Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Regelsen

Hej Lis

Margrethe Valentinsdatter von Eisenberg, ~ 1.g. 1654 i Haderslev med Peder Hansen Dreier,
som dennes anden hustru, * smst. 23.11.1618, stud. Lybeck 1638, imm. Rostock 1639, mag.
smst. 1643, docent smst. 1644, huslærer Haderslev 1647, sognepræst Oksenvad-Jels 1648,
provst 1657, ærkedegn Haderslev 1659-67, rektor 1660-62, død smst 15.11.1667, søn af
billedskærer Hans Dreier (1572-1653) og dennes 2. hustru – Anna Martens.

Gift 2.g. i Haderslev 1668 med Paul Nielsen Sass, * i Assens 11.12.1644.........død 27.12.1700,
Søn af sognepræst Niels Madsen Sass & Maria Poulsdatter.

Kilder: Achelis, Arends, Dahl, Gether, Helk,Wiberg.
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Tak regelsen for broderen Mads Pedersen Roed.

Jeg skrev i går at "enke Anne Marie Cristense – hvis hun er en Grove – kunne tidsmæssigt være en datter af Peder Jensen Grove der bl.a. var gift med Dorothea Rode".

Meeen, det var vist ikke bare øjnene det var galt med, regnestokken var vist også ude af drift.

Årstallet for skiftet er jo 1741. Ældste barn er 20 år gammel - yngste barn 8 år. D.v.s. ældste barn født ca. 1721, yngste barn ca. 1733. Var enken Anne Marie Cristense født i 1677, ville hun være ca. 44 år gl. ved ældste barns fødsel og ca. 56 år gl. ved yngste barns fødsel.
Det vil jeg egentlig anse for ikke muligt, så der mangler nok et led her.

Mange hilsner :)

Karin 


Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Af Dueholm skifteprotokol fremgår:

Skiftet efter Herredsfoged Valentin Beÿer:

Sr. Niels Winther samt dend salig mands søn Mons. Nicolaj Beÿer og svoger kongl. Maj. herritzskriver Lars Pedersen Humble....

...og så kender vi jo godt Larses kone, nemlig Anne Marie Christine Beyer, datter af Valentin Hermann Beyer og Ide Sophie Andersdatter/Andreasdatter? Grove.

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Mads Pedersen Roed - flere børn:

Maren Madsdatter Roed (1602-1659), ~ rådmand Jens Jonsen Trellund - Ribe
Peder Madsen Roed, ukendt
Lisbeth Madsdatter Roed, ~ Rasmus Madsen - rådmand i Varde & død 1645
Johanne Madsdatter Roed, ~ Anders Jacobsen
Kirsten Madsdatter Roed, ugift i 1643
Susanne - der er anført
Lambert Madsen Roed, 1619 fhv. foged over Hegnet & Froland skibrede i Norge

Kilde: Ole Degn 
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen :)

Tusind tak for "Rødderne".

Tænker lige, at det er skønt for Esbjerg, at der er nogle af Roderne der staver deres efternavn Roed. Esbjerg har opkaldt 3 "nye" veje efter gamle rådmand i byen, så der skulle nu være en Roedvej.

En gang med tiden må jeg jo hellere kikke forbi og se om den er farbar. Ti, hiii   :D

Mange hilsner ;)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

En Claus Sidenborg, 1731-32 i Rødby Latinskole
(Skolereduktionen I Fyns og Lolland-Falsters stift 1740, PHT 1991.I)
Venlig hilsen
regelsen

Gitte Lohmann

Hej

Jeg er lige faldet over Lohmann enker par Humble under døde Rødby kirkebog 1762-1814 Maribo amt.

Opslag 199, nr 34 Hans Lohmanns ? ( tror at der står barn 3 uger)
Opslag 201, 1 række nr 1 1769 Povel Humble 67 år
Opslag 201, 1 række nr 29 Hans Loumann søn 12 uger.
Opslag 201 2 række nr 13 Lars Humbles søn 4 uger gammel
Opslag 202 2 række nr 5 Christian Lohmanns hustru 40 år?
Opslag 202 2 række nr 12 Hans Loumand i fattighuset 50 år
Opslag 202 2 række nr. 16 hans Loumand søn ? 9 uger
Opslag 205 1 række nr 11 Hans Laumans? Søn Hendrick Christoffer 9 år

Desværre er der ingen yderligere oplysninger og kirkebogen startet først i 1762

Hilsen
Gitte




Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Jeg har en Inger Sidenborg, begr. 15.3.1725, (82-4-0-9) Nykøb. Kb. 45.
og nu er der en Claus Sideborg i Rødby. Det summer op. Mange tak for bidraget!!!


Hej Gitte

Du skal have mange tak for dine Humble- og Lohmann-oplysninger. Det giver jo nogle spændende muligheder!!!

Håber du har fundet nye aner  :)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Gitte Lohmann

Hej

Jeg har fundet nedenstående på en norsk hjemmeside (har desværre ikke www.adressen mere)  Nogle af personerne er vi vist stødt på før. Men i denne tekst er der nogle ekstra oplysninger:-)

Ellers er jeg desværre ikke nået længere med min Lorens Lohmann:-(

II. 10.​Henninga Carina Castberg er født på Vågnes 24. desember 1719 og døde på Abelseth gård i Nordfjord 5. mai 1783. Hun blev gift på Vågnes 10. august 1747 med oberst Christian Lohmann, født i Kjøbenhavn 14. februar 1724 og død i Nordfjord 11. september 1797. Han var sønn av oberst Frederik Loh mann, død 6. oktober 1743 og Frederikke Louise Rasmussen, død 22. februar 1748.
Christian Lohmann blev fenrik i 1. Bergenhusiske nat. Inf.reg. 1743, løitnant ved Nordre Søndmørske kompani 1744, karakterisert kaptein 1756, virkelig kaptein og chef for Søndmørske landvernskompani av samme regiment 1761, chef for Nordre Søndfjordske (Lesje) kompani 1762, chef for et ,,stående' kompani 1766, premiermajor 1773, karakterisert oberstløitnant 1786, virkelig oberstløitnant ved 1. Bergenhusiske nat. Inf.reg. 1787. Chef for 2. Vester lenske nat. Inf.reg, 1783. Ved omorganisasjonen i 1789 tok han avskjed mod obersts karakter og 400 riksdaler pensjon.
Allerede som ung løitnant kjøpte Christian Lohmann gården Steinvå; Borgund, men skjøte blev først utstedt i 1786. 6 barn
1.​Friderica Birgittha Lohmann, døpt i Borgund 30. desember 1747, begravet samme steds 1. september 1756.
2.​Veronica Elisabeth Lohmann, døpt i Borgund 1. april 1749, død på Abelseth i Nord fjord 15. august 1775, ugift.
3.​Friederich Lohmann, døpt 14. mai 1750 i Borgund, død sinnssyk 26. juli 1819, premierløitnant, ugift.
4.​Henning Castberg Lohmann, døpt i Borgund 8. april 1752, død 17. januar 1831, major, R. D. O.
5.​Christian Lohmann, døpt i Borgund 27. september 1754, død på Ulrichsborg pr. Frønningen 13. oktober 1814, major og kommandør for Bergenhus skarpskytter bataljon; eiet Steinvågnes efter sin far; gift 1785 med Fredericha Ulricha Kroll, født 1749, død 17. juni 1816. Visstnok ingen barn, men en pleiedatter Johanne Pols i 1801.
6.​Severin Lohmann, døpt i Borgund 13. mai 1759, død ugift 4 desember i 828. Major.

Hilsen
Gitte

Lis Klarskov Jensen

Hej igen Gitte

Kan du ikke lige opsummere hovedoplysningerne om Lorens Lohmann?

Der kunne da være nyt at finde...

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Gitte Lohmann

Hej Lis

Så har jeg fundet hovedoplysningerne frem om:

Lorens Lohmann (født omkring 1700) Hvor?

Korporal i 2. fyenske nationale rytterregiment under Major Linstow kompagniet i Nykøbing Falster fra 1729 til 1732 derefter i i Odense under Major Brochenhuus regiment.

Lorenz døde 1935 garnisionskirken Odense opslag 283

Børn:
Ludvig Lohmann født?  Død 7/2 1731 Nykøbing Falster - ingen oplysninger om
Thomas Lohmann født 6/10 1730 død ? Nykøbing Falster - båret af vagtmester Bergers hustru

Hans Jørgen Lohmann født 11/6 1732 Nykøbing Falster - død 6/9 1818 Brylle sogn
Faddere: Linstow, kornet Paludan, ritmester Broch, ltn Kabbutz og kornet Lutzow
Død 6/9 1818 Brylle sogn, Odense amt


Hilsen
Gitte







Christian Konstmann Autzen

I skal nok lige være opmærksom på, at Valentin Herman Beyer nok ikke er efterkommer af Beyer-slægten fra gården Bejerholm i Sdr. Skast sogn i Tønder amt.

Han må derfor formentlig være en Beyer-efterkommer af  Georg eller Jürgen Beyer, som er omtalt i Johannes Oldendorph's selvbiografi. Denne Georg eller Jürgen Beyer var født i Gera i Tyskland og kom til Haderslev efter anmodning fra hertug Hans.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Klarskov Jensen

Hej Gitte
Når jeg kommer ind til Rigsarkivet en dag, vil jeg kigge efter Lorens Lohmann (født omkring 1700) - Korporal i 2. fyenske nationale rytterregiment under Major Linstow kompagniet i Nykøbing Falster fra 1729 til 1732 derefter i i Odense under Major Brochenhuus regiment.


Hej Christian
Tak for din oplysning, at Valentin Herman Beyer formentlig kan være en Beyer-efterkommer af  Georg eller Jürgen Beyer. Der er nok mange, der gerne ville videre her.

Har du en kilde til den nævnte Johannes Oldendorph's selvbiografi ???

Venlige hilsner lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291


Lis Klarskov Jensen

Tusind tak til Christian og Anne for henvisningen :)  :)

Jeg har kigget på det, og det ser spændende ud!!!

Venlige hilsner lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Gitte Lohmann

Hej Lis

Tak, du må meget gerne kigge efter Lorens, når du kommer på Rigsarkivet:-)

Hilsen
Gitte

Christian Konstmann Autzen

Hej Lis

Nu ligger bogen jo på nettet - og tak til Anne for dette link.

Ellers kan bogen købes hos Historisk Samfund for Sønderjylland - www.hssdj.dk

Jeg har så lige skimmet - og set en Outzen i 1500 tallet i Åstrup/Hammelev, så det er da spændende; og en person som jeg ikke lige erindrede at have læst i bogen (man kan jo overse meget !).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hanne Fisker

Hej Lis

Der er dukket en Treschow op i min tråd, aner ikke om i har ham her, men giver lige dette pip fra mig alligevel.  :D

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,13752.420.html

På side 15 i svar #435! Flemming har fundet en Engelke Leonhardine Wulff født 26/1-1867 i Sæby Sogn, gift 9/11-1912 i København med Georg Harry Ryan Treschow født 15/7-1872.

Da jeg ikke aner hvordan jeg citere andres indlæg har du kun fået disse oplysninger der er lidt mere, men jeg håber du selv vil kigge efter.

Mvh
Hanne Fisker
Projekt Wulff/Wolff

Lis Klarskov Jensen

God aften Hanne

Dejligt at du tænkte på os. Du skal have tak for din oplysning om denne Treschow.  :)
Vores ane er kun opkaldt efter en Treschow, men har nok ikke selv slægt her. Det kunne ellers være spændende.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Officerer af Den Kongelige Livgarde til Fods:

1710 F.C. Lohman
1710 N. Neve
1713 R. Neve
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Tak skal du have  :)

Jeg ved ikke rigtig, hvem N. og R. Neve var. Måske i familie med stiftamtmand Peter Neve?

http://www.klarskov.org/humble/peter-neve.htm og http://www.klarskov.org/humble/peter-neve-green.htm

Hvis du har lidt nærmere? ( og F C Lohmann?)


Venlige hilsner lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Claus Lohmann død 19. november 1839, 58 år gammel, gift med Marie Hansen.

Kirkebogen for Gammel Haderslev, 1813 - 1841, opslag 542.

Jeg erindrer ikke lige, om I allerede har været omkring ham.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Regelsen

Hej Lis

Ikke mere om Neve & Loh.
En anden officer fra Livgarden er nævnt tidligere i denne tråd.
(Prml. Herman Loheman overført til J.g.R. og chef for Dexters komp., afgik 1737)
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Christian og Regelsen  :D
Det er dejligt med lidt nyt her på tråden! Tak for de venlige oplysninger!

Venlige hilsner lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Jeg erindrer ikke lige, om jeg tidligere har sendt denne, ellers kommer den så bare igen:

Skærbæk sogn, Tønder amt:

Jacob Knudsen Loumann død 29. juli 1840, 86 år gammel.

Hans far er opgivet til:

Knud Loumann, Barsmark, Stenderup sogn ved Kolding.

På samme side i kirkebogen findes tillige en Sommer død.

Jeg har kirkebogen på min egen pc'er, derfor ingen henvisning til opslagsnummer.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anne Ravnskjær

Hej Regelsen

vedr. indlæg 779.
Ved du om Bertel Jørgensen Struck, er den Bertel Struck (1565-1621), som var gift med Dorothea Sørensdatter Stage (1558-1602) og Anna Andersdatter Vedel (1585-1655) ?

mvh

Anne

Regelsen

Hej Anne

Det er det ikke. Bertel Jørgensen Struck var hører også i 1656.

Rådmand Bertel Struck, ~ m. Dorothe Sørensdatter Stage, senere med Anne Andersdatter Vedel.

NB. Dorothe Sørensdatter Stage var først gift med Peder Baggesen.

(Anno 1604, den 26.08., stod Berthel Struckes og Anne Andersdatteres bryllup her på Ribe raadhus)

Kilde: Ole Degn, Livet i Ribe 1560-1700, i samtidiges optegnelser. 1971
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Reglesen

Mange tak. Anne og Bertels bryllupsdag notes.

Anne

Lis Klarskov Jensen

Hej Anne
Der står en hel del om Struck-familierelationerne i J. Kinch: Ribe Bys Historie og Beskrivelse, bind 2, ved Ole Degn, Universitetsforlaget i Århus, 1985. Her ses det, at Bertel Jørgensen Struck er barnebarn af Bertel Struck, rådmand i Ribe osv.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lise Østerberg Bahr


Jeg har via navnet  von Saldern/ Sallern - patricierslægt fra Hertugdømmerne - hvoraf en uddød gren blev adlet,  og fra hvem,  (en Sallern ved navn - Adam von Sallern i - Kornmøllen i Neumünster) til Hans Johann Bahr, en af vores aner - ved medvirken af -Carl Friedrich, Herzog zu Schleswig-Holstein - ved en afgørelse af 1727 mellem Hans Bahr og Carl Friedrich - en forseglet pagt.

Hvis man går på wikipedia.org kan man se nævnt en flygtet Amtsforvalteer  i Åbenrå, først til Hamburg, senere til Sverige, - Friedrich von Saldern.

Desuden nævnes en sognepræst i Starup-Grarup, Sebastian von Saldern 1671-1748 var gift med Eleonora Lohmann 1682-1767. Forældre til Fredrich von Saldern 1707-1775.

Div. børn.

Familiegravsted findes i Bordesholm Klosterkirke.

Jeg er ikke færdig med læsningen, så jeg vender sikkert tilbage med flere spørgsmål eller infos.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr