Oplysninger fra Folkeregistret m.m.

Startet af Gitte Hovedskov, 22 Okt 2011 - 18:09

Forrige emne - Næste emne

Gitte Hovedskov

Jeg har for nylig med hjælp fra en fantastisk 'privat undersøger' fået oplysninger om min hidtil unkendte farfar, dvs. faderskabssagspapirer, der har givet mig udgangspunkt for endelig at kunne følge min farfars slægt 'bagud'.

Nu vil jeg også gerne finde ud af, hvad der blev af min farfar selv, og dertil vil jeg gerne høre, om jeg kan forvente at få oplysninger fra Folkeregistret om hans færden efter 1932 (hvor min far blev født), når jeg kun har hans daværende adresse (i Horsens) samt hans fødselsdato at gå ud fra?

Hvordan griber man det ellers generelt an at skulle finde en person på så skrøbelig databaggrund?

På forhånd tak for ethvert godt råd

Gitte  :)

Kim Melchior

Hej Gitte,

Naar du har hans navn og fodselsdag, saa kan du lave en foresporgsel til Folkeregistret og se om han dode efter CPR numrenes indforsel. Hvis han dode senere, saa kan de give dig oplysninger om hans dodsdag. Regn med at de tager 54 kroner for den foresporgsel.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Gitte Hovedskov

Hej Kim

Alletiders, tak. 54 kroner er jo billigt for så vigtig en oplysning. Det vil jeg prøve.

Gitte  :)

Lissa Pedersen

Hej Gitte,

Du skal vist kun betale/sende 52 kr.

Hilsen Lissa

Egon Hansen

Hvis den person som jeg evt søger oplysninger om, lever stadig, vil jeg så alligevel kunne få oplysninger (om personens nuværende adresse)?
Vil personen blive underrettet om hvem der søger oplysning?
Skal der ved søgningen gives oplysning om den søgendes evt slægtsforhold til den eftersøgte?
(eftersøgningen kunne jo evt også skyldes et økonomisk eller andet mellemværende!)
Jeg forudsætter at den eftersøgte ikke har hemmelig adresse!
Mvh  Egon

Kim Melchior

Hej Egon,

Jeg tror ikke de vil give den slags oplysninger fra Folkeregistret.

Men prov og lad os hore hvordan det gaar.

Lissa,

52 kroner eller 54 kroner, hvad er 2 kroner mellem venner?

mvh,

Kim Melchior (USA)

Anne Mortensen

Dette link har jeg lagt ud mange-mange gange - læg det til Favoritter.

https://www.borger.dk/Emner/samfund-og-rettigheder/folkeregister-og-cpr/Sider/det-centrale-personregister-cpr.aspx

Oplysninger fra cpr om andre
Du kan henvende dig til kommunens folkeregister, hvis du ønsker oplysninger om andre personer. De oplysninger, du umiddelbart kan få, er aktuelle navne- og adresseoplysninger - med mindre personen har navne- og adressebeskyttelse. Du kan også få at vide, om personen er død, rejst til udlandet eller er umyndig.

For at få udleveret oplysninger skal du dog kunne identificere den person, du ønsker oplysninger om ved navn samt enten fødselsdato eller adresse.

Hver henvendelse koster op til 57 kr. (2011)

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen


Hej Egon

Jeg vil være lige så forsdigtig som Kim og indlede med de to ord: Jeg tror.."

Min erfaring med folkeregistre er tæt på nul.

"Hvis den person som jeg evt søger oplysninger om, lever stadig, vil jeg så alligevel kunne få oplysninger (om personens nuværende adresse)?"

Ja, det mener jeg.

"Vil personen blive underrettet om hvem der søger oplysning?"

Han/hun får intetsomheslt at vide, så vidt jeg har forstået

Skal der ved søgningen gives oplysning om den søgendes evt slægtsforhold til den eftersøgte?
(eftersøgningen kunne jo evt også skyldes et økonomisk eller andet mellemværende!)

Intet krav om slægstskab - du er selv inde på det: Ofte vil det være kreditorer, der efterlyser en sløv betaler

Jeg forudsætter at den eftersøgte ikke har hemmelig adresse!

Måske er det ordkløveri. Vi taler sikkert om det samme: Vedkommede kan have bedt folkeregistrfet om unde ingen omstændigheder at fortælle noget om bopælen. Der kunne være tale om en voldelig eks-hustru, der vil opsøge eks-manden og give ham en korporlig afklapsning.

Mvh  Egon

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Set på http://www.kk.dk/Borger/BoligOgByggeri/Folkeregistret/Adresseoplysninger/Adresseforespoergsel.aspx

"Adresseforespørgsel
Du kan som privatperson og virksomhed rette henvendelse til Borgerservice/Folkeregisteret og få oplysning om en anden persons adresse – medmindre adressen er beskyttet.

En adresseforespørgsel koster kr. 52,- for hver person, du ønsker adresseoplysning på.

Du skal på forhånd kunne identificere den person, som du ønsker oplysning om. Du skal kunne oplyse navn samt enten fødselsdato, personnummer eller adresse (nuværende eller tidligere). 

Ønsker du adresseoplysning på en person, der har boet i København før 1968, skal du rette henvendelse til Københavns Folkeregister.


Skriftlig henvendelse

Du kan lave en adresseforespørgsel ved at overføre de 52,- til Folkeregisterets girokonto, som hedder 302 6000. Benytter du netbank, skal du bruge kortart +01. I meddelelsesfeltet skriver du 'adresseforespørgsel', de to oplysninger om personen samt adressen, som forespørgslen skal sendes til.

Fra registrering af indbetaling til du modtager adresseforespørgslen går der normalt ca. 7-10 hverdage.


Personlig henvendelse

Du kan lave en adresseforespørgsel ved at møde personligt i et Borgerservicecenter (ikke Borgerservice KVIK). Adresseforespørgslen betaler du for i centret , og du får de ønskede oplysninger med dig med det samme."
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Gitte Hovedskov

Hej alle

Tak for input og nyttige uddybninger.

Gitte  :)

Karin Jakobsen

Husk at når du henvender dig på folkeregistret  - du skal have en adresseforespørgsel på .. og den sidst kendte adresse du har er ...

Hvis du spørger efter flere adresser skal du betale timepris. Når de skal se efter flere adresser går det under slægtsforskning og det må de tage timebetaling for.

Her er et eks. fra København
[urlhttp://www.kk.dk/Borger/BoligOgByggeri/Folkeregistret/Adresseoplysninger/Slaegtsforskning.aspx[/url]   
Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark

Leif Sommerdal

Man kan også være så heldig, som jeg har været i dag.
Et besøg på Frederiksberg Stadsarkiv medførte, at jeg fik lov til at se folkergeister regitreringen (papirformat) på flere afdøde aner - det koster ingenting.

Samtidig kunne jeg få adgang til begravelses-protokoller mv. En ren guldgruppe.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Hansen

Hej Karin
Jeg forstår ikke helt hvad du mener, men tak for advarslen om ekstra betaling!
Jeg har navn, fødselsdag, år og fødested, og ønsker kun nuværende adresse,eller hvis personen er død, hvornår og hvor, og ønsker ikke at blande personens nærmeste familie ind i det hvis personen er død efter at jeg sidst var i kontagt med vedkommende.
Mvh Egon

Karin Jakobsen

Det jeg mener er, at hvis folkeregistret fornemmer, at du er interesseret i at få samtlige adresser og ikke kun den sidste, så tager folkeregistret timebetaling og det er ca. 450-500 kr., da det så hedder slægtsforskning.

Hvis du oplyser den adresse du har til folkeregistret og beder dem om at få den sidste adresse, så kan du nøjes med de 52 kr. da det så hedder en adresseforspørgsel.

En adresseforespørgsel koster 52 kr. og kan spare mange timers arbejde :)
Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark

John Nielsen

Hej Egon og Karin

Det er 2 forskellige ting der tales om, adresseoplysningen fra CPR koster/kostede 52 Kr.
Hvis vedkommende er død så kan man få oplysninger fra det gamle folkeregistermateriale (ca 1924-1967), og det er på timepris.
I praksis kan det ikke fås ved kommunerne mere da de fleste har afleveret materialet til arkiverne, og deres timepris er imponerende.

Jeg brugte det en del i Århus indtil de afleverede, og jeg gav aldrig mere end de 52 Kr.
Der er masser af oplysninger som alle adresser og dato for flytning, fødselsdatoer, forældre, ægtefæller osv.
Der er ingen oplysninger om børn, men når man kender adressen er det ikke uoverkommeligt.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

Så skulle jeg ikke få problemer da vedkommende levede  i 1991!
Mvh Egon