Fæsteprotokoller/uddrag for Elev sogn

Startet af Bente Jørgensen, 28 Mar 2012 - 15:49

Forrige emne - Næste emne

Bente Jørgensen

Ligger der Fæsteprotokoller/uddrag af fæster for Elev sogn et sted på nettet.

Jeg har en Søren Nielsen som fæster en gård i Elev by (Elevgård matr. 7 ) efter afdøde Baltzer Hansen omkring 1785-86

Jeg har efterhånden prøvet alt for at finde ud af hvor Søren Nielsen kommer fra, hvor han er født og hvem hans forældre er, det sidste der er prøve, er en der har været så sød at kikke lægdsrullerne for mig, men jeg er ikke sikker på at det er den rigtige da det ikke passer med alderen på den Søren Nielsen jeg har.

"alle" de ting jeg har fundet til nu FT fra 1787 og frem, vielser og død fortæller, at Søren Nielsen skal være født omkring 1754-56

Hans kone kommer fra Escherod i Hornslet sogn og jeg har tjekket faddere på deres børn, og samtlige faddere kommer fra Elsted og Elev sogne, og de fleste er "gengangere" ved flere af Søren Nielsens børn, jeg havde en formodning om at han kom fra Elsted da der omkring  det tidspunkt "min" Søren Nielsen bliver født fødes flere af samme navn i Elsted sogn,og håbede at jeg ved Lægdsrullens hjælp "bare" kunne finde ud af hvem af dem der var den rigtige for mig - men det gav desværre ikke noget.

Jeg har hvis kun en enkelt mulighed tilbage til at finde ud af hvor Søren Nielsen kommer fra - håb om, at det måske står i det fæstebrev han får på gården i Elev hvor han bor fra han får det i fæste ved at gifte sig med den forrige ejers enke i  februar 1785 til han dør i januar 1807.

Er der nogen der har andre bud på muligheder.

Venlig hilsen Bente Jørgensen

Thestrup-Bjørn

Prøv et lokalhistorisk arkiv for egnen.
Mange lokalarkiver har "deres" fæsteprotokoller.

Nu ved jeg ikke, hvor Elev sogn er; men det lyder jysk, så måske Landsarkivet i Viborg har fæsteprotokoller (hvis et lokalarkiv ikke har).

På Sjælland ligger fæsteprokollerne på film - altså dem, godserne har villet aflevere.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Bente Jørgensen

Tak skal du have, Jeg har været i kontakt med lokalarkivet i Elev, de har ikke mere end jeg allerede har fået af dem, nemlig matr. nr. på gården og de gårde i landsbyen som sønnerne kommer i besiddelse af.

Elev sogn ligger tæt på Århus i Vester Lisbjerg herred

Ja, jeg skal til Viborg for at finde fæsteprotokollerne  hvis de ikke findes på nettet, jeg havde jo håbet på at de lå på nettet som en hel del andre skifter og fæster i området, jeg har ikke de store muligheder for selv at komme til Viborg mere så jeg må se hvad jeg kan finde ud af.

Mange hilsner Bente

Vivi Winther

Hej Bente prøv at google "Slægtsbog for Jens Julius Pedersen af Jan Løve Østerby"  ;), der er meget fra Elev måske din Søren Nielsen er der vil du ikke gennem hele 93 sider er der en navne liste bagerst i bogen. Der er en Søren Nielsen på side 50 og 72 og 79. Er du i Dideriksen familien derfra??

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Bente Jørgensen

Hej Vivi

Tak fordi du gjorde mig opmærksom på slægtsbogen, men desværre er det ikke nogle af mine de Søren Nielsen der er på slægtstavlernne men på side 14 finder jeg Dåbsbarnet Maren der bliver båret til dåben af Søren Nielsens Hustru Mette Marie Jacobsdatter af Elev - og DET er "min" Søren Nielsen, men de er sikkert kun faddere da de er naboere venner eller noget.

Jeg skal alligevel have gået bogen godt igennem en gang til, for jeg har flere andre slægtslinjer i Elev  og "nabol sogne, som jeg tror jeg måske så der, så det er bestemt en gang nærlæsning mere være.
Desværre gav det mig ikke noget så jeg kom videre med Søren Nielsen

Mange hilsner og tusinde tak

Bente

Vivi Winther

Hej Bente, jeg har kun skimtet den igennem da jeg ikke endnu arbejder med denne side af familien de er bla. fra Ørvadsgaard i Elev. Jeg har lige et link mere du kan bruge  :)

http://www.niels-sorensen.dk/?Skifteuddrag:Skaarupgaard_Gods

eller måske bruge  :)


Mvh


Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Bente Jørgensen

Tusinde tak Vivi

Jeg har både det og Erik Brejls link under mine favoritter hvor jeg har en mappe med slægtsforskning,
så det var en af de første steder jeg søgte, ellers tak

Hilsen Bente