Christian Lehmann Haaber

Startet af Claus Lellinge, 29 Mar 2012 - 08:23

Forrige emne - Næste emne

Claus Lellinge

Er der nogen der ved hvor og hvornår han er død?
Som præst i Vallensbæk får han barn omkring 1777 og hans kone står som enke i Ørslev (Ringsted Herred) (ganske vist med forkert fornavn: Cathrine i stedet for Susanne Elisabeth), men det må være hende, da navnene på hendes 4 hjemmeboende børn stemmer.
Han må altså være død mellem 1777 og 1787 - men hvor?

m.v.h.
Claus Lellinge

Inge Hedal

Hej
Prøv at google hans navn. Der er mange, der har forsket i hans slægt.
Kender du Wibergs præstehistorie? Den finder du på http://slægts-data.dk/, og du skal ikke være logget ind for at se Alm. dansk præstehistorie.
Mvh. Inge

Claus Lellinge

Selvføglelig har jeg Googlet ham -der er dog ikke noget der siger hvor/hvornår han døde.
Wiberg siger bare at han blev afskediget i 1778.

m.v.h.
Claus

Henrik Slott Hansen

Ifølge "Stamtavle over Christian Lehmann Haabers descendenter" af Frantz Møller og fortsat ved Conrad Haaber Larsen fra 1900, står der at han er død 1789 og i parentes (1807?).
Men denne stamtavle har du sikkert allerede kigget i?

Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Claus Lellinge

Nej - det har jeg desværre ikke haft mulighed for - den er så gammel, at den ikke kan lånes på biblioteket, men jeg vil kigge forbi Frederiksberg Bibliotek en af dagene - de skulle have den på læsesalen.

Hvis ellers man kan tage Folketællingen fra 1787 for gode varer, skulle han allerede være død på det tidspunkt - der står i hvert tilfælde:
Cathrine Haaber   52    Enke   Enke,Madmoder   Nyder Pension af Præste Kassen   
Charlotte Haaber   19    Ugift   hendes Barn af Ægteskab      
Johanne Josepha Haaber   16    Ugift   hendes Barn af Ægteskab      
Johanne Stine Haaber   12    Ugift   hendes Barn af Ægteskab      
Barbara Haaber   11    Ugift   hendes Barn af Ægteskab

m.v.h.
Claus

Claus Lellinge

Mysteriet er løst.
Til orientering for eventuelt andre, der skulle støde ind i det samme problem:
Han dør i Guinea i 1786.
Skifte efter ham: Hof & Stadsretten: Københavns Skiftekommision #1027/1789 (altså et par år efter hans død.

m.v.h.
Claus Lellinge

Henrik Slott Hansen

Hej Claus,
tak for oplysningen.

Har du fundet nogen forklaring på hvorfor han fik frataget sin stilling som sognepræst?
Og har du fundet noget om årsagen til hans indsættelse i Møns Tugthus?

Hilsen Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Claus Lellinge

Hej Henrik.

Jeg har fundet lidt - her lidt forkortet:
Brev fra Christian Lehmann Haaber til Kongen:
Formedelst svaghed og deraf flydende svækkelse på sind og hukommelse seer jeg mig ei istand til at forrette det mig betroede hellige lære-embede med den rådelige nidkærhed som jeg burde og ønskede, i dets betragtning haver ... og indgivet min beslutning til hans høæjværdighed Biskoppen at resignere på mit præsteembed etc. etc.

Møens Tugthus 2.5.1779 (#17): Fra Johan Joseph Haaber og hans søn cancelliråd Haaber: aller underdanigst andrager at klokker Haaber's søn Christian Lehmann Haaber, ganske uegnet sit embede sognepræst til Vallensbæk Menighed og det erfaredes at han var henfalden til druk samt desuden levede et ukristeligt ægteskab med hans hustru, har faderen besørget ham et opholdssted i nørre Jylland, men at han ... fremturer i sit uordentlige levned, samt han .... han måtte hensættes i Møens Tugthus på livstid ... Indtil han viser så tilforladelig forbedring at suplicanterne begærer ansøgning om hans løsladelse. Iøvrigt skal de være forpligtede .... for hans forplejning ... ugentlig 3 sk. og for sengelid årlig 12 rd.
Fredensborg 26.3.1779
Christian Rex

Protocolleret pag 686-688 i Protocol B samt pag. 692

Møns Tugthus-brev (#302/1785):
Da vi under 26.5.1779 allerunderdanigst har bevilliget at Christian Lehmann Haaber måtte indsættes i Møens Tugthus indtil han viser så tilforladelig forbedring, at hans familie søgte om hans løsladelse. Og hans fader klokker Johan Jeseph Haaber nu for os allerunderdanigst haver andraget, at han har erfaret, at han temmelig skal have forbedret sig etc. etc.
Løslades 15.4.1785


Jeg kan ikke finde noget, der siger noget om hvorfor han er taget til (sendt til?) Guinea.

m.v.h.
Claus

Henrik Slott Hansen

Tusind tak for oplysningerne, Claus!
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Ulrik Moe

Ganske interessant, du må endelig holde os opdateret hvis du finder noget om hvordan han havnede i Guinea.

"Ukristeligt ægteskab" antyder vel at han var den 10 år ældre Susanne Elisabeth Fugl utro?

Hvad ved du forresten om hans far, Johan Joseph Haaber? Har du fundet frem til hans forældre?

På forhånd tak,
Ulrik

Ulrik Moe

Og hvordan er sammenhængen mellem Hans Schack Haaber ( - 1773) og Johan Joseph Haaber (1713-1786), var de mon brødre? Johan Joseph Haaber blev student i 1735, opgav videre studier, giftede sig i 1736 og blev organist i Møgeltønder under grevskabet Schackenborg (fik senere funktion af foged for greven). Johan havde en halvbror, Hans Nicolai Nissen, som var rådmand i København.
Johan var gift 2 gange, først med Charlotte Hendrifsdatter Holst (1713-1840) og i 1762 med Susanne Catherine Breitendick (1733-1799) - fik ingen børn med Susanne Catherine Breitendick.

I 1763 fik Johan, med hjælp fra sin halvbror, arbejde som klokker ved Nicolai kirke i København. Forholdet mellem den barnløse rådmand Hans Nicolai Nissen og Haaber familien var meget tæt og rådmanden sørgede for at Johans børn fik uddannelse og gode stillinger. I 1771 døde Nissen som viceborgmester.

Johan arbejdede efter Nissens død igen for Schackenborg, denne gang som Frederik Christian Schacks udsending i København. Ifølge mine kilder tog Frederik Christian Schack sig af Christian Lehmann Haaber da han blev ramt af en "sindslidelse", så jeg antager at forholdet mellem Haaber og Schack var økonomisk-venskabeligt.

En af Johans sønner, Ernst Bendi haaber, døde i armod (1777). En anden søn, den som ellers havde klaret sig bedst, adm. direktør i Asiatisk Kompagnia Otto Christian Haaber, druknede sig selv i 1784 efter anklager om massiv svindel.

Jeg har ikke kunne finde frem til Johans forældre, men hvis nogen kender Hans Nicolai Nissens forældre så kan dette måske bringe mig videre :)

Mvh. Ulrik