Mandskabslister på Fregatten Jylland

Startet af Finn Hartvig Frederiksen, 20 Feb 2012 - 10:19

Forrige emne - Næste emne

Finn Hartvig Frederiksen

Kan jeg her i DIS-Forum se i mandskabslister fra Fregatten Jylland ?
Niels Christian Rasmussen f.31/1 1852 Klintebjerg , skulle havde sejlet med Fregatten.

VH Finn

Steen Thunberg

Hej Finn

Jeg søger også informationer om min tiptipoldefar der var med på eet af skibene der deltog i slaget ved Helgoland. Er du kommet nærmere hvor man kan søge informationer ?

mvh
Steen Thunberg
Forsker i Slægterne: Thunberg, Haffner Nielsen, Villadsen
Primære steder: Skagen, Mors, Aarhus-området, Aalborg-området

www.thunbergs.dk/TNG

Lissa Pedersen

#2
Hej Finn og Steen,

Hvis I vil læse en god bog med mange oplysninger og skønne billeder, kan jeg anbefale "Fregatten Jylland - Fra orlogsværft til museumsdok" - udgivet af forlaget Devantier i 1996 - redaktør Finn Askgaard. Der står på en af de første sider, at "Denne bog er en gave fra Selskabet Fregatten Jyllands Venner til Den Selvejende Institution Fregatten JYLLAND".

Der er kun nævnt få navne, men bogen er meget spændende og oplysende.

Jeg har lige checket på www.antikvariat.net. Der findes flere eksemplarer til salg fra kr. 100 - kr. 225.

Læs lige her om mandskabslister: http://pub50.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=4287808284&frmid=14&msgid=410733&cmd=show:

"Tidligere mandskabslister fra flådens skibe befinder sig lige som logbøgerne på Rigsarkivet i København".

Hilsen Lissa

Finn Hartvig Frederiksen


Hej Lissa
Tak for svar  :)

Jeg vil tage en tur til Rigsarkivet i København på et senere tidspunkt . Er det noget jeg skal bestille tid til?

Hej Sten
Det er også en oldefar jeg søger om - jeg mener også han var med ved Helgoland , han sejlede med Fregatten Jylland.

VH Finn

Lissa Pedersen

Hej Finn,

Jeg synes, at du skal skrive til arkivaren hos Statens Arkiver og spørge, hvilke arkivalier du skal bestille på Daisy forud for et besøg. Disse arkivalier er nok på fjernlager. Du kan finde arkivarens mailadresse på Statens Arkivers hjemmeside www.sa.dk.

Jeg har kigget lidt under Flåden på Daisy, men det er ofte svært at vide, hvor og hvad man skal søge efter.

Hilsen Lissa

Steen Thunberg

Hej Finn

Jeg har haft kontkt med Bent Kaffka fra fregatten-jylland.dk
De må have mandskabslister for "Jylland" da han kunne oplyse at min 2xtipoldefar ikke var med på dette skib. Jeg må søge i listerne for de øvrige skibe der deltog

mvh
Steen
Forsker i Slægterne: Thunberg, Haffner Nielsen, Villadsen
Primære steder: Skagen, Mors, Aarhus-området, Aalborg-området

www.thunbergs.dk/TNG