Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Karin Andersen

#1170
Hej regelsen  :)

Tak for oplysningen vedr. Bertel som værende 79 år d. 14.05.1793.

Det bekræfter, at "alle" tager fejl vedr. årstallet for hans fødsel. Han ville jo så fylde 80 år nok i august måned, altså tættere på hans dåbsoplysninger, så 1713 må være fødselsåret  ;D

Det nye bryllup noteres. Indredigeret og Bosse bliver til Basse  (altså Niels Basse).

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen  :)

... men sjovt nok bliver han næsten på dato 3 år ældre på to år  ;D

Provst Clausen i Asperup - Bloch holdt visitas 1787, 1790 & 14.05.1793 - da lå Clausen, 79 år gl. til sengs. Samme år afstod Clausen provsteembedet - døde 2 år senere. Fra Fyns Fortid - Wad.]


Odense A., Vends H., Asperup sogn. 1702FKVD-1805FKVD. (NY) Fol 143. Opsl. 71.
1795. d. 15. maj begravet Proust Clausen da han havde været præst i Asp: i 33 Aar og naade en alder af 83 aar.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137227#178508,30282373

Godt det ikke er sådan mere, så kunne man da lynhurtigt blive oldgammel  :)

Venligst  :)

Karin

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Wad: Clausen døde 09.05.1795, fejldato hos Wiberg. [Bispearkivet - Vends Herreds Breve]
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen  :)

Tak for denne oplysning.

Jeg ved ikke hvem af de to Wiberg eller Wad, der har den rigtige dødsdato. Der er ikke ved begravelsen nævnt en dødsdag. 

Dødsdatoen er egentlig heller ikke så vigtig. Død er han jo og begravet ligeså.  ;)

Venligst  :)

Karin

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej  :)

Søgte efter Ahrensbach - og fandt Mygind, Rasch, Clausen, Brandt, Melbye .....

Årbog for Odense og Assens Amter 1923. "Præsterne i Asperup-Roerslev." Ved Pastor A. R. Idum, Føns.  http://www.histfyn.dk/PDF/1923/præsterne%20i%20asperup.pdf  


God jul og godt nytår
Lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

#1175
Hej Lis  :)

Ja, søg og du skal finde. Du finder ikke altid det du søger, men et eller andet interessant dukker som regel altid op.  ;D

Tak for linket (det virker dog ikke) - prøver lige at sætte et nyt ind. http://www.histfyn.dk/PDF/1923/præsterne%20i%20asperup.pdf

Også Idum har benyttet sig af Wiberg som kilde vedr. Bertel Hermansen Clausens fødselsår, som så også er forkert i denne bog.

Også glædelig jul og godt nytår til dig Lis og dine og til alle andre på tråden.  :)

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

#1176
Hej på tråden.  :)

Jeg har ledt efter en forklaring på Clausen navnet i kirkebøgerne i Ribe, men synes ikke, at jeg kan finde noget. Intet sted nævnes Herman Bertelsen Bundtmager med navnet Clausen.

Til gengæld nævnes han her med "titlen" Bager:

http://wiberg-net.dk/5-Oddum.htm [med fed skrift er mine rettelser/tilføjelser]

9. 4/10 1754, o. 6/11. Peder Hermansen Høyer, f. Ribe 15; (Bdr. t. B. H. Clausen i Asperup-R.); F. H. Bertelsen Clausen, Bager; [han er Bundtmager] M. Anna Pedersdtr. Ilsted; St. Ribe 38; C. 25/7 46, n.; 1 ~ Asminderød 16/10 54 Ingeborg Wegener [ved vielsen Weiner], f. c. 19, † 3/9 70; F. Jac. Poulsen, Nyborg; 2 S., 3 D.; 2 ~ Aadum 4/12 71 Else Christensdtr. West, f. Odderup, Aadum S., c. 48, b. Aadum 6/5 91; 3 S., 3 D.; 3 ~ Aadum 3/8 91 Anna Jørgensdtr. Bang af Deibjerg-H., f. c. 46, † Aadum 26/7 96; E. e. [Farver Peder Severin] Holm, Dejbjerg; u. B.; [† 16/9 1799 [begravet d. 23. sept. 1799]].
E. Brejls skifteuddr.: Gejstl. sk. i Odense amt, Vends hrd. nr. 56.

En beskrivelse vedr. Peder Hermansen Høyer kan muligvis kaste lidt lys over navnet Clausen. MEN MEN - hvor har man mon oplysningerne fra?. Igen er Herman blevet bager og hedder her "bare" Herman Clausen. Hans forfædre er jo også vores Karens aner.

På linket: http://370.dk/PhPGedView/media/HARDSYSSELS_AARBOG_1925.pdf
findes denne beskrivelse af bl.a. Peder Høyers familieforhold. (Jeg kan finde 9 ud af 10 børn med 2 koner, desværre ingen faddere nævnt i kb.)

Hardsyssel Aarbog, 1925.
P. STORGAARD PEDERSEN, Hee
ODDUM SOGNS HISTORIE
A. Ramussens Bogtrykkeri. Rlngkjøblng

Citat: "10. Peder Hermansen Høyer, Bagersøn fra Ribe, var født der 1715. Hans Fader hed Herman Clausen, Farfaderen var Bertel Clausen, som var født i Hessen-Kassel og af den reformerte Bekendelse, Oldefaderen Severin Clausen havde været ældste Borgmester i Hessen-Kassel. Moderen Anna Ilsted var en Bondedatter.
Høyer blev Student fra Ribe Skole 1738, Cand. med non 1746. Han var som Student Huslærer et Par Aar for sin Morbroders Jens Jensen Adiers Børn, derefter Lærer for Slotsforvalter Sparks Børn paa Frederiksborg, gjorde saa en toaarig Udenlandsrejse til Tyskland paa egen Bekostning og besøgte der adskillige Universiteter, hvorefter han 1744 blev Lærer paa Hindsgavl og 1747 paa Julskov i Fyen. 1750 var han Rejsehovmester for Grevinde Schak.
Hr. Høyer var altsaa en Mand, der havde set sig om, da han af Kongen 4. Oktbr. 1754 blev kaldet til den afsides, fattige Egn som Præst, og 12 Dage efter at Kaldsbrevet var udstedt, holdt han Bryllup med Ingeborg Weiner fra Nyborg.
1. April 1757 visiterede Biskop Brorson i Oddum og meddeler derom: ~sognepræsten, Hr. Peder Høyer, prædikede over Tekst af Ps. 69,22. Ungdommen gjorde skikkelig rede for sig. Degnen Lars Fruebol er christelig i sit Levnet og flittig i sit Embede. Der i Sognet har været nogen Confusion med Skolevæsenet, som dog nu nærmere efter Deres Kgl. Majestæts derom udgangne allernaadigst Befaling forfattede Fundatz formenes at være afhjulpen. løvrigt blev intet klaget enten af Lærere eller Tilhørere.
Peder Høyer var Præst her i næsten 45 Aar. 1770 blev han Enkemand, men Aaret efter havde han trøstet sig i et nyt Ægteskab med Pigen Else Christensdatter West fra Odderup i Oddum Sogn. Hun døde 1. Maj 1791, og 30 Dage senere indfandt Skifteretten sig i Præstegaarden. Dens Medlemmer var Provst Fogtmann i Sdr. Bork, Pastor Kaalund i Hemmet og Pastor Meiner fra Lønborg. Der er tre Sønner at skifte med, nemlig Jakob Christian, som var 17 Aar, Nicolaus Ludvig 14 Aar og Niels 10 Aar. Den ældste Søn opholdt sig i Voigtland *}, de to yngste i Christiansfeld. Boet blev vurderet til 600 Rdl., og Gælden var 230 Rdl. Hvert af Børnene skulde have 46 Rdl. 1 Mk. 11 Sk. Christen Pedersen i
*) Mellem Meissen og Thyringen.

Bjølbol, Oddum Sogn, var gift med en Søster til den afdøde, og han mødte ved Skiftet for at varetage Børnenes Tarv*).
Præsten sad kun som Enkemand en kort Tid, inden han blev gift tredie Gang. Hans tredie Hustru Anna Bang var en Datter af Præsten Jørgen Hansen Bang i Dejbjerg, hvor hun var født 1760 og 1782 var hun bleven gift med Farver Peter Severin Holm af Sdr. Omme. Hun døde 26. Juni 1796**) [KB. begravet d. 26. juli 1796].
Saa vidt man kan skønne, har Pastor Høyer nydt god Anseelse. Biskop Middelboe skriver om sin Visitats i Oddum 1790: >Sognepræsten er en god og ustraffe1ig Mand; han prædikede over Dagens Evangelium og viste en bodfærdig Sjæls Retfærdiggørelse af Guds Naade i Christo; catechiserer ret godt. Degnen, en ældre Mand, gaar saa nogenlunde an. Han er tillige Hoved-Skolelærer i Sognet. En Omgangsskoleholder i Sognets østre District arbejder efter sin Indsigt, Ungdommen var upaaklagelig. Der var ingen Klage enten fra Lærernes eller Menighedens Side***). Pastor Høyer døde 16. Septbr. 1799 [KB: begravet d. 23. sept. 1799], og 3. Januar næste Aar blev Hans Steenberg Schouboe kaldet til Embedet her; men han døde før Indsættelsen.

*)    Gejstlige Skifter fra Nørre Herred, pag. 249.
**)  Se Gjessing: Jubellærere III Del 1 Bind, S. 166-67.
***) Visitatsindberetninger i Rigsarkivet fra Aarene 1738--91."

(Lime, Agerholm og Hans Tavsen er også nævnt i Ådum sogn)

Er der nogen der ved om Gjessing: Jubellærere III Del 1 Bind, S. 166-67. er på nettet? Hvilken form for personoplysninger finder man der? Eller hvilke kilder han sædvanligvis benytter sig af?

Findes Visitatsindberetningerne på nettet? Hvilken form for personoplysninger finder man der? Er det ikke mest vedr. sognets tilstand?

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej på tråden  :)

Jeg har fundet originalskiftet efter Herman Bertelsen og igen spøger Slagteren fra Ribe. Jeg vender tilbage med tydningen af hele skiftet når jeg er færdig med det.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=191369&side=392

I et afsnit kan læses:

år 1767 d. 15. Januar indfant Herreds=Prousten
Peder Weile sig her i Asperup Præstegaard tillige
Sogne Degnen Mons. Brandt som Er skikket? til
syns værge, paa derfra værende Medarvin-
gers vegne, sxx og var overværende Studiosus
Mons. Høyrup, conditionerende her i Præstegaarden
for at faae? dette Skift til Endebragt efter afgl
Sl. Herman Bertelsen Borger og Slagter af Riibe
som paa nogen Tiid her udi Asperup Præstegaard
udi sin høje Alderdom hos sin Søn Velærværdig
Hr. Clausen Sogne Præst her ved Stedet, har
haft sit ophold og underholdning.

Man må jo formode, at arvingerne kender deres fars erhverv. Spørgsmålet er så om skriveren har forvekslet sønnen Morten Hermansens erhverv som slagter med Hermans.

Hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

#1178
Hej igen  :)

Her er min tydning af skiftet efter Herman Bertelsen.

Der er i skiftet nævnt og gengivet afkaldsbreve fra arvingerne, bl.a. fra Jørgen Alexander Lohman i Horsens. Gad vide om disse breve er gemt et eller andet sted, eller om de mon er kasseret efter at være indskrevet i skifteprotokollen. Det kunne være lidt sjovt hvis vi kunne se hvordan han skrev  :D

Odense A., Gejstelige skifter, Vend Herreds provsti, Skifteprotokol, 1683- 1770. Opsl. 392. Venstre side.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=191369&side=392

Schifte=Brev efter afgangne Sl. Herman Bertelsen ./: Hr=Clausens
fader :/ som døde i Asperup Præstegaard.
(Nr. 2223-17 mai, xxx xxx tyve Skilling, 1767.)

Løverdagen d=27de August 1766 indfant sig Peder Weile Proust i Wends
=Herred, i Asperup Præstegaard efter angivelse af Hr. Clausen stædets Sogne
Præst ihenseend til hans Sal. faders Herman Bertelsens Dødsfald der sammesteds for at
registrere og vurdere hans Efterladenskaber, med 2de tiltagen Mænd, som var Stædets Sogne Degn
Mons. Brandt og Stidiorus Mons. Høyrup, conditionerende i Præstegaarden. Og var
overværende ved samme forretning 3de myndige efter den afdødes Sønner, Velærværdige Hr.
Clausen, Mads Hermansen fra Ribe, Jacob Hermansen fra Nørre Braabye i Fyen,
til vidne?
Skifte og Deeling imellem den Sal. Mands arvinger og Børn, hvilke var som følger. Den Ældste
                       (i ægteskab med Vagtmester Jørgen Alexander Lohman i Horsens)
Datter Karen Hermans Daatter, har efterladt sig tvende Dotter. 1 Anne Kirstine Lohmans, som tiener
udi Norge. 2. Anna Maria Jørgensdatter Lohmans gift med Niels Olsen af Asperup. 2. den anden Hr.
Bertel Clausen Sogne Præst
her ved Stedet. 3. den 3die Hr. Peder Højer Sogne Præst til Aadum Meenighed
i Riiber Stift i Jydland,
4. den 4de er Morten Hermansen Borger udi Riibe. 5 den 5de er Mads Hermansen
ung Karl og Slagter udi Riibe,
6 den 6de er Jacob Hermansen Skoemager Svend her udi Lands?
Da Stervboets tilstand befantes som her hos følger.

1 blaar klædning, med kiol west? og buxer      8 Rd.
1 sort dito                                                         3 Rd.
1 Brun Daglig Kiortel                                        2 Rd.
1 Skind trøje                                                                4 Mark
1 Rød Nat=hue                                                            1 Mark
1 par Sorte Strømper                                                   1 Mark     8 S
1 par Blaa dito                                                                            12 S
1 par Skoe                                                                   3 Mark
1 par Dito                                                                     2 Mark
1 par blaae Strømer                                                                      8 S
1 par Tøfler                                                                  1 Mark
1 Paruque                                                                    1 Mark
1 Hat                                                                            1 Mark
1 dito                                                                                            8 S
2 Skiorter                                                                     2 Mark
2 Haer? klude                                                                               8 S
1 xxxx krave med ærmer                                                              8 S
1 lidet hænge skab..derind fantes                               2 Mark      8 S
1 klæde børste                                                                             4 S
1 par huxxxx?                                                                               6 S
xxxxxx                                                                                          6 S
xxxxxx                                                                                          3 S
xxxxxx                                                                                          2 S
xxxx Tobaks Daase                                                                     4 S
xxxxx Teekande                                                                           8 S         
xxxxx xxxxxxx x  x xx                                                                   6 S
xxxx xxx xxxx Steen                                                                     2 S

Og blev videre forre spurt om intet vidre
fantes , som kunne komme dens Stevboe tilgode hvor
=til af velærværdige Hr. Clausen, som de 2d andre til
=nævnte brøder, blev svaret, at intet var dem
bevidst , uden hvad som her anført er, og blev
da for denne sind dene? forretning sluttet
Asperup Præstegaard ut Supra
Peder Weile.  Bertel Clausen.  Mads Hermansen xxx
Claus Brand.       Niels Høyrup.

år 1767 d. 15. Januar indfant Herreds=Prousten
Peder Weile sig her i Asperup Præstegaard tillige
Sogne Degnen Mons. Brandt som Er skikket? til
syns værge, paa derfra værende Medarvin-
gers vegne, sxx og var overværende Studiosus
Mons. Høyrup, conditionerende her i Præstegaarden
for at faae? dette Skift til Endebragt efter afgl
Sl. Harman Bertelsen Borger og Slagter af Riibe
som paa nogen Tiid her udi Asperup Præstegaard
udi sin høje Alderdom hos sin Søn Velærværdig
Hr. Clausen Sogne Præst her ved Stedet, har
haft sit ophold og underholdning.


Odense A., Gejstelige skifter, Vend Herreds provsti, Skifteprotokol, 1683- 1770. Opsl. 392. Højre side.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=191369&side=392

Velærværdige Hr. Clausen ved denne Skifte Samling i dag indgav sin Retig, paa
hans Sl. faders begravelsesbekostning saa lydende som følger.

Reining paa min Sal. faders Herman Bertelsens Begravelses bekostning, som
død Tirsdagen d. 26d August her udi Asperup Præstegaard.
1. KramLærred? til Liig=lagner                                           3 Rdl.   4 Mark
2. 1 Liig kiste                                                                       4 Rdl.
3. Seyl? og hanke til kisten                                                              2 Mark
4. Liig Lauget for at bære Liiget bort                                   1 Rdl.   4 Mark
5. Hans hviilested i kirken                                                  10 Rdl.
6. Præsten for Jords paa kastelse                                      5 Rdl.
7. For begravelses bekostning ved gode venner                4 Rdl.
8. Degnens opvartning ved Liigbegiøngelse?                     2 Rdl.
9.  For graven at grave samt 4te karle som Ringte             1 Rdl.
10. For den Tiid han var her udi huuset med opvartning
og besovende klæder kunde med billighed fordres
10 Rd., som dog bliver bortskienket.................................[10 Rdl.]
                                                                             Summa 31 Rixd.  4 Mk.
Asperup Præstegaard         Bertel Clausen
d. 3. Jan. 1767.

Flere Creditorers til dette Stervboe forsikrede Velærværdige Hr. Clausen ey at
skuld findes, og i saa fald at holde Skifte forvalterne uden ald ansvar, og tiltale i fremtiden
Og som samtlige Arvinger vel vidste og vare overbevist om , at det lidet
som den Sl. Mand hafde efterladt sig, og ved Registrering og Vurdering d. 27. August 1766 ikun
beløber sig til den Summa 17 Rd - 5 S, Skriver Sytten Rigsdaler og 5 Skilling ey
kunde betale Velærværdige Hr. Clausen for sin bekostning og udgift til den Sal. Mands
begravelse, som her udi foretningen anførtes, om samme den Sal. Mands efterladte
med? ved offentlig auktion blev bortsolt, hvilket og samtlige Arvingers bekiende? Til-
=syns = Værge Monsr. Brandt Sogne Degn her ved Stædet maatte tilstaas.
Saa for samtlige den Sal. Mands Arvinger her over til Velærværdige Hr. Clausen
Sogne Præst her ved Stædet,
som en medarving til kom? indsent deres afkald saa-
=lydende som følger.

No. 1. Herved tilstaaes af mig underskrefne Jørgen Alexander Lohman Wactetmester af
Cavalleriet paa 2de mine Døttres vegne neml. Anna Kirstine gl: 30 aar og Anna Maria
gl. 24 aar, at de efter deres Sl. Morfader Herman Bertelsen, som døde i Asperup
Præstegaard hos sin søn Hr. Bertel Clausen Sogne Præst for Asperup og Roerslev Meenigheder
har intet i nogen maader paa deres vegne at fordr, saasom mig er sagt, at
intet efter ham er at arve Som herved testeres af
Horsens d. 20d. Octob. 1766.                                      Jørgen Alexander Lohman

No. 2. Jeg undertegnede Sogne Præst til Aodum Meenighed i Riiber Stift Lundenes Amt Nørre
Herred tilstaare hermed, at ieg i min Sal. faders Steervboe , som døde udi Asperup Præstegaard
hos min Broder Hr. Bertel Clausen, har aldeeles intet at forder i nogen maade af hands Ringe
Efterladenskab hvilket herved testeres af
Aadum Præstegaard d. 28. Sept. 1766                                   Peder Høyer

No. 3. Jeg underskrevne Morten Hermansen Borger og indvaaner her udi Riibe tæsteere
her ved at ieg efter min Sal. fader Herman Bertelsen som hos min Broder ved døden af
gangen, aldeeles intet haver at fordre, men tak[k]er min herved got for al god medfart
imod mig, hvilket alt ieg med hannds underskrift bekræfter
Riibe d. 18. Sept. 1766                                                     Morten Hermansen

No. [4.] Jeg underskrevne har min Broder Hr. Bertel Clausen alteed? for vores gl. fader xxxxxx
høye alderdom? haft sit ophold hos ham, og derefter har fæderligen og Skikkeligen

næste side:

Odense A., Gejstelige skifter, Vend Herreds provsti, Skifteprotokol, 1683- 1770. Opsl. 393. Venstre side. http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=191369&side=393&height=600

begrave saa ieg ey i Ringeste Maade har noget efter min faders død at fordre
hvilket tilstaaes af mig.
Asperup Præstegaard d. 30d. Aug. 1766                              Mads Hermansen

No. 5. Jeg underskrevne, har min Broder Hr. Bertel Clausen, attaste? for
vores gl. fader, som udi sin høye alder har haft sit ophold hos ham og der
efter ladet ham hæderligen og Skiekeligen begrave, saa ieg ey i Ringeste
Maade, har noget efter min faders død at fordre hvilket tilstaaes af mig
Asperup Præstegaard d. 30. August 1766                           Jacob Hermansen   
      
Velærværdige Hr. Clausen paa sin Side eftergav, og skiænkede Samtlige sine
med Arvinger hvad han i saa fald kunde have at fordre hos dem ihenseende
deres Sal. faders lidetefterladte iike kand betale hans Begravelses bekostning, og
er dette Skifte saaledes sluttet og til ende bragt Actum Skift Stædet ut Supra
Peder Weile       Bertel Clausen   Claus Brandt      H. Høyrup
                                                       Tiisyns værge        som overværende

Hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Peder Hermansen Høyer havde en datter "Bartoline", der blev gift med Mads Kraasbjerg & moder til den
velbegavede & gudhengivne særling Peder Martin i Ølgod sogn.
[Nørre Horne Herred - af H.K. Kristensen, side 520]
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej Regelsen  :)

Det havde han ja, og denne ægtemand Mads Kraasbjerg optræder "bare" som Mortensen i denne FT. Det kan han "næsten ikke være bekendt" hvis han er kendt under navnet Kraasbjerg.

Ribe, Øster Horne, Ølgod, Ødsbek, , 42, FT-1801, b8785
Mads Mortensen       29 Gift  Mand Huusmand med Jord 
Bartolone Høyer       36  Gift  Hans Kone   
Ane Pedersdatter     69  Enke Mandens Moder faaer Aftægdt 
Morten Nielsen            7  Ugift et Plejebarn af Familien

Peter Martin må være født efter denne FT.

Tak for henvisningen.

Hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html


Karin Andersen

Hej Regelsen  :)

og Kraasbjerg går måske ikke i arv.........

Peter Martin har i øvrigt en interessant stillingsbetegnelse i FT 1834 "Bruger forskjellige Næringsveie". Den har jeg aldrig set før i en FT, men fortæller vel, at han må være lidt af en "multimand"  ;D

Jeg har kikket efter Peder Høyers børns dåbshandlinger, men desværre oplyses ingen faddere ved dåbshandlingerne.

Faldt over lidt oplysninger i skifteprotokollen, lægger dem lige ind her, så de ikke bliver væk  ;D

Jørgen Alexander har så vidt jeg lige husker været en tur på Mandø, hvor han vist testerer vist en forkyndelse :

Anne Hansdatter Wandel. 23. sept. 1731. http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=195218&side=338
J. Alexandersen nævnt http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=195218&side=340
(også nævnt i skiftet er N. Mouritzen, Mag. Høyer i Vejle, Hr. Johan Roeses kæreste Johanne Pedersdatter i Give og Andreas Mahler.)

og en interessant navnekombination:

Ribe A., Ribe Dom og Landsogn. 1685VD-1699VD. Opsl. 32.
1691. D. 17. nov. blev Jørgen Frederick Alexandersen Organist begravet. Døde d. 9.  49 år 15 uger 12 (eller 2) dage. Osv.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167921,28200619

Hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

#1183
Hej på tråden  :)

Herman Bertelsen Bundtmager = Herman Bertelsen Slagter? (Ja)

En tidslinje kan kaste lidt lys over sagen.

Indtil 1715 omtales Herman Bertelsen som Bundtmager. I 1718 kun som Herman Bertelsen og fra 1721 skiftevis som Herman Bertelsen eller Herman Bertelsen Slagter. Efter 1715 ses Herman Bertelsen Bundtmager ikke længere og vi ved, at vores Herman Bertelsen opholder sig i Ribe indtil oktober 1765.
Vi må så gå ud fra, at Herman har skiftet erhverv eller at bundtmangertitlen "er fulgt med" ham evt. fra hans far.
Skiftet efter Anne Pedersdatter skaber lidt forvirring, da Bertel her hedder Hansen og ikke Clausen. En Jes har jeg endnu ikke fundet født, eller død før okt. 1766. (Han er ikke med i skiftet efter Herman Bertelsen)

769 Anne Pedersdatter i Ribe. 31.1.1735, fol.394B.
E: Herman Bertelsen, slagter. B:
1) Karen Hermansdatter 23
2) Bertel Hansen 20
3) Jes Hansen 18
4) Morten Hansen 15.
https://www.brejl.dk/ribe.html

Vores Herman Bertelsen flytter til Asperup i okt. 1765 og det stemmer meget godt overens med at Herman Bertelsen Slagters 3. kone Anne Madsdatter begraves d. 11. okt. 1765.

Tidslinje for Herman Bertelsen i Ribe:

Tidslinje for Herman Bertelsen i Ribe.
Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine sogn. 1690-1737. Opsl. 64?
No. 10. 1709. Fadder: Herman Bertelsen.

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine 1690-1737. Opsl. 67?
No. 34. 1709. Fadder: Herman Bertelsen.

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine 1690-1737. Opsl. 69?
No. 9. 1710. Fadder: Herman Bertelsen

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn. 1700 -1786. Trolovede. (NY. Fol. 15) Opsl. 18.
1710. 30. nov. Trolovet  Herman Bertelsen og Anne Pedersdatter sl. Peder Sørensens Enke.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167922,28200677

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn. 1700 -1786. Viede. (NY. Fol. 105) Opsl. 97.
1711 janvarius. d. 29. Herman Bertelsen og Anne Pedersdatter.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167922,28200756

Ribe A., Ribe H., Ribe Domsogn. 1701-1788. Opsl. 70?
No. 8. 31. maj. 1711. Fadder: Herman Berthelsen.

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine 1690-1737. Opsl. 71.
No. 1. 1711. Fadder: Herman Bertelsen Buntmager.

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine sogn. 1690-1737. Opsl. 72?
No. 7. 1711. Fadder: Anne, Herman Bertelsen Buntmagers.

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine 1690-1737. Opsl. 72?
No. 12. 1711. Fadder: Anne, Herman Bertelsen Buntmagers.

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. (NY) Opsl. 39.
No. 17. 14. okt. 1711. Karen, Herman Bertelsen Bundtmagers datter døbt d. 14. Octobr. Suse: Anders Hansen Mahlers, Rasmus Bendtsen, Proustinden Susanne Cathrine Worm, Lisbeth Bøtker og Karen Olufsdatter Engeltofft.

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine 1690-1737. Opsl. 76?
No. 10. 1712. Fadder: Anne, Herman Bertelsen Buntmagers.

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine 1690-1737. Opsl. 77?
No. 16. 1712. Fadder: Herman Bertelsen Buntmager.

Ribe A., Ribe Domsogn og Landsogn. 1701F-1788F. Opsl. 43.
No. 8. 1713. Berthel, Herman Bertelsen Bundtmagers søn, døbt d. 27. Aug. Suse: Mons. Bagge Seerup, Søren Poulsen, Sophie Mads Fridskes, og Maren Bertelsdatter.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167923,28201057

Ribe A., Sct. Kathrine sogn. 1690F-1737F. Opsl. 95.
1715. d. 20. December blev Hermand Bertelsen Bundtmagers 2de børn døbt ved nafn Peder og Maren. Faddere: Mari? Tammis Feldbereders, Anne Cathrine Bertelsdatter, Lorentz xxx Telsen? Slagter, Bertel Nielsen, Kirsten Johan Suaris, Maren Andersdatter, Else Andersdatter, Peder Knudsen, Hans Christian Lund.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125796#167954,28206149

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine sogn. 1690-1737. (Fol 99) Opsl. 101.
1718. 6. Junius blef Hermand Bertelsens søn døbt ved nafn Morten. Faderne: Maren Niels Møllers, Karen Knuds datter, Bertel [Nielsen/Hermansen?] Slagter, Peder Andersen, Søren Thomsen.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125796#167954,28206155

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine sogn. 1690-1737. (Fol 114) Opsl. 116.
1721. Nr. 17. s. 3. May blef Herman Slagters Søn døbt ved nafn Christen.
Faderne: Byschrivers Lunds Kiæreste, Amtsforvals. Søster Jahan Mads, Contrelør Fradsing, Rasmus Friis, Frandz.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125796#167954,28206170

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine sogn. 1690F-1737F. (Fol 120) (NY) Opsl. 122.
1724. Nr. 9. d. 2 April blef Herman Bertelsens Søn døbt nafnl: Jacob. Faderne: Karen Lorentz Slagters Anne Marte? Bertelsdatter, Christian Wagtmejter, Oue? Christensen.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125796#167954,28206176

Ribe A., Ribe H., Ribe Domsogn. 1717-1751. Opsl. 50 (fol 28)
1734. No. 13. Begravet d. 27. juli. Herman Bertelsen Slagters yngste søn i sit 10 år.

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine sogn. 1690-1737. Opsl. 147?
No. 22. 1731. okt. Faddere: Herman Bertelsen Slagter.

Ribe A., Ribe H., Ribe Domsogn. 1700-1786. Opsl. 551. (fol 291)+ Ribe Domsogn. 1717-1751. (NY) Begravede. Opsl. 283 (fol 291)
1735 januarius d. 5. jan. bleff Anne Pedersdatter Herman Slagters begraffet som døde d. 1 dito, gammel 53 aar. Bleff af mig betient med jords paakastelse.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167922,28200942

769 Anne Pedersdatter i Ribe. 31.1.1735, fol.394B.
E: Herman Bertelsen, slagter. B:
1) Karen Hermansdatter 23
2) Bertel Hansen 20
3) Jes Hansen 18
4) Morten Hansen 15.
https://www.brejl.dk/ribe.html

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine 1686-1767. Opsl. 72?
1735. Viet Herman Bertelsen og Dorethe Madsdatter.

780 Dorthe Madsdatter i Ribe. 3.12.1736, fol.443.
E: Herman Bertelsen. B:
1) en søn 5 uger. [Mads Hermansen]
Enkemandens første ægteskab med Anne Pedersdatter, skifte 31.1.1735 lbnr.769. Arv til børn.
https://www.brejl.dk/ribe.html

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn. 1701- 1788. Opsl. 122.
No. 39. 1736. Mads, Hermand Bertelsen Søn døbt d. 4de Novbr. Suse: Jomfr. Teodora Anchersen, Hr. Regiments Qvartermester Rasmussen, og Jomfru Mahlers.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167923,28201136

Ribe A., Ribe Dom og Landsogn. 1717D-1751D. Opsl. 30.
1736. 29. Herman Slagters hustru Dorothe begravet i den 3. kantede
Jord d. 7. Nov. i sit alders 30. Aar til 12 Slet.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167924,28201388

780 Dorthe Madsdatter i Ribe. 3.12.1736, fol.443.
E: Herman Bertelsen. B:
1) en søn 5 uger. [Mads Hermansen]
Enkemandens første ægteskab med Anne Pedersdatter, skifte 31.1.1735 lbnr.769. Arv til børn.

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine sogn. 1685-1767. Opsl. 74.
1737. Trolovet 3. juli. Viet 25. sept. 1737. Herman? Berthelsen og Ane Madsdatter.

Ribe A., Sct. Kathrine sogn. 1685V-1767V. Opsl. 39.
1737. Herman Bertelsen og Anne Madsdatter trolovede d. 3. juli bliver sammenviede? (en sort klat) d. 25. Sept.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125796#167952,28205907

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn. 1701- 1788. Opsl. 126.
No. 9. 28. marts 1738. Jacob, Herman Bertelsens søn. Faddere: Jomf. Ane Jedsted, Jomf. Spandet, Mons. Peder Spandet.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167923,28201140

Ribe A., Ribe H., Ribe Domsogn. 1700-1786. Opsl. 561. (fol 296)
1739. Begravet d. 8. dec. Anne Dorthea, Herman Slagters i Stervboegade datter.

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine sogn. 1737- 1778. Opsl. 21.
1743. 3. feb. Fadder: Herman Bertelsen Slagter.

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn. 1701- 1788. Opsl. 148.
No. 26. 4. nov. 1745. Else Dorthea, Herman Bertelsen Slagters. Faddere: Schærtlings hustru Maria Pedersdatter, Christen Feltbereders datter, Ingeborg Christensdatter, Niels Madsen af Suder? Bierum.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167923,28201162

Ribe A., Ribe H., Ribe Domsogn. 1700-1786. Opsl. 582 (fol 306)
1765. Begravet d. 11. okt. Herman Slagters hustru.

Ribe A., Ribe Dom og Landsogn. 1741D-1807D. Opsl. 43. (fol 306)
1765. 45. D. 11. october blev Herman Slagters kone Anna Madsdatter 54 aar gl. begravet paa kirkegaarden
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167925,28201459

Okt. 1765 flytter Herman Bertelsen fra Ribe til Asperup.

Odense A., Vends H., Asperup sogn. 1702FKVD-1805FKVD. (NY) Fol 499. Opsl. 243.
1766. den 29: August begravet i Asperup kirke min fader Hermen Bertelsen, Tirsd. morgen kl. 5 Slet da udi en høy alder af 86 aar gammel og mæt af dage, fra oct: maaned.1765 hafde hand opholt sig hos mig, sin ældste søn, til hends døds dag som melt er udi adsk. gode venners nærværelse nedsat i Asp. kirke
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137227#178507,30282273

Derudover:
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn. 1700 -1786.
Konfirmerede:
Opsl. 346. 1738. Nr. 17. Morten Hermansen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167922,28201005
Opsl. 349. 1751. Mads Hermansen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167922,28201008
Opsl. 349. 1751. Jacob Hermansen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125788#167922,28201008

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Jan Lohmann

På opfordring fra Lise Klarskov, i en tråd på Facebook, blev jeg som slægtforsker i familien efter Stenhugger Johan Friderich Lohmann blev jeg gjort opmærksom på til denne tråd.

Jeg har nu skannet denne og den tidligere tråd og kan konstatere, at der findes en Lohmann gren mere, end de grene som der jævnligt refereres i tråden Bornholm, Sydhavsøerne, Fyn og Jylland.

Johan Friderich Lohmann stammer efter eget "udsagn" fra Hannover.
Han får i 1766 Kgl. bevilling som stenhugger (Nygaards sedler). Oplysningen fra 1766 er den første jeg har fundet og hans fortid er stadig et ubeskrevet blad.

Johan Friderich Lohmann f. Tyskland ca. 1720-1730 og død på Bornholm maj 1780, hvor familien boede meget kort.

Han blev gift d. 21-11-1766 i Frederiksborg Slotskirke med

Friderica Louise Frithoff f. 1749 (faderen af tyske oprindelse) død København 8-6-1821

De fik 7 børn alle født i København (Skt. Petri sogn)

Jacob Adam (1767-1821) g.m. Johanne Jørgensdatter Frydkier (f.1770 Elling, d. 1853 København
Johan Friderich Christian (1769-1812) gift??
Catharina Sophia (1772-1775)
Frederica Louisa (1774-1775)
Detlev Friderich (1776-1837) (ugift)
Catrharina Friderica (1779-1779)
Elisabeth Catharina Margaretha (1780-1829) g.m. Lauritz Hansen Krogh (f. 1782 København død efter 28-5-1820)

Jeg stammer selv fra Jacob Adams gren, som (groft sagt) primært har boet i København og på Amager dog med afstikkere til England, Grønland, Syd Afrika, Amerika & Canada.

mvh
Jan Lohmann

Hanne Fisker

#1185
Hej Karin

Kan se længere oppe i tråden at du nævner Johan Arent Rose, jeg sidder tilfældigvis med denne mands familie pt. og tillader mig derfor at vedhæfte hans familieskema.

Håber i kan bruge oplysningerne, og vis i kan har jeg lidt oplysninger 2 led bagud også.

Vh
Hanne Fisker

Tilføjet: I kan finde Johan Arent Ovesen Rose her: http://www.hannes-slaegt.dk/435171971 kig efter nr. 5

Hanne

Hm måske har jeg taget fejl...

Hanne Fisker

Hej igen

Grunden til at jeg skrev var dåben her som findes i to sogne, og fordi Johan Arent Ovesen Rose's hustru til dette bar hedder Johanne Pedersdatter Arensberg. Og der nævnes en Hr. Herman fra Fyn.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=169572#169572,28475023

Åstrup-Starup, Gørding, Ribe: KB 1692-1748 opslag 64

År 1733

d 10 Julij in ..sa aurora* blef Johan Arent
Roses Søn født, døbt d 13 ejusdem og kal-
det Peiter Ove Arensberg. Fadderne
Hr: Herman af Fyen holt det ober hans Hu-
strue Lene Peitersdaatter bar det, Hr Chri-
sten Barckmans daatter af Wilslef bar
offuerst frem Peder Nicolaisen Thun af
Ribe, min daatter Else Lund.

I margen noget i retning af:
Non pest init ad numerum in Paroshin n.. defunctarium neo viventia.

----

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=169956#169956,28534032

Sønder Gørding-Vejrup, Gørding, Ribe: KB 1721-1733 opslag 11 nr. 15

År 1733 nr. 15

D: 13 Julii blev min Søn Peiter Auge Arensberg Døbt, Sø-
ster Lene bar ham, Test: Hendes mand Hr. Herman, Lisse
Barchmans, Else Lund, og Mons: Peder Thuun.

Vh
Hanne Fisker

PS: det hele er tydet af en god ven.

Lis Klarskov Jensen

Hej Hanne

Du skal have mange tak for dine oplysninger om slægten Rose og Arensberg. Det er meget velkomment at kunne dele dine resultater.
Jeg håber Karin kan svare dig.

Også tak til Jan Lohmann for indlægget om Lohmann slægt.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hanne Fisker

Hej Lis

Kan se at linket til den side med Johan Arent Ovesen Rose, jeg har henvist til går til en forkert side, det rette link er her: http://www.hannes-slaegt.dk/435171971

Beklager meget, men jeg har været ved at opdatere alle slægterne så de overholder den nye lov.

Mvh
Hanne Fisker

Lis Klarskov Jensen

Hej Hanne

Tak for rettelsen af "dødt link" vedr. 'Johan Arent Ovesen Rose' i svar nr. 1185. Det giver noget merarbejde med den nye 'persondataforordning' :)

I dag er det muligt at få linket rettet direkte i svar nr. 1185 inden for ganske kort tid. Klik på "Anmeld til moderatorerne" nederst th. i dit svar nr. 1185 og anmod om rettelsen.

Venlig hilsen og tak for din mail!

lis



www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hanne Fisker

Hej Lis

Undskyld der tænkte jeg mig ikke om. Tak for påmindelsen om at moderator kunne ændre linket. Det er hermed anmodet om i indlægget.

Ja nye lover osv. giver grå hår på hovedet, håber det er korrekt det jeg har gjort på min hjemmeside.

Selv tak.

Vh
Hanne