Samsø herred.

Startet af Aase Madsen, 10 Sep 2011 - 14:50

Forrige emne - Næste emne

Aase Madsen

Samsø herred har før hørt til Holbæk, men nu står der pludeslig Skanderborg, når man går ind på AO.
Er der nogen der kan give mig en forklaring på det?
Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Niels Bjøreng

Kirkeligt hører Samsø under Skanderborg amt. Verdsligt (FT, fx) under Holbæk amt.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Aase Madsen

Jeg undrer mig, for da jeg beyndte min slægtsforskning for flere år siden, hørte Samsø under Holbæk.
Jeg har set meget på Samsøs kirkebøger, for min oldefar kom derfra. Dengang stod der på AO, Samsø, Holbæk. Jeg mener kirkerne på Samsø i vore dage hører til Århus.
Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Arne Feldborg

Samsø har aldrig hørt under Holbæk amt i kirkelig henseende.

Det er et provsti under Aarhus stift. Derfor er kirkebøgerne afleveret til Landsarkivet i Viborg. At de på AO er kommet til at ligge under Skanderborg og ikke under Aarhus skyldes simpelthen det arkivnummer man på LAV har givet dem.

I verdslig hensende, feks. folketællinger osv. er Samsø som allerede nævnt et herred under Holbæk amt.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Aase Madsen

Det med aldrig, kan ikke passe. For min slægtsforskning statede for flere år siden og da hørte det under Holbæk på AO.
Venlig hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Arne Feldborg

Samsø har aldrig hørt til Holbæk amt i kirkelig henseende. Det var og er et provsti i Aarhus stift og kirkebøgerne ligger på Landsarkivet i Viborg.

Det var bare en oplysning, ikke et debatoplæg.

Om der på et tidspunkt har ligget nogle kopier af kirkebøger fra Samsø under Holbæk amt på Ao kan jeg naturligvis ikke modbevise. Men jeg tror du husker forkert, eller forveksler det med folketællinger.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Aase Madsen

Hej Arne.
Jeg har sendt et indlæg angående emnet til AO, for i mit slægtforskningsprogram, står alle i min slægt som er fødte på Samsø i Holbæk amt, hvis det er forkert skal det jo rettes til, men jeg vil vente på svaret fra AO.
Venlig hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

John Nielsen

#7
Hej Aase

Det behøver du ikke at vente på, Arne har som sædvanligt ret.

Her er et klip fra DIS Sogn herred amt:
"Samsø, der tidligere i nogle sammenhænge (gejstlige) blev regnet med til Århus amt, og i andre sammenhænge (verdslige) blev regnet til Holbæk amt."

Kirkebogsregistraturerne for Samsøs sogne starter med "C" og det eneste arkiv der anvender det er LAV.

Hilsen John Nielsen

Aase Madsen

Jeg kom pludselig i tanke om at gå ind på Samsørødder, for der kan man se hvad der er blevet meldt.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Anette Eriksen

#9
Hej Aase,

Jeg har - som dig - forsket i min Samsø slægt i en del år og alle steder har Samsø stået som Holbæk Amt. Først på AO er jeg stødt på at det nu er Skanderborg.

Det er kilder som folketællinger, udvandrede, krabsen (med stedangivelse). Der står alle steder at Samsø hører til Holbæk Amt. Jeg er dog stødt på Århus i forbindelse med en straffesag i 1850.

Hvis du søger på google kommer der masser af eksempler på, at Samsø har hørt til Holbæk Amt. Jeg ser ingen steder, at der står Skanderborg.

Jeg "saksede" lige denne fra wikipedia:

Samsø Herred er et herred i Holbæk Amt. Herredet hørte i middelalderen under Åbosyssel, og var da delt i et Nørre- og et Sønder Herred. Det kom senere under Kalundborg Len. Det blev i 1662 ændret til Kalundborg Amt, der efter forskellige konstellationer af fællesstyre, ved reformen i 1793 blev lagt sammen med de øvrige herreder i Holbæk Amt.

Ved Kommunalreformen (1970) kom Samsø igen under jysk styre i Århus Amt.

I herredet ligger følgende sogne:

Besser Sogn
Kolby Sogn
Nordby Sogn
Onsbjerg Sogn
Tranebjerg Sogn

Så uanset hvad der er gejsligt, versligt etc. så jeg i hvert fald godt forstå dit synspunkt. Jeg har selv undret mig over præcis det samme.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Aase Madsen

Hej Anette.
Jeg undrer mig stadigvæk over det med Skanderborg amt.
Hilsen Aase

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Anette Eriksen

#11
slettet

Carsten Nielsen

#12
Hej,

Jeg tog lige et et check

KB Skanderborg amt, Samsø herred, Nordby sogn 1882-1892

Opslag 1 (Forside) siger:
Ministerialbog for Nordby Sogn (under Holbæk Amt)

Her er det altså den originale kirkebog for Nordby, der siger
de hører til Holbæk amt.

Mvh
Carsten

[vedhæfting slettet af admin]

Arne Feldborg

#13
Ja, Samsø hører i administrativ hensenede under Holbæk amt (formentlig også derfor præstemanden har skrevet det parentes).

Men i kirkelig hensende er det er et provsti under Aarhus Stift og har altid været det. Ellers ville kirkebøgerne jo heller ikke være afleveret til landsarkivet i Viborg.

Emnet har været diskuteret til hudløshed adskillige gange, og det er ikke min hensigt at gå ind i en ny ørkesløs diskussion om hvorfor det er sådan og hvilke misforståelser det i tidens løb har givet anledning til.

Jeg fortæller bare til orientering at sådan er det. Og derfor ligger kirkebøgerne på LAV og har dér fået arkivnumre der gør at AO har fået dem placeret i Skanderborg amt.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anette Eriksen

Jeg kan alligevel ikke dy mig  ;D

At kirkerne på Samsø hører til Århus Stift ændrer ikke på, at sognene på Samsø i Holbæk Amt. Præcis ligesom det faktum, at Vallensbæk lå i Københavns Amt, men hørte/hører til Helsingør Stift, der lå i Frederiksborg Amt.

På AO ligger kirkebøgerne for Vallensbæk under Københavns Amt. Derfor burde kirkebøgerne for Samsø efter min bedste overbevisning også have ligget under Holbæk Amt.

Jeg har læst og forstået Arne Feldborgs kommentarer - også teknikaliteten om hvorfor de så endte i Skanderborg - jeg er blot ikke helt enig i hans konklusion.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Arne Feldborg

#15
For fjerde og absolut sidste gang:

Jeg har ikke draget nogen konklusioner, og der er ikke noget du behøver være enig eller uenig i  - jeg har blot forklaret hvordan tingene hænger sammen. Take it or leave it.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anette Eriksen

Hej Arne,

Beklager at jeg tillod mig at sætte tingene i et andet perspektiv end det du meldte ud.

I'll take it - and leave it!

Mange hilsner
Anette Eriksen