Himmelbjerggården. Findes deres arkiver og hvor?

Startet af Ann Ritter Pedersen, 28 Dec 2011 - 21:25

Forrige emne - Næste emne

Ann Ritter Pedersen

Hej

Jeg har fundet ud af, at min oldefar var plejebarn på Himmelbjerggården ved Skanderborg i 1906. Er der nogle herinde der ved, hvor man evt skulle lede, hvis de måtte have gemt deres gamle arkiver?

Og om der evt. kunne stå oplysninger om, hvorfor han var der, og hvor hans forældre kom fra?

vh Ann

Peter Kristiansen

Jeg ville starte med at spørge det lokale arkiv.
M.v.h. Peter Kristiansen

Ole Brodersen

Ja, eller prøv at ringe til Himmelbjerggården, den eksisterer stadig, de må vide hvor deres arkiv er.

Venlig hilsen
Jeanne Brodersen
Silkeborg

Vivi Winther

Hej, har du et navn vil jeg gerne hjælpe dig? Himmelbjerggården var et drengehjem her et link til lidt historie

http://www.regionmidtjylland.dk/psykiatri+og+social/sociale+tilbud/b%C3%B8rn+og+unge/socialpsykiatri/himmelbjergg%C3%A5rden/himmelbjergg%C3%A5rdens+historie?

du kan kontakte Museet på Gl. Rye Mølle jeg er ret sikker på der her er nogen der kan fortælle dig meget, eller lede dig videre. Desværre er jeg ikke så gammel, at jeg kan, men jeg kan fortælle meget om Himmelbjerggården har kendt mange derfra  :) men ikke dengang. Himmelbjerggården ligger ikke ved Skanderborg, den ligger ved Ry og nabo til Himmelbjerget samt Sletten som er en kendt spejderlejr, er din oldefar konfirmeret der vil dette være fra Sct. Sørens Kirke, Rye,  :)

http://www.glryemoelle.dk/

Mvh Vivi



"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Ann Ritter Pedersen

Hej Vivi

Min olderdar hed Peder Pedersen, og jeg fandt ham i en folketælling fra 1906, hvor han står registreret som plejebarn på Himmelbjerggården.

Han blev konfirmeret i Ry Kirke i 1907, men jeg har læst mig til, at den kirke der i dag hedder Ry Kirke først blev indviet i 1911, så det kan jo ikke være den. Men kan det mon så være den du beskriver?

vh Ann

Steen Møller Pedersen

Hej.
Der er en Peder Pedersen, der bliver konfirmeret i Ry sogn i 1907 på AO Ry, Tyrsting, Skanderborg, 1901-1919, opslag 196
Hilsen
Steen Møller Pedersen
http://www.steenmp.dk/family

Ann Ritter Pedersen


Vivi Winther

Hej Ann, jeg er slet ikke i tvivl om, at det er Sct. Sørens Kirke han er konfirmeret i  :) så er det her mine børn siger stop mor for ellers tager det flere timer med historien om kirken og Gl Rye,  :), så meget kort historie skal du lige have Kong Christian den 3 blev udråbt til konge af Danmark  i Sct Sørens Kirke.

Har du flere oplysninger om hvad an blev af efter 1907, blev han på egnen eller hvad??
Han har været 16 år ved sin konfirmation, var han kommet på Himmelbjerggården i 1906, for mig lyder det sandsynlig siden han ikke er konfirmeret før. Grunden til hans ophold der kan være mange var en af forældrene død, var han "en slem dreng", eller noget helt andet mange var der også pga en stor børneflok, men jeg er meget int. i hvor han blev af, det kan måske give historien til hvorfor han kom der.

Hans fødsel har du her

kirkebogen 1873-1892 Koed, Sønderhald, Randers opslag 45 


Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Lis Jørgensen

Hej Ann

Jeg har tidligere set i nogle af Himmelbjerggårdens arkivalier på landsarkivet i Viborg.

Venlig hilsen
Lis Jørgensen

Ann Ritter Pedersen

Hej Lis

1000 tak, så må jeg snart få arrangeret en tur derned, det kan jo være jeg kan finde noget af det jeg leder efter :-)

Hej igen Vivi.

Jeg kender godt min oldefars oprindelse og jeg ved også godt hvor han blev af :-) Jeg har snakket med min bedstefar, som jeg heldigvis stadig har. Sandsynligheden og min teori for, hvorfor han har været der, må have været pga fattigdom, tror ikke det er pga han kun havde 1 forældre, da de begge står registreret da han bliver konfirmeret i 1907? På det tidspunkt står hans forældre til at være af Koed, så jeg har en ide om, at de fortsat bor dér, men har ikke kunnet finde dem, - faktisk slet ikke noget som helst om dem, andet end deres navne. De hedder Martin Pedersen og Marie Pedersen. Hendes evt. pigenavn kender jeg ikke.

Nu skal det så lige siges, at jeg kun har brugt AO indtil nu, og jeg ved ikke ret meget mere om, hvor og hvordan jeg ellers kan finde informationer, der kan lede mig videre. Jo jeg ved der er arkiver, men hvornår går jeg til hvilke, det har jeg ikke fået sat mig ind i endnu. :-)

Men omkring kirken, så skal du endelig ikke holde dig tilbage med at fortælle, jeg kan godt li' at få historie på de steder mine aner har opholdt sig. ;-)

Ann Ritter Pedersen

Jeg glemte at skrive, at han blev gift i Hørning kirke, det har jeg kunnet finde på AO, og han er begravet i Rosmus i følge min bedstefar, så han endte på Djursland meget tæt på, hvor han også blev født :)

Lissa Pedersen

Hej Ann,

Lige lidt fra www.familysearch.org:

PEDER PEDERSEN Pedigree
  Male     
Event(s):
Birth:  31 MAY 1891 Koed, Randers, Denmark

Christening: 
Death: 
Burial: 

Parents:
  Father:  MARTIN PEDERSEN Family
  Mother:  METTE MARIE PEDERSEN     

Messages:
Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter. 

Hilsen Lissa

Vivi Winther

Hej jeg har været igennem Ft 1890 Kirkebogen Koed, Randers uden held, at finde dem der. Det var normalt, at børnene havde en kontakt til forældre hvis det var muligt. Du er heldig, at have din bedstfar, havde jeg været heldig at have haft min fader kunne han fortælle mig/dig meget derfra han er barnefødt ikke langt derfra  :). Du skriver han er viet i Hørning?? Hørning, Randers eller Hørning, Skanderborg?? Har du et opslag på det??

Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Ann Ritter Pedersen

Det er Hørning, Randers 1892-1916 opslag 263 nr. 3. Er din far født i nærheden af Hørning, Koed, eller hvad mener du?

Nej hverken ft 1890, ft 1901, ft 1906 og ft 1910 har jeg kunnet finde hans forældre. Og alligevel har jeg fundet en pige, som kan være en søster i 1898.


Vivi Winther

Hej Ann, min fader er født tæt på Himmelbjerggården  :),

Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"


Vivi Winther

Jeg kan godt se det med en evt. søster, men jeg undre mig over, hun pludselig bruger navnet Mette Marie, istedet for Marie som hun står med ved Peder?? Det passer ellers meget godt, med bopæl.

Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Vivi Winther

Hej Peder har taget ophold på Himmelbjerggården år 1900, og kommer fra (ikke Født men boede der)

Lyngby, Djurs Søndre, Randers

til Himmelbjerggården

se Ft 1901  Rye, Tyrsting, Skanderborg opslag 479

:) så jeg tog fejl da jeg troede han pga den sene konfirmation var kommet i 1906, men sådan var det ikke.
Så håber jeg forældrene er i det sogn.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Ann Ritter Pedersen

Hej Vivi

1000 tak for det kæmpe stykke arbejde du lavet, nu kan jeg få skrevet ind, hvornår han kom på Himmelbjerggården.  :)

Har nu kigget ft 1901 Lyngby, Djurs Sønder, Randers igennem. Men desværre så tror jeg det er endnu en blindgyde.

Jeg finder godt nok en Martin og Marie Pedersen, men hendes alder passer ikke på den opgivet alder i forbindelse med Peders fødsel. (ft 1901, opslag 553)

Ville det ikke også have været mest rigtigt, at Peder så var angivet i tillægslisten som værende fraværende? Der ser jeg ham nemlig heller ikke, i forbindelse med de to nævnte.

Omkring Marie Pedersen og hendes evt. navn 'Mette', så forholdt jeg mig til Lissas fund, hvor Peders mor hedder Mette Marie Pedersen. Hvorfor hun ikke hele tiden bruger Mette, det har jeg ingen idé om, men det kan være jeg er heldig en dag at finde noget på det.  :)

vh Ann

Vivi Winther

Hej Ann dem vil jeg nu holde lidt fast i og se bort fra datoerne i første omgang, da jeg selv har oplevet at ft er forkert med datoer. De er blevet viet i 1890. Der står 4 børn samt 1 under døde. Plejebørn har jeg fra min oldemor set hun har skrevet som død. Således passer det også så er der bare at finde dem født viet og se om det ikke er den rigtige familie. Med hensyn til navnet Mette Marie tror jeg ikke det forholder sig således, da hun aldrig er nævnt andet end ved Marie i kirkebøgerne. Håber jeg har ret  ;)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Ann Ritter Pedersen

Hej Vivi

Jeg vil forsøge at holde fast i dem, jeg havde ikke lige lagt mærke til, at der stod de havde et dødt barn. :-\

Men hvordan kan jeg mon så finde forbindelsen mellem dem og Peder? Har du et godt bud? ???

Ved du hvad alt det skrift som er skrevt ovenpå, hvad det betyder? (ft1901 Lyngby, Djurs Søndre, Randers, opslag 553) ???  ???

vh Ann