5.25" DISKETTER, PAF VERS 1.0

Startet af Erik Boysen, 08 Okt 2011 - 11:17

Forrige emne - Næste emne

Erik Boysen

Jeg har fået overdraget 6 disketter af typen 5.25 fyldt med slægtstavler og oplysninger (skulle gå fra ca 1550 til 1880).
Mon nogen kender.. ved eller er i stand til at omsætte disketterne til nutidens versioner???
Jeg er selv kommet i besiddelse (igen) af et 5.25 drev, men kan ikke få det til at arbejde sammen med nutidens isenkram.
PAF vers. 1.0 er et slægtsprogram fra ca. 1984, vel et af de allerførste slægtsprogrammer og udgivet af mormonerne og et DOS-program, som jeg selv kørte, (skifte disketter hele tiden ???) og som ikke var i stand til at køre Æ,Ø,Å, men som jeg lavede et assamblerprogram til, så det både skrev og printede Æ,Ø,Å (jeg har assemblerpr. endnu :).
Hører gerne fra jer hvis nogen ved noget eller kan hjælpe.
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

Leif Sommerdal

#1
Som jeg ser det har du 3 muligheder:


P.S. Transfer service har jeg også set i USA http://floppydisk.com/transfer.htm - 5$/stk
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jan Boesgaard

Når du har fundet det over til nutidens diskformat (usb stick :D) så kan det nuværende PAF program vel indlæse det? eller har du haft prøvet det.

Det er noget af et projekt må jeg nok sige.. 5.25 format.. LLAANNGG tid siden man har hørt om dem

John Nielsen

Hej

Så lang tid siden er det heller ikke, Erik er kun 1 år for sent ude.
Indtil da stod min gamle NT maskine med 5 1/4 og 3 1/2 floppy kold standby.
Den havde også modem så jeg kunne komme på nettet når TDC svigtede mig.

Hilsen John Nielsen

Arne Feldborg

Hvis der står en gammel computer et sted med et 5.25 disketedrev så skulle det vel ikke være noget problem at læse selv filerne over på et nyere medie.

Kan det indbyggede operativsystem ikke klare det, så kan selv nyere computere vel boote i en ældre DOS fra diskette, så hvis der står een et sted med både 3.5 og 5.25 diskettedrev så er det jo også en mulighed.

For mig at se er problemet måske mere om nyere versioner af PAF overhovedet kan genkende det gamle format, eller om det også kræver en ældre version af programmet overhovedet at læse filerne.?

Og endelig er det nok også meget tvivlsomt om indholdet er intakt på de gamle skiver.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Lige en tilføjelse:

Her ved siden af mig har jeg nu en anden computer med gode gamle DOS v.3.10 bootet fra en 5.25 diskette (Åh, disse minder......).

Og jeg læser iøvrigt også 5.25 disketter uden problemer fra en WindowsXP opsætning. Så hvis det primære problem er at få stoffet overført til et nyere medie, så vil jeg gerne prøve om jeg kan hjælpe dig. Kontakt mig i mail, hvis interesseret.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Erik Boysen

Tak for jeres svar og jeg burde måske have oplyst, at jeg har fået startet disketterne. Vi er netop løbet ind i problemet,som Arne beskriver, med at ikke kunne læse filerne fra version1, men det løses? bortset fra ÆØÅ. Kan ikke få den gamle assembler til at du, men må vel også kunne løses.
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE