Vestindien) adresse 1868/69 Angelburger Strasse hus nr. 650
Husnumrene er ikke de samme som nu (de blev ændret sidste gang 1881)
Andreas døde i Flensborg den 17.5.1885 (se vedhæng - det er kun kartotekskortet, selve attesten findes i Flensborg.

De to andre brødre siger borgerbogen intet om.
Ifølge hjemmesiden "Adelby" stammer Christian Thaysen fra Ulstrup/Wees (Munkbrarup sogn)
De sydslesvigske kirkebøger kan du frem til ca 1870 se på nærmeste landsarkiv.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lise Jensen Olsen

#509
Tusind tusind tak Cay- Erik.
Det var dejligt at få flere oplysninger om dem.
især Andreas har været lidt af en gåde for mig, da jeg har kontakt med Helmut Martens i Flensborg og han havde desværre ikke infomation om Andreas videre liv efter borgerskabet.

Christian Thaisen dør d. 18 December 1868 i Rindum Sogn, Hind Herred, Ringkøbing Amt, hvor både ham og konen boede på aftægt hos sønnen Peter Christian Friedrich Thaysen.

Jeg ved at broderen Hans Hinrich Thaysen på et tidspunkt også boede hos broderen Peter Christian Friedrich, da han står fadder til et af hans broders børn, han står i kirkebogen opført som møllersvend hos broderen på Bundsbæk Mølle, men herefter forsvinder han sporløst.

Endnu engang tak for din store hjælp.

Med venlig hilsen
Lise J. Olsen