Hvordan tackler man dette

Startet af Aase Jensen, 01 Nov 2010 - 22:04

Forrige emne - Næste emne

Aase Jensen

Hej
Jeg har et stort problem, skal jeg tage dette som det er eller hvad?
Hvor hurtigt bliver sådan et skifte sat i gang?
Hans Clemmensen, født 4-12-1735 i Biersted, opslag 55 i 1724-1815 blev begravet 9-11-1794,  73 år gammel står der på opslag 171 i 1724-1815 Biersted, Aalborg Amt
Gift 7-12-1768 i Biersted  med Anne Andersdatter opslag 23 i 1724-1815
men der er skifte efter Hans
29. sept. 1794 skifte  efter afg. Hans Clemensen i Biersted, gift med Anne Andersdatter, hvis lavværge er Peder Nielsen i Biersted. Deres børn er Clemen Hansen, 18 år, og Kirsten Hansdatter, 24 år, hvis kurator er Espen Poulsen i Biersted.
1½ mdr. efter bliver han begravet, der er noget galt
Han er jo ikke 73 år ved død men 59
Venlig hilsen
Aase Jensen

glemt opslags nr, derfor redigeret

Hans Poulsen


Hej Aase

"..Hans Clemmensen, født 4-12-1735 i Biersted, opslag 55 i 1724-1815..".

Har du undersøgt, om 1735-Hans døde tidligt, måske som spæd, således at navnet blevet givet til en lillebror - født mange år senere?

FamilySeach er ikke samarbejdsvillig, og der er langt til ft. 1787 og til oprettelsen af lægsdrullen i 1789.

Måske er der ingen vej udenom en omhyggelig gennemgang af kirkebogen for at se, om du han finde en senere lillebror-Hans.

Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Kær, Biersted, Biersted bye, ingen, 11, FT-1787, B1535
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Clemensen 46  Gift Hosbonde Bonde og gaardbeboer  
Anne Andersdatter 49  Gift Madmoder  
Kirsten Hansdatter 14  Ugift deres barn  
Clemen Hansen 11  Ugift deres barn



Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Kær, Biersted, Biersted Bye, ingen, Familie 13, FT-1801, B2286
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Ane Andersdatter 68  Enkemand Husmoder gaardbeboer  
Klemen Hansen 26  Gift hendes søn  
Else Larsdatter 21  Gift hans kone  
Hans Klemesen 1  Ugift deres søn


Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Aase

"..Har du undersøgt, om 1735-Hans døde tidligt, måske som spæd, således at navnet blevet givet til en lillebror - født mange år senere?..".

Efter en god nats søvn er jeg så småt ved selv at gå væk fra denne teori.

I hvert fald har jeg ikke kunnet se i kirkebogen, at 1735-Hans døde som barn.

Prøv lige at bruge nogle få minutter og efterprøve mit udsagn:

AO Aalborg amt
Kær herred
Biersted sogn
1724 - 1815
Opslag 156 og nogle få opslag frem.

Desværre er der ikke i kirkebogen konfirmationer fra den relevante periode, dvs., 14 - 19 år EFTER dåbstidspunktet 1735.

Kan det mon være en ren skrivefejl, at der står *73* år ved dødsfaldet?


Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Aase Jensen


Hej Hans
Jeg hælder selv til, at det må være en skrivefeil,MEN alligevel hvorfor  bliver der holdt skifte, den 29-9 og han først bliver begravet 9-11.
Jeg har været den kirkebog igennem rigtig mange gange, også for at finde Hans Clemmensens forældre Clemen Hansen og Kirsten Larsdatter, døde, den eneste Kirsten jeg har fundet er på opslag 165, ingen Clemen Hansen, Aabybro Kirkebog er også gennemsøgt uden resultat, hvorfor Aabybro, der er efterslægten også, eller også kan jeg bare ikke se skoven for træer.
Mange tusinde tak for inputtet
Venlig hilsen
Aase

Karen Graabæk Møller

Hej Aase

Jeg ville nok koncentrere mig lidt om korrektheden i afskriften af skiftet - jeg regner med at du har fundet det på nettet. Har du det i original form? Kan du få nogen til at checke det. Det kunne jo være der skulle stå november i stedet for september. Den ene side jeg fandt, havde ikke noget mellem dette skifte og det næste i januar 1795.

Man kan jo ikke sætte et skifte i gang uden at manden er død, og med mindre der var to Hans Clemensen'er er han jo først begravet i november. Hvornår han er død, er ikke så nemt at vide, men uden mulighed for at lægge ham på køl, har han nok ikke været død meget mere end en uges tid, da han bliver begravet. Ellers ville det give en forfærdelig stank i kirken  ;)

Med venlig hilsen
Karen G. Møller

Aase Jensen



Hej Karen
Tak for din respons ;D
Nej, jeg har ikke det originale skifte, desvære.
Men jeg tror det MÅ VÆRE en skrivefejl, og hvis der havde stået 29 -10, så havde det passet noget bedre med begravelse 9-11
Venlig hilsen
Aase

Lillian Larsen

Hej Aase

Har du modtaget min brev?Jeg kunne ikke læse mine egne kragetæer(det var gadenr.)

Jeg har fundet lidt mere der fortæller hvordan vester Laurs Jensen i Bejstrup fandt en pige på Øland,samt litteraturliste fra foredraget i mandags.

Hvor har du fundet skiftet efter Hans Clemmensen???

Hilsen Lillian


Karen Graabæk Møller

Hej Aase

Gætter jeg rigtigt når jeg regner med at du har set skiftet på nettet? Jeg fandt selv flere sider hvor skiftet var nævnt, og jeg har en formodning om at den oprindelige kilde måske kan være mormonernes afskrift at skifter i Danmark?

Hvis dette er tilfældet kan man vel forestille sige forskellige måder at fejlen kan opstå. Måneden kunne jo sagtens have været skrevet som 9ber = november, men måske fortolket som 9. måned??

Jeg synes du skal finde et lokal arkiv som måske kan være behjælpelig med at lokalisere skiftet - det kan være de vil slå det op også.

God jagt,
Karen G. Møller

Aase Jensen


Hej Karen

Du gætter rigtigt, :D det er fundet på nettet og du skal have tusinde tak for responsen.
og jeg har nu muligheden måske, for at få det originale skifte.
Venlig hilsen
Aase

Aase Jensen


Hej Lillian

Ja, tusinde tak for brevet og efter samtalen med dig, så er skiftet fundet under Bjørnkær og afskrevet af Rigmor Nørgaard, så hvis du kan finde det vil det være alle tiders ;D
Venlig hilsen
Aase