Vielse Christian JOHANSEN og Jørgine RASMUSSEN 1899

Startet af Kirsten Thomas, 12 Nov 2011 - 06:19

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Thomas

Kære  allesammen,

Mon én af jer vil hjælpe mig med at tyde denne vielse i
Kattrup sogn, Voer, Skanderborg KB 1892-1906,  5. maj 1899, opslag 30 nr 5.

Det drejer sig om min farfar Christian JOHANSEN. En del kan jeg læse.

Men jeg vil meget gerne have hjælp til at tyde hvad der står om min farfar

Ungkarl Christian JOHANSEN .....? født i Kousted sogn

og om hans forældre,  især da det ikke er hans forældre (?) . Han var uægte barn af Dorthe Marie JOHANNESDATTER (død i 1895) , far ukendt så det er meget mærkeligt at der står andre navne.

Vistnok Kjeld JOHANSEN og ....? Dorthea HANSEN af Kousted Sogn Randers

Brudens forældre kan jeg læse og et af vidnerne som er hendes far R.H. Rasmussen. Men det andet vidne vil jeg gerne have hjælp til.

Og hvis muligt bemærkningen i margen om et fattigbevis, mener jeg.

Det er sikkert muligt at forbedre billedet i kirkebogen men jeg ved ikke hvordan man gør det  >:(

På forhånd TAK.

Venlige hilsner,

Kirsten

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen  :)
Kirsten Thomas

Thomas Kryhlmand

#1
Forældrene læser jeg som
Kjeld Johansen
og Hustru Dorthea Hansen
af Kousted Sogn

--
Vidne nummer to læser jeg som
J. K. Mortensen
(initialerne kan diskuteres)
--
Yderst til højre:
Fattigattest fra
Kousted Sogn af
5/? 99 hvor Brud-
gommen er erkendt
forsørgelsesberet-
tiget.

Her har jeg skelet til de andre noteringer i samme felt. Og så synes jeg, vedhæftede udsnit giver en anelse bedre mulighed for at skimte bogstaverne.

Thomas

Jeg glemte vistnok: Ungkarl Christian JOHANSEN af Aarhus født i Kousted sogn . . . .



[vedhæfting slettet af admin]
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Kirsten Thomas

Tusind tak Thomas  :)

Ved du hvornår man bliver kendt "forsørgelsberettiget"? Når man får fattighjælp og dog for tilladelse til at gifte sig og forsørge en hustru ?

Mange hilsner,

Kirsten
Venlig hilsen  :)
Kirsten Thomas

Thomas Kryhlmand

#3
Jeg tror, du mistolker ordet 'Fattigattest', Kirsten. At der er udstedt en fattigattest indbærer for mig at se, at han ikke har modtaget offentlig hjælp. Alene antallet af udstedte fattigattester her i Kattrup tyder da på det.

At han har været i stand til at modtage en sådan attest, giver ham grønt lys til at gifte sig. Havde han oppebåret fattighjælp i et vist omgang, havde han altså ikke kunnet præstere et sådant dokument. Og kunne glemme alt om at indtræde i det ægteskabelige eldorado.

Den historiske udvikling i ægteskabslovgivningen skal jeg ikke kloge mig på. Ud over at jeg kan læse mig til, at i perioden 1824-1922 skulle der ved lysningen fremlægges bevis for, at ingen af brudefolkene havde været under fattigforsørgelse. Hvis det var tilfældet, skulle hjælpen være tilbagebetalt, eller der skulle foreligge tilladelse fra fattigvæsenet i det sogn, hvor manden var forsørgelsesberettiget. Kilde: 'Find din slægt - og gør den levende', Jytte Skaaning & Bente Klercke Rasmussen, forlaget Bonderosen 2003.

Det er en sådan tilladelse, brudgommen her har fået i form at en fattigattest. Kaldet sådan, fordi udstederen var fattigvæsenet - og modtageren ikke nødvendigvis en fattigrøv - undskyld!

VH Thomas

beskeden tilføjelse, derfor:
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Kirsten Thomas

Ja Thomas, jeg gik og funderede på det og tænkte at jeg vist havde dummet mig  ;)

Din forklaring er meget tilfredsstillende TAK  :)

Nu vil jeg prøve at jagte de forældre som jo ikke er hans forældre.
Kjeld Johansen kunne være en onkel ....har ikke kunnet finde hverken Kjeld Johansen eller Dorthea i FT 1890 eller 1901 i folketællingerne i Kousted.

Hvis jeg var fornuftig, gik jeg en tur og nød solen og fik luftet hjernen  :)

God weekend,

Kirsten Thomas
Venlig hilsen  :)
Kirsten Thomas