Hvad er Feveile

Startet af klaus johansen, 09 Okt 2011 - 11:12

Forrige emne - Næste emne

klaus johansen

Feveile er et efternavn, men er det også en lokalitet - by eller gård?

En af mine slægtninge var røgter på Freveile/Feveile.
Venlig hilsen, Klaus johansen.

Egon Sørensen

Hej Klaus!


Kan det være Fævejle i Lyngby sogn Randers amt?


Mvh.

Egon Sørensen

Inge Nissen

Hej

ved du hvor i landet det er ?

Når man i www.krabsen.dk søger på F%ve%le får man disse muligheder, hvoraf Fævejle måske er det rigtige - her må de da haft brug for en røgter

Fårevejle Fårevejle Ods Holbæk  Sogn Ejerlav eller dele heraf.
Føltved Dale Hellevad Sønder Rangstrup Åbenrå  Manuelt/NJA
Fævejle Lyngby Djurs Sønder Randers  Ejerlav eller dele heraf. Hovedgård eller større landbrugsejendom.
Fårevejle Skrøbelev Langelands Nørre Svendborg  Ejerlav eller dele heraf. Hovedgård eller større landbrugsejendom.

Venlig hilsen Inge

Inge Nissen

Hej

hvornår var slægtningen røgter ? og hvad hed han?

i FT1880 er der 2 røgtere på Fævejle

Randers, Djurs Sønder, Lyngby, Fævejle, Gaard - Fævejle, 230, FT-1880, D3895
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Nicolai Jean Arnold Mønsted 42  Gift Husfader, Proprietær  Lyngby Sogn, Randers Amt
Margrethe Kirstine Mathilde Mønsted, f. Secker 30  Gift Hans Hustru  Koed Sogn, Randers Amt
Peder Mørk Mønsted 6  Ugift Deres Barn  Lyngby Sogn, Randers Amt
Louise Mønsted 5  Ugift Deres Barn  Lyngby Sogn, Randers Amt
Elna Augusta Mønsted 1  Ugift Deres Barn  Lyngby Sogn, Randers Amt
Et udøbt pigebarn Under 1 år  Ugift Deres Barn  Lyngby Sogn, Randers Amt
Elisabeth Christine Charlotte Friis 29  Ugift Lærerinde  Aarhus Domsogn, Aarhus Amt
Peter Nicolai Secher 21  Ugift Forvalter  Frederikkesminde, Draaby Sogn, Randers Amt
Jensine Marie Jensen 38  Ugift Mejerske og ??  ?? Sogn, Vejle Amt
Mathias Jensen Bruus 27  Ugift Tjenestekarl  Lyngby Sogn, Randers Amt
P. Christian Christensen 21  Ugift Tjenestekarl  Ørsted Sogn, Randers Amt
Anton Frederiksen 40  Fraskilt Tjenestekarl  Lyngby Sogn, Randers Amt
Søren Marius Nielsen 14  Ugift Tjenestedreng  Vejlby Sogn, Randers Amt
Johannes Johnsen 15  Ugift Tjenestedreng  Fuglslev Sogn, Randers Amt !!
Peder Anderson 61  Gift Staldkarl  Sverige
Søren Rasmussen 55  Enkemand Røgter  Lyngby Sogn, Randers Amt
Rasmus Bernhard Sørensen 20  Ugift Røgter  Pederstrup, Nødager Sogn, Randers Amt

Henrik Marius Olsen 22  Ugift Mejeribestyrer  Hjørring
Marie Kirstine Nielsen 23  Ugift Tjenestepige  Taastrup, Feldballe Sogn, Randers Amt
Helene Sophie Borck 16  Ugift Tjenestepige  Grenaa, Randers Amt
Maren Christensen 25  Ugift Tjenestepige  Ørum Sogn, Randers Amt
Inger Kirstine Jensen 19  Ugift Tjenestepige  Tirstrup Sogn, Randers Amt
Mette Marie Rasmussen 55  Enke Tjenestepige  Thorsager Sogn, Randers Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen Inge

Hans Poulsen



Hej Klaus

Da du åbenbart er lidt i tvivl om stavemåden *Freveile/Feveile*, kunne det være rart lige at se en kilde.

Har du en kilde? Kirkebog? Opslagsnummer? En folketælling?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

klaus johansen

Min slægtning er Jacob Hansen som på dødstidspunktet var røgter på Feveile/Freveile (AO Lyngby, Sønder Djurs Randers amt, 1869, opslag 191.

Peder Højer

Hej Klaus

Jeg har kigget i kirkebogen. Hvis jeg ser på opslaget umiddelbart efter hvor Jens Jacobsen, Søn af Jacob Jensen Brus paa Fæveile, bliver begravet. Det overbeviser mig om at der står "Fæveile".

Det er naturligvis kun min ringe mening.

med venlig hilsen

Peder
Peder Højer (10333)

DK-2680 Solrød Strand

http://hoejer.net/aner

Ulla Nielsen

Hej
Hvis du søger på Google, er der flere der hedder Fevejle til efternavn, men
det har sikkert været stavet forskelligt.
På Politiets Registerblade er der også folk med efternavn
Feveile, flere kommer fra Randers området, Dalbyover-
Gerlev. Det kan jo være en gaard, som hed sådan, som ikke
eksisterer længere. Har også søgt på Matrikelstyrelsens historiske kort,
der kommer ikke noget.
mvh.
Ulla Nielsen
2000 F

Kaare Grodal

Hej

På de gamle matrikelkort er der et kort over Fævejle Hovedgård i Lyngby sogn, Hovedgården findes også på Topografisk Atlas 1:100.000 på kanten af Kolindsund, nord for Lyngby
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Karen Graabæk Møller

Hej Klaus

Vil sætte en tusind-lap på at det drejer sig om hovedgården Fævejle nord for Lyngby. Det er en gammel gård, en temmelig stor gård!

Se bl.a. http://thyrashm.blogspot.com/2010/03/fvejle-djursland-randers-amt.html

På det tidspunkt Jacob Hansen var røgter der, havde familien Mønsted overtaget gården - det er 6. generation der driver gården nu!

Hilsen
Karen G. Møller

Mads Feveile Holck

Citat fra: klaus johansen [3629] Dato 09 Okt 2011 - 11:12
Feveile er et efternavn, men er det også en lokalitet - by eller gård?

En af mine slægtninge var røgter på Freveile/Feveile.
Venlig hilsen, Klaus johansen.


Hej Klaus
Jamen jeg har slægtsbogen og det hedder fæweile, hvor fæ betyder kvæg og weile er et vadested.
Vi har desuden et våbenskjold ( borgerligt ) pgra af at vi støttede konge og bla var involveret i bygningen af Vindinge kirke.  Feveile er fra Jylland og jeg mener at det hedder høegs slot, herregård eller lign. og ligger i nærheden af djursland.    første i stambogen er Jens Feveile og tror det er omkring 1620.

Mogens Fabritius

Hej... det er nok mange ting... Jeg har genstande af keramikkeren Elisabeth Fevejle, (Skagensmalerne) dermed søgt i hendes slægt... "Slægtsnavn"... Ligeledes er der skrevet en bog om gården Fevejle i Kolindsund, der hvist ligger øde hen (?) det mest interesante skulle være en gl. døbefont i haven...

mvh. Mogens Fabritius...

Anne Marie Holck

Citat fra: Mads Feveile Holck [35821] Dato 03 Mar 2014 - 18:37

Hej Klaus
Jamen jeg har slægtsbogen og det hedder fæweile, hvor fæ betyder kvæg og weile er et vadested.
Vi har desuden et våbenskjold ( borgerligt ) pgra af at vi støttede konge og bla var involveret i bygningen af Vindinge kirke.  Feveile er fra Jylland og jeg mener at det hedder høegs slot, herregård eller lign. og ligger i nærheden af djursland.    første i stambogen er Jens Feveile og tror det er omkring 1620.


Feveile kaldes idag Fævejle og er en større gård imellem Lyngby og Fannerup på Djursland. http://skeel.info/showmedia.php?mediaID=4688

Gården ligger på kanten af Kolindsund.

Høegs slot som du skriver om, er nok mere Høegholm, som også var en stor gård i Lyngby Sogn.

Og så bemærker jeg jo dit efternavn. Da jeg og min slægt også stammer fra Lyngby Sogn og omegn, så er der måske noget vi skal have undersøgt. Den slægtsbog, du omtaler kunne jeg godt tænke mig at se nærmere på. Hvad er titlen helt nøjagtigt og hvem har skrevet den?

Else Skovbo Jensen

Om beliggenheden af Fævejle er vi selvfølgelig enige.
Men Høegholm ligger ikke i Lyngby sogn, men i Tirstrup sogn.

Mht navnet Fævejle/Fevejle findes der mange med det navn i Vejle området. Se bl. a. Nygaards sedler

Du nævner Vindinge kirke/Vinding ?? Den ligger jo også ved Vejle. I TRAP for Vejle amt står under Vinding kirke : "Dåbsfad af sydty. type med Jens Fævejls og hustru Maren Ustrups navne og årstallet 1772"

Mit gæt er, at gården Fævejle i Lyngby sogn ikke har noget at gøre med slægten Fævejle..


med venlig hilsen
Else


thorkild kanstrup jensen

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Helle Rau Hartmann

#15
I Vejle kirkebog (Nørvang Herred, Vejle Købstad) finder man adskillige personer af navnet Fævejle/Fevejle.
De var vist gerne handelsfolk/købmænd, så vidt jeg husker.
Men hvor de stammer fra, ud over Vejle købstad, ved jeg ikke.
Eller jo, jeg kan se i mit slægtstræ, at min ældste Fævejle i det kom fra Grenå, født i 1600-tallet. I Grenå var Fævejle-slægten rådmænd og formyndere, ser jeg. Og købmænd.

Vejle købstad var før det blev til en rigtig by, et vadested.

Fæ = husdyr - dvs. Fævejle må vel nærmest være et sted hvor dyrene kan trækkes hen for at drikke/vandes?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Trækker lige tråden frem, Grenå hvor nogle af mine aner kom fra - evt. via Balle Mølle, (møllere) og egen slægt - og henvendelse fra en af disse.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr