hvem var "Peder Wendel" fra 16.tallet?

Startet af Finn Holbek, 22 Aug 2011 - 12:24

Forrige emne - Næste emne

Finn Holbek

Jeg har længe grublet over min tip-5, Charlotte Amalie Wurff (Würff)s moder, da hun er fra den tid hvor kun faderen blev nævnt ved dåben (Viborg, Sønderlyng, Ålum- 1685-1729 opslag 226) (http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I12888&tree=2).

For få dage siden dukkede løsningen op på Nygaards sedler; moderen var Anne Hansdatter Mossin, datter af Provst Hans Dinesen Mossin og Mette Pedersdatter Wendel (forældre til den kendte præst Hans Mossin g. m. Anne Wissing, stamforældre til den danske gren af slægten Schønheyder).

Under flere søgninger på Nygaards fandt jeg frem til en Karen Pedersdatter Wendel g. m. Hospitals forstander i Randers Johan Piper, og da denne optræder som fadder ved ovennævnte Charlotte Amalie Wurffs dåb, virker det ligetil, at Mette og Karen Wendel er søstre, - Johan P. er jo svoger til Charlotte A. W.s mormor, en naturlig fadder.

Dvs. at der nødvendigvis må have været en Peder Wendel, men jeg har ikke kunnet finde noget som helst om ham, da alle søgninger drukner i nutidige personer med omtrent samme navn.

Hvis nogen af jer der kender til ham, og generelt til slægten Wendel, hører jeg gerne nærmere.

På forhånd tak  :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Regelsen

Hej Finn

Præst ved St Mortens Kirke i Randers, Hans Jørgensen Kiærsgaard, var 1.g.
gift med en Margrethe Palæmonsdatter Wendel. (Reg. efter hende 06.12.1695, 5 børn)
Venlig hilsen
regelsen

Finn Holbek

Hej Regelsen

Ja og denne Palle (Palæmon) optræder i Nygaards med patronymet Pedersen, så der er sandsynligvis en sammenhæng. (Han har i øvrigt en meget stor efterslægt, hvis man kan stole på oplysningerne fra Geni).

Jeg har her til aften fået en mail som besvarer en del:

Iflg. nu afdøde slægtsforsker Carl Langholz var Peder Wendel proviantforvalter og slotsskriver på Bohus - idag i Sverige, men frem til 1658 under Norge og derfor har mange danske adelsmænd været høvedsmænd på slottet.
Det kan ikke udelukkes, at slægtens oprindelse måske skal findes i Sverige og måske har sit navn for lokaliten Vendel i Uppland.


E-mail: Henrik P. Jensen pr. 22-08-2011.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Kurt Eriksen


Hej Finn!

Prøv at kontakte denne ekspert:

citat

Hej Annelie Gunnarsson. Den "ældste" kendte Wendel kan være Magnus Jepson W
..Kaldes 1711 for borger og fisker i Sölvesborg. Gift 1. m. Sissa Jönsdotter.
Svogeren Jon Jönsson døde november i pesten 1711 i Gälltofta by, Rinkaby sogn,
Villands h.. Magnus rejser med hustru og datteren Anna Cecilia nov/dec. 1711
ned til Jon's enke for at overtage fæstet af gården.Ultimo dec. dør Sissa
("Magnus Jäps Hustru")og datteren af pest. Efter ca. 2 år gifter Magnus sig m.
Ellena/Helena Pährsdotter. De får mindst 6 børn. En af disse er Peter W.,
f. 21. juni 1719, død 20. el. 28. okt. 1785 i Lübeck. Han var skipper, gift
2 gange og fik ialt 13 børn alle født i Åhus.(første søn døbt Magnus!)
Ifølge en familietradition kom den "første" Wendel til Sverige ca. 1670 og
blev jæger på Trolle_Ljungby, Villands h.. Af slottets ejer Wilhelm Julius
Coyet fik han et husmandssted i Wännerberga by. Da fam. Wachtmeister overtager
slottet ca. 1705 skulle ....Wendel være flyttet fra sognet - måske til Sölvesborg?.
Magnus er født ca. 1680?, død tidligst 1724/25 i Rinkaby sogn? Da han overtager
svogeren Jon's gård er der åbenbart uenighed om det juridiske og arven. Sagen er
omtalt i Domstolsprotokollen fra Villands h. 1712. Her står også:" 1711, 12. okt.,
§3,"Lägesmål-Magnus Jepson Wendel i Sölvesborg og Kirstina Pährsdotter i Walje,
som afvikit upp i Pestbygden i Blekinge". Denne sag har dog næppe noget med "arvtvisten".
Om arven er der noteringer for 1712, 4. marts, 16. juni og 20. juni. Oplysningerne
om Magnus Jepson W. har jeg fået af Gerty Bengtsson via kontakt med Scangen. Jeg er
i slægt med Wendel gennem min farmorsmormor Jacobina Ulrika W., f.1832, Ystad, d. 1912,
København. Ønskes flere oplysninger om Peter Wendels efterkommere har jeg disse indtil
ca. 1880. Venlige forskerhilsener Michael Adeler-Bjarnø mabpa28@webspeed.dk

citat slut

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Finn Holbek

Hej Kurt

Tak for ovenstående, det er skrevet bag øret.

Der ligger foreløbig en bunke brikker som ikke rigtigt passer sammen, men det kan jo komme en dag.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk