Opslag i Flensborg - mulig Mariakirke

Startet af Lena Carlsson, 17 Okt 2011 - 21:21

Forrige emne - Næste emne

Lena Carlsson

Håber på hjælp til et opslag i Flensborg - Mariakirken.

Catharine Marie Jacobsen født 1. juli 1847. Moderen ugifte Marie Charlotte Sass og udlagte barnefader Thomas Christian Jacobsen.

Denne info stammer fra konfirmation i Svendborg, Sct Nicolai, Sunds, Svendborg - bog 1850-1861; opslag 109; nr 7. Det er her der står Flensborg / Mariakirke.

Indeholder selve registreringen om fødsel/dåb i Flensborg yderligere information om forældrene? Evt. alder, opholdssted, fødested, andet?

Folketællingen 1850 på DDA omtaler familien. Moderen er gift med Jens Martin Jørgen Brandenborg. I 1850 står Marie Charlotte Sass og Jens Martin Jørgen Brandenborg som født i Kiel.
Jeg forestiller mig, at de har giftet sig i Flensborg i perioden 1847-1850. Hvis registreringen findes er der så yderligere information om Charlotte Sass - fødsel, bopæl, forældre nævnt. Et eller andet der kan fortæller mere om Charlotte Sass. Hendes efternavn er set stavet Saas/Sas.

Det har ikke været muligt at finde familien indrejst i Svendborg via kirkebøgerne.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Lena Carlsson
fra Københavns området
Med venlig hilsen
Lena Carlsson

Inger Buchard

Du kan selv se kirkebøger fra Flensborg på Rigsarkivet - mon ikke det er lettere?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lena Carlsson

Hej Inger

Det var jeg ikke klar over. Findes de på microfilm/kort med almindelig adgang? Eller kræver det særlig tilladelse?
Og jo, det er selvfølgelig letter.

Hilsen
Lena
Med venlig hilsen
Lena Carlsson

Inger Buchard

Du henvender dig i skranken og skal udfylde en særlig bestillingsseddel; det er mikrofiches, som skal læses i et mikro-fiche-læse-apparat.
Jeg kommer ikke så ofte på RA, men mon ikke sådan nogen står i filmlæsesalen?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lena Carlsson

Hej Inger

Tak skal du have - grænselandet er ikke lige mit speciale, så jeg tænkte slet ikke over, at jeg ville kunne finde info på Rigsarkivet.

Mange hilsner
Lena Carlsson
Med venlig hilsen
Lena Carlsson

Svend Egede Schäfer

Marie og Jørgen er viet Vor frue kirke i Svendborg 9-11-1847.Tomas er født 14-8 1819 Hømmested i Hjøring Amt. Død 14-8-1893 i Byrum på Læsø.Jeg leder også efter Maries føssel.

Cay-Erik Geipel

Hej Lena

jeg skal til Flensborgs byarkiv den 10.1. Jeg vil gerne slå hende op.

Venlig hilsen

Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lena Carlsson

Hej Svend

Tak for opslaget. Det er jeg rigtig glad for.

Mange hilsner
Lena Carlsson

Citat fra: Svend Egede Schäfer Dato 28 Dec 2011 - 12:17
Marie og Jørgen er viet Vor frue kirke i Svendborg 9-11-1847.Tomas er født 14-8 1819 Hømmested i Hjøring Amt. Død 14-8-1893 i Byrum på Læsø.Jeg leder også efter Maries føssel.
Med venlig hilsen
Lena Carlsson

Lena Carlsson

Hej Cay-Erik

Mange tak - det vil jeg være rigtig glad for.

Mange hilsner
Lena Carlsson

Citat fra: Cay-Erik Geipel Dato 28 Dec 2011 - 16:19
Hej Lena

jeg skal til Flensborgs byarkiv den 10.1. Jeg vil gerne slå hende op.

Venlig hilsen

Cay-Erik
Med venlig hilsen
Lena Carlsson

Svend Egede Schäfer

Hej lena
Vielsen eri kb. Svendborg vor frue kirke 1835-1847 side 220 nr. 14 opslag 212.
Hendes død er i svendborg sct nicolai 1876-1887 side225 nr. 14 opslag 189.
I følge vielsen er hun Confimeret i Bovenau Kirke det skulle være i nærheden af flensborg.
hilsen svend e schäfer

Cay-Erik Geipel

Bovenau ligger i nærhenden af Rendsborg - ca. 70 km fra Flensborg.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lena Carlsson

Tak for indsatsen.

Mange hilsner
Lena

Citat fra: Svend Egede Schäfer Dato 05 Jan 2012 - 10:52
Hej lena
Vielsen eri kb. Svendborg vor frue kirke 1835-1847 side 220 nr. 14 opslag 212.
Hendes død er i svendborg sct nicolai 1876-1887 side225 nr. 14 opslag 189.
I følge vielsen er hun Confimeret i Bovenau Kirke det skulle være i nærheden af flensborg.
hilsen svend e schäfer
Med venlig hilsen
Lena Carlsson

Cay-Erik Geipel

Hej Lena

her er det lovede opslag:
kirkebog St. Marien i Flensborg fødte 1847 nr. 141, født 1.7.1847, døbt 5.8.
Catharina Maria Jacobsen, eine uneheliche (uægte) datter af Maria Charlotte Sass fra Kiel og udlagte barnefader Thomas Christian Jacobsen fra Hörmstedt (læser jeg, men det er meget utydeligt)...........
Ifølge skrivelse af politiretten her i byen har samme anerkendt faderskabet den 3. april 18 ..
Fadderne: 1) Anna Christina Petersen, 2) Joachim Kohs, 3) Catharina Dorothea Nissen

Jeg har tydet ud fra en kopi jeg tog, for bedre resultat kigger jeg i originalen igen næste gang jeg er derinde (kommende uge). Dog kunne du også selv prøve på danske arkiver som har disse kirkebøger.
En vielse med Jens Brandenborg har jeg ikke fundet i Flensborg og omliggende sogne i tiden 1847-1850 + nogle år som sikkerhed. Den må have været et andet sted. Du skriver du fandt familien i en folketælling 1850 - men hvor ?

I Flensborgs borgerbog er der  som nr. 11927 en Thomas Jacobsen fra Fuglsang i Aalsø sogn, Randers amt. Han kunne fint være faderen. Han er skomagersvend og bliver 1855 borger i Flensborg som 27-årig, dvs. han er født ca. 1828. I gebyrer for borgerskabet betaler han 13 rigsdaler og 77 skillinge. Han giftes den 16.12.1852. Faderen er kådner i Jylland Jacob Thomassen (kilde kirekbog St. Johannis), folketælling 1855 bor han Plankemai hus nr. 768, 1868/69 i Rathausstrasse hus nr. 565

Nu håber jeg du kan bruge det. Jeg medsender ikke kirkebogskopien, fordi den er for dårlig læsbar.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lena Carlsson

Hej Cay-Erik

Mange tak for informationen. Har sendt privat mail.

Hilsen
Lena
Med venlig hilsen
Lena Carlsson

Lise Østerberg Bahr

#14
Hej.

Jeg tror jeg har talt med dig Svend  for flere år siden - samme ærinde (fik dit nummer af Christian Østerberg, Nordsjælland - Hillerød eller Hørsholm) og vi har fælles bekendte/venner x 2 - 3  via dine døtre).

Det er via dokumenter og handlinger i Maria Kirche, Flensburg min Østerberg (Bahr + heri Schäfer) gren stammer fra.(Møllerslægter Flensburg og Fehmarn mm). Vi har også en Nissen gren indgift i Sønderjylland.  (se Als Nissen web sitet)

Østerberg har nemlig også et udspring på Læsø. (Fyrmesterslægten - der bl.a. kom til Gentofte) - en borgmester.

Så måske ringen slutter snart ?

Og hej Cay-Erik - igen, vi gik på samme skole (jeg nogle år)  i Schleswig. Hjorth Lorenzen Schule.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr