Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

Hej alle på Lohmann/Hølling tråden

Vi fortsætter arbejdet fra den gamle DIS-tråd på http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,663972,694601#msg-694601 og jeg håber, vi vil komme endnu nærmere på en afdækning af forfædrene og de spor, der findes efter dem.

"NB. Fejl i dette indlæg: Cathrine Mette Hølling født 1723 var ikke mor til Sophie Amalie Lohmann!
Sophie Amalie Lohmanns rigtige mor var Cathrine Treschow Samuel" (note slut)

1.
Udgangspunktet for denne tråd er at finde ud af, hvor Korporal Jørgen Alexander Lohmann er født, hvor hans slægt kom fra. Han blev født omkring 1714. Han døde 80 år gammel i Horsens og blev begravet den 21. juni 1794 i Horsens købstad, AO-opslag 231. Der er ingen angivelse her af hans fødested eller slægt. Han var corporal, vagt- og qvartermester ved det Jyske Kyrasserregiment i Horsens.

Jørgen Alexander Lohmann var korporal 1748-54 i 3. (indtil 1748 - 5.) i det jyske nationale rytterregiment (Oberstløjtnant Trapauds kompagni) og boede i Horsens det meste af sit liv.

Jørgen Alexander Lohman blev i 1749 gift (i Horsens) med Cathrine Mette Hølling født 1723 og fik bl.a. datteren Sophie Amalie Lohmann, der blev stammoder til min Sommer-slægt (jf. tråden på det gamle DIS-forum http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,470152,page=6 )  :D. Vielsen mellem Jørgen A Louman og Mette Hølling fandt sted i Skt. Ibs kirke i Horsens den 12. december 1749, se kirkebogen for 1743 - 1786, AO-opslag 499. Vielse No. 17.
Ingen spor her.

Trolovelsen findes på kirkebogens side 415, nr 12, AO-opslag 416:
"D. 12. Nov. troloved Jeg Corporal Jørgen Alexander Louman og Cathrine Metthe Hølling udi Corporalens Qvarter ved Skanderborg. Hand fæste sin Copulations Vidne fra Obriste Leutn: 1: Trapaud af Dato 31. Octobr. 1749".

Deres børn var alle født i Horsens:
1. Alexander, dbt. 26.2.1745 (kb side 30) AO opslag 31
2. Dødfødt dreng, begr. 20.7.1748 (kb side 221) opslag 222
3. Catrina Elisabeth, dbt 12.2.1751 (kb side 85) AO opslag 86 (begr. 22.5.1752 10 uger gl. AO opslag 236).
4. Adam Levin, dbt. 21.7.1752 (kb side 97) AO opslag 98, (begr. 26.4.1753 (kb side 243))
5. Adam Levin, dbt. 21.6.1754 (kb side 113) AO opslag 114 (muligvis Adam Levin Lohmann fra Randers A, Onsild H, Hobro. 1812 - 1843. Opsl. 162. Død 28. marts 1832. Begravet d. 2. april. 1. Hos kobbersmed Aastrup i Hobroe. 77 år gl.)
6. Datter begravet den 2.8.1754 (Nygårds sedler: "Ohngefær 9 år") (kirkebogen side 249. AO opslag 250)
7. Tvillingerne Gerhart Andreas og Alexander, dbt. 24.10.1756 (kb side 139) AO opslag 140
8. Sofie Amalie, dbt. 29.1.1767, (kb side 573) AO opslag 576. Død 1824 i Horsens, se mere på hjemmesiden
http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/sophia-amalia-lohmann.htm
9. Ernst, født ca. 1769, (begr. 6.8.1772, 3 år (kb side 318) AO opslag 319)

2.
Denne slægtsforskning har efterhånden åbnet op for efterslægt, der kan ses på den gamle tråd (jf. linket ovenfor.)

Jeg fortsætter senere, for jeg kan ikke læse mit indlæg mere, medens jeg skriver. Jeg forsøger at kontakte webmaster, der nok kan hjælpe med at give dette tekstfelt mere linie-plads.   :)



:D Indredigeret 2.11.2010: Kom Jørgen Alexander Lohmann fra Ribe?
Jørgen Alexander Lohmann er sandsynligvis døbt Jørgen i 1714 i Ribe som søn af Alexander Hansen, Sadelmager.
Vores Jørgen Alexander Lohmann hed således også ved sit giftermål i februar 1736 med Karen Hermandsdatter Jørgen Alexandersen.
Først 2 måneder efter i april 1736 hed han Jørgen Alexander Lohemand ved det første barns Anne Kierstines fødsel i Ribe. Barnet bærer samme navn som Alexander Sadelmagers kone, Anne Kirstine/Christine Jørgensdatter og Alexander Sadelmagers egen datter Anne Kirstine.
Alexander Hansen var sadelmager i Ribe og er kendt fra 1714-1741 under dette "borger" navn. Navnet Alexander Lohmann, sadelmager, optræder først i 1735 i Ribe magistrats indberetning til kongen om Ribes erhvervsliv. Lohmann er her et "retsgyldigt" navn.
Alexander Sadelmager havde i Ribe en bror Christian fra Slesvig, men hvor finder vi oplysninger i Slesvig helt tilbage til 1682?
Læs hele historien på side 3, svar nr. 87: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,328.60.html



:D  Indredigeret 9.11.2010: Om Seidelin/Hølling/Lohmann slægten - Var Jørgen Alexander Lohmanns kone Cathrine Træschoe den samme som Jørgen Alexander Lohmanns kone Cathrine Mette Hølling?
Læs svaret på http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=328.new;topicseen#new
på denne tråds side 4 - Svar #114 Dato: Mandag 08 11 2010, 20:41 og efterfølgende indlæg


Venlige hilsner
lis
http://www.klarskov.org  
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis ::).

Det bliver spændende at se om denne site kommer til at virke lige så nem som den gamle. Lige pt. synes jeg, at det virker noget besværligt bare at komme til at skrive en kommentar til dit indlæg. Nå det kommer vel med øvelsen.

Jeg prøvede at skrive indlægget i skrivefeltet, men nu ruller det hele bare fordi jeg gerne vil markere navnene med tyk skrift. Her kan jeg allerede nu se at man ikke umiddelbart kan flytte markeringen med over i skrivefeltet. Øv.

Jeg tænkte på om det måske kunne være en god idé at ændre i overskriften så der vises flere af de forskellige stavemåder på Hølling/Høhling/Hölling? (PS. du mangler årstal/tidsangivelse i overskriften)

Lidt nyt skal der fyldes på den nye tråd:

Jeg har fundet en "ny" søn til Carl Christian Hølling og Helene Cathrine Fleischer:

Julius Oluf Rested Hølling døbt d. 28. okt. 1803 gift med Marie Elisabeth Friderikke Adolphine Schubart. Ægteparret har mindst 6 børn.
1. Sophus Høhling født ca. 1837 i Holsten.
2. Helene Høhling født ca. 1839 i Holsten.
3. Regitze Sophie Dorothea Høhling født ca. 1841 i Holsten.
4. Rudolph Høhling født ca. 1842 i Holsten.
5. Theodor Høhling født ca. 1847 i Holsten.
6. Herman Julius Marius Høhling født ca. 1853 i Glückstadt. Gift med Anna Hansine Nielsen d. 11. okt. 1895 på Frederiksberg.

København, Sokkelund, Frederiksberg, , et Huus, 34, FT-1850, C1189
Blandt mange andre:
Julius Høhling 45  Gift  Major i Armeen, p.t. i Nyborg Kbhvn
Marie Høhling 38  Gift  hans Kone [Julius Høhling] Odense
Sophus Høhling 13  -  deres Børn [Julius Høhling og Marie Høhling] Holsteen
Rudolph Høhling 8  -  deres Børn [Julius Høhling og Marie Høhling] Do [Holsteen]
Theodor Høhling 3  -  deres Børn [Julius Høhling og Marie Høhling] Do [Holsteen]
Helene Høhling 11  -  deres Børn [Julius Høhling og Marie Høhling] Do [Holsteen]
Risa Høhling 9  -  deres Børn [Julius Høhling og Marie Høhling] Do [Holsteen]

København, København (Staden), Svanholmsvej (Lige numre), Frederiksberg, Svanholmvej 6a Forhus 1. sal, 2, FT-1885, C3922
Julius Oluf Rested Høhling 81 Gift Husfader Major pens. Toldinspectør København
Maria Frederikke Elisabeth Høhling f. Schubarth 72 Gift Husmoder Odense
Regitze Sophie Dorothea Høhling 44 Ugift Datter St. Margarethen Holsteen
Herman Julius Marius Høhling 32 Ugift Søn Bankassistent Glückstadt

Noter:
Garnisions sogn 1784-1810. Han er født d. 28. okt. 1803.
Han er søn af Carl Christian v. Höling Capt. ved Norske LivReg? og Helene Cathrine Fleischer.
De sidste vidner til dåben er: Capt. Lilienschiold i Söe etaten, forvalter Smith, Petersen, frue Doctorinde Fleicher.

Om Christian Edward Hølling født d. 1809, gift 1. med Laurentia Augusta Elisabeth Jaechel født okt. 1816. Augusta dør i Assens allerede d. 2. april 1835 kun 10 dage efter fødslen af Ernst.. Christian gifter sig anden gang med Sophie Christiane Bruun.
Børn:
1. Karen Marie Høhling født d. 4. sept. 1833 i Odense A., Båg H., Assens.
   Karen Marie dør 22½ år gammel d. 6. juli 1855 i Øster Skerninge. Hun er da husjomfru på Ullemose.
2. Ernst Ludvig Gottlob Høhling født d. 23. marts 1835. (vist intet nyt i forhold til den gamle tråd).

H. C. Andersens envntyr(lige) lyttere Theodor August Schöller Hølling og hans kone Thora Sophie Caroline Ottilie Reedtz-Thott er forældre til:
Tage Höhling født d. 6. marts 1865 i Garnisions sogn.

Noter:
Kbh. A., Sokkelund H., Garnisions sogn. 1814 -1826. Opsl. 58.
Nr. 118. D. 21. april 1817. Theodor August Schöller.  D. 25. sept.1817. Capit. Carl Christian Höhling og Helene Catrine Fleischer. Faddere:  Fr. Höhling, Scheel, Brandt.

Kbh. A., Sokkelund H., Garnisions sogn. 1859 - 1866. Opsl. 116.
Døbt d. 6. marts 1865. Tage Höhling. I kirken d. 30. Hr. Theodor August de Schóller Hóhling Major Gl. Kongevei 144. Fru Thora Sophie Caroline Ottilie født baronesse Reedtz-Thott. 40 år. Faddere: Major Wagtmester R. Hóhling, Hofjægermester T. Reedtz-Thott. Kammerjunker C. Benzon, Baronesse E. Reedtz-Thott. Stiftsxxx fxxxx J? Bielke.
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen :).

Tak skal du ha´for den oplysning - når du nu siger det, så kan jeg jo godt se det ::)

Odense A., Bjerge H., Kerteminde. 1829 - 1841. Opsl. 121.
102-8. Julius Oluf Rested von Høhling, 33 år, ungkarl. Captain og Toldkontroleur i St. Margretha. Marie Elisabeth Friderikke Adolphine Schubart, 23 aar. datter af Toldkaserer og Ritmester Schubarth i Kerteminde.
Forlovere: Ritmester og Toldkaserer Schubarth og Krigsraad Ipsen. Vielsesdagen d. 15. okt. 1836. (Flere noter)

Og St. Margretha ligger jo så nok i Holsten hvor deres børn er født ;).

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen :).

Tak skal du have (igen, igen), så må jeg i arbejdstøjet :o

Venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :).

Tillæg til 12. bataillons historie 1679-1929. (Hector Boeck):

Høhling, Julius Oluf Redsted v. 1821. 19. dec. Seklt. ved F. R. (fra Landk. 1822 25. dec). Batladjut. - 1827. 9. jan. ved Jægerkomp. - 1831 8. marts Prmlt. - 1836 25. juni. Afsked formedelst. ansættelse i civil etat. - 10. juli s. a. afsked som kapt. - 1849 22. aug. Majors Kat.

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Hvem er denne Høhling?

Husband's Name
HOHLING (AFN:1L5P-XVV)

Born:    Abt 1868   
Place:    Denmark
Father:    
Mother:    
________________________________________
Wife's Name
Emilie Petersen JEPPESEN (AFN:1L5P-XW3)
Born:    4 Nov 1868   
Place:    Sct Knud, Odense, Denmark
Father:    Anders Frederik JEPPESEN (AFN:1L5P-V2K)
Mother:    Petrine Wilhelmine Augusta SUDERMANN (AFN:1L5P-TC8)

Venlig hilsen
regelsen

Christian Konstmann Autzen

Jeg mindes at have set en Alexander i en kirkebog, men om der også var en "Jørgen" foran erindrer jeg ikke, og årstallet erindrer jeg heller ikke. Men navnet Alexander er ikke helt så almindeligt på de egne. Efternavnet var ikke Lohmann !

- Det var i en af sognene Seem, Gram (måske mest sandsynlig) eller Roager. Desværre regner jeg ikke med at komme i disse kirkebøger i nogen tid, og min tid er desværre ikke til et eftertjek; og jeg beklager, at jeg ikke fik det noteret.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Til regelsen: Jeg har kikket efter en giftefærdig herrer i forbindelse med Emilie Petersen JEPPESEN, men har pt. ingen gode emner.

Til Christian. Du ved hvordan vi har det her på tråden. Alle gode hints er mere end velkomne og du har ganske ret med hensyn til navnet Alexander.

:oJeg har fundet lidt mere efterslægt til Carl Christian Hølling og Helene Cathrine Fleischer.

Kbh. A., Sokkelund H., Garnisions sogn. 1800 - 1814. Opsl. 276.
Født d. 18. okt. 1801. Sophia Christiane Anthonette Höling. Døbt d. 5. nov. 1801. Carl Christian Höling. Liut. Norske Liv. Reg. Fru Helene Cathrine født Fleischer.
Faddere: Major Dÿssel, Forvalter Smitte? Poul Georg Fleicher Höling, Frøken Ide v. Höling. Jfr. Hanne Fleischer.

Kbh. A., Sokkelund H., Garnisions sogn. 1800 - 1814. Opsl. 332.
Født d. 4. aug. 1805. Fredericia Helene Caroline Høhling. I kirken d. 5. aug. 1805. Carl Christian v. Höling. Capt. N. Liv. Reg. Fru Helene Cathrine født Fleiscner.
Faddere. Faderen. Xxxxx Brandt, Cand. Juris Scheel, Rasmus Christopher Fleischer von Höhling, Jfr. Wilhel?? Hølling.

Kbh. A., Sokkelund H., Garnisions sogn. 1800 - 1814. Opsl. 365.
Født d. 29. maj 1807. Holgine Fredericia Caroline Höhling. Døbt d. 2. juli 1807. Carl Christian v. Höling. Capt. Ved Norske Liv. Reg. Fru Helene Cathrine født Fleischer.
Faddere: Cand. Juris de Scheel, Stud. E. de Scheel, Fru Fleischer, Jfr. Brandt.

:oog lidt mere efterslægt til Ernst Ludwig Gottlieb Höling og Karen Marie Christensen.

Kbh. A., Sokkelund H., Garnisions sogn. 1800 - 1814. Opsl. 272.
Født d. 13. juni 1801. Christiane Margrethe Höling. Døbt. d. 1. juli 1801. Ernst Ludwig Gottlieb Höling. Lieut. D. L. Reg. Fru Karen Marie Christensen.
Faddere: Conr. Chr. Frid. Höling, Johan Mads Söevang, Georg Poul Höling Fleicher. Frøken Wilhelmine Sophie Hedevig Höling. Frøken Juliane Marie Höling.

Samuel Christopher Hölling og Ellen Elisabeth Andersdatter
Kbh. A., Sokkelund H., Garnisions sogn. 1797 - 1815. Opsl. 52.
4. marts 1804. Vater Samuel Christopher Höling. Corporal Baÿ Könichs Reg. Mutter Ellen Elisabeth Andersdatter. Kind Carl Wilhelm. geb. 28. feb. 1804.
Faddere: Capt. Holstein, Schmith, Lieut. Bauditz, Mad. Gotz. Jfr. Prejilius.

Hilsen Karin :)

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Gitte Lohmann

Hej

Vedr Lorenz Lohmann i Nygårds sedler

Efter kontakt med historisk arkiv i Hjørring tror jeg godt at vi kan udelukke ham  med mindre der dukker en forbindelse op til de øvrige "Sørensen Lohmann" der boede i Nordjylland

Ifølge bogen underskrev Lorenz Sørensen Lohmann en markvedtægt i 1728, gift 1730 med Mette Katrine Ropers, udlagt som barnefader 1741, i en fortegnelse over Hjørring markjorder 1743 står der anført ved en matrikel: salig Lorenz Lohmanns Enke.

Hilsen
Gitte

Karin Andersen

Hej på tråden ;)

Et lille fund og endnu en navnebror. Denne gang inne en Samuel Christopher men en Georg Poul.

Kbh. A., Sokkelund H., Garnisions sogn. 1706 - 1807. Opsl.
Opsl. 227. D. 3. aug. 1762. Afgl. Lieut. Georg Poul Hóling, Holst Reg. 64 aar i Urteg. men for liig wognen..6. (Født ca. 1698).

Vi har i forvejen Georg Poul Hølling døbt d. 28. feb. 1767, søn af Samuel Christopher Hølling og Else Christiane Orteman Quist.

....og når vi nu er ved Ortmannerne så er der lige et andet fund:

En langt senere Høhling også gift med en Ortmann. (Ham kan jeg endnu ikke placere).

ELLA HELENA MARIE REGITZSE HOHLING
Christening:  05 JUL 1868  Aabenraa-Sonderborg,
Parents:
  Father:  CARL SOPHUS HOHLING 
  Mother:  ELLEN MARIE ORTMANN 

Åbenrå A., Rise H., Åbenrå 1858 - 1882. Opsl. 148.
Nr. 83. Født d. 22. maj 1868. Døbt d. 5. juli. Ella Helene Marie Regitze Höhling. Datter af Linien???? Carl Sophus Höhling og Ellen Marie geb. Ortmann. 22 år.
Faddere: Maria Christina Dorothea Storndt?, Biold? Møller, Wilhelm Maiböll.

Åbenrå A., Sdr. Ragnstrup H., Øster Løgum. 1763 - 1853. Opsl. 171.
ELLEN MARIE ORTMANN
Christening:  15 FEB 1846   Oster Logum, Aabenraa-Sonderborg,
Parents:
  Father:  Vist udlagt barnefader CHRISTIAN ORTMANN af Fåborg - som vist befinder sig i Sønderborg..
  Mother:  MAREN FRIIS 

Ellen Maria ORTMANN   
Birth: 02 Feb 1846  Place: <Sonderborg, Sonderborg,
Christening: 15 Feb 1846  Place: Sonderborg, Sonderborg,
Parents:     
  Father: Christian ORTMANN
  Mother: Maren FRIIS
Grandparents:     
  Mother's Father: Rasmus JACOBSEN FRIIS
  Mother's Mother: Metta Catharina JENSDR

Hilsen Karin :o
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Flemming Willum Petersen

#12
Hej på tråden.

Måske specielt til Gitte,
da jeg mener at det var dig der havde Lorentz Lohmann i Nykøbing Falster som ane?

Det kunne være spændende hvis vi kunne finde en forbindelse med mine Lohmann-aner fra Lolland, der endnu ikke har været nævnt i tråden. Slægten bliver både kaldt Lohmann, Loumann og Lougmand:

Ældste generation jeg har fundet brugbare informationer om er min 6xtip-oldemor Eleonora Lohmann samt hendes brødre Hans Henric Lohmann og Christian Hendrich Lohmann.

Eleonora Lohmann fødtes 1730 i Tirsted Sogn v. Rødby, og faderen nævnes blot som "Lougmand":

(Tirsted, Opslag 7)
8tende Søndag eftter Hellig Trefoldighed blef Lougmands liden datter i Thiersted christnet
og kaldet i Daaben Eleonora. Madmoss: Rebecca i Præstegaarden bar hende.
Testes: Monsr Eric Kaalund. Monsr From. Hans Dinesen i Tiersted.
Hans Kuskes hustru. Jørgen Ruuses hustru ibm:

Hun bliver trolovet og gift med Herman Johansen Siederich i Maribo i 1760 (Opslag 204)
Jeg er ikke sikker på navnet Siederich, og jeg kan ikke finde det andre steder end ved denne vielse,
men jeg kan på den anden side heller ikke se hvad navnet ellers skulle være. Der står ikke Friederich.
Han dør angiveligt 1767, da Eleonora føder et barn hvor han er faderen i 1767, og senere gifter sig samme år med skræder Conrad Palm også i Maribo.

Siederich er dog ikke nævnt som afdød nogle steder, og jeg spekulerer i, om en skilsmisse kunne lade sig gøre i 1767 - eller om han blot kan være løbet bort fra familien som en af mine andre aner gjorde.

Eleonora og Herman Siederich fik tre børn jeg kender til:
1761: Johan Henrich Hermansen (Maribo, Opslag 79) Min ane.
1764: Christopher Hermansen, må være død inden 1767.
1767: Christopher Hermansen

Ligeledes kaldes faderen også blot for "Lougmand" ved Eleonoras broders dåb, så hans navn forbliver et mysterium. Jeg tænker at han (faderen) evt. kan være en bror til Lorentz Lohmann fra Nykøbing Falster.

Tirsted, 1728 (Opslag 3)
D: 2den Søndag i Advent blef christnet Lougmands liden Søn
og kaldet i Daaben Hans Henric. Urtegaardsmandens kiæriste paa Taastrup bar ham.
Testes: Hans Kudsk Ladefoget paa Taastrup. Jørgen Jensen i Tiersted.
Rasmus Hansen. Karen Christensdatter. Ingeborg Jensdatter ibm:

Jeg har ikke fundet Hans Henric Lohmanns vielse, men jeg ved at han får mindst 5 børn med Margretha Pedersdatter i Rødby. Han kan dog godt have fået flere børn før kirkebogens start i 1762:

1763: Anna Margrethe Lohmann (Opslag 8 ), dør senere i 1763 (Opslag 199)
1765: Anneke Lohmann (Opslag 11)
1766: Peder Lohmann (Opslag 14)
1768: Hendrich Lohmann (Opslag 17), dør i 1769 (Opslag 201)
1771: Hendrich Christopher Lohmann (Opslag 25), dør i 1780 (Opslag 205)

Så er der den sidste bror jeg kender, nemlig Christian Hendrich Lohmann:

Jeg har ikke fundet hans dåb, men han skulle være født ca. 1734 og altså være en lillebroder til de to andre iflg. FT1787, hvor han er snedker i Maribo. Jeg ved at han er bror til Eleonora Lohmann gennem enten hendes eller hans skifte - det kan jeg ikke lige huske på stående fod.

I 1773 begraves hans kone Maria Jensdatter i Rødby, og af dette ægteskab kender jeg to børn:

1763: Jens Christiansen Lohmann (Rødby, Opslag 8 ), dør 1769 (Opslag 201)
1769: Maria Christiansdatter Lohmann (Rødby, Opslag 19)

Samme år som hustruens død, altså 1773, bliver han igen gift, denne med Anna Margrethe Schritzmeyer. Hun findes også sammen med ham i FT1787 i Maribo.

Dette par får i hvert fald et barn:

Christopher, findes i FT1787 sammen med dem.

De store spørgsmål for mig er nu: Hvem er faderen til de tre ældste børn som vi kun kender som "Lougmand" og hvordan passer min slægt sammen med de andre Lohmann-slægter?

Jeg undskylder for manglende opslagsnumre m.v., men jeg har ikke beskæftiget mig med denne gren længe, og dette er gamle noter fra da jeg lige var startet med at slægtsforske og bare pløjede gennem kirkebøger for at komme så langt tilbage i tiden som muligt.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Karin Andersen

Hej Flemming :).

Hjertelig velkommen på "vores" tråd. Du har ret i, at Gitte har en stor interesse i Lorenz Lohmann, men jeg tør godt skrive, at det har vi andre også. Gitte har for nylig skrevet, at hun pt. er optaget af andre livsopgaver, men at hun er med på en "kikker".

Skulle det i den sidste ende ende med, at vi ikke kan forbinde vores Lohmanner med hinanden, så er det vist vores erfaring, at det faktisk er rart at kende "de andre" med samme navn, så er der måske nogen man kan udelukke fra ens egen søgning, fordi man ved at de hører til et andet sted.

Lige umiddelbart så noterer jeg mig, at du også nævner navnet Hermansen.

Vi ved med sikkerhed om vores Jørgen Alexander Lohmann, at han i sit første ægteskab var gift med en Karen.

Vores Jørgen er muligvis fundet født i Ribe i 1714 som søn af Sadelmager Alexander Hansen. Men det er slet ikke sikkert at det er den rigtige vi har fundet.

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1700 - 1786. Opsl. 210.
Viet d. 28. feb. 1736. Jørgen Alexandersen med Karen Hermandsdatter.

Er det vores Jørgen og Karen, så har vi pt. ingen anelse om hvor eller hvordan Lohmann navnet kommer ind i billedet.

Karen Hermandsdatters herkomst vides der pt. intet om. Der er desværre ingen aldersangivelse ved hendes begravelse.

Skanderborg A., Nim H., Horsens 1743-1786, opsl. 222.
No. 80. D. 27. sept. 1748 kasted jeg jord på Karen, Corporal Loumands kone xxx xxx i de fattiges jord.

Så indtil videre så er det glimrende at samle Lohmanner i én tråd - måske dukker der en helt anden Jørgen op til os :o. Det kan også fremover blive en stor hjælp til andre Lohmann forskere ;).

Med venlig hilsen :)

Karin



Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen Flemming :).

Jeg har været i KB: Maribo A., Musse H., Maribo sogn. 1700 - 1814. Opsl. 204.

Du skriver "Herman Johansen Siederich" i Maribo i 1760. Jeg læser det nu helt sikkert som Herman Johansón Friderich. Ser du på navnet Hermann, så ser det ud til at "kuglepennen" ikke har været helt stabil, og ser du på sidens andre F´er - så er jeg ikke i tvivl: Friderich.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Flemming Willum Petersen

Hej Karin

Det har du sandelig ret i.

For at være helt sikker tjekkede jeg selve vielsen, som findes på Opslag 240 i samme Kirkebog.
Her står der med garanti Siderich. Hvad han så i virkeligheden har heddet, ved jeg ikke.

Siderich lyder i mine ører umiddelbart mere som et efternavn / slægtsnavn end det halve patronym Friderich.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Lis Klarskov Jensen

Hej Flemming

Ja, det er nok her, jeg må ty til den salomoniske bemærkning, at den omdiskuterede "Herman Johansen Siederich" ved tillysningen Fredag d. 26 Septbr 1760 (Maribo opslag 204) hedder HERMAN JOHANSØN FRIDERICH (9 bogstaver), jf. datoens F og S, samt navnet Jens Søfrensen (= ISS).

MEN ved vielsen Mandag d. 27 Octbr. 1760 (Maribo opslag 240) hedder gommen ganske rigtigt SIDERICH, og hans navn er helt nøjagtigt stavet HERMAN JOHANSØN SIDERICH (8-bogstaver).

Det kan være svært for indskriveren (!) at høre forskel på et F og et S, for den eneste forskel rent fonetisk er, at F dannes med kraftig luft mellem læberne, mens S dannes med kraftig luft mellem tænderne.

Dette viser, at mere end én kilde kan være nyttig - og at DIS kan spare mange "tårer".

Hvis du skal være helt sikker i din sag, må du nok op med endnu en kilde!

Venlige hilsner
Lis
www.klarskov.org
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Flemming :).

Opsl. 1. i den nævnte kirkebog for Maribo.

"Denne afskrift af de to ældste Ministerialbøger for Maribo Sogn, bestående af 391 Blade, autoriseres herved til Brug for Kordegnen i Maribo.
Maribo Præstegaard d. 28de Juli 1885. V. Jørgensen".

Man er jo et eller andet sted nødt til at sige, at man klart kan se at præsten har gjort sig umage med denne afskrift - men det åbner også muligheden for en ganske gemen skrivefejl - og samtidig så åbner der sig en mulighed for på landsarkivet, måske at kunne komme til at kaste et blik i de originale skrifter.

(PS. Jeg tror på Friderich / og en mulig tysk afstamning::))

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen Flemming :).

Et kik i kirkebogen 1700 – 1799 giver ingen hjælp, m.h.t. efternavnet idet han her bare kaldes Hermann Skræder.
Opsl. 94. D. 30. feb. 1761. Hermann Skræders søn Johan Hinrick.
Opsl. 98. D. 21. juli 1764. Hermann Skræders søn Christopher.
Opsl. 102. D. 6. sept. 1767. Hermann Skræders søn Christopher.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#19
Hej Karin

Det er lidt "upraktisk", at jeg ikke får en automatisk mail her på den nye hjemmeside, når der er nyt på tråden, så jeg skal ind og kigge selv efter nyt! Man blev jo forvænt på DIS gl. side  :) (indredigeret: jeg ser ud til at "falde af" hver gang der omprogrammeres på hjemmesiden!)

Jeg har endnu ikke fået takket dig for dine fantastiske opdagelser om Høhling'erne ovenfor!!! Tak for dem - det er jo imponerende, hvad du finder  :D

Mon der er et par Loman i Maribo-området 1700 -> ?
Med hensyn til Flemmings Eleonora Lougmann fra Tirsted sogn, Maribo amt, * 1730, så er hun her i 1801, 78 år gammel, gift med 20 år yngre Conradt Palm:

Maribo, Musse, Maribo Købstad, Øster Gade No 46, , 43de familie, FT-1801, B9472
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Conradt Palm 58  Gift Huusbonde Skræder  
Elenore Lomansdatter 78  Gift hans kone [Conradt Palm]  
Conraddine Billette Palm 16  Ugift hans Sønne datter [Conradt Palm og Elenore Lomansdatter]  
Birgitte Sies 81  Ugift indlogerende [Conradt Palm og Elenore Lomansdatter]  
Bodil Jacobsdatter 19  Ugift hendes Tienestepige [Birgitte Sies]


... og her hendes bror Christian her i FT 1787, som Flemming nævner i sit indlæg:

Maribo, Musse, Maribo Købstad, Marieboe Kiøbstad, Mellemgaden fra Torvet No 4, , FT-1787, C6461
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Louman 53  Gift Hosbonde Snedker  
Anna Margarethe Schritzmeyer 40  Gift hans Kone [Christian Louman]  
Christopher Christiansen 6  Ugift deres Søn af sidste ægteskab [Christian Louman og Anna Margarethe Schritzmeyer]  
Lars Hansen 31  Ugift Tienestefolk [Christian Louman og Anna Margarethe Schritzmeyer] Snedkersvend  
Friderich Rasmusen 17  Ugift Tienestefolk [Christian Louman og Anna Margarethe Schritzmeyer] Læredreng

og måske er dette broderen Hans Henrich på FS?:

Hans Henrie LOHMANN    
Spouse: Inger LARSDR
Marriage: 07 Jan 1776  
Place: Sollerod, Kobenhavn, Denmark

Flemming: ved du, om der er noget på lokalarkivet for Maribo, f.eks. lidt tingbogsafskrift eller ejendomsoplysninger, skat eller kirkebogsregnskaber? Der er jo altid en eller anden kilde, hvor der står noget i...
(indredigeret: mht. navnet Siderich, er det så et navn, der fortsætter i efterslægten overhovedet? ???)


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Flemming Willum Petersen

#20
Hej igen på tråden, og tak for de nye inputs.

Lis, hvis du vil have en mail når der er nyt skal du vælge "abonnér"
i højre hjørne i bunden af tråden.

Jeg undlod at kopiere folketællingerne med i det første indlæg da jeg ikke ville gøre tråden for forvirrende, som jeg har en tendens til at komme til at gøre, så jeg har "desværre" de nævnte FT i forvejen. Jeg kommer her med de resterende oplysninger jeg har.

Familien findes her i FT1787:

Marieboe Kiøbstad, Øster Gade No 19, 1787
Conrad Calm                   44    Gift   Hosbonde                                    Skræder
Eleonora Conrad                   55    Gift   hans Kone
Christopher Hermansen   20    Ugift   hendes Søn af 1ste ægteskab      Skrædersvend
Conradine Boletta              4    Ugift   hendes Sønnedatter
Dorthe Maria                   25    Ugift   Tienestepige

og her findes tillysningen og vielsen med Conrad Palm:

Trolovelse, 1767 (Opslag 208)
Fredag d. 19. Aug.       Conrad Palm og
                                       Eleonora Loumand.
            For begge indstillede sig som Cautionsmænd
            Hans Jonassen           Hans Hiedes

Gift, Maribo, 1767 (Opslag 243)
Fredag d. 14. Octbr.     Conrad Palm og
                                        Eleonora Louman.

Hendes død var i 1809:

Død, Maribo, 1809 (Opslag 371)
Løverdag d. 15 April blev Palm Skræders Kone Eleonora
med Sang begravet i 3. Klasse, 80 Aar gl.

Jeg har derudover følgende oplysninger fra skiftet:

Registreringsforretning efter Palm Skræders hustrue
1809 den 10de April blev Skrædermester Conrad Palms Hustrue
Eleonore Lohmanns Datters Dødsfald for Skifteforvalteren Byefoged
Jacob Møller anmeldt, som da strax indfandt sig med 2de Vidner
og Wurderingsmænd Jørgen Pedersen og Wilhelm Møller
for at tage dette Boe under lovlig Skiftebehandling, til paa
følgende Skifte og Deeling imellem Enkemanden og den Afdødes
Arvinger, der bleve angiver at være: 1, en Søn Christopher
Hermansen, Skrædermester her i Bÿen. 2, en Søn Johan Henrik
Hermansen, Skrædermester i Saxkiøbing, som er Død og efterladt
sig følgende Børn: a, Ernst, 16 Aar gammel i Lære med
en Snedker. b, Bolette givt med Snedkersvend Christen Jensen Krøl
her i Bÿen. c, Eleonore, 20 Aar gammel, tienende i Kiøbenhavn.
d, Anne, 18 Aar gammel, tienende i Nakskov. Wed forretningen
var nærværende Enkemanden Conrad Palm, og paa
Egen og Medarvingers vegne, Christopher Hermansen, hvor
da blev Registreret og Wurderet, som følger:

(Tingene i boet)

Da ikke meere fandtes at Registrere, og Enkemanden declarerede
ey at være mere Eyendes end foranført er, saa blev
denne forretning hermed sluttet. Det paasvarede blev dernæst
med hænders Underskrivt bekræftet - Maribo ut supra:
       Møller - Conrad Palm - Christopher Hermansen
                  Som Widner og Wurdiringsmænd
                                J. Pedersen – Møller

Dette må være Christian Lohmanns søn, Christopher:

Nakskov Købstad, Nachschou, Kloster Gade 120, 1801
Christian Rasmussen   30   Gift           Hosbonde                   Skoemager   
Johanne Larsdatter   48   Gift           hans Kone      
Christen Knudsen   17   Ugift           hendes søn       
Peder Tærkelsen           60   Ugift      Skoemagersvend   
Christopher Lohman   19   -      Laerdreng

Mht. til navnet Siderich / Friderich så ser det ikke ud til at gå igen i efterslægten overhovedet, og jeg er kun stødt på det ét enkelt sted som dog også kan vise sig ret vigtigt i min fremtidige forskning:
(jeg er som sagt ikke gået helt i dybden med grenen endnu)

I 1770 får en Hans Jacob Siderich en datter
Inger i Stokkemarke, fadderne er fra Blans. --> mere har jeg ikke skrevet om dettte, men det lyder da som en god ledetråd.

Jeg har ligesom Karin også tænkt på om slægten kunne være af tysk afstamning.

Desuden har jeg spekuleret i, om navnet kunne være en forvanskning af:

Seidelin (Hr. Seidelin var præst i Gloslunde Sogn, Maribo Amt, som dør 90 år gammel i 1790)
Sidenius (Der findes nogle Sidenius nævnt rundt omkring i Maribo Kirkebog i 1700-tallet).

Tillysning og vielse mellem Eleonora Lohmann og Herman Johansen Siderich / Friderich
findes i den anden kirkebog (originale) Maribo 1700-1799 på henholdsvis Opslag 183 og 224,
hvor det for mig ser ud som om at der står Siderich begge steder.

Omkring navnet Lohmann har jeg fundet:

Opsl. 50 i Maribo KB:
2den Marts 1738: Peder Lodemands 2nde sønner
Bertel og Jacob døbt.

Som måske kan være den nævnte "Lougmand" vi endelig får navnet i vide på,
men da ingen søskende kalder sine børn for hverken Peder, Bertel eller Jacob er der ikke rigtig noget der peger i den retning. Peder Lodemand kan jo også være en person der beskæftiger sig med at lodde i sit erhverv.

Desuden:

Knud Laugmann Maribi, hvis søn døde i Nakskov i 1763. (Opslag 272)

Det var sådan set alt jeg havde liggende omkring disse navne.

- og TUSIND tak for henvisningen til Søllerød , det ser interessant ud.

Mvh. og tak
Flemming Willum Petersen


Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Lis Klarskov Jensen

Hej Flemming
Tak for dit svar. Ja, abonnementet forsvinder en gang imellem, når nye versioner (CMS-system) af hjemmesiden bliver programmeret. Det er alm. at medlemsforhold forsvinder hermed, f.eks. også på bibliotek.dk.

Det var fint at få lidt mere om din Lohmann-slægt, for så behøver vi ikke se efter igen.

Jeg fandt også på FS en
CHRISTEN SIDERICH Pedigree
Christening:  12 JAN 1679   Jorlunde, Frederiksborg, Denmark
  Father:  SIDERICH RYTTER  Family
  Mother:  KIRSTEN JYFFLMAND 

hvor navnet nok er mere end usikkert, desværre. Et uægte barn fra Jørlunde sogn, Frederiksborg amt, opslag 28, hed nok ikke Siderich men Diderich, jf. den udlagte faders navn, Diderick Rytter ved Carlstrop/Karlstrup (?). Dåben var 12. januar 1679, moderen Kirsten Jyff/Jess?

Det kunne være interessant, hvis vi fandt nogle Lougmand/Lohmann personer i Maribo amt o. 1730 eller før.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Flemming Willum Petersen

#22
Nå, det var mystisk - det er vist kun for DIS-medlemmer at det forsvinder, for jeg har da ikke haft nogle problemer med abonnementstråde.

Ja, den benævnte Christien Siderich er vist ganske rigtigt Diderich, kan jeg også kun tyde det til.
Det var ærgeligt. Moderens navn er nok også nærmere Jyss.....d end Jyfflmand, vil jeg mene ;)

Ja, jeg har ledt og ledt efter Lohmann på Lolland 1730 og før, men har ingen fundet udover den ukendte Lougmand der er far til min ane - netop derfor synes jeg også at Gittes Lorentz Lohmann lyder spændende, for der er immervæk ikke langt til Nykøbing Falster fra Maribo, og min Lohmann-slægt og deres børn ser ud til at skiftevis bo i Rødby, Maribo, Sakskøbing, så hvorfor ikke også Nykøbing.

Mit næste besøg på LAK vil helt sikkert indeholde et kig i skifterne for Maribo og Rødby Byfoged for at se hvad de byder på af Lohmann'er. Så håber jeg bare at der er navneregister. :)

- Hov, jeg glemte lige at indskyde, at jeg ikke har prøvet Lokalarkivet i Maribo.
Jeg ved slet ikke hvad Lokalarkiverne ligger inde med af materialer, da jeg ingen erfaring har med dem.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Gitte Lohmann

Hej alle

Jeg har fundet disse oplysninger på Fogsgards sider under enkekassen, kan han ikke også være en søn af Alexander Lohmann? 

Har også set Flemmings svar (har sendt mail direkte til ham) Her bemærker jeg  at der er en gudmor/fadder der hedder From.. er der mon en forbindelse?

Hilsen
Gitte

Hans Christian Lohmann Lieutenant, Told Inspecteur i Rønne paa Bornholm
Født: 25-08-1749 Horsens   Stempelmærke: Danmark
Død: 20-02-1820
Notat: Dåbsattest i RA.
Hustru:
Policenummer:  6565
Pensionspolice oprettet:     19-11-1798
Årlig Pension:     200     Indbetalt:  220    Afdragsordning:  653

Anne Cathrine From
Født: 17-09-1758 St. Clemen   Stempelmærke: Danmark
Død: 19-11-1823
Notat: Dåbsattest








Gitte Lohmann

Hej igen

Jeg har engang fundet disse oplysninger og tænkt på om Morten var en Lohmann men stavet forkert ???

Egense Gods (Valnaesgaard), skifteprotokol
         Book 1 1766-1807  FHL film 41138 (no index)
           by Aurelia Clemons 12/6/05


Karen Hansdtr i Egense      10/20 Jun 1771 pg 97
2HUSB:   Peder Bruntofte inderste  (signed: P.J.S.B.)
CH:      Jens Pedersen 8
1HUSB:   Morten Loiemand
CH:      Ane Mortensdtr 12
guard: Hans Lollike sognefoged i Vaalse
[Egense (Valnaesgaard) Gods, Maribo skpr; Book 1 1766-1807, FHL film 41138

Hilsen
Gitte

Karin Andersen

Hej på tråden :).

"Mange par øjne ser bedst" :o.

Til Gitte. Tusind tak for Hans Christian fra Horsens. Han havde puttet sig rigtig godt og han er faktisk meget interessant da moderen er en Hylling og faderen vores Lohmann.

Skanderborg A., Nim H, Horsens, Vor Frelser. 1743 – 1786.
Opsl.  75. Dreng 52. D. 25. aug. 1749. blev Cathrine Magrethe Hyllings uægte barn døbt og kaldet Hans Christian.  Faderen blev udlagt til at være Corporal Lohmann, baaren af Christopher Planteurs kone. Test. Jacob Jensens kone, XXX Ane Kedrs?? Kone, Peder husmands kone, Niels Nielsens kone.

...mon ikke præsten bare har fortolket navnet Cathrine Mette Hölling som jo er vores "stammoder" - så han er bestemt en af "vores".

Til Flemming. Jeg har kikket lidt på en navnesøster til din Eleonora. Jeg har fundet hende på FS, ...meeennnn - jeg kan simpelthen ikke finde dokumentation for hendes fødsel/sted. Jeg har kikket i rigtig mange kirkebøger i det Sønderjyske - men væk er hun :'(.

Husband
Sebastian von Saldern
Christening:  17 FEB 1671  Aabenraa, Aabenraa-Sonderborg,
Burial:  25 APR 1748  Sonder Starup, Haderslev,
Father:   Casper von Saldern
Mother:   Catharina Margrethe Stahl
Wife 
Eleonora Lohmann
Birth:  15 JUL 1682  Uge, Aabenraa-Sonderborg,   
Burial:  10 APR 1767  Sonder Starup, Haderslev, 
Father:   Friedrich Eskelsen Lohmann
     
Selv om man ikke lige finder det man skal bruge når man leder i kirkebøger, så er det spændende at få et indtryk af hvilke navne der er "på mode" i de forskellige egne.

I 1675 - 1687 er der i Nordborg vist både et stednavn Holm og et stednavn Holing. Navnet Lorentz er meget brugt. Alexander og Jørgen er også ret almindelige, ligesom de er i det meste af Sønderjylland.

Med venlig hilsen :)

Karin



Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Flemming Willum Petersen

Hej igen

Jeg har svaret Gitte tilbage via mail, også ville jeg lige sige tak til Karin for henvisningen til Sønderjylland. Jeg prøver at kigge lidt nærmere på det og ser om jeg kan finde noget.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Karin Andersen

Hej igen :).

Lige til orientering så har Tom Smidth i det gamle forum kikket lidt på vores nye Hans Christian Lohmann og hans to hustruer.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,60044,60480

I indlæg d. 24/05-05 11:43 skriver han:

"Er der nye oplysninger om Elisabeth Cathrine Wassard og hendes 4 (?) børn
Mathea Arboe Lohmann, Annine Kristiane Lohmann, Anne Dorthea Lohmann og Hans Christian Lohmann der som den eneste bliver på Bornholm, så hører jeg meget gerne nærmere"

Det er et meget gammelt indlæg, så vi må håbe at Tom følger lidt med her på tråden.

Jeg har ikke checket børnenes tilhørsforhold, men gør opmærksom på denne her fra FS:

HANS CHRISTIAN LOHMANN
Christening:  30 SEP 1821   Ronne, Bornholm,
Parents:
 Father:  CHRISTIAN GOTFRED DITLEV LOHMANN  
 Mother:  DORTHEA MAGDALENA ARBOE

Fra Toms tråd har jeg hugget denne bare for at vise at her også er en tilknytning til "Sydsjælland"

FT 1850. Præstø, Baarse, Vordingborg Landsogn, Vordingborg Omegn, nr.4, et hus, 4.fam.
Luise Wassard, 42 , Enke(mand), , lever af sin formue, Kjøbenhavn
Annine Marie Wassard, 2 , Ugift, , hendes plejebarn, Kjøbenhavn
Elisabeth Cathinka Wassard, 58 , Enke(mand), , har pension, Kjøbenhavn
Ole Isaksen, 34 , Ugift, , tjenestefolk, her i sognet, Vordingborg
Gjertrud Pedersdatter, 31 , Ugift, , tjenestefolk, Kjøng, Præstø amt
Marie Schnell, 30 , Ugift, , tjenestefolk, Braaby, Præstø amt

Med venlig hilsen :D

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :).

...og så er det jo skønt at kikke ind på dette link:

http://bidstrup.cc/slaegt/bidstrup/niels/

Her findes efterslægten til Hans Christian Lohmanns søn Christian Gottfried Ditlev Lohmann gift med
Dorothea Magdalena Madsdatter Arboe som er en efterkommer af Niels Hansen Bistrup.

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej på tråden :).

For ikke så længe siden fik vi her på tråden en viden om at H. C. Andersen havde mødt en af vores Høhlinger i København.

.....så det er lidt sjovt at opdage, at H. C. Andersen gennem hans mors breve fik mange hilsner fra en Jfr. Lohmann i Odense.

Det kunne være helt sjovt hvis hun også viser sig at være én af vores.

Hun omtales bl.a. her: http://www.adl.dk/adl_pub/pg/cv/ShowPgText.xsql?nnoc=adl_pub&p_udg_id=100&p_sidenr=98

"76.3 rar] underlig, sær. - 10 Ja Kragen er død ... det Hele] iflg. Svend Larsen (A-iana 2 rk. III 64) en hentydning til den langvarige forlovelse ml. oldfruen på Odense slot Maren Lohmann (ca. 1770-1840) og kaptajn Mouritz Hansen. De blev forlovet i 1804, og ved hans død 1834 indrykkede hans forlovede dødsannoncen og tilbød på skiftet efter ham at betale alle fordringer på boet evt. af egne midler. - 30-31 uden at I ... Guds rige] frit citeret efter Matthæus 18.3".

Hvor hendes livsperiode er beskrevet som værende fra ca. 1770 – 1840, men et kik i kirkebogen afslører:
Odense A, Odense H., Sct. Hans. 1839 – 1847.
Opsl. 186. Nr. 21. Død d. 13. aug. 1840, begravet d. 18. aug. Maren Laumann. Vaskeribestyrerinde på slottet. 63½ år gammel. 248. Ugift. (Altså født ca. feb. 1777)
Opsl. 238. Nr. 17. Maren Laumann. Hvor anført som født: Fredensborg??, Hvor anført som død: 190 – 21.

Et fødselsår der siger 1777 passer meget godt med FT1840.

Odense, Odense, Odense Købstad, Nørregade, Slottet, (uden nr.) F3, FT-1840, C8906
Maren Laumann 63  Ugift  Forestaaer Vasken 
Sofie Rasmussen 20  Ugift  hendes Pige 
Niels Jørgensen 47  Ugift  Slotsvægter 
Ingeborg Søborg 41  Ugift  Slotspige

Ved hendes død er så vidt jeg kan se nævnt at hun er født (i) Fredensborg. Stednavnet er for mig lidt tricky, for jeg har kendskab til et sted/gård i Brylle sogn der hedder Fredensborg og der kan (jvf. Krabsen) være flere andre muligheder:
Fredensborg Asminderød Lynge-Kronborg Frederiksborg  Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Fredensborg Lysabild Als Sønder Sønderborg  manuelt/ S A M
Fredensborg Ukendt   Bornholm lokalitet, Bornholm Kommune, Segenvej
Fredensborg Ukendt   Langeland lokalitet, Langeland Kommune, Krogsbjergvej.

Et kik på slottet Fredensborg viser dog en "mulig søster" til Maren:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Fredensborg Slot, Fredensborg, 22, FT-1787, C2135
Else Catrine Fritoft 75  Enke Kroemand Fritofts Enke   
Else Catrine Margrethe Lohmann 7  Ugift Hendes Datter Dr:    
Anne Giertrud 9  Ugift Et fremmed Barn   
Anne Margrethe Johansdatter 17  Ugift Tieneste Pige.

Jeg har ikke pt. fundet Maren født i Fredensborg og Peder Lohmann herunder er vist lidt gammel i forhold til at kunne være far til børn født i 1777 og 1780.

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Peder Lohman Mandens erhverv:  Dagleyer
Mandens alder:  60 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  60
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Asminderød Herred:  Lynge-Kronborg
Amt:  Frederiksborg Stednavn:  2
Indtastningsnr:  C3894 Løbenr.:  40

Som før skrevet kunne det være sjovt, hvis vi kunne knytte Maren Lohmann til "vores" gren. Er der nogen der er stødt på hende og ved hvor hun kommer fra?

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html