Slægten Salting

Startet af Robert Ørsted-Jensen, 18 Mar 2012 - 12:16

Forrige emne - Næste emne

Robert Ørsted-Jensen

Jeg søger en forklaring og fødeste for familien Salting. Der er tilsyneladende (efter FT at dømme) tale om et sjældent slægtsnavn, men dog et slægtsnavn.

Årsagen er at jeg flere gange forgæves har forsøgt at finde 'Severin Knud Salting' som efter eget udsagn fødtes i København den 3 okt 1805 - far til ham her
http://en.wikipedia.org/wiki/George_Salting#Early_life og en vigtig dansk i det tidlige Australien. Severin var tilsynelandende ikke født i København men et eller andet sted i nærheden.

Ft siger følgende
1840
tjenestekarl hos bager Fritz Herold på Bagergården i Vinderød ved Frederiksværk
Johannes Salting 26 (f 1814) Ugift   
I borgergade i København finder vi så en
Søren Pedersen Salting 27 (f 1814) Ugift Tjenestekarl
   
1850
Finder vi kun en Salting og denne er bosiddende på adressen Overgade i Æbeltoft på Mols
Frederikke Saltning??   75   Enke      Lever af pension   født i Sorø

der er en Rasmine Thuesen f. Salting som døde 72 år gasmmel i Ebeltoft den 18 Jan 1882


Der er altså Saltinger rund omkring men ikke noget klart spor der viser hvor de var født. Jeg tror at der er tale om en og samme slægt og at min SK Salting var enm aflægger, Er der nogen der kan hjælpe eller har set familiemedlemmer i en kirkebog et eller andet sted, så vi har et sted at begynde at lede efter SKS.

Else Skovbo Jensen

Hej
PÅ dette link fra Danmarks statistik kan du finde, at der i 2012 lever 44 personer med navnet Salting
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/navne/HvorMange.aspx

www.krak.dk er der et firma i Løsning og et andet i Kerteminde, hvori navnet Salting indgår.


med venlig hilsen
Else

Ole Dorch

Ifølge Georg Søndergaards "Danske efternavne" er navnet Salting af et stednavn: Salting(shøje) på Bornholm.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Vagn Lind

I 1950'erne boede der en familie Salting (husmænd) ved Taksensand på Als. Bekendte til mine forældre. Ellers ved jeg ikke noget om dem.
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Leif Thor Olsen


Georg Søndergaard tager nok fejl, Saltingshøje findes i Gurreby sogn i Maribo amt iflg. Trap.

Mvh. Leif

Robert Ørsted-Jensen

Manga tak. Nej njeg er netop ikke i tvivl om at der er tale om an bestemt slægt, formentli enm og samme slægt som har anvendet et stednavn eller en profession som deres efternavn. I engelse kilder er det fuldkommen umuligt at søge slægten med søgemaskiner da alle søgninger drukner i artikler om emnet nedsaltning. Det er oprindelig en profession og stednavne blandt de germanske folk. 

Mit formål er at lokalisere bare en enkelt fødsel og dåb i perioden mellem 1800 til 1834 så jeg kan begynde at trævle denne familie op, for jeg er ikke i tvivl oim at der er tale om en og samme slægt. Det kan også være en oprindeliug svenskl slægt IGI antyder at der er flere af det navn i Sverige.

Men hvis der måtte være nogen der har set en dåb et sted på en person af det navn i nævnte periode ville det glæde mig. Der er også tegn på at nogen af denne familie i enkelte tilfælde blev skrevet som Salten i Fterne, men heller ikke en suystematisk søgning på dem gav mig et clue at følge op på. 

Robert Ørsted-Jensen

Så er der nogen der har set et notat på en person der fødes og døbes med navnet Salting - i perioden 1790-1840 ville det gælde mig meget at høre om det.

Robert Ørsted-Jensen

der er også her en kort biografisk fremstilling vedrørende SK Salting hentet fra det store australske biogreafiske leksikon - det er ham her hvis familie jeg flere gange har forsøgt at finde uden held, jeg håber at som diverse intastninger skrider frem at en eller flere medlemmer af denne Salting familie pludselig dukker op og kaster lys over denne mands faktiske fødested og ophav
http://adb.anu.edu.au/biography/salting-severin-kanute-2626

Thomas Salting

Hej
Jeg hedder thomas salting og det er mig der har det firma i løsning som der bliver omtalt.. og salting i Kerteminde er kunstner Viggo salting som er min fars fætter.. Jeg stammer fra familien salting som kommer fra Als.. Jeg tror måske jeg kan hjælpe dig. Prøv måske at starte med Anders Peter Salting
Født 20-09-1836 på fødselsstiftelsen i København
Han var Bødker i Holbæk..

Mvh Thomas Salting

Thomas Salting

Hej igen

Ved du noget om hvorvidt Severin havde en broder.

Helle Jespersen

Jeg gik i skole med en der hedder Salting.
Prøv FB. Han hedder Palle Salting Nielsen.

Om de er ud af slægten fra Als ved jeg ikke. Men nærliggende at tro, for Palle er fra Broager, som ligger ved Sønderborg. Vi gik i skole sammen i Broager
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Betty Sofie Nielsen

Anders Peter Salting blev født på fødselsstiftelsen i København 20/9 1836. søn af ugifte  Maren Kirstine Rasmussen( f. i Borre på Møn21/8 1810- Hun kom 1833 fra Stege hertil og var i tjeneste til 1/7 i Klærkegade 427 hos Pedersens enke, hvortil hun tager barnet med. . Jfr. skudsmålsbog flytter hun 24/1 1838 til skomagermester Brown og derfra  til Kamelgade 6 ( fra 1893 Gernersgade). 14/5 1838 har Københavns magistrat forpligtet Jacob Andersen Salting til at erlægge alimentationsbidrag til barnets 10. år.
Anders Peter Salting blev konfirmeret 1851 i Nr. Jernløse kirke( Holbæk amt) 1855 og 1856 er han på Fyn, i Korup og Søbye ved Odense, 1857 i Valsølille og 1858 i Jystrup ved Sorø, 1860  Skjoldenæsholm og Ødemarksgaard, Bromme. 1861 Tårnborg ved Slagelse, 1862 Charlottendal, St. Peders sogn, Slagelse. !863 bliver han indkaldt til tjeneste som konstabel ved 13. regiments 3. batteri, nr. 120. Permiteret ( hjemsendt)7/12 1864. Han ansøger om n erindringsmedalje ( fortsættes)

Betty Sofie Nielsen

( fortsat) som dansk undersåt i Guderup ved Svendstrup, er ansøgningen berettiget.
10/1 1864 bliver han far til sit 1. barn: Hanne Hansine Petrine Salting, Slagelse. Moderen er Maren Kirstine Nielsen. De bliver ikke gift. 2/2 1865 bliver han i Egen kirke, Als Nr. hrd.  gift med Kathrine Marie Ernst, f. 26/6 1846, ( hun døde 1920). De fik4  børn: Jacob Ernst f. 1/10 1865, Hans Philip f. 18/2 1867, Anne  Kirstine f. 23/1 1870 ( gift Pallesen), Jes Peter f 12/5 1872 ( gift med Anne Marie Dorthea Grøn ( f. 9/3 1868) de fik en søn Jens Peter, f. 15/5 1902. Han blev 1921  i Egen kirke gift med Marie Krog. De fik 4 børn:
Anne Marie f. 26/11 1921, Jes Peter, f. 23/12 1923, Hans , f. 18/5 1925 og Anne Christine f, 9/8 1926.
Anders Peter Salting døde 2/3 1884 i Egen Sogn, Als Nr. hrd