Svend Ludvig Arnold Rasmussen. Hvem kender hans skæbne?

Startet af Vagn Lindegaard Svensson, 25 Mar 2012 - 12:26

Forrige emne - Næste emne

Vagn Lindegaard Svensson

Svend Ludvig Arnold blev født den 11. jun.1906 i Gedesby på Falster som søn af Fyrbøder Ludvig Rasmussen og Mathilda Svensson. KB: Gedesby 1903-14, side 17, pkt. 13. AO: opsl. 21.
Han mistede sin far i 1915. I 1919 giftede hans mor sig med lokomotivfører ved DSB Peter Jensen og familien flyttede til Aabenraa lige efter Genforeningen i 1920. Jeg har ikke kunnet finde nogen som helst oplysninger om Svend Ludvig Arnold efter 1911 hverken på Falster eller i Aabenraa.

Jeg håber, at nogen er en bedre detektiv end jeg har været og kan hjælpe mig på vej.

Venlig hilsen
Vagn Svensson  2730.

bente lindhardt

Fik familien flere børn?
Blev de boende i Åbenrå?

Hilsen
Bente Lindhardt

bente lindhardt

Hej Vagn.

Har du været opmærksom på, at der er afleveret kirkebøger fra :
1)Gedesby sogn
2)Gedser kirkedistrikt

Hilsen
Bente Lindhardt

Vagn Lindegaard Svensson

Hej Bente.

Tak for dit svar. Mathilda og hendes mand nr. to Peter Jensen blev boende i Åbenrå resten af deres liv.

Ludvig og Mathilda fik ialt 5 børn sammen, nemlig:
Agathe Hansigne, f. 31 okt 1898
Thea Caroline, f. 19. sep. 1901
Ellen Rasmine,. f. 10. mar. 1904. Død 17. jul 1904 i Gedesby.
Svend Ludvig Arnold, f. 11. jun. 1906 og
Peter Carlo, f. 30. sep. 1907. Død 12. apr. 1974 i Åbenrå.
Alle fem børn blev født i Gedesby.

Jeg er opmærksom på de 2 kirkedistrikter, men såvidt jeg kan se er de blandet sammen i de scannede kirkebøger på AO.

Håber disse oplysninger er tilstrækkelige for dig.

Venlig hilsen
Vagn Svensson.

Vagn Lindegaard Svensson

Der er nu gået 2½ år, siden jeg første gang efterlyste Svend Ludvig Arnold Rasmussen, og nu er der endelig et spor efter ham - takket være lægdsrullerne.

Jeg fandt ham i rullen for 1924 i Aabenraa, hvor han tilsyneladende havde sluttet sig til den øvrige familie. Han var da 18 år. Han flyttede til et nyt sted flere gange i samme år og det lykkedes at følge ham i henhold til vedtegningerne. Det sidste opslag var til vedhæftede, hvor der er følgende vedtegning:   125-Y-4.:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480943#19745,1580248

Desværre er rullen for 1925 ikke på nettet endnu, så jeg kan ikke se, hvor den evt. næste flytning går hen. Af sogneoversigterne fandt jeg ud af, at han var flyttet til Hornum sogn, Bjerge Herred, Vejle Amt og ganske rigtigt fandt jeg ham der i FT 1925. Han var da fodermester hos en gårdejer Nielsen. I FT 1930 er han ikke i Hornum.
Jeg har også problemer med at tolke, hvad VII i vedtegningen betyder. Det samme gælder navnet på den afdeling, han er udskrevet til - Land...?

Er der nogen, der kan hjælpe mig af med de to problemer? jeg tænker også på, om man evt. på anden vis kan finde ud af, hvor han evt er rejst hen efter Hornum? Måske i en senere rulle? Eller må jeg vente på, at rullen for 1925 kommer på nettet? - subsidiert besøge Rigsarkivet.

Venlig hilsen

Vagn Svensson, 2730.