Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

Fra min tid som medarbejder ved arkivet i Flensborg ved jeg, at der meget ofte toges fejl af Flensborg og Rensborg.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Til Cay-Erik Geipel.


Efter at jeg igen har set på Kirkebogen over gifte kan jeg godt se at der står Rensborg, men da FT 1870 sage Flensborg mente jeg det også stod i Kirkebogen.

Med venlig hilsen

Svenn
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Inger Toudal


Ved vielsen 1866 står der: født i Uhlenhorst.

Ved FT-1870 står der: født i Rensborg.

FT-1860, Malt sogn: https://www.danishfamilysearch.dk/cid14757503 - se fanebladet Original Kilde, venstre side

- født i Rensborg.

Dänischenhagen: https://da.wikipedia.org/wiki/D%C3%A4nischenhagen

Kirkebøgerne for Dänischenhagen sogn op til 1876 kan ses på Rigsarkivets læsesale:
https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2014/11/Sydslesvigske-kirkeboeger.pdf

https://wiki.dis-danmark.dk/index.php/D%C3%A4nischenhagen

Uhlenhorst er nævnt her: https://de.wikipedia.org/wiki/D%C3%A4nischenhagen

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Svenn Chr. Trønning

Til Inger Toudal.

Endnu en gang vil jeg sige dig mange tak for din hjælp. FT 1860 havde jeg ikke så også tak for den.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Preben Koefoed

Hej Cay-Erik

Du skulle vel ikke kunne finde en person, der hedder Carl (Johannes) Kisner?

Jeg kan uddybe det med at han blev gift 29-11-1772 med Anna Marthe Düring. Han var selv korporal og ansat ved "Königl. Hoheit des Printzenz Friedrichs Regiment".


Cay-Erik Geipel

Desværre intet fundet i de kilder jeg har adgang til. Navnet forekom hyppigt i det tidligere østpreussen, men om din KIsner stammer derfra kan man jo kun gisne om. Beklager
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Preben Koefoed

Tak for svaret :-)

mvh Preben Koefoed

Mona Skov Jensen

Hej Cay-Erik

Vil du prøve, om du kan finde en mand for mig i Åbenrå borgerbog.

Det drejer sig om Carl Friedrich Ludvig Alexander La Roche. Han var "Branddirectors" i Åbenrå.
Han er flyttet til Åbenrå fra København, mellem juli 1813 og 1816.

Efter hvad diverse præster notere er han døbt Hoffmann men kaldte sig La Roche.

Stave måden for La Roche, har flere muligheder, bla. Rocke, Rothe, Rosche la,

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen

Cay-Erik Geipel

Han er desværre ikke med i borgerbogen, hverken som La Roche (eller de andre stavemåder) eller som Hoffmann. Muligvis var han som "Branddirector" fritaget pligten for at erhverve borgerskabet.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Mona Skov Jensen

Du skal have mange tak for, at søge efter ham.

Mvh
Mona

Helene Pedersen

Hej Cay-Erik

Jeg har skrevet dette nedenstående indlæg til dig den 17. januar og du så efter i Arcion og fandt ikke noget; så anbefalede du mig at skrive til Arkivet i Schleswig. Jeg har taget Karl-Heinz. Cartensens- mail og sendt en mail via min almindelig You See mail. Jeg har skrevet på tysk; da jeg skriver og læser tysk udmærket. Efter 4 uger har jeg ikke hørt noget fra Arkivet.

Jeg vil bare høre dig, om du har en formodning om, hvorfor jeg ikke hører noget fra Arkivet, ikke engang at de har fået min mail?


En afdød i Kirchengem: Süderstapel. Kirchenkreis Schleswig.Jeg har været både i København og i Åbenrå; men siderne mangler i Microkortene over døde 1850-1869, selvom der står at de er der.
Jeg søger Anna Maria Lorentzen gift Sievers død; hun er død efter 1845.
Hendes mand Peter siever er død år 1844 i Süderstapel. Det har jeg.
Anna Marie benævnes: Maria Lorentzen- nogle gange Anna Magrethe Lorentzen i KB i Süderstapel. Hun er født i Leck år 1782.

Hun findes i denne FT 1845
Sydslesvig, Süderstapel, Dorf Nordstapel, Freistellegebäude. 35, FT-1845 C9635
Maria Sievers, 65 år Witve, Mietsfrau, erhalten Unterstützung aus der Armenkasse. Født: Leck
Jeg har set i de håndskrevne FT fra 1860, og har ikke fundet hende der.

Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Cay-Erik Geipel

Hej Helene

hvorfor Carstensen ikke svarer kan jeg jo kun gisne om. Arbejdsbelastning, syg ? Aner det ikke. Prøv den anden medarbejder ved kirkearkivet.
Süderstapel er stadig ikke med hos Archion.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helene Pedersen

Hej Cay-Erik

Mange tak for dit svar. Jeg prøver en anden medarbejder, og ser hvad der sker.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Cay-Erik Geipel

Hej Helene

håber du læser denne besked. Jeg har løst dit problem med Anna Sievers. Kontakt mig venligst.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helene Pedersen

Hej Cay-Erik
Har sendt besked på din mail.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Geert Andersen

Hej Cay-Erik

Vedr.:Jens Christoph Laussen og Catharina Hedewig Kroog
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,82669.msg723417.htmsg723417ml#

Som det ses ovenfor har du hjulpet mig før med denne familie så jeg prøver lykken igen!

Jeg søger oplysninger om to døtre:
- Maria Catharina f. ca.1798,og gift 23.sep.1821 i Marienkirche med Georg Ludewig Lindau (1789-1844).
  Hvornår fødtes og døde hun?
- Lucia Mellina har jeg ikke noget som helst om,så alt har interessse.

Hvis der skulle være oplysninger om evt. andre ægtebørn er jeg naturligvis også interesseret i dem.


Venlig hilsen
Geert Andersen

Cay-Erik Geipel

Hej Geert

er på sporet af de nævnte personer. Vender tilbage senere, det er tidskrævende.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#587
Hej Geert

jeg har nogle informationer og kopier til dig. Men jeg kan ikke sende dem fordi jeg ikke ved din mail. Min er nævnt under mit navn. Filerne er for store til at blive vedhæftet her.
Fandt 3 døtre: Maria Catharina Lausen født 1798, Catharina Hedewig født 1800 og Lucia Abelina født 1803 alle i Skt. Nikolai. Mere i det jeg vil sende dig.
Georg Lindau døde mellem 1840 (ft) og 1844 (en søns begravelse), Maria Catharina efter 1859 (en anden søns vielse hvor faderen igen nævnes som afdød mens moderen er i live). Men begge begravelser fandt jeg desværre ikke i Flensborg.
Georg Lindau og Maria Catharinas 2 sønner Friedrich Christopher og Johann Christoph Wilhelm blev begge borgere i Flensborg og giftede sig der.
Send mig en mail.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Morten Nielsen

Hej Cay-Erik

Kan du hjælpe mig med, i hvilken kirke i Flensborg

Andrea Henriette Clarelia Johanna Paulsen

er døbt?

Hun er født 11. december 1866 og døbt 13. februar 1867.

Hendes forældre er: Andreas Carl Paulsen og Ida Cecilie Johanne Marie Wirstrøm.


Venlig hilsen
Morten Nielsen

Cay-Erik Geipel

Hun blev født og døbt i Skt. Nikolai sogn. Faderen er fotograf og forældrene blev gift i Skt. Marien sogn den 13.6.1866
Andreas (født 1828) er søn af daglejer Paul Detlef Paulsen i Skt. Johannis sogn (kilde borgerbogen)
Se vedhæng
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Morten Nielsen

Hej Cay-Erik

Tusind tak for hjælpen - interessante oplysninger!

Det er lidt pudsigt, at der i denne KB-indførsel optræder samme fejl, der også ses i senere KB- og personregisterindførsler, hvor moderen Ida Cecilie Johanne Maria er nævnt; hun er ikke født v. Wasmer, men derimod Wirstrøm - det er hendes mor (altså Andreas mormor), som er en v. Wasmer.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Cay-Erik Geipel

Her har du vielsen:
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Morten Nielsen

Hej Cay-Erik

Tak for vielsen.

Venlig hilsen og god weekend.
Morten Nielsen

Cay-Erik Geipel

Paul Detlef Paulsens begravelse
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Morten Nielsen

Tak for vielse og link, Cay-Erik.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Helene Pedersen

Hej Cay-Erik
En lille hilsen fra mig (Helene i Frederiksværk), som du fandt Anna Marie Sievers død til i Oldenswort Kirchengemeinde.

Du skrev i mailen at du havde alle børnenes dåb. Jeg mangler kun at finde et barn døbt og det er Christina Sievers, som var gift med Johann Thedens, som rejste til USA.

Alle de andre søskende er født i Süderstapel; men Christina kan jeg ikke finde.
Peter Sievers og Anna Maria Lorenzen har jeg aldrig fundet gift. Peter Sievers er født i Süderstapel og Anna Maria Lorenzen i Leck; jeg har søgt i Leck og Süderstapel. De kan jo være gift et helt andet sted og fået Christina Sivers der.

Nu skal du ikke bruge al din tid på mit spørgsmål, det var bare hvis du havde fundet Christina født.   
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Erik Rødsgaard Jensen

Kære Cay-Erik.

Vil høre om du eventuelt kunne hjælpe mig med en vielse mellem Jes Carl Nielsen, født den 14/1 1825 i Ådum, Ringkøbing amt og Marie Clausen, født Petersen, født den 26/3 1818 i Feldsted, Flensburg. Vielsen har sandsynligvis fundet sted i Flensburg på et tidspunkt i 1850erne.

Jeg har i dag lavet en tråd om familien under "aneefterlysning", hvortil jeg har fået stor hjælp. Desværre har det ikke været muligt at spore deres vielse. De dør begge i henholdsvis 1910 og 1911 i Brørup, Ribe amt.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Cay-Erik Geipel

Hej Erik

prøv at læse de sidste svar af Gitte i din tråd under "aneefterlysning"
Der skrev jeg tdiligere, at Jes Carl Nielsen blev gift i Flensborg den 8.5.1852 i den danske menighed i Flensborg.
Denne menigheds kirkebøger er ikke online hos Archion og jeg selv kommer ikke regelmæssigt på arkivet i Flensborg mere.
Jeg ved ikke om disse kirkebøger findes i de anske arkiver ligesom de tyske. Det burde du undersøge. Ellers boede familien i St. Marien sogn.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Til Helene

jeg har ikke gemt mailen med oplysningerne. Hvornår skulle Christina være født ?
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Inger Toudal

#599
Venlig hilsen
Inger Toudal