Hvordan kommer jeg videre

Startet af Henrik Schartau, 10 Nov 2010 - 22:22

Forrige emne - Næste emne

Henrik Schartau

Jeg har fået hjælp fra et DIS medlem med at finde min oldefars bror. Jeg kunne ikke finde ham da der er lidt forveksling med navnet og kan sagtens være at dette ikke er den jeg søger men vil prøve at følge dette spor da opholdssted og alder passer og vi er i familen vant til at efternavnet staves forkert, både i Danmark og Sverige 

I følge familie dokumenter og min farfar døde han i USA i 1901. Mit spørgsmål er kan jeg /findes der en database jeg kan søge i i Brasilien ??? eller er det i USA jeg skal søge og finde hans indvandring ?

Navn:  Schwartou, Anders S. Stilling:  Arbejdsmand
Alder:  25 Bestemmelsessted:  St. Pauls, Brasilien
Kontrakt nr.:  414700 Forevisningsdato:  12/17/1886
Sidste oph.sogn:  Randers Sidste oph. amt:  Randers
Sidste oph.sted:  Randers Bestemmelses land:  Brasilien
Bestemmelses by:  Sao Paulo Bestemmelses stat:  Sao Paulo
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I8687S1209

Hans Poulsen

#1

Hej Henrik

Via Google har jeg fundet et link, der drejer sig om Brasilien; men da jeg ikke har studeret indholdet, tør jeg ikke sige, om det kan være dig til nytte.

Prøv at læse lidt på teksten - du kan bedre bedømme, om linket er brugbart end jeg.

http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en%7Cda&u=http://www.surnameweb.org/brazil/surnames.htm

Du skriver, at skibsnavnet er INDIREKTE.

Det er ikke rigtigt. Ved udvandring blev der skelnet melle DIREKTE og INDIREKTE udvandring.

DIREKTE udvandring blev brugt, hvis båden ikke gjorde stop undervejs og tog nye passagerer med, eller der ikke skete et bådskifte undervejs.

DIREKTE for eksempel København-New York med én og samme båd

INDIREKTE for eksempel København, Gøteborg, Krstianssand, New York eller

København med for eksempel bådskifte i Newcastle i England og derfra med en ny båd til New York

På ord om koden:

IDkode:  I8687S1209 - Hvis du ser godt efter og har stærke øjne kan du sikkert godt se, at *tallet* foran 8-tallet slet ikke er et tal, men et *bogstav*, nemlig bogsatvet *I*, og det *I* står for INDIREKTE.

Inde midt i koden står et bogstav, her et *S* for Schwartou.

Du vil se masser af IDkoder, der begynder med et DxxxxSxxxx - og da er der tale om DIREKTE udvandring.

Jeg håber, at disse oplysninger kan være dig til nogen hjælp.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag