Store Bisgaard - Øsløs Sogn - Vester Han Herred - Thisted Amt -

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 22 Jan 2012 - 19:40

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej - håber alle der åbner denne tråd er kommet godt ind i det nye år

Jeg søger oplysninger om overstående gård i Thy mellem 1600 - og ca 1760.

Jeg har ledt på Nettet og ved en lille smule, men vil gerne vide mere om den og dens ejere hvis det er muligt.  Min computer kommer frem med de mærkeligste ting når jeg søger på Øsløs - da den ikke kan skelne mellem O og Ø

Jeg ved at Niels Lange havde den i 1681 - og senere tilhørte den Niels Langes fuldmægtig fra 1681 Anthoni Günther Didriksen Montelo.

Hvis der er nogle der har mere om denne gård vil jeg sætte stor pris på at høre fra jer.  Og hvis der findes en Store Bisgaard - findes der så også en Lille Bisgaard i området - eller har det på et tidspunkt været en gård der blev skilt i to ?

Med mange hilsener fra

Elizabeth i Vermont

Mette Lund

Hej Elizabeth

På dette link http://www.thisted.visbilleder.dk/Default.aspx?pr=101&n=27, klik på billeder fra sogne i Thisted kommune. Her vil du kunne finde Øsløs og St. Bisgaard. Det giver selvfølgelig ikke oplysninger om gården, men måske kan Thisted Lokalhistoriske arkiv hjælpe.

Mvh.
Mette


Elizabeth Høilund Buffet

Hi Mette

Tak for linket - det er også interessant at se billeder selv om de jo er af langt nyere dato - men det kunne jo se ud til at gården måske stadig eksisterer - selv om dens udseende nok har forandret sig en hel del siden 1700 tallet.

En af mine forfædre var med til at udstykke jordene i Øsløs i 1786 - så endnu en grund til at være interesseret.

hilsen fra

Elizabeth i Vermont

Jens Eg

Hej Elizabeth Høilund Buffet

Jeg har en bog fra vort lokalområde "Hannæs", skrevet af Ellen Gregersen og Ingvard Jaconsen, sidste er en meget god bekendt og meget hjælpsom person. Selv om han i dag er blind, da kan han fortælle lokal-historie ud fra hukommelsen. Og han kunne også sige, hvad side jeg skulle finde Store Bisgaard mv. på i bogen.  Der er 7-8 sider, der jo evt. kan kopieres om ønskes.
Har begge bøger i min reol.
Desuden er der en artikel i Historisk årbog for Thisted og V Han herred  1913 (der er 30 sider) om selve udstykningen og den er på nettet, men jeg vist nemmere give dig den fra min CDrom, hvor jeg har alle årbøger fra 1906 til 2000 lagt ind. Så venligst besked hvis...eller mail mig direkte.
Mvh
Jens Eg     www.thyslaegt.dk

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Jens

Tak for dit svar på tråden - jeg har lige sendt dig en direkte mail

Elizabeth i Vermont