Hjælp til søgning i militære arkiver

Startet af Hanne Kirstine Vestergaard, 19 Nov 2010 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

Hanne Kirstine Vestergaard

Er der nogen der ved, om der findes militære papirer=stambøger eller lignende på et arkiv i København.
Jeg fik ideen til at spørge, efter at have set:"Ved du hvem du er", hvor der blev fundet oplysninger ved hjælp af et arkiv i København. Det var ikke lægdsruller.
Jeg søger en dødsdag på Chr. Jepsen, død på lazarettet i Sønderborg. Han er i lægdsrulle fra 1793 til 1819, hvor det er noteret, at han er død på lazarettet i Sønderborg. Notatet er dateret 1821.
Jeg kunne godt tænke mig at få ham begravet!!

Venlig hilsen
Hanne Kirstine

Jens Thomassen

Hej

De militære stambøger befinder sig på Rigsarkivet.

Du kan søge efter dem på http://www.sa.dk/ ved hjælp af DAISY.

Arkivskaber er lig med det regiment, som Chr. Jepsen var tilknyttet.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Jens.
Tak for oplysningen, den vil jeg prøve.

Venlig hilsen
Hanne Kirstine

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Jens.
Så har jeg været inde og søge på det foreslåede link: Statens Arkiver, og er nået frem til: Arkivserie G Stambøger 1737-1923. Og hvad gør jeg så??
Jeg har ikke prøvet Daisy før, og har derfor hårdt brug for "en støttepædagog"!!
Min ane Chr. Jepsen er iflg. lægdsrulle tilknyttet 2. Jyske Regiment.

Venlig hilsen
Hanne Kirstine

Jens Thomassen

#4
Hej

Først vælger du: G Stambøger

Derefter vælger du: Vis fysiske enheder, så kommer der en oversigt over, hvad der findes.

Men spørgsmålet er:

Er det 2. jyske nationale Rytterregiment eller 2. jyske Infanteriregiment.

Det burde fremgå af lægdsrullen.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Jens.
Tak for dit svar.
I lægdsrullen står der: 2JR.
Det har jeg tolket som: 2. Jyske Regiment, men det er måske ikke korrekt?

Venlig hilsen
Hanne Kirstine

Jens Thomassen

Hej

Det er formentligt 2. Jyske Infanteri Regiment.

Men står der noget om kompagni eller eskadron i lægdsrullen eller andre steder.?

Der er jo en hel del muligheder at vælge imellem ifølge DAISY.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Jens.
Hvor er det dejligt med en god "støttepædagog", så skal det nok lykkes.

Jeg har fået lægdsrullerne affotograferet, og så vidt jeg kan se, står der ikke yderligere.

Desværre kan jeg ikke vedhæfte kopier af det affotograferede, da størrelsen er 3MB, på hvert billede, og der kan max overføres 150KB.

Jeg ved ikke om billederne kan formindskes så meget at de kan overføres til Slægt & Data.

Jeg bor i Jylland, og har derfor ikke gode muligheder for selv at komme til Rigsarkivet.

Med venlig hilsen
Hanne Kirstine

Ejvind Rasmussen

Hej Mette,

Han burde være ført i det sogn hanboede i da han blev udskrevet,
fra vejledning om faldne soldater,

Præstearkiver
I præstearkivernes indførsler over døde kan du undertiden finde oplysninger om faldne solda-ter. Registraturen til præstearkiverne står på læsesalen. Du skal lede i det sogn, hvor den faldne boede ved indkaldelsen. Slå op under "H. Diverse" eller se, om der i kirkebogen skul-le være en liste over de døde.

Personregistreret
Under personregistrets dødsindførsel for den kommune, hvor den faldne boede ved indkal-delsen, kan man ofte finde oplysning om, hvor og hvornår en værnepligtig faldt. Disse oplys-ninger bygger på meddelelser fra regimentche-fen og kan være flere år forsinkede. Endnu i personregistre fra 1919 kan der således findes oplysninger af denne karakter.
mvh Ejvind
Jeg har slægtsforsket siden 1995.
Og transskriberet en del skifteprotokoller fra Vestfynske  Godser findes på Fynshistorie.dk.

Ejvind Rasmussen

Eva V. Ersbøll

Hej

En super god "støttepædagog" er Jørgen Green: "Slægtsforskerens ABC", der går meget grundigt til værks mht det militære.
Han har også skrevet en mere speciel bog om emnet: "Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og i hærens og søværnets arkiver". Lån den evt. på biblioteket.

Venlig hilsen Eva

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Eva & Ejvind.

Tak for jeres svar, og undskyld min sene reaktion.

Jeg troede faktisk, at jeg var kommet for "langt væk" til at nogen ville svare mig, men man skal altså ikke opgive håbet for tidligt.

Jeg vil låne den foreslåede bog på biblioteket, og også undersøge Ejvinds forslag nærmere.

Hilsen
Hanne Kirstine