Kongelig bevilling, henvisning.

Startet af Jan Andersen, 04 Jan 2012 - 16:41

Forrige emne - Næste emne

Jan Andersen

AO: 1826-1878, Espe, Sallinge, Svendborg. Opslag 28 # 3.
Peder Rasmussen  ændrer i henhold til Kongl. Bevilling 19. Nov 1903 navn til Peder Holme.
I parentes er så vidt jeg kan læse anført (O. P. A. No. 104/1905).
Er det en henvisning jeg kan bruge til at finde den Kongelige bevilling på Rigsarkivet?

I følge et tidligere indlæg af Jørgen Green skal navnesager mellem 1848 og 1906 findes i Justitsministeriets 1. kontors arkiv via et Journalnummer.

Jeg håber på at parentesen er et jorunalnummer, og at en venlig sjæl kan fortælle mig hvad det er jeg skal bestille i Daisy, for at finde den Kongelige bevilling.

På forhånd tak.

Jan Andersen
/Jan

Jesper Skov

Det i parentesen står for "Odense Provins Arkiv (journalnummer) 104/1905".

Og er alstå en henvisning til arkivets journalsystem. Kontraministerialbøgerne har været afleveret til arkivet.

Jeg regner med at landsarkivets sag er kasseret, men kigger gerne efter i daisy.

Der er så kun den "hårde" metode at finde sagen via justitministeriets navneregistre.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jan Andersen

Kære Jesper Skov.

Tak for svaret.
Jeg tager fluks til rigsarkivet. Hvad skal jeg bestille i Daisy for at få navnereisteret?

Med venlig hilsen

Jan Andersen
/Jan

Jesper Skov

Prøv at finde 1905 i nedenstående

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=justits&b=navn&d=1905&e=1905


Så vidt jeg kan se, står arkivalierne på Slotsholmen, så nok ikke så lang ekspeditionstid.



Med venlig hilsen

Jesper Skov