SØGER NULEVENDE EFTERKOMMERE AF JOHAN JOHANSEN F. 09.01.1865 FRA SVERIGE TIL DK

Startet af Eigil Elmelund, 16 Feb 2012 - 22:19

Forrige emne - Næste emne

Eigil Elmelund

Johan Johansen kom til DK i perioden mellem 1865 og 1880, nedenfor har jeg skildret familiens udvikling. Johan Johansen fik såvidt vides, 8 børn og èt dødfødt barn.

Alle informationer har interesse, men dog i særlig grad Harald Frederick Johansen (søn)

KIRSTEN TATT har været en uvurderlig hjælp ifm. nedenstående resultater:

FT 1880
Randers, Djurs Nørre, Enslev, Enslev Bye, Slemminggaard, 35,

Johan Johansen 15  Ugift Tjenestedreng  Sverrig født 09.01.1865

FT 1901
Randers, Djurs Sønder, Aalsø, Høbjerg

Johan Johansen 9011865  Gift Husfader Daglejer og agerbrug Sverige
Mine Johansen 6081866  Gift Husmoder  Vejlby sogn, Randers amt
Marinus Evarth Johansen 9091889  Ugift Barn  Ginnerup sogn, Randers amt
Nielsine Marie Pethrea E.Johansen 5121891  Ugift Barn  Ginnerup sogn, Randers amt
Elisabet Johansen 23071894  Ugift Barn  Ginnerup sogn, Randers amt
*****Harald Frederik Johansen 27031896  Ugift Barn  Ginnerup sogn, Randers amt****
Martha Blenda Frederika Johansen 17051897  Ugift Barn  Ginnerup sogn, Randers amt
Niels Johansen 26101898  Ugift Barn  Aalsø sogn, Randers amt

FT 1925
Lysabild sogn (på Als)

33 1 Jacob Hansen Nielsen M 05.11 1897 G Bastrup/Vamdrup Mommark husfader overgendarm
2 Blenda Martha Frederikke Johannesen K 17.05 1897 G Slemmingsgdh.Ginnerup Mommark husmoder hans kone
3 Otto Christian Nielsen M 11.08 1922 U Lysabild Mommark søn 
4 Viola Cicilie Nielsen K 12.10 1924 U Lysabild Mommark datter 


FT 1925
Tandslet sogn (på als) Her ses sønnen Harald Frederick Johansen
21 1 Esben Mathiesen M 05.06 1897 G Eskemosegd,Tandslet Tandslet husfader gaardejer
2 Marie Cathrine Lassen K 08.12 1899 G Lysabildskov Tandslet husmoder hans kone
3 Christiane Mathiesen K 15.07 1922 U Tandslet Tandslet datter 
4 Anne Marie Mathiesen K 02.07 1924 U Tandslet Tandslet datter 
5 ****Harald frederik Johansen M 27.03 1896 U Gunderup Tandslet tjenestekarl****
6 Erik Sigmond Jensen M 20.06 1902 U Svinninge by/Holbæk Tandslet fodermester 
7 Christen Christensen M 10.10 1906 U Mintebjerghav Tandslet tjenestekarl 
8 Clausine Andrea Pedersen K 27.08 1901 U Tranderup by/Ærø Tandslet tjenestepige 

VI HÅBER DER ER NOGEN DERUDE SOM HAR SVARET PÅ VOR SØGEN - PÅ FORHÅND MANGE TAK!

Susanne Følster Nielsen

Hej Eigil.

Jeg er gift med Kim Nielsen, som er en af efterkommerne af Johan Johansen.
Min svigerfar var Otto Christian Nielsen født den 10.05. 1922. så der er fejl i dine oplysninger vedr. fødselsdato.

med venlig hilsen
Susanne Nielsen

Inge Nissen

Hej Eigil

Ja Otto er født 10.5.1922 (opslag 88, Lysabild) han er døbt i Tandslet Kirke 4.6.

På Alsnissen står datoen som 11.8.1922, så enten er datoen forkert i de originale folketællinger eller Ditlev Duus har tydet det forkert.

I personregistret for Lysabild er det opslag 85 fødte 1919-1926

Hilsen Inge
(Skriv venligst ikke med store bogstaver, det ser ud som om du råber!)

Inge Nissen

Hej igen

Jeg kan se, at fadderne til Ottos dåb er gendarm Olanders kone Elisabeth født Johannsen og Marinus Johannsen, er det en søster og bror til Harald Frederik Johannsen?

Inge

Susanne Følster Nielsen

Hej igen.

Inge
Otto Nielsen er død den 1. 11. 2008 på hospice i Haderslev. Han har boet i Fårhus og har tre drenge Erik, Kjeld og Kim.
Men det kan være du kan hjælpe vedr. Familiens bopæl da de boede i Sarup ? Otto har altid fortalt at han boede i det hus der ligger på Saruphav nr. 7.

Inge Nissen

Hej Susanne

Nej det kan jeg vist ikke hjælpe med - iflg. Folketællingen på www.alsnissen.dk bor gendarm Jacob Hansen Nielsen med familie i 1925 i Mommark - ligesom gendarm Olander og hans kone. Familien Olander boede ved FT 1921 i Sarup, hvor Ottos far bor hos dem.

Måske Eigil kan opklare det?

Venlig hilsen Inge

Inge Nissen

Hej igen

Ved Ottos dåb i 1922 står familien til at bo i Sarup, men ved søsteren, Violas dåb, i 1924 er familien åbenbart flyttet til Mommark, hun er i øvrigt født 12.07 1924 (ikke 12.10) og døbt 3. august (opslag 205) - så det med at de boede i Saruphav, da Otto blev født, kan jo sagtens passe.

Jeg har kigget i de originale FT for 1925, her er der i forb. med den efterfølgende optælling til statistik m.v., sat fede streger over fødselsdatoerne, så de er svære at læse.

Inge

Susanne Følster Nielsen

Hej Inge.

Tak for dine informationer.
Historien er den at vi i Tirsdags kørte en tur til Sarup for at vise min svoger huset hvor hans far angiveligt har boet. Vi faldt i snak med den nuværende ejer og han fortalte at huset først var bygget i 1930.
Otto har bare vist mig at det netop var det hus han voksede op i. Ved du evt hvor man kan finde noget om det?

Mvh. Susanne.

Mette R Francke

Hei

Håper dette er rette Martha Blenda Frederika Johansen

Blenda Martha Nielsen
Folketellingen i 1930 i Danmark
Født:   17. mai 1897
Bosted:   1930 - Lysabild, Sønderborg, Denmark
Mann:   Jacob Nielsen
Barn:   
Dreng Nielsen, 10-05-1922 (kan være den som er nevnt tidligere)
Pige  Nielsen,*12-07-1924
Pige Nielsen, * 18-08-1926
Pige Nielsen * 08-04-1928

Mette
Mette R Francke

Inge Nissen

Hej Mette

Jo det er den rigtige familie, slægtninge til de personer Eigil efterlyser oplysninger om. Han ser det forhåbentlig.

1926 bor familien i Sarupskov og i 1928 står der Sarup i personregistret.

Inge

Mette R Francke

Hei

Litt klipp og lim fra myheritage.com

Johan Johannesson (Johansen)
   Født:   9. Jan 1865   I:     Västergård, Barkhult, Virestad, Sverige
   Døde:   15. Aug 1915 (50 år gammel)   I:     Høbjerg, Aalsø Sogn


Gift med:

Ane Katrine Rasmine Johansen (født Frederiksen)
   Født:   6. Aug 1866   I:     Revn, Greenå, Vejlby - Homå Kommune, Randers amt
   Døde:   15. Sep 1927 (61 år gammel)   I:     Aalsø


Barn :

Marinus Edvard Johansen
   Født:   9. Sep 1889   I:     Fannerup mark, Ginnerup sogn, Djurs Nørre Herred, Danmark
   Døde:   27. Aug 1959 (69 år gammel)   I:     Fuglsang, Ålsø sogn


Anders Peter Johansen
   Født:   1887 Sep   I:     Ginnerup Sogn, Randers Amt
   Døde:   17. Mar 1903 (15 år gammel)   I:     Aalsø


Harald Frederick Johansen
   Født:   27. Mar 1896   I:     Ginnerup Sogn, Randers Amt
   Døde:   28. Aug 1980 (84 år gammel)   I:     Hospitalet i St Jean Richelieu, Quebec, Canada

Elisabeth Olander (født Johansen)
   Født:   23. Juli 1894   I:     Ginnerup Sogn, Randers Amt
   Død      

Martha Blenda Nielsen (født Johansen)
   Født:   17. Maj 1897   I:     Ginnerup Sogn, Randers Amt
   Død      

Niels Johansen
   Født:   25. Nov 1898   I:     Aalsø
   Døde:   13. Juli 1916 (17 år gammel)   I:     Grenå Sygehus

Otto Johansen
   Født:   25. Nov 1898   I:     Aalsø
   Døde:   24. Aug 1899 (<1 år gammel)   I:     Aalsø

Astrid Johansen
   Født:   21. Mar 1901   I:     Aalsø
   Død   

Anna Johanne Elmine Johansen
   Født:   10. Jan 1903   I:     Aalsø
   Død   

Alma Johansen
   Født:   1. Okt 1906   I:     Aalsø
   Døde:   4. Maj 1918 (11 år gammel)   I:     Aalsø

Mette
Mette R Francke

Inge Nissen

Citat fra: Susanne Følster Nielsen [49606] Dato 25 Jun 2015 - 17:58
Hej Inge.

Tak for dine informationer.
Historien er den at vi i Tirsdags kørte en tur til Sarup for at vise min svoger huset hvor hans far angiveligt har boet. Vi faldt i snak med den nuværende ejer og han fortalte at huset først var bygget i 1930.
Otto har bare vist mig at det netop var det hus han voksede op i. Ved du evt hvor man kan finde noget om det?

Mvh. Susanne.

Hej Susanne

Du kan evt. spørge hos Lysabild Sognehistoriske Forening www.skla.dk/lysabild/

Jeg har som barn boet i Lysabild, men flyttede derfra for 50 år siden, denne familie har jeg ikke kendt, børnene er ikke konfirmeret i Lysabild, kan jeg se, du ved måske hvor de flyttede hen? (jeg har derimod kendt Eigils far og farfar).

Venlig hilsen Inge

Susanne Følster Nielsen

Hej Inge.
Jeg kender kun Otto og hans søskende. Otto var min svigerfar og boede i Fårhus ved Padborg, han har tre sønner hvoraf de to bor i Fårhus og en i Horsens.
Viola har jeg ikke kendt, hun døde meget tidligt.
Blenda boede i Ålborg hun fik 4 børn de bor alle fire i området Ålborg, Nørresundby.
Annelise boede i Padborg hun fik 4børn en bor i Struer, en i Hoptrup, to i Løgumkloster.

Så blev der født 3 børn i Sofiedal, da Jakob Hansen Nielsen var gendarm her.
Ove bor i Frøslev, han har 2 børn, en bor i Frøslev en i Kruså.
William døde meget ung.
Hilda bor i Nordjylland har tre børn, jeg tror de bor i Nordjylland alle tre.

Susanne Følster Nielsen

Jeg ved at Jakob Hansen Nielsen blev enkemand da konen døde som 51 årig i Ålborg. Han blev senere gift med en der hed Ditte, mener de fik et barn sammen tror han hed Hans Jørgen, på det tidspunkt boede de i Sønderborg, hvor han også døde.

Inge Nissen

Hej Susanne

Tak for oplysningerne, en stor børneflok, der er noget for Eigil at forske videre i. Eigils farmor var min fars kusine, men denne familie Johannsen han efterlyser oplysninger om, vedrører vist hans mor familie.

Venlig hilsen Inge

Susanne Følster Nielsen

Ok lyder spændende.
Så må vi håbe at han en dag kigger herind. :-)

Susanne Følster Nielsen

#16
Jeg har fundet ud af at Blenda Frederikke Martha Nielsen er død den 01.01.49 i Aalborg, da boede familien på Kayerødsgade 19.

Jeg går ud fra at hun blev kaldt Martha, da jeg fandt en seddel hvor der var en kladde til hendes gravsten.

Martha og Jakob blev viet i Vamdrup kirke den 21.07.1921.

sidst i 50 erne er Jakob flyttet til Sønderborg på Brogade 7.

Inge Nissen

#17
Hej Susanne

Det er først nu jeg ser, at tråden er startet i 2012, så Eigil har sikkert slet ikke set, alle de gode oplysninger du har til ham - jeg prøver at sende ham en besked - jeg har en nyere mailadresse på ham.

Venlig hilsen Inge