"Danmarks Riges Breve"

Startet af Christian Konstmann Autzen, 25 Feb 2012 - 11:39

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Blot til orientering:

På min tur til Rigsarkivet i torsdags så jeg, at de har (alle) bind med "Danmarks Riges Breve" stående på en reol i undervisningslokalet (det lokale, som ligger ud til forhallen - og placeret op mod den væg, som adskiller dette lokale med filmfremvisningslokalet).

Desværre rakte min tid ikke til at se nærmere på dem - men det vil jeg gøre næste gang.

Så vidt jeg kunne konstatere, så er de på originalsproget - altså i de fleste tilfælde "ulæselige" for os almindelige mennesker; men navnene kan man da aflæse  :)

På denne hjemmeside findes de breve, som indtil nu er oversat:

http://diplomatarium.dk/drb/index.html

PS: Min interesse i disse breve er, om der herigennem kunne findes en ledetråd til at kunne hægte herredsfoged Troels Winther til Juel-slægten i Flensborg.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Regelsen

#1
Hej Christian

D.R.B. udgivet af Det Danske Sprog- & Litteraturselskab på Ejnar Munksgaards forlag A/S 1960.
(f.eks. 2. række - 12 bind på dansk), kan vel lånes på bib!)


NB. 3. række ser ud til at være fra C.A. Reitzels forlag, f.eks. 9. bind 1371-1375 - på dansk.
(Jens Jul - prior i St. Knuds kloster [1374]
Venlig hilsen
regelsen