Ellen Johanne Marie Nielsen f. 28-10-1870 i Kbh, d. ca. 1903 - Hvor?

Startet af Bitten Guldbæk, 14 Feb 2012 - 12:35

Forrige emne - Næste emne

Bitten Guldbæk

God dag! Jeg har før haft dette emne oppe - i det gamle forum, men er stadig på næsten bar bund.

Ellen Johanne Marie Nielsen var en ung enlig , der fik to børn med ukendt far. Børnenes dåb foregik i henholdsvis Helligånds sogn og Valby Sogn. Rygtet siger, at moderen dør tidligt af tuberkulose, men vi kan ikke finde hende i de sogn, der er tilknyttet børnene. Vi kan ikke finde hendes død på Københavns stadsarkiv! (hun skulle dø som ca. 33-årig) Børnene vokser op i en plejefamilie i Valby. Vi har adressen og navnene på familien.

Hvad angår faderen, går rygtet i familien (og henleder børnenes navne til), at faderen er en cirkusdirektør. Moderen har på 10 mdr.'s dagen opholdt sig samme sted, som benævnte cirkus. Der foreligger ingen faderskabssager, men i familien går der rygter om, at moderen skulle være blevet truet af børnenes fars familie til at holde kæft og lokket med penge for at glemme ham.

Vi har følgende på børnene:

Helligånds pastorat 1892-1900
s.247
1896
nr. 72
2.december
Helligånds sogn
Kompagnistrædde 31, 2
Marguerite Gabriella Lucie Nielsen
Mor ugift Ellen Johanne Marie Nielsen
27. juli 1897 Plejehjemmet i Valby fremstillet i Jesus kirken 9. april 1899
Uldhandler Svenning Jensen og hustru Marie Folkvangsvej 31. Arbejdsm. Anders Peter Andersen og hustru Ducine l Ørstedsvej 36 Ungkarl Eggert Stavl i Hvissinge
Timaanedersdagen i Karlshamn Sverige Mor født 28/10 1870 i København


Jordemoder C. Petersen Kompagnistræde 31, 2. sal, fødslen indført som nr. 92.
Ellen Johanne Nielsen, Kompagnistræde 31, 2. sal. 26 år. Der ikke har været særlige problemer i forhold til barnet eller fødslen samt at barnet blev født den 2. december 1896 kl. 1

(fødselsanmeldelsen giver ikke noget for moderen)

1892-1901
Valby Sogn - Jesuskirken. EC-060 3/60-12
Født 12 maj 1898 Lille Ørstedsvej 36'
Eyolf Eugene Nielsen - ugift Ellen Johanne Marie Nielsen 27 år.
Dåbsdag 9/4-1899 Jesuskirken
Faddere: Plejeforældrene arbejdsmand Anders Peter Andersen og hustru
Dusine Lille Ørstedsvej 32' - Banearbejder N. Jensen hustru Martine
Hamelore pr. Ringsted. Ungkarl Eggert Stvl Hvissinge.
Anmærkninger: Ifølge moderens egen angivelse opholdte hun sig på
10mdr.dagen i Svendborg.

Der er ingen fødselsanmeldelse på Eyolf og han er ikke i fødselsstiftelsens kirkebøger

Vi har fundet ud af, er, at cirkus Leonard-Houcke var i Svendborg i 1897 og i Karlshamn i 1895. I Anders Enevigs "Cirkus i Danmark", bd. 3 står: "Cirkus Leonard rejste i endnu to sæsoner her i landet, 1887 og 1888, med det sædvanlige personale på 60 personer og 40 heste. Så vidt vides, gik selskabet kort efter neden om og hjem, men så dukkede det 1895 op i Norrköping under navnet Cirkus Leonard Houcke". (Meddelt af den svenske cirkushistoriker Per Arne Wåhlberg i Norrköping, der dog i sin bog Cirkus i Sverige skriver, at det genopstandne Cirkus Leonard Houcke havde urpremiere i Landskrona i 1895.) Enevig fortsætter med at berette, at "De følgende år rejste selskabet mest i Sverige, bortset fra 1897, hvor det også kom til Danmark og bl.a. var i Aalborg, Århus og Svendborg med 25 ædle raceheste og et personale på 75. Heraf var et balletkorps på 16 damer og et østrigsk strygeorkester på 10 mand."

Marquerites konfirmation er i Jesuskirkens kirkebog, side 229, nr. 74. Hun er konfirmeret den 9. april 1911.
Forældre: Ugifte Ellen Johanne Marie Nielsen, død.
Plejeforældre: Kulkusk Anders Peter Andersen og hustru Dusine f. Stavl. Gl. Jernbanevej 16, 1. sal, Valby. Det oplyses, at hun er født i København den 2. december 1896. Hjemmedøbt den 27. juli 1897 og fremstillet (Jesuskirken) den 9. april 1899 (dvs. samtidig med at broderen bliver døbt). Konfirmationen er foretaget af H. Messig. Der var ingen skoleoplysninger i kirkebogen.

Vi har kigget i fattigvæsenets hovedregistrant, politiets dødeblade, Stadsarkivets registerblade, kommunens lokale arkiver uden resultat

Vi fik fat i lægdsrullen for Eyolf, men det gav ikke noget af betydning.

Ellen Johanne Marie Nielsen er min mands tipoldemor og selvom vi har en masse fakta, så ved vi faktisk ikke, hvor hun voksede op eller hvornår hun døde præcist.

Vi har kigget i forskellige kirkebøger i Kbh, Skiftekommissionen og folketællinger, men ikke noget, der passer præcist med Ellens data. Enten er navnet forkert eller også fødselsdatoen.

Måske der er en derude, som ved noget mere?

Mvh Bitten


Bitten Guldbæk

Hej Henrik

Tak for dit bidrag ;)

Jeg har kigget på denne Ellen, men ville der så ikke stå fraskilt og ikke ugift i børnenes dåbsindgange? Og det ser ud til, at de har fået nogle børn sammen og dem har familien aldrig hørt om.. Men det er et godt bud.

Det ville selvfølgelig forklare, hvorfor det er så svært at finde hende under Nielsen.

Mvh Bitten

Bitten Guldbæk

Denne Ellen er født den 31. oktober i kirkebogen (Tårnby AO opslag 263) og hedder Ellen Johanne Marie Lovise Jensen.

Henrik Brandt

Hej Bitten,

Du har ret i, at oplysningerne i kirkebogen om Ellen Nielsen ikke stemmer overens med hende, der er gift Larsen, hverken civilstand eller efternavn. Hvis der er tale om samme person, må hun have givet falske oplysninger om sig selv i 1896 eller 1898. Måske for ikke at blande sin mand ind i sagerne?  :P

Nå, det kan sagtens være en tilfældighed - to kvinder, som hedder næsten det samme og er født samme dag.

Jeg har fundet den gifte Ellen Larsen i folketællinger i København:

1901, Skydebanegade 18, opslag 158
1906, Korsgade 21, opslag 38

Her er hun genforenet med sin ægtemand, slagtermester Larsen.

Mvh Henrik

Henrik Brandt

#5
Jeg ser lige, at du har fundet den Ellen, som bliver gift Larsen, i Tårnby kirkebog. Hun er altså født Jensen... Faderen hedder Jens Nielsen, og hun har selv brugt Nielsen, da hun står som "Født Nielsen" på to af registerbladene.

mvh Henrik

Bitten Guldbæk

Hun er godt nok ikke nogen god mor, hvis hun efterlader sine to børn hos en plejefamilie og "lader som om hun er død" Hmm.

Jeg har flere Ellen sammenfald:

Københavns Skiftekommission indtil 1919 1880-1970 - 1903
Nielsen Ellen Johanne Marie f nielsen
Glarmester Jens Nielsen Hustru Pr.62-576
opslag 260

og

Ellen Marie Nielsen 2 jul 1871 Glostrup

og

Ellen Johanne Marie Nielsdatter, født d. 31 aug. 1865 i Tyvelse, Præstø

Bitten Guldbæk

Og så fik jeg denne sidst jeg prøvede;

København, København (Staden), Citadelsvej, Østervold, 54, Det Kgl. Døvstumme Institut, 57, FT-1880, c9852

Johanne Marie Nielsen 10 Ugift paa Det kgl. Døvst. Inst. Bregninge, Holbæk Sogn

København, København (Staden), Citadelsvej (Lige numre), No. 22, matrikel 54, Forhus, Stuen og 1. Sal, 5, FT-1885, C9151

Johanne Marie Nielsen 15 Ugift Elev Bregninge, Holbæk Amt

Holbæk/Skipping/Bregning 1861-1870 opslag 95 nr. 34 født 28-10-1870

Men hun hedder jo ikke Ellen

Stina Kirkegaard Hansen

Hvorfra kommer egentlig oplysningen om, at hun dør som 33-årig?
Venlig hilsen
Stina

Bitten Guldbæk

Hej Stina

Det er også bare noget, de siger i familien. De er helt sikre på, at hun døde af tuberkulose og var forholdsvis ung - ca. 33.
mvh Bitten

Stina Kirkegaard Hansen

Ved man, hvilken relation, hun havde til plejefamilien?
En Johanne Nielsen er fadder, da familiens ældste søn, Jens Eggert bliver døbt i 1894.
Skt. Matthæus, 1893-1896, opslag 126.
Venlig hilsen
Stina


[vedhæfting slettet af admin]

Bitten Guldbæk

#11
Hej Stina

Nej, de ved ikke noget om det,  men interessant fund tak ;)

Plejeforældrene hed Anders Peder Andersen (6.4.1872 i Kværkeby i Sorø) og Dusine Petrine Andersen f. Stavl (10.1.1872 i Gramby i Slesvig). De havde sønnerne Jens Eggert (6.8.1894), Gunder Kai Archibald (20.5.1900) og John Konrad Egedius (6.10.1910).

Bitten Guldbæk

Jeg sad lige endnu engang og forsøgte mig frem og fandt familien eller dvs. noget af familien i folketælllingen 1901 og opdager at ældste søn og Marguerite er på midlertidlig ophold på noget, der hedder Snekersten Sanatorium.

Folketællingen 1901 København  Trekroner vej 23 AO opslag 19.

Måske de to havde tuberkulose? Kan det være her også Ellen er placeret?

Bitten Guldbæk

Jeg har nu undersøgt sagen med jeres hjælp og fundet ud af, at datteren Marguerite blev flyttet til Snekkersten Børnesanatorium i sammen med plejefamiliens ældste søn, hvor de opholder sig i folketællingen 1901.

Jeg har derfor den hypotese, at Ellen jo må have kendt plejefamilien og måske rejst med cirkus som en del af dets balletkorps og blevet gravid og kommet (hjem) tilbage til København for at føde og taget af sted igen. Da hun har født sin søn i 1898, bliver han først døbt året efter og datteren fremstillet i kirken samtidig af plejefamilien. Jeg tænker derfor, at enten

Ellen kunne have været blevet syg af tuberkulose lige efter fødslen og evt. indlagt på et sanatorium/eller død. Og så går jeg ud fra, at datteren Marguerite også er blevet syg af tuberkulose og derfor anbragt på Snekkersten Børnesanatorium måske lige efter drengens dåb?

Eller

Cirkus Leonard-Houcke ophører med at eksistere i 1899. Hvis hun har optrådt f.eks. som balletdanser, må man formode, at hun er kommet hjem og føde i starten af 1898, inden hun blev for stor. Efter fødslen af sønnen, kan hun i princippet godt have nået en forestillingsrunde mere, hvilket i så fald må være i Sverige.  Så kunne hun have fået tuberkulose være død Sverige før 1899 og når aldrig at komme hjem til sine børn.

Men det gør det jo ikke nemmere ???

Nurhanne Reckweg


Du har selv fundet hende (og datterens far)!

CitatKøbenhavns Skiftekommission indtil 1919 1880-1970 - 1903
Nielsen Ellen Johanne Marie f nielsen
Glarmester Jens Nielsen Hustru Pr.62-576
opslag 260

Københavns Skiftekommission indtil 1919, Hvidebog, 1902-1903, opslag 578-79

Gethsemane, 1901-1909, opslag 189


København, Smørum, Torslunde, , , 13, FT 1860, A3740
Niels Nielsen   37    gift   husfader   arbejdsmand   Torslunde
Kirsten Nielsen   34    gift   husmoder      Høie Taastrup
Ane Margrethe Nielsen   10    ugift   barn      Torslunde
Niels Peter Nielsen   6    ugift   barn      her i sognet
Klaus Nielsen   4    ugift   barn      her i sognet



København, Smørum, Ishøj, , , 70, FT-1870, A4369
Niels Nielsen   37    gift   husfader   arbejdsmand   Torslunde
Kirsten Nielsen   34    gift   husmoder      Høie Taastrup
Ane Margrethe Nielsen   10    ugift   barn      Torslunde
Niels Peter Nielsen   6    ugift   barn      her i sognet
Klaus Nielsen   4    ugift   barn      her i sognet


København, Sokkelund, Hvidovre, Hvidovre by, Et hus, 2, FT-1880, C9680
--------klip--------------
Niels Nielsen   47    Gift   Husfader, Inderste, Arbejdsmand      Thorslunde sogn, Københavns amt
Kirsten Nielsen f. Clausdatter   43    Gift   Hans Hustru      Høje Taastrup sogn, Københavns amt
Johanne Marie Nielsen   9    Ugift   Deres barn      Ishøj-Torslunde sogn, Københavns amt
Ane Margrethe Nielsen   3    Ugift   Deres barn      Hvidovre sogn, Københavns amt



København, København (Staden), Godthaabsvej (De Classenske Boliger), Frederiksberg,
Godthåbsvej,Classenske Boliger Litra P No.9 - 16,Forhuus Stuen No.14, 4, FT-1885, C4142
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Jensen   52    Gift   Huusfader   Arbeidsmand ved Jordarbeide   Thorslunde Sogn,Kjøbenhavns Amt
Kirsten Nielsen   49    Gift   hans Kone      Høiethaastrup Sogn,Kjøbenhavns Amt
Claus Nielsen   19    Ugift   deres Barn   Møllerlærling   Thorslunde Sogn,Kjøbenhavns Amt
Johanne Marie Nielsen   14    Ugift   deres Barn      Thorslunde Sogn,Kjøbenhavns Amt
Anna Margrethe Nielsen   8    Ugift   deres Barn      Hvidovre Sogn,Kjøbenhavns Amt
Ellen Kirstine Nielsen   4    Ugift   deres Barn      Hvidovre Sogn,Kjøbenhavns Amt


http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2126509

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1425273


Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Bitten Guldbæk

Hej Nurhanne

Tak for hjælpen ;)

Jeg er nu stadig ikke overbevist.

Der står i kirkebogen, at hun er født i Ishøj, hvor jeg kiggede og der stod hendes forældres navne, men hun var ikke indført med navn, idet der henvistes til Torslunde sogn. Der var hun dog ikke indført

Jeg har kigget efter dem i folketællinger, men da jeg ikke ved (endnu), hvor og hvornår de skulle være blevet gift, er det svært at få koblet dem sammen.

Jeg synes det er mystisk, at hun skulle være død d. 3.4.1903 ifølge politiets register og ifølge folketællingen 1906 Vestervoldgade 92 opslag 165, er der en søn fra 1.7.1903.

Ifølge folketællingen kom Jens Nielsen til kbh i 1882, men han er først registreret af politiet i 1902, kunne godt have brugt en adresse i 1901 ;)

Ifølge folketællingen 1906 boede Ellen eller plejeforældrene på Vesterbrogade, da første barn bliver født.

Det ville være godt at kunne linke Ellen med børnene eller plejeforældrene eller hendes påståede ægtemand i en folketælling 1901, som jeg stadig mangler.

Men tusind tak for dine anstrengelser!

Bitten Guldbæk


Nurhanne Reckweg


Hej igen

Jeg er sikker på at glarmesteren og hjul/karetmageren er den samme person og at han 1. gang er gift med hende her
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1422883 som jeg fandt tidligere.
Skt Andreas 1902-1908, opslag 237 nr. 6.

Efter 1. kones død gifter han sig med
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1974499
Skt Matthæus 1902-1906, opslag 115, nr. 140

2. kone har allerede en søn som er født på Den Kgl. Fødselsstiftelse, 1903-1904, opslag 71. nr. 577.

Efter hvad han oplyser ved 1. kones død i 1903 har de en 7 år gammel datter ved navn Marguerite Gabrielle Nielsen - spørgsmålet er så om datteren er din Marguerite ?  Moderens fødselsdata og død passer med hvad du har oplyst.

I Hvidebogen står der er skiftet den 8/8 1904. Måske du derigennem kan be- eller afkræfte om du har fat i de rigtige forældre.
Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Bitten Guldbæk

Hej Nurhanne

Jeg bøjer mig ;) Tusind tak - der kan ikke være andre, der hedder noget så specielt, som navnet i skiftet. Undrer mig bare over, at drengen tilsyneladende ikke er nævnt. Marguerite befinder sig på Snekkersten Børnesanatorium og drengen hos plejeforældrene i 1901.

Grunden til at jeg missede Hvidebogen var, at jeg ikke vidste, at den var tilgængelig her på nettet. Det er nemlig et par år siden, at jeg sidst kiggede på sagen. Dengang fik jeg stor hjælp af Jørgen Green, men vi fandt hende ikke. Siden da er Politiets register og mange andre arkivalier kommet online - heldigvis!

Jeg går ud fra, at skiftet skal ses på LAK, så jeg må jo prøve at finde en dag til det ;)

Hvordan kunne du finde de rigtige kirkebøger så hurtigt? Hvilke kilder har du brugt?

Mvh Bitten

Nurhanne Reckweg


Jeg så  på registerbladene - Ellen er jo tilsyneladende stadig ugift da hun registreres  Nansensgade 21 i maj 1901. Året efter registreres Jens på samme adresse og hun som hans hustru - så jeg havde en omtrentlig periode for vielsen. Og så bruger jeg http://www.fogsgaard.org/index.php/kobenhavnske-gader til at hjælpe med hvilken kirkebog jeg først leder i.

Mht sønnen som ikke er nævnt ved dødsanmeldelsen, så er kan det jo være at han er nævnt ved selve skiftet?
Man kunne måske også forestille sig at Jens ikke kender til drengens eksistens - hvis han er far til Marguerite men ikke Eyolf?


Jens Nielsen ved FT 1901: Vestervoldgade, opslag 153 sammen med hvad jeg tror er en afdød brors enke+børn

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3372167

Holbæk, Merløse, Tveje Merløse, Merløse Skoledistrikt, Merløse By, Et Hus, 68, FT-1860, D5582
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Olsen   39    Gift   Husmand. Vejmand. Graver      Tveje Merløse Sogn, Holbæk Amt
Maren Kirstine Nielsdatter   38    Gift   Hans Kone      Tuse Sogn, Holbæk Amt
Maren Kirstine Nielsen   9    Ugift   Deres Barn      Tveje Merløse Sogn, Holbæk Amt
Karen Sophie Nielsen   6    Ugift   Deres Barn      Tveje Merløse Sogn, Holbæk Amt
Niels Nielsen   4    Ugift   Deres Barn      Tveje Merløse Sogn, Holbæk Amt
Ole Peder Nielsen   1    Ugift   Deres Barn      Tveje Merløse Sogn, Holbæk Amt
Maren Christensen   78    Enke   Mandens Moder. der af ham forsørges      Tveje Merløse Sogn, Holbæk Amt


Når du har set skiftet melder du så tilbage? Jeg vil gerne have enden på historien med - hvis der er en!  :D
Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Bitten Guldbæk

Det kan du tro jeg vil  ;)

Jeg tror altså stadig på, at børnenes far er en fra cirkus... Men glæder mig da til at læse, hvad der står i skiftet!!

Har du set min anden tråd, hvor jeg lige spørger om hjælp til at finde hendes dåb? Grunden til at det var så svært at finde hende, var, at hun først blev døbt lige inden hendes konfirmation i Frederiksberg Kirke i 1884.

Tusind tak for hjælpen