Værnengene ved Skjern og Sdr.Omme å

Startet af Jens Eg, 22 Dec 2011 - 00:23

Forrige emne - Næste emne

Jens Eg

Er der nogen, der kan fortælle, hvor jeg skal søge oplysninger om Værnengene langs Skjern å og Sdr. Omme å, specielt i Holmose,Dyrvig,Houen området. Det er spec. efter staunsbondets ophævelse og hvorledes Værnengene så evt. er blevet fordelt.
Dokumenter , kilder , ejerforhold...ja, næsten alt kan jo føre til evt. yderligere informationer.

Jeg har aner i området, der formentlig har "ejet" eller haft rettigheder i/til Værneengene.

Er der nogen, der ved, hvor jeg evt. skal søge ?
Mvh
Jens Eg              /www.thyslaegt.dk                          God jul fra Thy.

Leif Thor Olsen


Du har vel spurgt i det "lokale" lokalarkiv?

Mvh. Leif

Lene Søgaard Pedersen

Hej Jens

Hvad med de gl. matrikelkort på kms.dk, det har jeg selv haft meget glæde af.

Venlig hilsen Lene

Inge Bünning

Hej på tråden.

Hvis du ikke har fået svar ang. værnengene endnu, så vend lige tilbage så vil jeg prøve gennem en bekendt, som vel og mærke ikke er slægtsforsker, men ejer nogle af de der værnenge. Hun må vide hvordan hendes slægt er kommet i besiddelse af dem.

Med venlig hilsen
Inge Bünning
Venligst Inge

Jens Eg

Hej Inge Bünning

Jeg har indtil nu forsøgt forskelligt, men har ikke fået nogen "rigtig" henvisning til "rigtig" kildematerialer, men der kan jo da ske noget, blot man er passende "afventende".

Men hvis du har en sådan mulighed, da vil jeg meget gerne høre nærmere.

Det drejer sig især for mig om "andele" af værnengene langs Skjern å mod Houen og aller mest om "andele" omkring gården Dyrvig. På Dyrvig har min moders slægt været siden 1500.... og de havde lavt liggende arealer, enge mv. langs åen, der snor sig langs deres jorder. Og desuden hentede man hø/græsafgrøder i området langs åen mod Skjern.  Du skal måske have et kort (via Google) for bedre at kunne følge min såkaldte beskrivelse.

Desuden kan det samme spørgsmål gælde for Hoven mølles andel (min fars gren) og for "Bakkegården" i Ørbæk (min mors oldemors gren).

Håber ikke, at jeg breder mig for meget, men der kunne så nu måske komme "hul" på forespørgslen.Flere "små"  oplysninger stykket sammen kan måske skabe et større "hul"=oplysning.

Mvh
  Jens Eg         
www.thyslaegt.dk     DIS medlem.

Inge Bünning

Hej Jens Eg

Jeg vil snarest muligt prøve at få et svar hos min bekendt. Hun er en travl udearbejdende dame, som jeg selv, men det skulle være muligt at komme i kontakt med hende her en af dagene. Hav tålmodighed med os.

Venlig hilsen Inge
Venligst Inge

Inge Bünning

Hej Jens.

Hun fortæller at hun har arvet andele i værnengene som idag hedder: I/S Hartkornsværn.

Kresten Skovbjerg Hvelplund
25 15 15 87
61 38 08 51


Ørbækvej 16, Hoven
6880 Tarm
kan måske fortælle meget mere. Formanden for bestyrelsen skulle være ham her:

Chr. Lauridsen Langagervej 3, Nr Bork, 6893 Hemmet75 28 00 46Mobil50 95 31 12Mobil50 95 31 11

Min bekendt stammer selv fra Aadum og er født Plauborg. Hun fortæller at hendes faster er/var Stinne, gift med Sigvald Eg, hvis det kunne sige dig noget. Jeg tror verden er lille.

Det har været ret almindeligt at andele i værnengene har fulgt med, når de enkelte ejendomme er blevet solgt, men i hendes tilfælde bad hun om at få dem ud af skødet.

Jeg håber med hende at du her har fået noget at arbejde videre med og vi hører gerne om resultatet.

Med venlig hilsen
Inge og Inger
Venligst Inge

Jens Eg

Hej Inger Bünning

Først tak for oplysningerne.

Skovbjerg (min mormors navn),  --- Hvelplund (også slægt)  og vi har også Hvelplund i Thisted.Havde endda lige for enden af vor vej. Og den sidste af den "gamle" generation Jens Rahbek Hvelplund døde (godft 90 år gl) for godt 1 år siden. Faderen hed Christen Hvelplund og var bror til Holger i Ørbæk.  De havde gården "Aldershvile" lige udenfor Thisted, --- og som pensionist boede de i et hus lige ud for vor vej (Enghavevej) og Hvelplund på Nørrealle.

Når du skriver, at din bekendt stammer fra Aadum, så spørg hende om  ØJM   -- lokal udtale af stedet.
Min farfar Jens Eg havde gården Bindesbøl fra 1904 til 1942, hvorefter min farbror Holger  overtog den.  Farfar født 1879 i Paabøl, Hoven sogn, død i Aadum 1959. Farmor var fra Gyris , hed Karen Camilla Høj Lauridsen.

Sigvald Eg var min far Lars Thorkild Eg (1910-1993) fætter ..... og jeg har ham også "registreret" i min slægtssamling.  Har "rodet" med slægtshistorie siden konfirmationsalderen, hvor min morfar i Dyrvig i hans chatol havde nogle lapper liggende om "Niels i Dyrvig i 1500tallet".  Spurgte om jeg m¨åtte få dem, NEJ, ---- må jeg skrive dem af. ja,. ok.     Og så startede jeg med at finde (forhåbentlig) samtlige efterkommere efter Niels og op til i dag.  Også dem i Argentina (det var i 1956 at jeg fik kontakt).
Hoven kirkebog døde fra 180x og til 1923 skrev jeg af i 1950erne.
Jeg har på min fars side 36 generationer bagud, idet vi i 1736erne går ind i herregården Urup i Grindsted sogn, hvor Birgitte Sophie Munk var sidste medlem af slægten giftede sig........og hendes linie er jo op til vores sønnesøn Anders Christian Sarus Eg......og bagud til og via div. adelsslægter til Gorm og Thyra,....hvis man da kan stole på Otto v.Berner, hvor jeg har hentet de ældste slægtsgrene fra Gorm og Thyra og op til 12-1300århundrede, derefter i div. Adelsårbøger.

Nå...men tilbage til emnet ...jeg vil bruge dine oplyste tlf. nr. og prøve også Lauridsen. Jeg skal også lige finde ud af Skovbjerg HVelplund, ...for det kan godt være, at jeg har (måske) hans forældre i mine arkivskabe. Jeg skrev i sin tid med Peter Hvelplund i København (søn af Chr. H her i Thisted) og han hjalp mig meget med den gren. Hvelplund, Skovbjerg, Enevoldsen (Dyrvig) er jo alle på een eller anden måde "min" slægt.
Det interessante i Hoven kirkebog er at finde ud af slægtsskaberne,  for det er faktisk som "ærtehalm" hvad giftermål mellem gårdene, eller husmandsstederne angår.

Mange tak for hjælp.  (Håber ikke indlæg her blev for lang og træls at læse---- skal forsøge at begrænse mig evt. næste gang) !!!
Mvh
Jens Eg        www.thyslaegt.dk.

Kristian Udbye

Hej Jens Eg.
Jeg kan bekræfte at Ådum    ØJM   er lokal udtale af stedet.
Jeg kommer meget i det Vestjydske om sommern, da har jeg tit hørt dialekten fra min gren af Skovbjerg familie derfra.

Mvh.
Kristian Udbye

Inge Bünning

#9
Hej Jens

Jo jo jeg kender skam også udtalen ØJM har selv 2 fætre boende i Aadum og min farbror og tante boede i Foersom, så jeg er også selv godt kendt. Har en fætter på Bindesbølvej, hvor også min bekendt Plauborg var fra og en anden fætter på Tøstrupvej. Håber det giver lidt resultat og ja en spændende læsning om alle dine slægter. Sender lige nogle af dine oplysninger til fru Plauborg.

Inge :)
Venligst Inge

Jens Eg

Hej Inge BÜNNING

Tak for dine henvisninger.  Jeg har talt med Kresten Skovbjerg Hvelplund og det var slet ikke så "langt" ude i slægten alligevel (hans mor far Kristen Skovbjerg var en bror til min mormor Karen Kirstine, der var gm. min morfar Enevold Hans Enevoldsen, Dyrvig, Houen sogn)   --- men han havde kun oplysninger tilbage til 1981  - men henviste til tidl. formand Ejvind Christensen ( der OGSÅ er slægt  - nemlig hans hustru Esther er en kusine til min moder). Han havde været formand tidligere og havde heller ikke fået overdraget nogen "ældre" papirer ved hans tiltrædelse.  Viste ikke noget om tidligere evt. papirers opbevaringssted. Men ville spørge evt. tidligere best.medlemmer om de vidste noget.

Chr. Lauridsen er ikke formand, men den nuværende kasserer og det gav ikke noget heller.

Men jeg "SØGER" videre  - og hvis der skulle være nogen yderligere på DIS, der kunne have tanker om andre søgesteder eller lignende, da kontakt mig venligst.

Hej Kristian Udbye

Ja, vi har da tidligere haft kontakt.   Jeg sendte i sin tid en mail til dig om Sylverstersen familien, der forsvandt.... det var jo ikke rigtig og dog, det var til Utah som mormon. Jeg har nu kontakt med et par stykker derovre. Men der var jo også nogle, der blev herhjemme og da er der også kontakt.
Du er også i mine oplysninger i mine Skovbjerg slægts notater  og min moders(Edith, f. 1911-2000 fra Dyrvig, hvor hendes moder var Karen Kirstine Skovbjerg  osv. se ovenfor).....
Du nævner "dine Skovbjerg slægtninge i Aadum..." ... hvor er vi så henne.  Der er jo da ikke så langt fra Billund til Øjm.
Jeg har forøvrigt et "tyk pap billede" liggende med Anker og John Johnsens forældre, Hoven/Houen,  taget ved fotograf Ida Frelin i Skjern.   
Men der kan jo "byttes" opl. mv. om så må ønskes. 
Mvh
Jens Eg

Inge Bünning



Hej Jens.

Jeg fandt lige et link her til en artikel i Kristeligt dagblad.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/106704:Liv---Sjael--Hyrden-og-kirkesangeren



Fru Plauborg fortæller også at man i tidligere tider hørte om at man kunne vinde/tabe sine andele i værnengene i kortspil. Det kan man jo sagtens forestille sig, desuagtet at jeg jo ikke havde troet de fromme vestjyder spillede kort, men det var der noge "få" der gjorde.

Derudover synes jeg faktisk også at det er lidt svært at fine noget historie om værnengene. Måske der er noget i arkiverne omkring Ringkøbing.

Måske "Daisy" har noget. Bare lige et par tip fra mig. God Jagt.

Inge
Venligst Inge

Egon Hansen

Hej Jens
Jeg har sendt dig noget om Dyrvig i Hoven til din mail adrs. men da det ikke direwkte drejer sig om værnengene passer det vidast ikke ind i denne tråd.
Mvh Egon