Vejledning ang. Daisy.....

Startet af Anja Lyngsø Jansen, 18 Mar 2012 - 17:10

Forrige emne - Næste emne

Anja Lyngsø Jansen

Hej
Jeg ville høre om der var nogen som kunne hjælpe mig med nogle spørgsmål vedr. Daisy - jeg har prøvet at se andre indlæg herinde og på SA, men kan ikke lige finde det jeg søger svar på.

Er det smart at bestille arkivserier hjemmefra inden et besøg på LAV?
Eller er det nemmest at bestille dem når man fysisk er på LAV?
Hvor længe er arkivserierne reserveret, eller fungerer det slet ikke sådan?

På forhånd mange tak fra en nybegynder med megen gåpåmod :-)

- Anja Lyngsø Jansen

Lis Holm

Hej Anja,

det er altid smart at reservere i forvejen (de kan jo være i brug af andre - det vil du få meddelelse om ved bestillingen).

Der er dog nogen arkivalier, der står i de såkaldte nærmagasiner/selvbetjeningsmagasiner, dette vil også fremgår af den såkaldte pladssignatur på Daisy's bestillingsformular.(nedenunder "kassen")

Jeg ved dog ikke, hvordan LAV skriver dette. - På Rigsarkivet (og tidligere LAK) står der " "Nær" i plads registraturen.

Selvfølgelig kan du bestille, når du er der - i dette tilfælde vil jeg råde dig til at have nogle let-tilgængelige emner med (altså til selvbetjeningsmagasinet, hvor du selv kan hente arkivalierne) -
der kan jo godt gå et (lille) stykke tid, før betjentene finder det ønskede frem - og så spilder du ikke tiden blot med at vente på dem!

Reservationerne gælder for det meste i ca. 14 dage fra den ønskede dato, alt efter, hvor travlt personalet har..

Hvis du stadig er i tvivl, kontakt LAV enten pr. tlf. eller på mail.

Godt at høre, at du har gåpåmod - det er nødvendigt i denne "branche"!!!

God jagt på anerne!

vh
Lis Holm 2730 :D

Anja Lyngsø Jansen


Hej Lis
Tusind tak for dit svar, det var lige i øjet  :)  - var i tvivl om hvordan det hele fungerede.Har en del ting at slå op og har set noget af det er i selvbetjeningsafd.

Det er et spændende "detektivarbejde" at finde alle anerne, og spændende at se hvad man finder.

Tak for hjælpen :)
- mvh Anja Jansen

Karen Graabæk Møller

Hej Anja

Er der andre ting du er i tvivl om, er der på sa.dk en glimrende mulighed, nemlig Spørg Arkivaren. Link her: http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/sporg_arkivaren

Hilsen
Karen G. Møller