Peder Ilsø

Startet af Peer Petersen, 29 Dec 2011 - 12:17

Forrige emne - Næste emne

Peer Petersen

Jeg søger informationer om forældrene til Peder Ilsø. Jeg har fået oplyst at han er født ca. 1789 ved Treå Mølle i nærheden af Bønnerup???
Han var vistnok lærer i Karlby og døde som pensioneret lærer i Drastrup 4. februar 1877. Hvem ved noget om Ilsøslægten??

Peer

Alice Oppenheim

#1
Hej,

Hvis du har fået oplyst, at han er født ca. 1789 ved Treå Mølle i nærheden af Bønnerup — så har du vel slået det op og fået det verificeret?

Og så har du vel navnene på hans forældre? (— Ingen grund til at vi skal sidde og gætte os frem her)

Har du gemt de oplysninger du fik i det gamle forum?  http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,376644,376849


Her er den ene part:

randers, Sønderhald, Essenbæk, Assentoft, Skolen, 35, FT-1834, C3672
Peder Ilsøe 45 Gift Skolelærer og Kirkesanger
Marie Elisabeth Gimling 44 Gift hans Kone
Peder Rasmussen Ilsøe 3 Ugift deres Børn
Frideriche Jørgine Ilsøe 17 Ugift deres Børn
Lowise Caroline Ilsøe 15 Ugift deres Børn
Susanne Marie Ilsøe 13 Ugift deres Børn
Jørgine Caroline Ilsøe 9 Ugift deres Børn
Christine Christjane Ilsøe 6 Ugift deres Børn
Mariane Christensdatter 75 Enke Huusfaders Moder som af ham forsørges  



Peer Petersen

Hej Alice.

Jeg har fundet Treå Bugt ved Bønnerup og at der ved Treå formentlig var en Mølle. Jeg har forsøgt at finde Peders dåb i de nærmeste kirke, men ikke fundet en Ilsø.
Jo, jeg havde ikke bemærket at jeg jo i folketællingen fra 1834 har nanet på "huusfader moder" Mariane Christensdatter 75 aar og enke. Det giver selvfølgelig en søgemulighed.
Tak for informationerne.

Peer

Flemming A. Aasklint

Hej

I folketællingerne 1845 og 1850 er hans fødested angivet til
Hemmed Sogn.

Dåben:

Hemmed Sogn
Djurs Nørre Herred
Randers Amt
1787-1813
Opslag 239
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Hans Chr. Baagøe

Treaa Mølle ligger i Hemmed sogn. I 1825 hed mølleren på Treaa Mølle: Jens Hansen Hyllested, men det hjælper dig nok ikke så meget.

Hvis du finder forbindelsen til Jens Christensen Ilsø i Vester Velling, så har jeg lidt på hans hustru Karen Jensdatter, hun er født i 1733.

Du kan jo også prøve at søge på Ilsø/Ilsøe i både det nye og det gamle forum, så finder du sikkert nok til resten af året.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Peer Petersen

I folketællingen for 1787 for Randers Amt, Djurs Herred og Gjerrild sogn finder jeg en interessant person på Scheels Howedgaard, nemlig Peder Ilsøe 71 år og ugift. Der anføres at han "Forhen været Forwalter ved Grewskabet 46 Aar men nu i sin Alderdom og Swaghed le". Er der mon en forbindelse til min Peder Ilsøe?? I opslag 239 for Hemmed sogn (1777-1813) anføres ikke faderens navn til Peder blot Treeaas Møllers søn. Jeg kan ikke helt læse de næste navne, men læser dog Scheel!!!

Peer

Thorkild Møller Nielsen

Hi Peer,

Jeg tror ikke at der er nogen sammenhæng.

Her er skiftet:
Peder Ilsøe forvalter i Scheel    26 Aug 1799       pg 279 280 285 289 296 299
BROR:     Niels Jensen gårdmand i Lill Torup (død)
            BØRN:  Mikkel Nielsen  gårdmand i Over Slemming
                 Jens Nielsen     gårdmand i Kirriald (død)
                    BØRN:   Niels Jensen     21
                          Eskild Jensen  8
                          Peder Jensen     5
                          Ane Dorthe Jensdatter  20   (død ? by 6 Jul 1800)
                          Maren Jensdatter    10 - all hjemme
                 Niels Nielsen  gårdmand i Enslev (død)
                    BØRN:   Eskild Nielsen  18
                 Peder Nielsen  gårdmand i Lill Torup (død)
                    BØRN:   Niels Pedersen   20 i Lill Torup, Schiem goods
                          Dorthe Pedersdatter 24 tiene i Stevnstrup, Frisenvold gods
                          Ane Pedersdatter    22 hjemme
                          Birthe Pedersdatter 14   "
                 Jens Nielsen  former tient i kongens stald, Khvn (død 1782) = 1. Ellen Kirstine Josephsd , 2.......(alive)
                    BØRN:   Charlotte Lovise Jensdatter i Khvn - dobt 13 Apr 1779 i Holmens Kirke  (came with her STEDMODER)
                 Birthe Nielsdatter (død) = Søren Svendsen i gammel Moll
                    BØRN:   Jorgen Ludvig Schov skriverkarl w/ amtnmendr i Vognstrup, Sielland (of age)
                          Karen Schov  = Niels Nielsen skovrider i Hoegholm
                 Ane Nielsdatter (død) = Peder Nielsen selv. i Qvorning
                    BØRN:   Peder Nielsen    30 tiene i Hammershoy i Sorigning gods
                          Søren Pedersen   26 tiene i Terp, Skjern gods
                          Niels Pedersen   20 tiene i Terp
                          Dorthe Pedersdatter 26 tiene i Skjern gods
                          Ane Pedersdatter 19 tiene i Skjern gods
                          Birthe Pedersdatter 15 hjemme
SØSTRE:     Mette Jensdatter  = Peder Sørensen gårdmand i Lill Torp
            Maren Jensdatter (død) = Jens Lassen gårdmand i Tindbæk
               BØRN:  Poul Jensen Tindbæk degn & skoleholder i Kastberg
                       Lass Jensen  gårdmand i Thinbeck (død)
                    BØRN:   Mikkel Lassen husmand i Laested, Sougung/Fougung gods
                          Jens Lassen Thinbeck i 4 class #45 anfortraede company i Holmen, Khvn (of age)
                 Jens Jensen  skovfoged i Tindbæk, Skjern gods  (of age)
                 Søren Rasmussen  husmand i Hvidding, Skjern gods
         Maren Jensdatter (død) = Jens Mølle gårdmand i Ilsøe
            BØRN:  Mads Jensen      husmand i Løvskal, Skjern gods
                 Birthe Jensdatter   = afg Jens Andersen gårdmand i Ilsøe
                 Ellen Jensdatter    = Christen Jensen i Welling, Mattrup gods
vh
Thorkild

Peer Petersen

Hej Thorkil

Mange tak for et fornemt svar.

Peer

Alice Oppenheim

I folketællingen for 1787 for Randers Amt, Djurs Herred og Gjerrild sogn finder jeg en interessant person på Scheels Howedgaard, nemlig Peder Ilsøe 71 år og ugift. Der anføres at han "Forhen været Forwalter ved Grewskabet 46 Aar men nu i sin Alderdom og Swaghed le". Er der mon en forbindelse til min Peder Ilsøe?? I opslag 239 for Hemmed sogn (1777-1813) anføres ikke faderens navn til Peder blot Treeaas Møllers søn. Jeg kan ikke helt læse de næste navne, men læser dog Scheel!!!

— Undskyld jeg spørger, men sidder du ikke og ønsketænker en forbindelse, der slet ikke er der — eller som i bedste fald er en helt anden — og som tidligere er blevet vist? Nemlig den, at PEDERs Mor, MARIANE, arbejdede hos ovennævnte, og opkaldte sin søn efter ham:

Randers, Djurs Nørre, Gjerrild, Gjerrild, Scheels Howedgaard, 2, FT-1787, B7605
Peder Ilsøe 71  Ugift  Forhen wæret Forwalter wed Grewskabet 46 Aar men nu i sin Alderdom og Swaghed le[ver af ..ntire] 
Dorte Pedersdatter 11  - [hans Brors Datter]   
Mariane Christensdatter 27  Ugift, [Tjenestepige]


— Opgaven må ligge i at fastslå, hvem der var "Treeaas Møller" og Far til lille PEDER.

Du har også tidl. fået oplyst, at MARIANE bliver gift 18. nov. 1788 i Gjerrild (opslag 9) med FREDERICH SØRENSEN. Med mindre han er død inden undfangelsen af PEDER, er hans PEDERs Far!


— Hvis du stadig ikke godtager disse forhold, må du have nogle bedre argumenter end "en interessant person" og "kan ikke helt læse de næste navne, men læser dog Scheel"  :)


Personligt kunne jeg godt tænke mig at se familien i 1801. Er den fundet?   

Alice Oppenheim

Jeg ser lige, MARIANE havde endnu en forbindelse til navnet ILSØE ... læs Eli Dahls gamle indlæg om sagen http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,376644,376849:

MARIANE er døbt i Gjerrild 9. november 1760. Hendes far er Christen Smed:

Opslag 236. 23. søndag efter trinit Christen Smeds barn baaret af Mons. Ilsøes Broder Datter fad: o.s.v.

— Desværre kan jeg ikke lige se nogen datter af ILSØEs brødre i skiftet, gengivet af Thorkild Møller Nielsen tidl. i denne tråd...? 

Peer Petersen

Hej Alice
Tak for dit svar.
Jeg tror stadig ikke helt på at "gamle Peder Ilsøe" ikke kunne være faderen til "unge Peder Ilsøe" med tjenestpigen Mariane. Der er selvfølgelig en mulighed for at hun har opkaldt sønnen efter arbejdsgiveren.
Unge Peter Ilsøe bliver født 16. post trinitatis 1789 og Mariane bliver gift med Fridrich Sørensen den 18. november 1788. Fridrich Sørensen omtales som forhenværende skolelærer ved Marianes død, så møller ved Tresaa var han ikke.
Da unge Peder Ilsøe bliver døbt står der " Tresaa Møllers Søn holdt til Daaben af Mejersken ved Scheel. Fadere - Søren Mølle Søren Christians Skovfogeden ved Meilgaard Johan Peter kone, Søren Christians Kone". Men hvem Tresaas Møller var kan jeg ikke finde.
Ej heller familien i 1801!
Godt nytår.

Peer

Berit Frank Pagh


Alice Oppenheim

Man skal aldrig sige aldrig ... men manden er præget af "Alderdom og Swaghed" og har næppe jagtet tjenestepigen  ;)

Har du lagt mærke til, at den unge PEDER ILSØE kalder sin førstefødte søn "FRIDERICH JØRGEN". FRIDERICH efter sin egen Far. JØRGEN efter Kæresten, MARIE ELISABETH GIMLINGEs Far :)

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=111450&sort=e + Auning KB 1808-14; opslag 70

Thorkild Møller Nielsen

Følgende skifte viser at Frederik Sørensen levedede på Treå Mølle i 1797:

Ulstrup-Himmestrup:
727.*   Anne Frederiksdatter i Terp      27/11-1797   F. 470a + 472a + 486a
   Enkem.  Christen Christensen Michelsen
   Arvinger:
•   Hendes helbror Jens Frederiksen i Terp. Død og efterladt:
   Dorthe Jensdatter, enke efter Mads Laugesen i Vester Velling.
L.V. Christen Nielsen Bødker i Lille Torup.
   Anne Jensdatter g.m. Christen Bødker i Lille Torup
•   Hendes halvbror Peder Frederiksen, var sejlmager i København. Død og efterladt:
   Frederik Pedersen. Død og efterladt en datter.
•   Hendes halvbror Jens Frederiksen i Terp
•   Hendes helsøster Kirsten Frederiksdatter g.m. Søren Pedersen Skiemt, smed i Terp. Død og efterladt:
   Peder Sørensen i Lille Torup
   Frederik Sørensen, gift og bor i Treå Mølle på Mejlgaard gods
   Christen Sørensen i Hvidding
•   Hendes halvsøster Kirsten Frederiksdatter g.m. Peder Skiemt i Lee. Død og efterladt:
   Frederik Pedersen - ca. 36 år, tjener Niels Andersen i Øster Velling
   Peder Pedersen - 30 år, tjener Jens Kjeldsen i Stevnstrup
   Jens Knudsen - ca. 29 år, i Nørre Vinge
   Maren Knudsdatter - 27 år g.m. husmand Otte Frederik Jensen i Terp
   Birthe Knudsdatter - 25 år g.m. Søren Lindgaard. Menes at opholde sig i Mammen

vh
Thorkild

Peer Petersen

Tak til Berit, Alice og Thorkild for jeres svar. Nu er det da afklaret at Frederik Sørensen boede på Treaa mølle da Peder Ilsøe blev født, nu kender jeg også navnet på mølleren og jeg må give dig ret Alice: at faderen til Peder er sikkert Friderich Sørensen og at Peder Ilsøe er opkaldt efter den gamle Peder Ilsøe. Blot er det lidt mærkeligt at præsten ikke har skrevet faderens navn i kirkebogen.

Peer