Hjælp til udvikling af ny online side til slægtsregistrering

Startet af Thomas Rene Christensen, 13 Sep 2023 - 12:07

Forrige emne - Næste emne

Thomas Rene Christensen

Hej alle sammen,

Jeg vil begynde med at være helt ærlig og indrømme, at jeg er en komplet novice inden for "rigtig" slægtsforskning. For cirka to år siden blev jeg interesseret i at udforske mit ophav og lod mig friste af et tilbud om en DNA-test fra MyHeritage. Det var sådan, min rejse ind i verdenen af slægtsforskning begyndte, og jeg begyndte at opbygge mit slægtstræ.

Jeg valgte den store pakke på MyHeritage, da den tilbød en række hjælpeværktøjer som smart-matches og muligheden for at "forske" i en persons historie ved blot at klikke på en knap. Min erfaring er altså derfor primært begrænset til brugen af MyHeritage og nogle få lignende sider.

Som en nybegynder i slægtsforskning har jeg i første omgang udnyttet medlemskabets tilbud, såsom smart-matches, hvor jeg kunne hente data om matchende personer og tilføje dem til mit træ. Jeg har adopteret mange personer på denne måde. Nogle gange har MyHeritage foreslået "instant discoveries," som jeg har accepteret, men det har ofte ført til problemer som f.eks. at tilføje fem børn til en forfader med samme navn eller tilføje flere ægteskaber uden dokumentation. Brugen af disse købte hjælpeværktøjer har desværre skabt en del uorden, da det langt fra altid er klart, om de foreslåede oplysninger er korrekte.

Desuden finder jeg de frustrerende at have over 25 matches på en person, der i bund og grund er den rigtige, men hvor oplysningerne om fødselsdatoer, forældre og børn ikke altid matcher mellem de forslåede matches, med andre ord der er fri fortolkning af hvem der er slægtsskaber med og hvornår de er født osv. Det, der skulle have været hjælpeværktøjer, har skabt en næsten uoverkommelig opgave med oprydning og tusindvis af konsekvensproblemer.

Disse hjælpemidler har afgjort hjulpet mig på mange måder, lad der være ingen tvivl om det, men jeg havde forventet en højere grad af nøjagtighed og kvalitet i de matches, webstedet har foreslået. Nu er jeg i gang med oprydningen, og det betyder, at jeg er nødt til at udføre detektivarbejde og faktisk gøre noget, der minder om traditionel slægtsforskning. Men når man går langt nok tilbage i tiden, kan man ofte finde den nødvendige information ved en simpel Google-søgning. Og hvor finder jeg denne information?
På jeres personlige online slægtstræer eller i søgbare udgivne slægtsbøger og adelsbøger.


Så jeg vil gerne sige tak for at gøre jeres arbejde tilgængeligt på den måde. Det har været en stor hjælp for mig, men også givet mig en følelse af, at her manglede noget kreditering for at stort stykke arbejde.

Det er dog en kæmpe frustration for mig, at skulle betale næsten 3000 kr. om året for at blive præsenteret for så mange forskellige versioner af enkelte personer og familier, når så mange af disse slægter allerede er blevet "kortlagt" så historisk korrekt som muligt, inklusive kildehenvisninger som dokumentation for slægtsforholdene. Mange af de historiske personer og kongelige har I endda udfyldt deres historie i profilen med spændende fortællinger, billeder af deres slotte, herregårde og malerier af dem selv samt deres våbenskjolde, både personlige og familiære. Når i er så mange som allerede har gjort dette arbejde og endda har udgivet det i bogform, mener jeg, at disse store websteder burde levere bedre kvalitet i de matches, de sender til deres betalende kunder.

Jeg kan forestille mig, at mange af jer, der har lagt så meget arbejde i at oprette jeres slægtstræer så langt tilbage og så nøjagtigt som muligt, har gjort det ikke kun for hyggens skyld, men også som en familie ting eller for familien. Sådan er det i hvert fald for mig. Derfor inviterede jeg familiemedlemmer til at deltage i træet, blot for at opdage, at de skulle betale, hvis de ønskede at bidrage til det familietræ, jeg havde oprettet. Problemet er, at hvis jeg beslutter mig for at opsige mit medlemskab og ikke længere ønsker at forske, og derfor ikke har brug for et medlemskab til næsten 3000 kr. om året, og jeg blot ønsker adgang til mit arbejde, vil jeg kun kunne se 250 personer i det træ, jeg har arbejdet et år på at opbygge. Hvis jeg opsiger mit medlemskab eller går afdage, betyder det, at hvis nogen i min familie ønsker at lave et familietræ, skal de starte forfra.

Når det kommer til online sider som MyHeritage til registrering og forskning i ens slægtskab, er der absolut plads til forbedringer. Dette har fået mig til at udvikle en ny side, som er blevet konceptualiseret i så høj grad, at jeg nu er i dialog med et udviklingsfirma om at analysere forretningsaspekterne af konceptet og programmere selve siden. Jeg kan selvfølgelig ikke dele hele konceptet i åbne fora, da jeg håber, at en af mine ideer endelig kan blive min egen at realisere.

Her er, hvad jeg gerne vil dele, og hvor jeg gerne kunne bruge jeres hjælp:

Siden bliver en fuld familieside, der går ud over blot at have et stamtræ. Hvert familiemedlem kan have en personlig profil på den samlede familieside, hvilket gør det muligt for flere at arbejde på siden, og den forbliver i familien selv efter ens bortgang.

Der er også underholdningselementer indtænkt på siden, som er sjove at dele med familie og venner.

Siden vil fungere som en Familie "Legacy" side ikke blot som optegnelser af fortiden men også for vores historie til familiens efterkommere.

Der vil være en helt ny måde at tilgå, se og bekræfte matches på, med større nøjagtighed.

siden vil introducere en helt ny måde at bekræfte ikke kun enkelte matches, men hele slægtsgrene via DNA-profilerne.

Profiler og slægtsgrene vil blive verificeret og låst, hvilket betyder, at de ikke kan ændres, kun adopteres. Dette vil øge nøjagtigheden.

Hver profil er unik og repræsenterer nøjagtigt den person, de tilhører. Derfor er ideen med verificeringen, at hver profil kun findes én gang på siden (som verificeret), hvilket skaber et helt nyt system til slægtsregistrering, der sikrer større nøjagtighed.

Siden vil i begyndelsen ikke tilbyde mulighed for at forske i historiske dokumenter, men i stedet fokusere på at indsamle, indskrive og låse eksisterende slægtsforskning. og have sit fokus på slægts registrering og verificering samt et familie aspekt der ikke er set tidligere.

Siden vil ikke basere sin økonomi på månedlige/årlige betalinger, men derimod på engangsbetalinger. Så man som brugere af siden ikke står og har brugt år på at opbygge et træ man ikke har fuldt adgang til uden at skulle betale.  Denne "fair use" tilgang til betaling har været en udfordring i forhold til forretningssiden af at drive en sådan side i det, det er her alle de andre sider fastholder og løbende har deres primære indtægt. Men jeg synes at have fundet et koncept hvor man som bruger kan lave små tilkøb som har value for money altså man få noget ved sit køb ikke bare en adgang til at se sit eget arbejde. Det har været vigtig at man som bruger ikke er betinget af at skulle fortage sig yderlige køb for at være på siden og bruge den. Men at der for dem der vil mere med deres side er mulighed for at lave disse tilkøb.     

Der vil være to typer profiler på siden: verificerede og ikke-verificerede. Dette vil også føre til oprettelsen af mange små og mellemstore verificerede træer, som med tiden vil vokse og blive mere sammenhængende.

Brugerne vil have mulighed for direkte inde på personprofilen i deres træ at anmode om verificering af profilen, såfremt de har udfyldt kildeanvisningerne. Og erfarne brugere med viden om slægtsforskning vil vurdere kilderne i forhold til profilen og verificere og derved låse profilen, hvis den vurderes at være korrekt anført. Brugere, der udfører verificering, vil have erfaring i slægtsforskning og vil blive betalt for deres arbejde (der fast pris pr. slægts led) og brugerne vil krediteret for det arbejde de udføre i det det vil fremgå hvem der har verificeret profilen.

Hvis jeg ikke selv skal begynde at indtaste kirkebøger, folketællinger, adelsbøger og udgivne slægtsbøger på siden, har jeg brug for hjælp til følgende:

1. At starte den verificerede del af siden ved at overføre træer fra personer som jer, der har udført kvalitetsarbejde med jeres egne træer. Siden skal være i stand til at modtage GEDCOM-filer, men der vil være en smule tilpasning til det nye format, inden profilerne kan låses som verificerede. Jeg skal være ærlig omkring, at på grund af udviklingsomkostningerne til selve siden, er det ikke er en service, jeg kan betale for på anden måde end ved at give fuld adgang til siden til familien. Hvis siden bliver en succes og begynder at generere indtægter, vil der være mulighed for lønnet arbejde med at udvide det verificerede træ fra fortiden mod nutiden (altså ovenfra og ned). En af de vigtigste elemeter for at gå videre med projektet her er, at få afklaret om de (jer) med kvalitets træer har lyst og villighed til at lade jeres arbejde i har gjort med udfærdigelsen af familiens stamtræer indgå i en ny sides samlede verificerede træ. 

2. Siden skal have brugere med viden om slægtsforskning til at vurdere og verificere træer og profiler. Dette er betalt arbejde, da brugerne anmoder om verificering af specifikke slægtsled, og betaler her for.

3. Mulighed for at brugere, der er erfarne i slægtsforskning (jer), har lyst til at tilgå siden som betalte konsulenter for andre brugere der ønsker hjælp med slægtsforskning.

4. Jeg vil gerne høre jeres ønsker og forslag til funktioner på en sådan side, både med hensyn til at bevare vores (nulevende) families historie og sikre nøjagtighed og kvalitet i slægtens fortid.

Nu har jeg jo været noget tilbageholden med at beskrive i detaljen men håber der alligevel er nok til, at i kan danne jer et indtryk og har lyst til at tilkendegive jeres tanker.

Mvh Thomas Christensen

Anne Marie Holck

Spild af tid efter min mening. Tjek i stedet The Next Generation https://tngsitebuilding.com/ Der får du hele pakken og risikerer ikke at få din slægtsforskning forurenet med andres fejl. Der ved du, at de fejl, der måtte være, er dine egne - eller hvem du nu inviterer til at bidrage.

Anne Marie Holck

Der er i øvrigt også wikitree.com, hvor man samarbejder med andre slægtsforskere.

Hvad er der i øvrigt galt med traditionel slægtsforskning? Traditionel slægtsforskning med angivelse af ægte kilder, er vel i virkeligheden den eneste form for slægtsforskning  du kan stole på! Efter min mening kan man begynde forfra, hvis man har benyttet sig af f.eks. SmartMatches fra MyHeritage bare en enkelt gang. Det er min erfaring...