At lære at læse de gamle kirkebøger

Startet af Sanne Andersen, 21 Mar 2012 - 20:58

Forrige emne - Næste emne

Sanne Andersen

Hejsa

Jeg vil gerne kunne læse i de gamle kirkebøger, i hvert fald de forholdsvis læselige, men jeg forstår ikke hvordan de er skruet sammen.

Jeg har kigget lidt på mine ældre aner og fundet ud af, at kirkebogen fra Kalvehave Sogn, Præstø Amt er skrevet meget flot. Derfor ville jeg blive glad hvis der var nogen som kunne finde fødslen af Morten Olsen i ca. 1800 og oplyse mig hvilket opslag jeg skal kigge på. Så vil jeg selv forsøge at tyde det, hvilket jeg sikkert ikke kan, men øvelse gør vel mester.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Sanne Andersen

Gitte Johansen

Prøv at kigge i Kalvehave 1782-1804, opslag 76, linie 8.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Sanne Andersen

Hej Gitte

Tak for hjælpen - nu har jeg forsøgt og er nået frem til følgende:

Dato er uforståelig, men det er vist et kapitel for sig, men er det dato for dåben eller fødslen? Så står der Morten nedenunder.

Næste kolonne:

? Geert Andersen, Jeppe H?, Jens Frederiksen alle i Steensby (er det fadderne?)

Barn af forældrene i Balle (?) gaardmand Ole Larika (?) og Bodild Mortensdatter - baaren af Anne Anders Datter, Hans Lerchei (?) ? - faderen

Er det helt skævt?

Mvh Sanne

Gitte Johansen

Nu er jeg heller ikke den bedste til tydning,

Men jeg får det til:

Barn af forældrene i Balle Ole Lerche og Bodild Mortensdatter.

Båren af Anne Andersdatter, Hans Lerches hustru, ibid, fadderne Mads ??, Thorkild Christensen, Jens Nielsen, Hans Hugger, alle ibid (samme sted)

Dato: Dom 4 p Trin.


Den første linie, du har med, hører ikke til Morten.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kaare Grodal

Hej

Fadderen Mads hedder Persen, og datoen 4 trin mener jeg hører til Bodil. Det er Die Edom som er dåbssøndagen, og det betyder sammedag, og du skal om på forige side for at se det her er jubilate.

Det er en god ide at kikke på et afde første opslag i kirkebøger før 1814 for at se hvor indførslerne står.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Sanne Andersen

Hej Gitte

Tak for hjælpen.

Er det rigtigt forstået at de gamle kirkebøger også, som de nyere, er inddelt i fødte, konfirmerede, døde osv. blot med den forskel at kvinder/piger og mænd/drenge er blandet sammen?

Jeg må prøve at få en af tydningseksperterne på banen, så jeg kan være 100% sikker på, at det der står er rigtigt oversat. Dit bud lyder i hvert fald mere fornuftigt end mit.

Mvh Sanne

Gitte Johansen

Hej Kaare.

Der har du helt ret i. Normalt blander jeg mig ikke i tydning, men det var da åbenbart ikke helt galt.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Peter Bøjesen Jensen

Citat fra: Sanne Andersen Dato 21 Mar 2012 - 21:51
Er det rigtigt forstået at de gamle kirkebøger også, som de nyere, er inddelt i fødte, konfirmerede, døde osv. blot med den forskel at kvinder/piger og mænd/drenge er blandet sammen?

Hej Sanne

Blander mig lige.

Det er forskelligt, hvordan de gamle kirkebøger er bygget op. I nogle sogne har præsten opdelt de forskellige kirkelige begivenhedder. I andre står døbt, viede, døde og konfirmererede blandet sammen. Men indført i dato orden.

Man er derfor nødt til at prøve at sætte sig ind i den enkelte kirkebog.

Nogle gange springes der også lidt rundt i begivenhederne.

et tænkt eks.

Der startes med trolovede og viede 1689-1715
Herefter døbte 1689-1735
så kommer f.eks. døde 1689-1735
Så kommer viede 1715-1735

Nogle kirkebøger indeholder også afsnit med absolverede eller andre forskellige indførsler. Før 1813 var der ikke ensrettede regler for hvad og hvordan oplysningerne skulle skrives.

Ofte er det nævnt på en af de første sider, hvor hvad er.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej.

Jeg er enig med Kaare, at Mads hedder Persen.

Men datoen for dåben er vi ikke helt enige om.
Den foregående dato er Dom. 2 p Trin. (den står på højresiden, mens Jubilate står på venstresiden).
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Sanne Andersen

Hej alle

Tak for hjælpen.

Ja, nu kan jeg godt se, at man skal starte med at kigge i begyndelsen for at lære den benyttede kirkebog at kende.

Jeg er dog helt hægtet af med hensyn til de datoer der flyver rundt i luften lige nu.

Sanne

Dennis B. Hansen

Hej Sanne

Her er et lille trick, som jeg har haft meget glæde af ved tolkning af faddernes navne.
Når jeg har et godt bud på, hvad der muligvis kan stå, så checker jeg det ved at søge på DDD i en folketælling, der ligger tæt på.

Hvis man således checker de tidligere bud, så kan man finde alle personerne i folketællingen fra 1801 - undtagen Thorkild Christensen. Men hvis man gentager søgningen på DDD med følgende i navnefeltet:

t% christensen

så dukker der en Thorchild Christensen op.

Man ser også, at Hans Hugger er præstens medhjælper - så måske har de lige stået og manglet en fadder  :)


De bedste hilsner
Dennis

Sanne Andersen

Hej Dennis og alle andre, som forsøger at gøre mig klogere

Ja, selvfølgelig - tak for tippet.

Lige nu var jeg fuldstændig fordybet i at lære hvordan jeg fandt rundt i de gamle kirkebøger - det har jeg styr på.

Lige nu arbejder jeg med de latinske betegnelser.

Jeg er kommet frem til, at jeg er enig med Jens om Dom. 2 p trin som betyder 2. søndag efter trinitatis, 9 søndage efter Påske. Nu skal jeg bare finde ud af hvilken dato det så er på dansk. Har jeg forstået det ret, så får man kun oplysning om dåbsdagen og ikke fødselsdagen?

Tak for tålmodigheden.

Mvh Sanne


Sanne Andersen

Korrektion - Dom. 2 p trin. = 2. søndag efter trinitatis, 10. søndag efter Påske?

Sanne

Sanne Andersen

Jeg tror at der er tale om d. 22/6-1800 - er det korrekt?

Peter Bøjesen Jensen

Hej Sanne

Datoerne i forhold til det latinske/kirkelige navne kan du f.eks. finde her: http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Peter Kristiansen

Ja, 22. juni 1800 = 2. søndag efter Trinitatis

Og ja, du får som regel kun dåbsdagen i kirkebøgerne før 1814. Nogen gange står det i teksten hvor når fødselen skete, men det hører til sjældenhederne. Dåben var sjældent lang tid efter fødselen, nyfødte var sarte  og hvis de døde udøbte, så blev deres sjæl ikke frelst.
M.v.h. Peter Kristiansen

Sanne Andersen

Hej Peter

:D ja, her var jeg også lige nået til.

Okay, jamen så kan man jo aldrig vide hvornår de blev født, men sådan må det jo være.

Hold op hvor bliver man bare lige pludselig klog  ;)

Sanne

Dennis B. Hansen

Hej Sanne

Her er en anden oversigt over de latinske datobetegnelser, fra Statens Arkiver, der er god at kende:

http://www.sa.dk/media(762,1030)/LAK-Gl._tid.pdf


Med venlig hilsen
Dennis

Sanne Andersen

Tusinde tak til alle Jer, som har bidraget til at udvide min horisont. Nu tør jeg godt, at kaste mig over mine ældste aner. Det er fantastiske så hjælpsomme I har været.

Med venlig hilsen
Sanne

Kim Melchior

Hej Sanne,

Der er en mulighed for at finde ud af hvornaar drenge er fodt fra ca 1788-1791offremefter selv om det ikke staar i kirkebogen. Den dato er som regel angivet i laegdsrullen det aar drengen er indfort som nyfodt.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Sanne Andersen

Hej Kim

Mange tak for dit svar - det vil jeg have i baghovedet til jeg er blevet lidt mere ferm til dette her. Som du nok kan læse ud af tråden er jeg fuldstændig nybegynder i at læse de gamle kirkebøger.

P.S. Hvor i USA bor du?

Med venlig hilsen
Sanne Andersen