fra ankomst til dansk jord ?

Startet af Anne Karatas, 03 Nov 2010 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Anne Karatas

Hej

Findes der et sted de svenske emigranter blev skrevet ind når de ankom i kbh ?

Jeg kan ikke finde hende under indvandring - men ved at hun forlod Sverige 22/10 1880
med kurs mod københavn.
Hun kom 1880 - og gifter sig i 1891 med en dansk mand i Glostrup .

Jeg har forsøgt at søge Bothilda Nilsdotter  f. 8/3 1862 ( Nilsson & Nielsen) i indtastede FT.

Findes der bedre metode til at finde hende end at nærlæse samtlige FT i KBH ?

Mvh Anne

Lissa Pedersen

Hej Anne,

Prøv at søge her: http://ddd.dda.dk/immibas/htm/immibaslink.htm. Der er en enkelt Bothilda Nilsdatter, som kommer i 1880, men der står, at hun er født i 1858.

Lissa

Anne Karatas

Hej

Tak. Men jeg kan ikke få nogen af dem til at passe, svenskerne virker meget nøjagtige med deres
bogføring. Og ingen har datoer der passer.
Bliver man ikke skrevet ind i DK ligesom en tilgangsliste ?

Mvh Anne

Hans Poulsen


Hej Anne

Mon det er din Botilde, der figurerer i denne ft. 1885, selv om alderen ikke helt passer?



Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Kalkbrænderivej (Ulige numre), Udb. Klædebo, Kalkbrændervej 21 Matr. 1040 Forhus Kjælder, 3, FT-1885, C5789
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Ingeborg Jensine Christine Jensen 52  Enke Husmoder Høkerforretning Bogense
Botilde Nielsen 30  Ugift Tjenestetyende  Sverige
 
Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Svend Aage Hansen

Hej Anna!

Hvis du søger på arbejdsophold   http://ddd.dda.dk/immibas/immibas1.asp

Efternavn: ni%  Fornavn both%  Fødeland: sverige
Så får 2-3 Bothilda som er født 1862.

MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Anne Karatas

Hej Hans

Det er muligt at det er hende. Jeg kan finde flere Bothilda/e men alder passer ikke med årstal.

Ft 1885 er ikke scannet ind på arkiv online ? så jeg kunne slå den op selv ?

Ved du hvorfor at de skriver alder ? På de folketællinger jeg har set på scanning skriver de fødselsdatoen, så er det nemmere (mere nøjagtigt) at se syntes jeg.

Undskyld de mange spørgsmål...

Mvh Anne.

Anne Karatas

Hej Svend Aage

En af dem kunne godt være hende, især da hun flytter til Glostrup i 1889. Iflg. senere folketælling er hendes forrige opholdsted Avedøre.
Jeg mangler 9 år i DK.
Jeg havde ikke prøvet Both% - tror alle de andre ???

Hvornår bliver den immigrant seddel udfyldt ?
Hvor kan jeg få info fra kildenummeret ?

Tak.
Mvh Anne

Svend Aage Hansen

Hej Anne!

Jeg ved ikke sikkert, men mon ikke du kan få mere information på Indvandrermuseet i Farum.

http://www.immigrantmuseet.dk/index.php?page=databaser
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Eva Morfiadakis

Fremmedfødte personer, der har haft arbejdsophold i Frederiksborg amt, Københavns Amt (ikke København og Frederiksberg) samt det meste af Lolland. Databasen omfatter godt 107.000 poster og bygger hovedsageligt på politimestrenes protokoller over udstedte opholdsbøger samt sognefogedernes tyendeprotokoller for årene 1875-1924. I Frederiksborg Amt er også kirkebøgernes til- og afgangslister 1812-1875 (i byerne 1812-1854) medtaget, men det gælder ikke de øvrige områder. Hvor tyendeprotokoller undtagelsesvis rækker længere tilbage end 1875, er disse medtaget.

från ddd.dda.dk

Jag tolkar detta citat att Köpenhamn (staden) inte finns med i databasen. Jag har läst någonstans att invandrare registrerade sig på de olika polisstationerna i Köpenhamn. Senare någon gång på 1920-talet tog statspolitiet över registreringen.

Eva M
Eva M

Anne Karatas

Hej Eva

Tusind tak for svar.
Så blev jeg lidt klogere. Desværre er der ikke til og afgangslister fra ønskede år der er til at læse på nettet :-(

Jeg tjekker dit link.

Hej Svend Aage

Tusind tak for svar - jeg tjekker dit link og forsøger at skrive til dem.

Mvh Anne