Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

Så fandt jeg Christina Catharina Thaysen født Jepsen også.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lise Jensen Olsen

Jamen det er jo helt fantastisk Cay-Erik!  :D
Så kan jeg få en afslutning på dem begge, af hjertet tak.

Med venlig hilsen
Lise J. Olsen

Karsten Jacobsen

Hej Cay-Erik!

Findes slægten Valentiner i dine opslagsmuligheder? Jeg er især interesseret i Jacob Valentiner, der skulle være født 8. oktober 1762 i Flensborg, hans forældre og evt. ældre slægtsled i lige linje.

Muligvis er hans kone Anna Cathrine Svankjær, født 12. marts 1757, også fra Flensborg. Det samme gælder hende, hvis det er tilfældet!

Tusind tak for tilbuddet!

MVH
Karsten

Cay-Erik Geipel

Hej Karsten

umiddelbart kunne jeg ikke finde noget. Jacob Valentiner dukker hverken op i borgerbogen, husfortegnelserne eller andre bøger jeg har herhjemme.
Men Valentiner er jo et kendt navn i Flensborg og siden du skriver han skulle være født i Flensborg vil jeg prøve at finde hans dåb eller andet. Men du er nødt til at være tålmodig lidt - det er ferietid. Jeg vender tilbage.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Karsten Jacobsen

Tak, Cay-Erik.

Når man googler Jacob Valentiner finder man flere steder med angivelse af at han er født i Flensborg.

Det dukker også op i denne folketælling: http://www.ddd.dda.dk/asp/alle_opl.asp

MVH
Karsten


Cay-Erik Geipel

Jeg tvivler jo ikke på han er født i Flensborg - jeg prøver at finde dåben. Dit link virker ikke.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Her er så dåben (nr. 28) Skt. Nikolai
den ... April der Herr Lane.... (han var skovridder og kancelliraad - se andre bilag) Rath Heinrich
Christian Valentiner und seine Fr. (au) Anna Catha-
rina Sohn Jacob
Gev.
Hr. ... (tror der står Oberförster) Balthasar Hollst.
Fr. Auguste Magdalene Stricker
Hr. Lorenz Stricker


Og så fandt jeg familien i en anetavle i Flensborg, den kommer med næste svar.
Jeg har bøgerne "historisches Kataster der Stadt Flensburg og der har familien hus nr. 440 i Skt. Nikolai sogn
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

tavlen.
Det er en kendt familie du der har taget hul på. Der er sikkert en masse mere som kan forskes i Flensborg, men det er du nødt til at klare selv. Jeg kan kun hjælpe igang.

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

3 sider af kataster bogen (side 559 indholder kun tidligere ejere)
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Bogen af Knud Gether "Middelalderfamilier i Flensborg og Nordfriesland" omtaler også slægten Valentiner. Vi ved jo nu at Heinrich Christian Valentiner var far til Jacob. Jeg fandt i farten dog ingen informationer om hvem der var bedstefar til Jacob.
Navnet Svankjær fandt jeg intet om.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#523
Her har du Anna Catharina Svanekjærs begravelse

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=203016&side=238

Jacob Valentiner er død i Vonsild og begravet i Aastrup den 13.10.1845

På den anden link jeg gav dig kan du følge Varlentiner-slægten laangt  tilbage.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lise Jensen Olsen

Hej igen Cay-Erik,

Nu var du jo så god til at hjælpe mig sidst, så jeg vil høre, om du mon kan finde noget om Hans Hinrich Möller?
Født i Flensborg ca. 1755, ifølge de informationer jeg har, så var han murermester i Flensborg.
Han skulle være viet med Anna Christina Christensen 14 Januar 1789 i Sankt Johannis.
Folketælling i 1803 siger Angelburger Strasse 809.

På forhånd tusind tak.

Med venlig hilsen
Lise

Cay-Erik Geipel

Hej Lise

han er med i borgerbogen som nr. 6413, men meget står der ikke om ham. Han stammer fra Adelby, et nabogsogn til Flensborg og er daglejer/murer. Han aflagde borgereden den 22.2.1790
gift den 14.1.1789, faderen Philipp Möller (kilde kb Skt. Johannis) og bor 1803 på den af dig nævnte adresse. 1803 er han 48 år.
Han findes også på siden Adelby.com - se her: http://www.adelby.com/html/frames.htm
Klik på indeks og søg navnet Möller. Her nævnes, at han var gift med Anna Christina Christians og at de havde 4 børn.
En søn er i borgerbogen med som nr. 8655:
Andreas Möller født i Flensborg, handelsmand, borgered den 22.2.1819
levede 21.7.1793-20.7.1839, faderen murermester Hans Hinrich Möller, 1821 kirkeværge Skt. Johannis, bydeputered 1833-1839, 1839 i bestyrelsen for Borgerforeningen. Adresse 1820 Süderhohlweg hus nr. 809 (det er faderens hus - husenes nummering blev først forandret 1840, indtil da var husene bare gennemnummeret fra 1 til det sidste). Han nævnes også som brændevinsbrænder og krydderihandler
En søn i borgerbogen:
Nr. 12112
Hans Hinrich Möller (efter bedstefaderen) født Flensborg, købmand
blev borger den 10.10.1856 i en alder af 25 år, betalte 3 rigsdaler 26 skillinge for borgerbrevet, aflagde eden 15.9.1860
født 6.3.1832
ft 1845 hus nr. 893 (det tidligere nummer 809), 1855 Hafermarkt nr. 893 (det er samme adresse bare med gadenavn - commis hos moderen)

Som sagt du finder lidt mere på "Adelby.com"
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lise Jensen Olsen

Citat fra: Cay-Erik Geipel [1693] Dato 02 Aug 2018 - 09:01
Hej Lise

han er med i borgerbogen som nr. 6413, men meget står der ikke om ham. Han stammer fra Adelby, et nabogsogn til Flensborg og er daglejer/murer. Han aflagde borgereden den 22.2.1790
gift den 14.1.1789, faderen Philipp Möller (kilde kb Skt. Johannis) og bor 1803 på den af dig nævnte adresse. 1803 er han 48 år.
Han findes også på siden Adelby.com - se her: http://www.adelby.com/html/frames.htm
Klik på indeks og søg navnet Möller. Her nævnes, at han var gift med Anna Christina Christians og at de havde 4 børn.
En søn er i borgerbogen med som nr. 8655:
Andreas Möller født i Flensborg, handelsmand, borgered den 22.2.1819
levede 21.7.1793-20.7.1839, faderen murermester Hans Hinrich Möller, 1821 kirkeværge Skt. Johannis, bydeputered 1833-1839, 1839 i bestyrelsen for Borgerforeningen. Adresse 1820 Süderhohlweg hus nr. 809 (det er faderens hus - husenes nummering blev først forandret 1840, indtil da var husene bare gennemnummeret fra 1 til det sidste). Han nævnes også som brændevinsbrænder og krydderihandler
En søn i borgerbogen:
Nr. 12112
Hans Hinrich Möller (efter bedstefaderen) født Flensborg, købmand
blev borger den 10.10.1856 i en alder af 25 år, betalte 3 rigsdaler 26 skillinge for borgerbrevet, aflagde eden 15.9.1860
født 6.3.1832
ft 1845 hus nr. 893 (det tidligere nummer 809), 1855 Hafermarkt nr. 893 (det er samme adresse bare med gadenavn - commis hos moderen)

Som sagt du finder lidt mere på "Adelby.com"

Hej Cay-Erik,

Tusind tak for din indsats.
Efter de oplysninger jeg har, så er det korrekt med 4 børn.
Hvor dejligt at du fandt den helt nøjagtige fødselsdato på hans barnebarn af samme navn, ham har jeg nemlig fundet i en folketælling, men der står kun en cirka alder.
Jeg tager i næste uge en tur forbi læsesalen i Viborg og ser om jeg kan finde flere oplysninger om Möller og Thaysen slægterne.
Tusind tak for din hjælp og fortsat god sommer.

Med venlig hilsen
Lise

Viggo Rasmussen

Hej Cay-Erik.
Jeg søger oplysninger om:
Emma Amalia Louise Levin født den 21. juli 1852 i Gettorp sogn, Egernførde.
Døbt den 22. august 1852.
Forældre: Abraham Ulf Levin og hustru Louise Frederikke Josephine Emma Mehder.
Hun flyttede senere til Danmark, hvor hun blev konfirmeret den 30. september 1866 i Byrum sogn (Læsø).

Venlig hilsen
Viggo Rasmussen

Cay-Erik Geipel

Hej Viggo

Gettorf ligger langt udenfor det område (Flensborg amt) jeg kan hjælpe i. Beklager.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

sonja karin jørgensen

Hej Cay-Erik Geipel

Prøver lykken findes der en slægt med navnet Laudentz i dine opslagsværker. Jeg søger en Johan Christian Laudentz, mener han er kommet fra Flensborg området men ved kun han bliver viet i Slagelse 1732 og er i et Rytterregiment.
På forhånd tak

Venligst
Sonja Jørgensen

Cay-Erik Geipel

Hej Sonja

ham kan jeg desværre ikke hjælpe med. Min borgerbog kender ikke navnet, (Lauritz ?). Hvis du får nye informationer vil jeg gerne prøve igen.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hanne Bakke

Hej Cay..

Har du mulighed for at slå op for mig, min mands mostre.
De er født i Flensburg.

Det drejer sig om :

Ella Elisabeth Just født den 01.09.1907 i Flensburg.
Martha Elfriede Just født den 13.10.1905 i Flensburg.
Emma Just i 1910 ( desværre har jeg ingen dato) i Flensburg.
Augusta Just (hende har jeg desværre ingenting på. Også Flensburg.
Soffi Marie Johanne Anna Just 15.11.1904 i Flensburg.

De er af forældrene Harald Oskar Just og Johanne født Preikchart.
Johanne var Katolik. Og det tror jeg også børnene blev døbt i den
tro.

med venlig hilsen Hanne :-)

Cay-Erik Geipel

Hej Hanne

kvinder findes ikke i borgerbogen og det er opslag i den jeg tilbyder. De må kunne findes i det civile personregister - fødslerne er dog for unge til at de findes online hos ancestry. Du kan henvende dig til Stadtarchiv Flensburg og bede on attesterne (12 € stykket)
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Tenna Christensen

Jeg leder efter Peter Smith, som bosatte sig i Australien i 1864. Vi har arbejdet i lang tid på at finde ud af hvem hans forældre er, men kan simpelthen ikke komme videre.

Født 18. februar 1844 i Flensborg, Slesvig, ifølge hans australske "naturalization papers" (Peter Smith)
Død  27. november 1915 i Melbourne, Victoria, Australia, (Peter Christian Smith)

- Ifølge breve som familien har gemt er hans navn Jens Peder
- Brevene er fra søstrene Marie og Louise Christensen
- På hans vielsesattest står hans fars navn som Christensen Smith, og morens navn som Ellen Dickson (tænker det måske er Thygesen?)

På forhånd tusind tak.

Judith Olsen

Hej Cay-Erik

Henvendelsen fra Tenna vedr. Peter Smith har relation til denne tråd:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,141418.0.html

Der er lidt flere oplysninger om søskende, end dem, som Tenna giver dig.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Cay-Erik Geipel

Jeg prøver at finde dåben, men der kan godt gå et par dage inden jeg kommer på arkivet igen.
Navnet er sikkert Schmidt og ikke Smith.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Tenna Christensen

Hej igen, Gitte, Anette og Judith har alle hjulpet mig, og har fundet Jens Peter født 18. februar 1842 i Agerskov. Ellers tak for hjælpen!

Flemming Hjorth

Vedrørende 2 fødsler og 1 vielse i Flensborg

Jeg søger primære kilder (kirkebøger), for at undersøge om data neden for er korrekte. Jeg vil derfor være taknemmelig, hvis nogen kan sende informationer om kirkebøgerne ("Amt," "sogn," årstal, opslag):

Johann Friedrich Brodersen
Født 24 april 1858

Data er fundet i kirkebog: Hjørring amt - Skagen sogn 1939-1943, Døde, Mappe 309:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=168944#168944,28370222


Henriette Caroline Amalie Jürgensen
Født 23 februar 1868

Data er fundet i kirkebog: Hjørring amt - Skagen sogn 1960-1962, Døde, Mappe 168:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=168951#168951,28372387

Vielse mellem Johann og Henriette
14 juli 1886

Data er fundet i kirkebog: Hjørring amt - Skagen sogn 1960-1962, Døde, Mappe 168:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=168951#168951,28372387

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Flemming Hjorth




Cay-Erik Geipel

Nu er det jo kun borgerbogen jeg tilbyder opslag i (læs mit indledning), men du er heldig, jeg har for tiden et abonnement hos archion og der fandt jeg de resp. opslag. Du kan selv se de sydslesvigske kirkebøger på nærmeste landsarkiv.
Her kommer kopien fra borgerbogen.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Henriettes dåb i Skt. Marien sogn 1868
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de