Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Andersen

Hej alle

Jeg har en Johanne Marie Lohmann

hun er gift 17. juni 1733 i Skt. Mortens Kirke Randers amt, opslag 3.

med Niels Ahrner

hun er sikkert død inden 1742, for der er Niels Ahrner gift igen og er skolelærer i Linaa sogn Skanderborg amt, ( han er min ane )

Nu ved jeg jo ikke helt om det er den Niels Ahrner, måske nogen ved det, jeg har forsket meget i det, jeg kan ikke finde Niels Ahrner andre steder og ved ikke hvor han er født
:-\

Venlig hilse Kirsten
Kirsten

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden  :)

Mange tak til jer alle for jeres oplysninger! Jeg håber, der er nogen der kan supplere jeres spor.

Vedr. Johanne Marie Lohmann og Niels Ahrner/Arne er brudgommen skoleholder ligesom din ane, der er skolelærer i Linaa sogn Skanderborg amt. Har du nogle oplysninger herfra?

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Kirsten Andersen

#932
Hej igen  :)

Nej jeg har ingen oplysninger her fra tråden.

Men jeg håbede at få nogle, for Lohmann er jo ikke et helt almindeligt navn.

Jeg kan ikke finde Johanne Maries fødsel og død heller.

I henhold til Niels Ahrner/Arner staves forskelligt,

har jeg oplysning fra en bog der hedder "Dallerup sogn fortid og nutid" han var skoleholder i Linaa Sogn Skanderborg amt mellem 1748-1787 og er død i Linaa Skanderborg amt.

Men da var han gift med en anden kone, hvis det er ham? der var gift med Johanne Marie Lohmann.

I Linaa havde han en datter der var født i 1742, som hed Johanne Marie, en tilfældighed måske.
Hendes fødsel kan jeg heller ikke finde, de havde også tre andre børn.

Alt dette ligger måske også udenfor din interesse.  :)

Mvh Kirsten
Kirsten

Lis Klarskov Jensen

#933
Hej Kirsten

Vi hjælper heldigvis gerne hinanden her på Forum, også selvom det ikke er inden for ens eget interessefelt  ;)

Måske kender du denne begravelse:  Linaae "Degnen Niels Ardner, 80 Aar, begr. 6. dec." 1785.?
(Kilde: Linaa sogn, Gjern herred, Skanderborg amts kirkebog for 1768-1814, opslag 172.)

Og måske er dette en begravelse af hans 2. hustru?
Linaae: Mette Cathrine Sl? Arners enke, 71 aar, begr. 6. octobr." 1792.
Samme kirkebog, opslag 176.


Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Kirsten Andersen

Hej Lis

Jeg har disse data.

Ellers tak for din ulejlighed ;)

venlig hilsen Kirsten
Kirsten

Peter Berényi

Citat fra: Regelsen Dato 06 Jan 2012 - 23:33
Hej

RANDERS BYFOGED TINGBØGER 1573 - 1698.

** Morten Tygesen rådmand her sst på hans principaler de Rohder i København deres vegne. Mads Andersen Møller i Aldrup ? og Las Lassen her sst vidnede, at da Hvide mølle blev først opbygget, og da blev plankeværket, som gårdsrummet til bemeldte mølle er indplanket, opsat, som de var med for salig Mogens Nielsen rådmand sst at ophugge, og Anne Lasdatter sst vidnede, at hun havde boet i samme mølle i langsommelig tid, og for 15 år siden, da hun og hendes salig mand kom til møllen, da har bemeldte plankeværk stået på det selv samme sted, som det nu står.

(161)

** Christen Jensen Volstrup hospitalsforstander fordrede dom over Morten Tygesen rådmand her sst og fremæskede adkomstbreve og hvad rettighed, de har til det plankeværk at opsætte i hospitalsgården ved den mølle, som kaldes Hvide mølle, eller Sygestue mølle, som han fornemmer en del af hospitalet tilhører, og højligt beklagede, at der findes ingen bro over vandværket til hospitalets kirkegård, hvilket med synsvidne af bytinget 20/11 bevises, broen til møllen i forrige tider at have været vedligeholdt, og de kan kun med stor besværlighed få hospitalets lemmers lig til kirkegården. varsel til Morten Tygesen og de Rohder i København. sagen blev opsat 6 uger.

** Peder Knudsen her sst. synsmænd afhjemlede syn på en fiskegård i fjorden vest for broen, de Rohder i København tilhørende.

** Anders Sørensen Bay borger her sst stævnede Peder Jensen, foged på Clausholm, på hans herskab grev Reventlows vegne for vidner angående det ringe fiskeri, som falder i den halve laksegård, Anders Bay har i fæste, Møllegården kaldet og Clausholm tilhørende, og fremlagde Karen Madsdatter, salig borgmester Niels Mogensens i Randers, som har den anden halve part af samme fiskegård i fæste, som tilhører de Rohder i København, hendes attest, at Anders Bay havde meget ringe fiskeri i sin halvpart af fiskegården, og 1691 fik han slet ingen laks, hvilket Rasmus fisker, som har fisket i laksegården siden 1687, bekræftede.


** Peder Pedersen i Hvide mølle lod læse et købebrev, hvormed Jens Bartolomeusen Rohde, barnfødt i Randers, sælger til ham hans salig forældres begravelse i skt Mortens kirke i den søndre gang vest for den søndre kirkedør, beliggende i længden fra salig borgmester Mikkel Tygesens og til salig Søren Jensen møllers begravelse, og i bredden fra Maren Madsdatter, salig assessor Jens
Poulsens til Søbygård, deres begravelse på den søndre side og til den næste pilles grund norden for i kirken.

(204)


** de Rohder i København lod fremlægge en skriftlig stævning og begærede synsmænd, hvorimod svarede Peder Nielsen på forrige amtskriver Mikkel Sørensens vegne og formente, at ikke samtlige salig Maren Jespersdatters arvinger var lovligt stævnet.

(85)

** Frands Rohde i København og Peder Pedersen i Hvide mølle stævnede borgmester og råd for vidner at påhøre, angående tingsvidne, Peder Møller på sin husbonds vegne agter at tage beskrevet om Hvide mølles dam og dæmning, og Anders Pedersen af Grensten, som mindes 80 år, vidnede at da gravene var ved magt, da gik vandet rundten om Randers til Slotsmøllen og dæmningen, som kaldtes volden i de tider, men der var en bro over, et bøsseskud eller to fra fladbroen, som kaldtes Højebro, og gik landevejen derfra og norden om neder Hornbæk, og siden Hvide Mølle blev bygget, var der en lænke for ved sygehuset, som intet blev benyttet, uden når Randers indbyggere kørte der igennem med deres hø fra og til engene ubehindret, og ellers måtte de gå og ride på volden, så mange de ville, om de kunne komme om svingelen, som stod lige for Hornbækgårde, vidste og erindrede, at alt det vand, som faldt i gravene og gik til slotsmøllen, kom til Hvide mølle, siden slotsmøllen blev øde, og har ingen anden dam ved det samme, og at det bedste vand, som falder i gravene, kommer fra Overst mølle og til Hvide mølle, og Rasmus Jensen, boende i toldhuset ved Åbro, vidnede i lige svoren ed, at han en ti eller 11 år har haft Hvide mølle i fæste af Frands Rohde, førend Peder Møller fik den, og da havde han dam og dæmning fra Højbro og indtil Hvide mølle, og det med husbondens tjenere ved lige holdt, og når der var højt vande, gik vandet igennem den stenbro ved vesterport og løb til Hvide mølle tilbage, og det enten det var højt eller lavt vande, og han brugte det til møllevand, og stod der, imidlertid han var ved møllen, svingel på volden, og ligesom de huggede den i stykker, så satte han den op igen, og blev han af dommeren tilspurgt, om ikke Karen Madsdatter, von Sprechelsen og så mange i Randers, som havde enge uden for Hvide mølle ved volden, havde fri og ubehindret fra og tilkørsel til samme enge, hvortil han svarede ja, og når de ville køre over broen ved Hvide mølle, lagde de selv fjæle i broen, ellers havde de deres køring over Nederskør igennem, ellers pantede han bønderne, når de kørte på volden, og var det forbudt, at ingen måtte køre derpå, undtagen byens indvånere og andre vedkommende, som har deres enge med deres høbjergning og enges reservation, vidnede og at for en 30 år siden stod der vindestigborde på volden ved Flasken.

(208)

** Frands Rohde i København lod læse en landstings stævning 15/11 1697, hvorved en dom af Støvring herred 18/8 1697, afsagt om Hvide mølles dam og dæmning, er indstævnet til landstingets konfirmation.


Iflg bogen om Oustrupgaarde var han (Morten Tygesen) gift med Inger pedersdatter Rohde som gift senare med Anders Sejersen Bonde.
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Regelsen

Hej

Rådmand i Kbh. Didrik Johansen Badskær, svigerfader til borgmester Christopher Hansen
(Hans Nansens nære ven & kampfælle) og til rådmand Laurids Mikkelsen Tunge.
Venlig hilsen
regelsen

Christian Konstmann Autzen

#937
Hvis I ikke allerede har ham i forvejen:

En Loumand i Odense Vor Frue, opslag 937, 1695 - 1786.

Hans Rasmussen Loumand bliver den 2. december 1774 trolovet med Maren Hansdatter.

OBS: Der er flere Loumand i denne kirkebog.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Klarskov Jensen

Hej Christian

>>> Kulturstyrelsens nyhedsbrev om "Soldaterkirkegård for faldne danske i 1. Verdenskrig genindvies 5.333 sønderjyske skæbner fra 1. Verdenskrig, får nu et værdigt minde på den danske soldaterkirkegård i Braine i Nordfrankrig."

http://jyllands-posten.dk/kultur/historie/ECE4911284/dansk-kirkegard-i-frankrig-renoveres/

>>> og her er en liste over faldne: http://www.museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Det-sker/documents/Faldne-alfabetisk-1.pdf

>>> bl.a. 2 personer ved navn Konstmann:
DBR P-117 T 213 infanteri 9 Hans Christian 28 Drengsted Døstrup 18-08-1886 Borg Brede Belgien 25-10-1914 Faldet
DBR P-140 T 45 artilleri kannonier Konstmann Hans Christian 22 Branderup Branderup 02-02-1896Munkwolstrup Lorgies 14-04-1918

>>> Læs mere - søgeord på Google: danske soldaterkirkegård i Braine

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Hej Lis

Tusind tak for oplysningen.

Den første Hans Christian Konstmann er en onkel til min mor - og ham havde jeg.

Den anden Hans Christian Konstmann, født 2. februar 1896, er lidt længere ude i familien - og ham havde jeg også, men ikke hans fødselssted; så det passer fint at få disse data på plads, og også for hans søskende.

Hele Konstmann-slægten er nu så godt som fuldt klarlagt, inklusiv så langt tilbage i tiden, som det har været mig muligt - senest i sognene Tinglev, Bov og Ensted, ældste her så født omkring 1580.

Det ses, at der var mange fra Konstmann-slægten, som deltog i 1. verdenskrig - nogle var heldige at falde i fransk eller engelsk fangenskab, mens så andre var mindre heldige  :(

Nogle valgte så tillige at udvandre, b l.a. til USA, for at undgå tysk militærtjeneste, noget som vel 60.000 fra hertugdømmet Slesvig gjorde.

På afstemningsdatoen i 1920 manglede så en stor del af dem - desværre, men sådan er der jo så meget.

PS: Min interesse i Odens Sct. Knuds sogn samt Odense Vor Frue sogn skyldes aner i min brors søns hustrus slægt; her kom så endnu en Troels Winther linie ind i familie - men dog ikke fra selve Odense-grenen, men een herfra giftede sig ind via en Beck fra Spandet sogn.

Mange hilsener her i sommervejret

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Klarskov Jensen

Hej Christian
Det var heldigt, at du kunne bruge det! Den danske soldaterkirkegård i Braine i Nordfrankrig er vist ikke så kendt.

Din slægtsforskning er med til at hente dine slægtninges liv og levned ud af "glemmebogen" og det er jo ikke så lidt.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Flere Lohmann:

I bogen "Gejstligheden i Slesvig og Holsten, Fra reformationen til 1864" af Otto Fr. Arends findes en del Lohmann. Se bind 2, side 33.

Her er bl.a. en Hans (Fardrupius) Eskelsen Lohmann, født i Farup (v/Ribe ?!) i 15xx død juni 1650. Han endte så som sognepræst i Uge i Aabenraa amt fra 1613-1650, søn af Eskel Hansen Lohmann, som døde i 1674.

Lohmann-navnet kommer så givet fra Ribe-kanten, hvor jo jeres Jørgen Alexander Lohmann vel kommer fra - og navnet Lohmann kommer vel så fra mindst 1500-tallet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Klarskov Jensen

Hej Christian

Det var en dejlig overraskelse at høre nyt om Lohmann-slægt og specielt nyt om Slesvig-Holsten kanten. Tusind tak fordi du tænkte på os her på tråden! Det kunne da være rart at få endnu en præst i slægten!

Den bog må jeg have bestilt. Tak for tippet  :)

Glædelig jul til dig og dine
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Afslutning på Lohmann.

Augustinus Lohmann, urmager, lært i Kbh. 1705, svend 1709
Agatius Lohmann, urmager (1725 i Holbæk)
Axel Frederik Lohmann, urmager, lært i Kbh. 1852, svend 1857
Christian Gerhard Anton Lohmann, urmager, lært i Kbh. 1845, svend 1851
Harald Georg Lohmann, urmager, * i Kbh. 1834, død 1904, søn af Ludwig Gabriel Lohmmann.
Johan Frederik Lohmann, urmager, i Kbh. 1728.

Andreas Hansen Lohmann, guldsmed, * 1807, borgerskab i Haderslev 1833, datteren Catharine
Kjerstine Helene Lohmann, * 1846, død 1931, ~ med Carl Bendix Nissen, * 1836, død 1921;
eneste overlevende søn: Jens - ~ 1913 med en Biel
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Det var en imponerende mængde urmagere med navnet Lohmann! Tak skal du have for dit bidrag - men må jeg spørge om din kilde?

Jeg har desværre ikke nogen Lohmann, der matcher her på http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/navneregister.htm


Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Kilden til urmagerne er: Jens Ingvorsen "Urmagere i Danmark før år 1900"

Guldsmeden: Dagbog vedr. Anders Carl Nissen (1790-1877) & sønnen Carl Bendix Nissen (1835-1921)

NB. Opslag vedr. Lohmann/Humble/Svane = 163.701
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Tak for din kilde til urmagerne!

Jeg har lidt svært ved at finde dagbogen af guldsmeden Anders Carl Nissen på bibliotek.dk, har du en nærmere titel?

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Kunne hedde: Lysestøber og redaktør i Haderslev Carl Bendix Nissens erindringer 1862-1915.

Men den beror vist hos: Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig"
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Fint - så er det måske derfor. Tak for hjælpen!

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Aage Geleff

Hej på tråden -
Dette har ikke meget med hverken Lohmann eller Treschow at gøre, men da jeg kigger med af og til, faldt mit blik på indlæg om rådmand Morten Tygesen i Randers og hans kone, som efter Peter Beréniy's indlæg skulle have heddet Rohde og da jeg har beskæftiget mig noget med Mikkel og Morten Tygesen i Randers, måtte jeg lige se, om jeg kunne finde noget mere om det -
Jyske Tingbøger er et fantastisk kildemateriale - den CD er guld værd - Inger Pedersdatter hedder ikke Rohde, men derimod Skov til slægtsnavn - hun er datter af Peder Mogensen Skov, rådmand og købmand i Randers -
** Rasmus Hansen på Jens Jensen Mogensen sst hans datter Else Jensdatter og Morten Tygesen i Enslev hans hustru Inger Pedersdatter Skovs vegne efter 6 ugers opsættelse havde tiltale til efterskrevne, som var salig Peder Skov rådmand sst skyldig, som de på lod og lykke arveligt er tilfaldet, og som gældnerne blev tildømt at betale.

Her ses det klart, at hun hedder Skov og at de bor i Enslev.

Houlbjerg herred 1648/49
stedsmål
Fæstet Inger Anders Sejersens i Enslev Bøsted brokorn, gav deraf 10 dlr.

Morten Tygesen fæstede den gård i Enslev, som Anders Sejersen fradøde samt et hus sst., som Tomas Rasmussen påboede og er fradød, så og af et stykke eng, som fornævnte Anders Sejersen tilforn havde i fæste  for 50 sldl. er 34 rdl. 2 mark

Houlbjerg herred 1649/50
stedsmål
Morten Tygesen i Enslev et stykke skovland kaldet Røback liggende imellem Kårup mark (og) skov, som Anders Sejersen tilforn i fæste havde 2 dlr.

Og her kan det så ses, at Inger Pedersdatter først har været gift med Anders Sejersen i Enslev og derefter med Morten Tygesen, som overtager fæstet af ejendommene.

I følgende udklip ser vi, at Anders Sejersens børn kaldes Morten Tygesens stedbørn :
Randers Byting :
31/8 1663.

** Morten Tygesen her sst fremlagde et afkald, hvormed hr Christen Hansen Morland sognepræst i Tønsberg i Norge giver hans svoger Morten Tygesen afkald for hans kæreste Sidsel Andersdatter Bondes arv efter hendes salig far Anders Sejersen Bonde, som boede og døde i Enslev, efter skifteregister af 12-13/3 1651, og han giver sin svoger Mikkel Sørensen rådmand i Randers fuldmagt til på hans og hustru og arvingers vegne at give Morten Tygesen afkald og kvittering for hendes arv, og han har bedt hans svoger Mogens Skov på Eg i Norge og Sejer Andersen Bonde studiosus theol med ham at underskrive.

** Morten Tygesen fremlagde et underskrevet afkald af hans stedsøn Sejer Anders Bonde udgivet for arv efter hans salig far Anders Sejersen Bonde, som boede og døde i Enslev, efter skifteregister 12-13/3 1651, som Morten Tygesen har været betroet, og for bondegods, som han og hans søster Sidsel Andersdatter har part og del i, som Morten Tygesen har tilforhandlet sig, og han har bedt hans morbror Mogens Skov på Eg i Norge og hans svoger hr Christen Hansen Morland i Tønsberg med ham at underskrive, og han giver hans svoger Mikkel Sørensen rådmand fuldmagt til at give hans stedfar Morten Tygesen afkald.

29/2 1664.
** Morten Tygesen her sst fordrede dom over efterskrevne gældnere efter hans indlæg, eftersom Maren Lauridsdatter borgerske sst er skyldig til salig Anders Sejersen, som boede og døde i Enslev, 16 rigsdaler efter hendes obligation 5/2 1645, som Anders Sejersens efterladte arvinger, som er Morten Tygesen på hans hustru og stedbørns vegne, formener at salig Maren Lauridsdatters efterladte børn og svogre bør ham kontentere, som er Tønne Madsen Laurids Madsen Hans Madsen borger i Randers på sin hustrus vegne og Terkild Tygesen sst på hans hustrus vegne, og anlangende deres søster Karen Madsdatter, da vil han søge hende for hendes andel, når han lyster, hvortil Tønne Madsen svarede, at han ville svare ham på sit værneting, men da de 16 rigsdaler var lånt i byen, og på rådhuset til de svenske i Maren Lauridsdatters kontribution at være udgivet, så blev sagen opsat 6 uger.

Anders Sejersen og Inger Pedersdatter Skov har børnene Sejer Andersen Bonde, som efter at have studeret teologi først er latinsk hører i Fåborg 1668 og derefter sognepræst til Hvirring - og Sidsel Andersdatter Bonde, som bliver gift med Christen Hansen Morland, sognepræst til Tønsberg i Norge.
At han kalder Mogens Pedersen Skov sin svoger skyldes, at Mogens Pedersen Skov er gift med hans søster, Alhed Hansdatter Morland.

Her falder der så en Rohde ud af slægten - til gengæld er der så fremkommet nogle oplysninger, som andre interesserede måske kunne have lidt gavn af -

God fortsat jagt til alle -
mvh
Aage Gjøe Geleff

Lis Klarskov Jensen

Hej

Dejligt så tingene hænger sammen  :) Tak til Regelsen i #936 vedr. Rådmand i Kbh. Didrik Johansen Badskær
og tak til Regelsen/Peter i #935 vedr. Morten Tygesen rådmand.

Dejligt, at du Aage kunne supplere med en række oplysninger, der fik klaret og påvist et fejlspor vedr. "... - Inger Pedersdatter hedder ikke Rohde, men derimod Skov til slægtsnavn - ..."

Og dejligt, at tråden stadig kan bruges til fortsat jagt og oplysning om kilder og personer.


Tusind tak til jer alle!
Lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Rhode - det må være min afdeling  :D

Tak for dit indlæg Aage Geleff. Jeg har læst det med interesse.
Jeg kender godt den omtalte CD, som er en guldgrube for folk med interesse for Randers.

Vedr. navnet på Sejer Andersen Bondes mor fortæller han selv i "sin" kirkebog. Han kalder hende Inger Pedersdatter Rhode. AO: Skanderborg A., Nim H., Hvirring sogn. Opsl. 73 (fol 36).

At han også har en morbror med efternavnet Schow fremgår af samme kirkebog. Se f. eks. Nygaards-sedler: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=40058&sort=e

"Navneforviklingen" var måske et studie værd. Måske har Schow og Rhodes far eller mor været gift flere gange, så de halvsøskende.

Jeg synes jo nok, at jeg vil beholde "min" Rhode når det er det hendes søn kalder hende.  ;)

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Mette-Louise Henriksen

Hej herinde på tråden ;D

Først vil jeg melde ud at jeg ikke har fuldt med på tråden i et godt stykke tid - mest fordi tråden hovedsageligt drejer sig om Lohmann-slægten, og jeg tilhører Höhling-slægten. Jeg har dog fundet en masse nyttige oplysninger fra denne tråd om mine aner!  :)

Jeg har nye oplysninger ang. Christiane Bonanette Hagen f. 18. apr. 1831 i København.

Jeg ved jo så ikke om hendes fødselsdata og hendes biologiske forældre er blevet kortlagt i den tid jeg har været fraværende fra tråden, men nu kommer det lige igen, for en god ordens skyld - skulle de mangle, så er der i hvert fald data til jer fra Höhling-slægten :)

Christiane Bonanette Hagen bliver født 18. apr. 1831 på den Kgl. Fødselsstiftelse (KB 1824-1832, opslag 393, nr. 330).
Et kig i Hovedprotokollen Afd. A 1774-1925 (kan ses via Daisy, online) - 1821 1 1-1832 1 30, opslag 491: Hun bliver udleveret til moderen (nr. 217) den 24. april samme år og udgår fra Stiftelsens Forsorg d. 19. apr. 1834.
Et kig i Udsætterprotokollen 1804-1918 (kan også ses via Daisy, online) - 1828 358-1831 580, opslag 880: Moderens navn er Frederikke Charlotte Vilhelmine Höhling, fra Hals, boende hos hendes forældre i Kanikkestræde 35.

Frederikke's forældre er: Kaptajn Ernst Ludvig Gotlob Höhling (f. mar. 1772) og hustru Karen Marie Christensdatter (f.1782)    --> Dette er jo så Christiane's morfar og mormor. Christiane bliver senere gift med Forvalter Ernst Ludvig Gottlob Höhling (f. 23. mar. 1835), hvis farfar og farmor er: Kaptajn Ernst L. G. Höhling og Karen M. Christensdatter!! Altså er Christiane og Ernst fætter og kusine  :o
Jeg ved godt det egentlig er meget normalt dengang, men derfor overrasker det mig stadig, det er nemlig mit første fætter/kusine ægteskab :)

Yderligere fandt jeg ud af at Frederikke C. W. Höhling bliver gift med Christian Gottfred Hagen d. 15. okt. 1835 i Trinitatis, København (1813-1841, opslag 567, nr. 170).
Selv om jeg ikke nogle hårde fakta endnu på, hvem Christiane's fader er - går jeg ud fra det er Christian G. Hagen. Fordi han har samme efternavn og fordi han bliver gift med moderen et par år efter fødslen.


Som ekstra info til Höhling børn der ikke opfostres af sine forældre er drengen Ludvig Vilhelm Hagen. Da han er 11 år gammel, ses han i FT-1845 hos Major Frederik Christian Gjerdrum og hustru Juliane Marie Schøller Höhling. Der står at han er "konens søsterbørn". Godt nok står han nævnt med efternavnet Hagen, men jeg har ikke fundet beviser på at han er et Hagen-barn endnu.
Ludvig er søn af Caroline Dorthea Elisabeth Höhling (f. 11 jan. 1818) og bliver, ligesom Christiane, født på den Kgl. Fødselsstiftelse.
Han står i KB 1832-1839, opslag 146, nr. 876 - født 21. nov. 1834.
Hovedprotokol Afd. A 1774-1925 (samme bog som Christiane står i) - 1832 1 1-1841 5 20, opslag 141: Han bliver udleveret til moderen (nr. 587) den 26. nov. samme år og udgår fra Stiftelsens Forsorg d. 25. nov. 1837.
Udsætterprotokollen 1804-1918 (samme som Christiane) - 1832 1-1834 647, opslag 904: Moderens navn er Caroline D. E. Höhling, 20 år, født i Jylland. Bor hos sine forældre Kaptajn Höhling på Skidertorvet nr 228, 1. sal.

Caroline er søster til Frederikke og Juliane. Dermed bliver Ludvig fætter til Christiane og Ernst m.fl.



Det var lige for at dele nogle fund jeg gjorde mig efter flere års søgen ! :) jeg skal på Rigsarkivet snart og kigge i Protokollen for fødende for både Christiane og Ludvig og se om på hvordan svangerskabene og fødslerne forløb. Og om de blev udskrevet sunde og raske fra den Kgl. Fødselsstiftelse.



God aften :)

Mvh
Mette-Louise Henriksen

Lis Klarskov Jensen

#953
Hej Mette-Louise

Du skal have mange tak for at dele dine oplysninger om din Hølling-familie med os her på tråden  :)
Det er også dejligt at høre, at du selv har haft fornøjelse af tråden her og er kommet videre med din forskning.
(Til nye læsere: Karin har bl.a. oplysninger på side 1, #9 https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,328.msg1890.html#msg1890 )

Jeg håber, du har fundet flere oplysninger på Rigsarkivet.

Hvis du ikke allerede kender hjemmesiden med Hølling/Lohman kan du læse mere her:

http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/hoelling.htm
http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/lohmann.htm
med tilhørende navneregister på http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/navneregister.htm

En forsinket hilsen fra
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Mette-Louise Henriksen

Hej Lis

Jeg synes jo ikke jeg kunne andet end at dele mine fund med jer, når jeres fund har givet mig så mange svar og nye veje frem.

Jeg er endnu ikke kommet afsted til Rigsarkivet, da mit studie har fyldt meget, men i løbet af sommeren planlægger jeg en - måske endda to ture.

Mht. hjemmesiderne om Høhling/Sommer-slægten så har jeg brugt dem mange gange og har dem bogmærket  :) Jeg har haft rigtig stor gavn af dem  :)


Med venlig hilsen

Mette-Louise Henriksen

Lis Klarskov Jensen

Hej Mette-Louise

Tak for en positiv tilbagemelding - det er altid rart at høre, at der er nogen, der kan bruge de indsamlede oplysninger, som rigtig mange slægtsforskere har bidraget med her på tråden og på min hjemmeside.

Hvis du har lyst til at bidrage med dine fund eller har spørgsmål, vil det glæde mig/os at høre fra dig  :)  

Rigsarkivet er et godt sted at komme, og interessante ting ligger her og venter. Men det ville da ikke skade med lidt flere kilder på nettet.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Jyllinge, Roskilde amt, 1651 - 1814, opslag 104, venstre spalte nr. 7:

Blev skoleholder og kirkesanger Studiosus Lohman begravet 6. oktober 1809, 56 år gammel - altså født ca. 1753.

Sommerlig hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Klarskov Jensen

Hej igen Christian!

Du skal have tak for dit tip om skoleholder og kirkesanger Studiosus Lohman, der døde 1809 i Jyllinge. Dejligt med tid og sted i kirkebogen  :)

Venlig sommerhilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Hej Lis

Jeg tog ham med, fordi han fødselsmæssigt er i nærheden af jeres Jørgen Alexander - altså som en mulig søn. Men han kan jo også (og måske snarere) være efterkommer efter Lohmann præsteslægten fra Aabenraa kanten.

Mit ærinde i Jyllinge sogn var i forbindelse med en Biørn Hermansen, hans datter Else Biørnsen. Biørn er søn af Herman Assersen, altså en Asser, som kunne være af præsteslægt i Roskilde - men det udestår så endnu. "Asser" er jo et gammelt navn, og det må jeg så prøve at søge mere efter  ;) (Min svigersøns mors side)

Sommerlige hilsener - fra sydlige himmelstrøg for tiden  8)

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hanne Fisker

Goddag

Fandt lige hende her:

Viborg Domsogn, Nørlyng, Viborg: KB 1726-1779 opslag 5

År 1727.
11. sept. Bispinden Fr: Catharina Treschow begraven
og Parenteret over af Pruosten? Hr.? Absalon Findes?

I har hende måske nok, men jeg skriver hende alligevel ind i jres tråd.

Mvh
Hanne Fisker