hjælp til Jürgen Nicolaus Hinrichsen født 1-6-1902 Flensborg

Startet af Brian Hinrichsen, 09 Mar 2012 - 22:32

Forrige emne - Næste emne

Brian Hinrichsen

Søger hjælp til at komme videre med aner til bedstefar viet 29-10-1927 med Christine Marie Hansen Bjolderup Åbenrå amt opslag 38. jeg har fundet ham i indvandrebasen med svenske ? forældre født i det sønderjyske (troede de var tyske). Ifølge min familie skulle hans far hedde Jürgen Hinrichsen og moderen Doris Bothilde Lind. Hvordan kommer jeg videre med at finde dem ?? og bedstefars fødsel i Flensborg.

MVH Brian Hinrichsen
MVH
Brian Hinrichsen
Brian@luauto.dk

K. Thidemann

Bjolderup sogn, Åbenrå amt 1899 - 1927 opslag 38

Her står der Jürgen Nicolaus Hinrichsen i Raved er født 1. juni 1902 i Flensburg
døbt i St. Hans Kirke Flensburg 22. juni 1902

Måske skulle du spørge om hjælp til dette opslag, da Flensborg ikke er under Arkivalier online.
-------------------------------------------------
Efternavn:  Hinrichsen Fornavn:  Jürgen Nicolaus
Erhverv:  Landmand Fødelokalitet:  Flensborg
Føderegion:  Slesvig Fødeland:  Tyskland
Fødselsår:  1902 I DK fra:  1920
Bopæl, lokalitet:  Bjolderup Amt, region:  Aabenraa Amt
Lov af:  01 07 1927 Tillæg:  A
Løbenr:  271
Bemærkninger: Svenske forældre der er født i de sønderjydske Landsdele.
mvh K.Thidemann 9000

Brian Hinrichsen

Ja det er også det jeg har fundet frem. Men ville gerne vide lidt mere om hvordan jeg kan komme længere tilbage hans forældre burde jo kunne findes i dk det sønderjyske
MVH
Brian Hinrichsen
Brian@luauto.dk

Lise Østerberg Bahr

#3
Hej Brian Hinrichsen.

Jeg har Hinrich Detlefsen (og som tjenestekarl(dienstbote i Huesbye, dvs. på slægtens ene Mølle - er bl.a. Mathias , 33 år i 1845, ugift Mathias Hinrichsen) i  mine anenavne via Bahr m.fl., fra Flensburg egnen bl.a. fra Jürgensby/Flensburg m.m.

En god informativ webside, hvor der findes mange HINRICHSEN er: se under BEWOHNER DES KIRCHSPIELS ADELBY og gå videre til AHNENBAUM nedenunder div. navne, for at se = Anetræet.

www.adelby.com  med bl.a. en avisartikel med et par billeder af ham, om ham og familien - Peter Hinrichsen, der snitter/har en forkærlighed for i LindeTræ, som han gennem tiden, har hentet / fået en del af, bl.a. ved fældning af disse. (LIND - en for ham speciel træart) !

Hans hustru var en Helga Hinrichsen, født Cordsen - fra Cordsen Hoff/gården - hvor han dengang i 1988 havde bibeholdt sit snitteriværksted eller hvad man kalder det.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
e-mail.
ilha@sol.dk

Bahr, (bl.a. mølle-familier, i flere landsbyer omkring + svigerfamilien Thomsen også fra Petersdorf på Fehmarn = Peters Mühle) Heidemarie Wichert fik i 1782, consession til Kro og Kornvindmølle(r) Benævnes en HOLLÄNDER - så vidt jeg forstår også Grynmølle i Ellund, Osterby og Timmersiek,  af Janne (en mand) Janne Jacobsen, Wichertsen, Post Lorentzen, Martensen (som har denne hjemmeside) Detlefsen, Richertsen, Christophersen, Nicolaisen, Matzen, Retschwich, Horn, Knutzen m. mange flere.

Mølleren Höck fik i 1866 ekstra til kornvindmøllen en konzession for en (stor-gryn-grov-mølle) (jeg er desværre ikke ekspert i disse gamle ord). Brødrene Peter og Claus Erich Höck overtog  møllen, hustruer Catharina Otzen Anna Maria Nissen. Byer, Medelby 1902. Peter  Höck var fra Markerup. 1.2.1837 gift med Maria Lorenzen Post, 22.2.1845.  

se evt. ddd.Flensburg, Husbyharde, Husby, Dorf Huesbye, Mühlengebäude, 14, FT-1845 D2271.  mine aner hvis du er interesseret - i lignende spor.

Haderslev slægtsforskningsforening kan evt. hjælpe med mere information. se mit indlæg om HARMONIEN en borgerforening.

Håber du kan bruge infos - se evt. og så www.bedstedsogn.dk

Er du efterkommer af Hans Nielsen, Ærø - (forum aeroe/ærø) ??

Lise Østerberg Bahr

#4
... på slægtstavlerne i Adelby.com indgår også særegne navne som Johansen, Sønnichsen/Sönnichsen/Boysen/Boisen/Haysen m.fl. - Heymann - o.l.

i.ø. nogle af de min tip x 2 ? oldefars 10 søskende blev gift ind i slægter med bl.a. Goldleistenfabrikak - Bahr und Gerkens, (se også USA) rotsweb o.l. og en anden var i Vesindien, Sct. Croix, storkøbmand/skibber/amtmænd- amtsforstander(e) i slægten - skibberen var fra Flensburg, Jürgensby. Grossestrasse, Wester Seite  nr. 628 - EBSEN slægt - dette skriver jeg, hvis du skulle have relationer til disse. OGså andressen Norder Sct. Jürgens er nævnt i anetavlen længere nede for slægtninge.

Også Flensburg Tapetenfabrik blev startet af en broder til tip oldef. 

se også:
Carsten Samuel Wilhelm Bahr møller i Stenten ved Alt Duvenstedt, og Carsten Samuel Christoph Wilhelm Bahr, der var møller i Hodderup ved Husby.
et af børnene var:
Carsten Samuel Wilhelm Bahr, Gæstgiver i Bilschau ved Sankelmark, og Amtsvorsteher/Amtsforstander.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

MVH
Lise Østerberg Bahr

Brian Hinrichsen

Hej Lise nej jeg kender ikke lige pt nogen af dine omtalte har svært ved lige at finde ham og aner, men du fik mig da til at lede på tyske sider og ja selvfølgelig i adelby hvor kirken for hans dåb jo er(den havde jeg ikke lige tænkt)
Ellers tak for hjælpen
Brian
MVH
Brian Hinrichsen
Brian@luauto.dk

Lise Østerberg Bahr

selv tak Brian.

Vi har skam også svenske aner... men der skal verificeres en del... via Østerberg slægten

Hos os Østerberg gift med Bahr på Oldeforældrenes side.

Min oldemor Marie Cecilie Louise Bahr, kom fra Flensburg til København, Øster Farimagsgade, med en søn på 1 år, født i Flensburg, = Heinrich André Østerberg, faderen er Maries mand, Niels André Østerberg - (har endnu ikke fundet lige Heinrich) har nogle tilkendegivelser om Hjort og Schrøder slægt omkring 1850-1900 tallet må det være) - her med indgift ny mand urmager Davis Fog, Viborg. og nævnt er også HOLMEN i København - mange af oplysningerne ønsker jeg at slå op igen/få verificeret igen.

ARBEJDSOMRÅDER / ORD:

TØMRER - DREJER - DUGMAGER
MASKINARBEJDER - (Baltica) - stemplerne til HOSPITALSSKIBET JUTLANDIA skibet der blev sendt til KOREA (Korea-krigen).

Lise Østerberg Bahr

#7
... glemte lige at nævne også MAX BAHR - Bauhaus...(nu ejet af PRAKTIKER) en gren af slægten fra Hamburg Altona området.....

Ad Jutlandia sejler en kopi rundt i Frederiksborg Søen - og det var i Frederiksborg slotskirke min farfar og hans søskende / fætre blev døbt - dvs, NORDSJÆLLAND - området omkring FREDERIKSVÆRK / HILLERØD / FREDERIKSBORG. OG  Frederiksværk Stålvalseværk, har nogle i min slægt også haft relationer til !

STÅL og JERN .... tidligere fra Flensburg,
Tegl til Rosenborg og Christiansborg siger historien.

Og om OL deltagelse i roning (Gunnar Bahr/Jesper Bank)... måske noget du genkender selv den vej ?

MÅSKE du også skulle checke ud, omkring skriverierne på Dis Forum fra Christian Konstmann Autzen, der nævner en Hinrichsen mellem skriverierne. se bl.a. DIS FORUM : 27/11-11 kl. 11.53

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
med Zepelin/Fehring/Böhl/Hinselmann på sidelinierne fra Mecklenburg.


Lise Østerberg Bahr

og naturligvis (glemt) Walsleben.

se f.eks. VOLRATH RABE VON ZEPELIN SLÆGT FRA Güstrov, Mecklenburg-Vorpommern:

FREDERIKE CHARLOTTE VON WALSLEBEN født 14. januar 1737 i Zarnekow, Mecklenburg-Vorpommern, død i Dargun, gift med Melchior Johan Christoph von Zepelin,Germany  (på Finn Holbeks hjemmeside)

Vi BAHR-slægten, er via Carsten Samuel BAHR, Erpachtmüller i Stenten, er bl.a. efterkommere af disse !

Er der andre her på dette forum med aner i disse slægter ?
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

og Brian..

kender du til efternavnet POST i dit område eller tidl. i slægten ?

se min note om Post Lorentzen i min slægt.

Slægten spreder sig også via eller kan man sige, ad Bornholm. HUSK granit, sten, kalk, hos os via Hjorths fabrikker - en drejer - og via TULIPANHUSET i Dragør, fr. Grubb og fr. Bahr, en fond, et hus, der blev overtaget af huset, efter damernes død - til fattige enlige kvinder, senere mænd, (bolig - 2 x lille dobbelthus). ZYTFENSGADE. se også historien om tante Anna Bahr, Jane Buckas veninde - og de var i familie via niecen / Nissen slægten ( se alsnissen.dk).

mvh
Lise Østerberg Bahr
(en ordentlig mundfuld ?) når du nu er ny i slægtsforskningen).

K. Thidemann

Hej Brian

Her i landet er der mange med navnet Henriksen, jeg antager det er det samme i Tyskland.

Jeg vil råde dig til at finde den fødsel i St. Hans Kirke Flensburg 22. juni 1902 ellers er jeg bange for du kommer ind i en forkert slægtsgren.

På Landsarkiverne findes microkort fra St. Hans Kirke i Flensburg. Hvis du ikke har mulighed for at tage til Åbenrå, Viborg, Odense eller København må du spørge i forum for hjælp til opslag og ikke her.



mvh K.Thidemann 9000

Lise Østerberg Bahr

Hej på tråden igen.

Du har ret Thidemannn.

Jo, det er nemt at blive forvirret, dog hvis folk flytter rundt, og har familie i andre sogne/ dansk - tysk engang, er det jo rart at have noget at gå efter - og Hinrichsen er jo et tysk navn - i fordansket udgang blev bliver det rigtignok til Henriksen - men husk ophavssted.

Nu er han jo født i SCHLESWIG (-HOLSTEIN) Vi er rigtig mange "nuværende" danskere med tysk - eller tysk/svensk baggrund - ad Svensk-Pommern) ad LIND - også uden at alle slægter/slægtsforskere er klar over det.

Slægtsforskning kræver utrolig meget tid.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
god lørdag aften.

Brian Hinrichsen

takker for jeres bidrag prøver at få hjælp til opslag i det andet forum.Troede ikke at det kunne findes i danske arkiver.

Så kan han findes i åbenrå, er der jo håb forude, uden at skulle til tyskland.

MVH
Brian
MVH
Brian Hinrichsen
Brian@luauto.dk

Brian Hinrichsen

Hmm ikke så meget held endnu i det andet forum. Jeg glæder mig til at vide om jeg har svenske tyske eller danske aner. Håber der er en der kan hjælpe mig videre.

mvh brian
MVH
Brian Hinrichsen
Brian@luauto.dk

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Landede lige her igen.

Prøv også Marien Kirche, Flensburg.