Hvor finder jeg "Forordning af 23. maj 1800"?

Startet af Torben Schæfer, 30 Nov 2011 - 13:30

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

En af mine forfædre blev i 1849 dømt for blodskam med en steddatter. I dommen henvises der til lovens (dvs. Danske Lov fra 1683) artikel 6, 13 og 14 og forordning af 23. maj 1800.

Jeg har på internettet fundet de nævnte artikler fra Danske Lov. Jeg har fundet forordningen omtalt på internettet (herunder i Forum), men det er ikke lykkedes mig at finde forordningens fulde tekst.

Er der nogen, der kan hjælpe enten med et link til forordningen (hvis den findes på internettet) eller med oplysninger om hvor/hvordan, jeg lettest finder en papirudgave af forordningen?

Med venlig hilsen
Torben Schæfer

Jes Søndergaard

Hej Torben

Mit bedste bud er
J. H. Schou: Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og Aabne Breve

Torben Schæfer

Hej Jes!

Mange tak for dit bud. Nu har jeg en mulighed for at komme videre.

M.v.h.
Torben

Jakob Ramlau

Som altid skal man ud at læse -- det kan man via www.bibliotek.dk gøre derhjemme. Den omtalte Forordning synes blot at have været et Antal administrative Forenklinger af tidligere ret saa trælse Procedurer.
Der eksisterer en, enten Ph.D. Afhandling eller Disputats, om hele Problemstillingen:
Nina Javette Koefoed: "Besovede Kvindfolk og ukærlige Barnefædre" 2008. Den synes bl.a. at have Forordningen med blandt talrige Bilag. Om Kvindfolkene virkeligt sov imedens forbliver et Spørgsmaal.
Det er tilsyneladende rigtig bidefast Historieforskning ---- men Datidens Definition af incestuøse Forhold var ganske aparte og skabte Problemer.  En af mine Tip-3-Oldemødre efterlod en yngre Enkemand,  der giftede sig med en Datterdatter fra hendes 1ste Ægteskab. Han burde have sin Hals forbrudt -- men paa en for mig endnu uforklaret Maade gik det alligevel. Genetisk er den indvendingsfri -- men kanonisk Lov saa anderledes paa det.
Held og Lykke med det................  

Torben Schæfer

Tak til Jakob Ramlau for tippet om afhandlingen om de besovede kvindfolk. If. den indholdsfortegnelse, jeg nu har fundet på internettet, ser det ud som om, at den omtalte forordning kan tænkes at være med som bilag. Afhandlingen findes på mit lokale bibliotek, men den er udlånt p.t., så der må være andre end undertegnede, der interesserer sig for besovede kvindfolk.

Jeg har nu reserveret afhandlingen på biblioteket og har samtidig bestilt Schous: "Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og Aabne Breve" hjem til gennemsyn på læsesalen. Derfor regner jeg med på den ene eller anden måde at få kendskab til forordningens tekst.

M.v.h.
Torben Schæfer

Egon Hansen

Den kommer snart hjem til dig, jeg har netop idag afleveret bogen på Slagelse bibliotek. Jeg kan ikke huske hvorfra de havde skaffet mig den, men det var ikke den forordning jeg søgte, men en gennemgang af lovgivningen om sex uden for ægteskab i tidligere tider
Meget interesandt læsning som kan anbefales,
Mvh Egon

Kate Nielsen

Hej Torben

Har du kigget på Martin Henriksens side: http://www.h58.dk/ ?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Torben Schæfer

Hej Kate!

Nu har jeg kigget på Martin Henriksens side, men desværre har jeg ikke fundet den ønskede forordning. Der var dog mange andre spændende ting, så siden bliver gemt under mine favoritter.

Mange tak for forslaget.

M.v.h.
Torben

Martin Henriksen


Hej Torben.

Nej nævnte forordning er ikke transskriberet.

Men jeg har den i en af mine lovbøger. Den er
i gotisk bogtryk, lidt gammel, snavset og
med blyantstreger.

Du kan via min hjemmeside sende mig en mail.
Så vil jeg scanne den til dig. Den er på 4  sider.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.