Hans Kristen Rosenbæk - Kliplev

Startet af Michael Pedersen, 05 Apr 2012 - 12:34

Forrige emne - Næste emne

Michael Pedersen

I min kones stamtræ er vi løbet ind i tjenstekarl Hans Kristen Rosenbæk i Kliplev Sogn.

Ifølge kirkebogen for Hvidbjerg, Refs Herred, Thisted Amt (1869-1891 opslag 65), er han udlagt barnefader til Jens Christensen, født 31. okt. 1886.

Vi har søgt ham uden held i Kliplev samt de omkringliggende sogne.

Er der nogen der har kendskab til denne tjenestekarl.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Maj-Britt & Michael
Viborg

Judith Olsen

Måske et spor:

KB Kliplev 1824-1859, opslag 497: Den 27. marts 1852 - trolovelse mellem skrædermester Jens Christian Rosenbech og Metta Maria Jacobsen

Det kunne måske være Hans Kristens forældre ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Sørensen

Hej!


Ser er født en Hans Christian Rosenbech I Rinkenæs Åbenrå  1868 KB 1839-1880 opslag 97 højre side.

Jeg ved ikke om det er den udlagte fader, men han kunne jo have tjent i Kliplev.


Mvh.

Egon Sørensen

Michael Pedersen

Super - tak for input.

Vi søger videre på denne information.

Med venlig hilsen

Maj-Britt & Michael

Michael Pedersen

Hej Egon

Nu har vi søgt på dit foreslåede opslag og endnu en gang checket opslagene med Hans Christian el. Chresten Rosenbæk eller Rosenbeck i de respektive kirkebøger for Hvidbjerg Sogn.

Det ser ud som om, det kunne være den "rette" person, men det vil vi jo gerne have verificeret. Har du forslag til, hvorledes vi kan gøre dette? Er bekendte med, at retsbetjentens protokoller for det sønderjyske område ikke længere eksisterer, og det ville vel ellers være der, hvor vi kunne søge videre.

På forhånd tak.

Maj-Britt & Michael

Egon Sørensen

God aften!


Selvfølgelig skal det verificeres at det er den rigtige barnefader.

Min erfaring med rejste faderskabssager er meget lille, men det kan jo undersøges om en sådan

er rejst, jeg ved bare ikke hvordan den findes.


Pigen tjente jo i Kliplev ved undfangelsen og fødte barnet i Danmark, hvis ikke nogle kommer på banen

med råd, så ret en forespørgsel i "metode og teknik"  om fremgangmåden


Mvh.

Egon Sørensen

Bodil Kristiansen

Hej

Selvom det er længe siden tråden er startet kan jeg måske hjælp med nogle oplysninger.

Jeg har også et notat vedrørende Hans Christian Rosenbæk fra Tinglev. Det drejer sig om moderen til Jens Christensen som er Ansine Christensen. Hende har jeg i min slægt / oldemoder.

Hvis i har brug for oplysninger holder jeg øje med denne tråd.

Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Michael Pedersen

Hej Bodil

Det lyder spændende.

Selvom tråden er fra 2012 er nødden endnu ikke knækket.

Vi mangler således stadig "the smoking gun" der kan bevise, at Hans Christian Rosenbæk (født 27. feb 1868 i Rinkenæs, Lundtoft, Åbenrå) er den udlagte barnefader til Jens Christensen (født 31. oktober 1886 i Hvidbjerg, Refs, Thisted).

Jens Christensens dåb:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=164811#164811,27682565

Ovennævnte Hans Christian Rosenbæk har vi i løbet af de sidste 6 år været i stand til at finde en del information vedrørende. Han udvandrede til Amerika i november 1887 (måske for at undgå tysk værnepligt) og stiftede efterfølgende familie. Resten af hans familie ser også ud til at være draget mod vest.

Er du i besiddelse af informationer der med sikkerhed kan koble ovenstående Hans Christian med ovenstående Jens?

(Jens Christensen er min kones oldefar.)

De bedste hilsner

Michael

Bodil Kristiansen

Hej Michael

Har været gennem nogle af mine noter og kan se at det eneste jeg har om Hans Christian Rosenbæk er fra Jens Christensens fødselsnotat i kirkebogen. Hans Mor Ansine blev jo gift 2 gange, første gang med min oldefar Niels Rovnborg Hansen og de fik en søn Hans Christian.

Ansines mand døde ung kun 35 år gammel ved en ulykke på Odgård Teglværk hvor han var teglbrænder. Senere blev Ansine gift igen.

Hele Ansines forslægt er beskrevet i en slægtsbog lavet over hendes far og mor,- her finder du mange oplysninger

Jens Christensen, husmand i Barslev sogn, født 1824

Slægtsbogen kan søges hjem på biblioteket. Jeg har den selv , så hvis der er noget du vil have oplysninger om må du skrive igen.

Jeg har ikke arbejdet så meget med Jens Christensen, da han jo ikke er min direkte ane, men er da interesseret i oplysninger om ham, da han jo er en bror til min bedstefar Hans Christian Hansen.

Har dog søgt på nettet for at finde noget om Jens og det var her jeg fandt tråde du har startet.

Vender tilbage hvis jeg finder nyt. Jeg har desværre ikke nogen hjemmeside hvor mine oplysninger kan findes.


venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Skive
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Peter Schmidt

Lidt om Hans Christian Rosenbeck som er efterslægt af mine aner, både på Rosenbeck og Bork slægten.
Hans Christian er født i Rinkenæs og formentlig den eneste der hed således i hele amtet.
Der gisnes om at han rejste fra ansvaret, eller rejste for at undgå indkaldelse som tysk soldat.
Vi har et stort antal af Rosenbeck familien, brødre og søstre, fætre, kusiner og forældre der rejste fra deres elskede Danmark.
De rejste fra trange kår med drømmen om et bedre liv i Amerika, New Zealand og Australien.
Hans Christian har været omkring 19 år da hans forældre og søskende rejste til Torrington, Connecticut i Amerika. Der var nære familiesammenhold dengang. Der er noget der ligner 99,9 procent sandsynlighed for at nævnte Hans Christian Rosenbeck (18 år)
har stået i forhold til Ansine Hansen som fødte en søn, Jens Christensen født den 31. oktober 1886.

Her er lidt mere om H. C. Rosenbeck fra Amerika:

SØREN ROSENBECK & ELLEN MARIE HINRICHSEN søn:
HANS CHRISTIAN ROSENBECK blev født den 27. februar 1868 i Danmark. Han døde før den 8. april 1940. Han blev gift med
Petronia Anna Herman i 1891. Hun blev født i maj 1874 i Polen. Hun døde i 1924. Noter til Hans Christian Rosenbeck:
Hans Christian Rosenbeck, "Danmark, dåb, 1618-1923" Navn: Hans Christian Rosenbeck Køn: Mand Døbedato: 15. marts 1868
Dåbsted: Rinkenæs, Aabenraa-Sønderborg, Danmark Faders navn : Søren Rosenbeck - Mors navn: Ellen Marie Hinrichsen -
Connecticut Dødsfald og begravelser, 1772-1934 FamilySearch.org - Anna Herman Rosenbeck Født 1878, Død 1924 gift med Hans Christian Rosenbeck.
Connecticut, Hale Cemetery Inscriptions, 1675-1934 om Hans C Rosenbeck Navn: Hans C Rosenbeck - Kirkegård:
Riverside Cemetery - Begravelsessted: Connecticut
Noter til Petronia Anna Herman: Connecticut, Hale Cemetery Inscriptions, 1675-1934 om Anna Herman Rosenbeck -
Navn: Anna Herman Rosenbeck - Fødselsdato: 1878 - Dødsdato: 1924 - - Dødsår: 46 - Kirkegård: Riverside Cemetery Begravelsessted: Connecticut

Hans Christian Rosenbeck og Petronia Anna Herman havde følgende 3 børn.
1). NELLIE ROSENBECK blev født i juni 1892 i Harwinton, Litchfield, Connecticut, USA. Hun døde den 9. november 1973 i Waterbury,
New Haven, Connecticut, USA. Hun blev gift med William Lusas. Han blev født den 27. december 1888. Han døde den 27. august 1976 i Waterbury, New Haven, Connecticut, USA.
2). KATIE ROSENBECK blev født i maj 1898 i Harwinton, Litchfield, Connecticut, USA.
3). ANNA ROSENBECK blev født i 1903 i Harwinton, Litchfield, Connecticut, USA. Hun døde 11. juni 1954 i Floral Park, Nassau,
New York, USA. Hun giftede sig med OTTO LOUIS WANGEMANN. Han blev født den 20. november 1891. Han døde 11. juni 1954.

M.v.h. Peter Schmidt

Michael Pedersen

Hej Peter

Mange tak for dine informationer vedrørende Hans Christian Rosenbeck.

Jeg har fundet hans kones død via Familysearch i 1924.

.... men jeg kan via folketællingen i 1930 (for Waterbury, New Haven, Connecticut) se, at han igen har en kone med navn "Anna P". Denne kone angives til at være født i Litauen.

Link til folketællingen (via FamilySearch):
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GR4C-CPF?i=10&cc=1810731

Er det så heldigt, at du er i besiddelse af informationer vedrørende denne nye kone?

De bedste hilsner

Michael

Peter Schmidt

Hej Michael

HANS CHRISTIAN ROSENBECK f. 27. februar 1868 in Rinkenæs. Han døde før 8. april 1940 hvor han ikke nævnes i folketælling.
Gift med Petronia Anna Herman in 1891. Hun var født I maj 1874 I Polen. Der nævnes at hun døde i 1924, men det må være en fejl iflg.
Census 1940. Se neden under.

Datter: 3). ANNA ROSENBECK blev født i 1903 i Harwinton, Litchfield, Connecticut, USA. Hun døde 11. juni 1954 i Floral Park, Nassau,
New York, USA. Hun giftede sig med OTTO LOUIS WANGEMANN. Han blev født den 20. november 1891. Han døde 11. juni 1954.
(men ikke nævnt i FT 1940).

Census 1940: https://www.ancestry.com/1940-census/usa/Connecticut/Petronia-Anna-Rosenbeck_4lyhk6
Petronia Anna Herman 67 år, f. 1873.
Adresse i 1940: 6 Platt Street, Waterbury, New Haven, Connecticut, USA.

Datter, Ona Wangemann 38 år (fejl i FT. Der skal stå Anna eller Ann. Alderen passer og hun blev jo gift med Otto Louis Wangemann).
Datters datter, Lois Wangemann 10 år
Datters datter, Barbara Wangemann 8 år

Summa Summarum: Ingen ny kone her. Petronia lever i 1940 og Hans Christian er død forinden. Jeg savner oplysninger om deres videre skæbne.

Ligeledes søges oplysninger om efterkommere af Jens Kristensen i Hvidbjerg sogn og frem til i dag. Jeg har fundet noget og mangler noget.

M.v.h. Peter

Peter Schmidt

Datter: 3). ANNA ROSENBECK blev født i 1903 i Harwinton, Litchfield, Connecticut, USA. Hun døde 11. juni 1954 i Floral Park,
Nassau, New York, USA. Hun giftede sig med OTTO LOUIS WANGEMANN. Han blev født den 20. november 1891, men ikke nævnt i FT 1940.

Jeg har læst at han døde 11. juni 1954, men det er en fejl, idet det var hustruen, Anna Rosenbeck Wangemann der døde 11. juni 1954. Otto Louis er død før den folketælling i 1940 og da datteren Lois Wangemann er 10 år er Otto altså død mellem 1929 og 1941.

M.v.h. Peter

Peter Schmidt

Datter: 3). ANNA ROSENBECK blev født i 1903 i Harwinton, Litchfield, Connecticut, USA. Hun døde 11. juni 1954 i Floral Park,
Nassau, New York, USA. Hun giftede sig med OTTO LOUIS WANGEMANN. Han blev født den 20. november 1891, men ikke nævnt i FT 1940.
Død mellem 1929 og 1941.

Der søges oplysninger om efterkommere af Jens Kristensen i Hvidbjerg sogn og frem til i dag. Jeg har fundet noget og mangler noget, for der er mange.

M.v.h. Peter

Peter Schmidt

Jeg har en del flere oplysninger og flere efterkommere af Hans Christian Rosenbeck i Amerika.
Jeg lægger ikke data af nulevende personer ud på Slægt & Data, og når folk ikke vil kontakte mig privat via min e-mailadresse,
kan de ikke få flere oplysninger, og da slet ikke når de ikke ønsker at oplyse noget om dem selv; - forældre etc.

Michael Pedersen

Hej Peter

Beklager det sene svar. Hvad angår min kones træ, kan du finde det via linket til venstre (den lille globus). Der har du mulighed for at få alle de oplysninger, som vi er i besiddelse af. Vi har absolut ingen problemer med at dele vores træ (og bagvedliggende kilder) med andre, der har den samme fantastiske hobby :)

Jeg prøver lige med et direkte link til Jens Christensen (søn af Hans Christian Rosenbæk) i min kones træ på Myheritage:

https://www.myheritage.dk/site-family-tree-149919081/pedersen?familyTreeID=13#!profile-13000015-info

Min kone arbejder lige p.t. med den danske del af Rosenbæk-slægten, så træet bliver løbende opdateret.

De bedste hilsner

Michael