Assistens kirkegård - København - Kriegers Port. Hvilken Krieger?

Startet af Henning Michael Meyer, 09 Nov 2010 - 17:39

Forrige emne - Næste emne

Henning Michael Meyer


I forbindelse med min slægtsforskning om mine tip-tip-tip etc. - i dette tilfælde Johan Cornelius Krieger (1756 - 1824) i hans første ægteskab med Sophie Vilhelmine Caroline Bornemann (1767 - 1792) har jeg et par gange aflagt besøg på Assistens Kirkegård i København hvor begge er begravet (sammen med Johan Cornelius Kriegers to efterfølgende hustruer Dorothea Sara Marie Meincke (1777-1809) og   Anna Cathrine Falbe (1770 - 1843) er jeg bl. a. i forbindelse med Søren Kirkegaards begravelse stødt på betegnelsen "Kriegers Port" om den daværende hovedport til Assistens Kirkegård fra den nuværende Kapelvej.
Jeg havde håbet på at kunne få svaret på hvilken Krieger porten var tilknyttet, men min kontakt med centret på Assistens i forbindelse med deres 250 års "jubilæum" kunne desværre ikke skaffe mig noget konkret andet, end at de mente, at det var en person med navnet Krieger og dem har jeg desværre flere af afhængigt af hvornår porten er blevet "døbt".

Er der nogen der kan hjælpe mig selv om det måske er i udkanten af Aneefterlysnings område.

mvh

Henning Meyer
Henning Michael Meyer
DIS-medlem: 9595
Mail: meyer1866@hotmail.com

Jørgen Sørensen

Kirkegården er vist fra 1750.
Navnet skal muligvis findes blandt datidens "spidser"

Måske ham? hentet her - http://www.archive.org/stream/kjbenhavnpaaho00niel/kjbenhavnpaaho00niel_djvu.txt

At Knippelsbro var ved Enden af Brogade, er noget,
som endnu er i de flestes Minde; den blev 1728 ombygget fra ny af
Overlandbygmester Krieger og kostede 18,600 Rdl., der udrededes af
Kongens Partikulærkasse.

Der er også bøger bla. af
Lahde, G, L Mindesmærker ved Kiøbenhavn. (Mindesmærker paa Assistens Kirkegaard)

N. N. Delinquit - Johan Cornelius Krieger og Vor Frue Kirke i København (1995)
Forfatter: Hædersdal, Ebbe
Emne: Kirker; Kirkehistorie; Bygningskunst
Sted: København
Person: Krieger, Johan Cornelius, ( 1683 - 1755) ( Arkitekt, Gartner)
Periode: 1700-1800
Udgiver: Foreningen til gamle bygningers bevaring
Format: 24 s.
» Find på bibliotek.dk

Der er flere muligheder på google.
Venligst Jørgen - 2300

Henning Michael Meyer

#2
Tak for svaret som jeg vil arbejde videre med.

Det eneste sted jeg ved "googling" har fundet  "Kriegers Port" nævnt er i en artikel af Peter Tudvad i Kulturcentrets tidsskrift ASSISTENSIA 2001    "Dødens alvorlige Betragtning"  om Søren Kierkegaards forhold til Assistens Kirkegaard hvor Peter Tudvad slutter af med:

Kierkegaard er nu med sit tusindtallige følge på vej ind på Assistens Kirkegård ad Kriegers Port  til venstre for graverboligen på hjørnet af Nørre Landevej og Kirkegaardsvei (nu Kapelvej); men da forfatteren af disse linier ikke selv har lyst til at træde dødedansen foran Kierkegaards grav, så kommer læseren ikke med ind på kirkegården og må i stedet tage til takke med, hvad Kierkegaard i 1837 – som en endnu levende – skrev i en lakonisk dagbogsoptegnelse:
»Det er en underlig Indledning til et Besøg paa en Kirkegaard, et nydeligt lille Pigehoved sad hos Graveren med Ansigtet paa Ruden og tittede nysgjerrigt ud.«
 

Derudover blev Kriegers Port nævnt i forbindelse med et TV oplæg til 250 års dagen for Assistens Kirkegaard.

Jeg har en hel række potentielle Kriegere inden for mit slægtsmæssige interesseområde.

Johan Cornelius Krieger ( - død 1755) som var overlandbyggemester er således far til søofficeren Johan Cornelius Krieger(1725 - 1797) der igen er far til Johan Cornelius Krieger (1756-1824) og  Anne Marie Krieger (1757-1826)

For at øge søgeområdet er Københavns Stadskonduktør i begyndelsen af det 19. århundrede - Jørgen Henrik Rawert (1751-1823) -  også gift med en Krieger (Anne Marie Krieger 1757 - 1826)

Anne Marie Krieger var en bror til den Johan Cornelius Krieger (1756-1824) gift 1. gang med Sophie Vilhelmine Bornemann, der begge er begravet i afsnit A på Assistens Kirkegård iøvrigt sammen med Johan Cornelius Kriegers to sidste hustruer Dorothea Sara Marie Meincke og Anna Cathrine Falbe).

Jørgen Henrik Rawert og Anne Marie Krieger får en datter (Anne Sophie Rawert 1788-1863) der bliver  gift med en Krieger (fætteren Johan Vilhelm Cornelius Krieger (1788-1857 søn af Johan Cornelius Krieger (1756-1824) og Sophie Vilhelmine Bornemann (1767-1792).



Endnu en gang tak - det er mit lønlige håb at jeg på et tidspunkt vil finde noget samtidigt skriftligt materiale, der nævner Kriegers Port.
Det er i denne forbindelse at ikke mindst Jørgen Henrik Rawert er interessant for jf. wikipedia  "som stadskonduktør skulle Jørgen Henrik Rawert "forfatte alle de Situationskort og Tegninger, som af Magistraten til Stadens Tjeneste maatte fordres," samt "Maalebreve over hver Mands Grund eller Dele af samme, som afhændes til anden Mand"".



Redigeret 11 NOV 2010 for at tydeliggøre indlægget.

Henning Michael Meyer
DIS-medlem: 9595
Mail: meyer1866@hotmail.com