Folketællinger fra Haderslev Amt

Startet af Peter Bøjesen Jensen, 02 Nov 2010 - 21:44

Forrige emne - Næste emne

Peter Bøjesen Jensen

Hej
Jf. min tråd under aneefterlysninger : http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,1946.0.html
søger jeg nogle aner, som måske er flyttet til Haderslev Amt i 1865.

Jeg kan ikke se, at der findes nogen tilgængelige folketællinger fra f.eks. 1870, 1880 el. 1890.
Er der nogen som har forslag til hvordan man kan komme videre??
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Inger Buchard

Fra 1874 kan du være heldig, at der findes 'kommunale' til- og afgangslister: Melderegister. De står på LAA.
Med det fyldte 20. år blev mænd registreret i lægdsrullerne i det sogn, de var født, hhv. efter flytning til andet amt i det sogn, de boede i. Du skal lede efter 'alfabetiske lister' for sogn og fødeår på LAA.
De kan dukke op som faddere i sognet, de bor i.
Men folketællinger finder du ikke; de blev destrueret, når statistikerne havde analyseret dem.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Bøjesen Jensen

Hej Inger
Tak for dit svar.
Ærgeligt med folketællingerne  :(
Der er jo nok ikke andet for en at komme en tur op landsarkivet og kigge lidt i lægdsrullerne, medmindre jeg kan finde nogle oplysninger andet steds.
LAA; mener du dermed Landsarkivet i Åbenrå?, for der kan jeg desværre ikke lige komme til.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Inger Buchard

Du kan ikke finde sønderjyder fra preussisk tid i de danske lægdsruller, logisk nok, så du må se at finde til Aabenraa engang og bladre i kilderne dér

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Bøjesen Jensen

Ok ærgeligt  :(
Så kommer det nok til at vente ca 20 år endnu til jeg kommer på pension  :)
Må jo evt. håbe på, at det ikke er der de er flyttet hen. Kunne i hvert fald ikke finde drengenes konfirmation i kirkebogen på AO.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk