Problem med at få printet skifter ud, når de er gemt på skrivebordet.

Startet af Aage Willy Hansen, 15 Apr 2012 - 20:29

Forrige emne - Næste emne

Aage Willy Hansen

Hej

Jeg har i mange år gemt oplysninger fra kirkebøger og folketællinger fra AO på skrivebordet og derefter dobbeltklikket på ikonerne og printet dem ud uden problemer.

Da jeg nu vil gøre det samme med skifterne, opstår problemet.

Efter at have dobbeltklikket på ikonet, kommer Microsoft Photo Editor med meddelelsen:
Der opstod en fejl under læsning af filen og jeg kan således ikke komme videre.


Med venlig hilsen
Willy















Kenneth Knudsen

Hej Willy

Det kan nok skyldes mange ting. Send evt. et af skifterne til mig på min mail-adresse geneablog@kilokilokilo.dk, så skal jeg gerne prøve at kigge på det.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Inger Huus

Hej Willy
Jeg kopierer dem over i et Word dokument og gemmer dem ,derefter printer jeg dem ud.
Kirkebogsiderne  gør jeg lige som dig,det fungerer fint.

Mvh Inger Huus

Aage Willy Hansen

Hej Inger

Tak for tippet.

Men hvordan gør jeg det?

Jeg er ikke så god til den slags ting, så¨jeg er nødt til, at have det forklaret skridt for skridt.

mvh Willy

Inger Huus

hej Willy
åben det valgte dokument dernæst  markerer du teksten så den bliver blå  så højreklikker du  vælg kopier .minimer siden ,åben word klik et vilkårligt sted  dernæst  højreklik  vælg sæt ind ,dernæst  klikker du i fil -gem som  ,og kan så udskrive det.
Mvh Inger

Aage Willy Hansen

Hej Inger

Mange tak for forklaringen.

Jeg håber, at jeg får det til at virke, når jeg får tid.

Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke kan benytte den samme enkle procedure som ved kirkebøger og folketællinger.

mvh Willy

Ib Wessel

Filer fra folketællinger og kirkebøger plejer at have "efternavnet" eller være af typen .tif eller (.tiff) eller .jpg.
Hvad er efternavnet eller typen på filerne af skifterne?
Mvh
Ib


Ib Wessel


Kenneth Knudsen

Citat fra: Aage Willy Hansen Dato 16 Apr 2012 - 21:39
Filtypen er: All Files (* . *)

Hvis man omdøber filer i forbindelse med, at man gemmer dem på AO, så kan man let komme til at slette filtypen. Jeg kan se, at skiftearkivalierne skal være af typen jpg.

Hvis du omdøber en af filerne (fx højreklik > Omdøb) og tilføjer: .jpg (husk punktum) til slutningen af filnavnet, så tror jeg, det virker.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Aage Willy Hansen

Hej

Kan desværre ikke få tingene til at virke, hverken på den ene eller den anden måde.

Forsøger med ældresagens livline i morgen.

mvh Willy

Aage Willy Hansen

Hej alle sammen

Jeg var så heldig at komme til at tale med en ekspert fra ældresagens livline.

Man skal gøre som  følger:

Højreklik på Ikonet

Vælg åbn med og tryk derefter på vælg program

Åbn med fremkommer

Sæt flueben i : Brug altid det valgte program til at åbne denne type fil

Tryk på OK

Nu er systemet klar, så at man fremoverr blot skal gøre det samme, som man gør med kirkebøger og folketællinger, nemlig at dobbeltklikke på ikonet med venstre mus, hvorefter siden fremkommer.

mvh Willy




Inger Huus

hej willy
Hvor er det dejligt med al den hjælp vi kan få fra forskellige sider,jeg vidste ikke man kunne få hjælp hos ældresagen.
Det er en meget overskuelig måde at gøre det på,den har jeg også brugt når jeg har gemt noget efter jeg er begyndt at bruge  Google Crome, men jeg bruger mest den metode jeg omtalte før(når der kun er nogle få linjer jeg skal bruge).
Hilsen Inger

Finn Hansen

Hej Alle

Hvis i af en eller anden grund, kommer til at slette hele navnet og også efternavnet (fil-typen) når i gemmer en fil, da kan i altid gøre følgende:

Vi har en fil fra skifte i københavn (just hentet lige nu)

filnavn:
data_SkifteKom_00000_8001311011_8001311011_0001.jpg

Det ser naturligvis ikke selvforklarende ud, hvorfor mange vælger at give det et sigende navn.

Men rigtig mange glemmer at der sidst står ".jpg", hvorfor filen ikke vil blive genkendt af systemet, når den igen skal åbens.
Dette fordi ".jpg" er det man kalder filtypen og anvendes af systemet til at automatisk at finde det rigtige program til at åbne filen med.
Hvis man vælger at bruge metoden som beskrevet ovenfor af ældresagen, da får I problemer senerehen med andre filer.

Løsningen på problemet er, at gendøb filen på ny.

Hvis Du har lagt din fil på skrivebordet og har, lad os sige, kaldt den "mormors skifte", så skal du klikke på filen, således filnavnet bliver blå - også kaldet enkelt klik.

Herefter trykker du på tasten "F2" - Den sidder øverste til højre som tast nr. 3 på dit tastatur i øverste række - herefter ser du, at navnet "mormors skifte" står med blå baggrund og hvide bogstaver - straks du begynder at skrive slettes teksten "mormors skifte" - du skriver så blot igen "mormors skifte.jpg" og bemærk, at du nu har fået 4 tegn ekstra med, nemlig ".jpg", dette er filtypen, som systemet skal bruge for automatisk at vælge billedefremviseren.

På dit/jeres skrivebord ligger nu en fil med navnet:
mormors skifte.jpg og søreme om ikke også der er et ikon på, som viser et lille mini billede af filen, dette beviser, at opgaven er løst korrekt.

Jeg personligt tror ikke der er fejl i din/jeres computers system, men derimod at I har kommet til at slette endelsen på filen, således systemet ikke længere ved, hvilket program der skal anvendes til denne, fil-type-løse fil.


Håber I  kunne bruge denne forklaring til noget konstruktivt - den virker på billede-filer, altså foto og fotokopi filer med endelsen JPG - Det samme gør iøvrigt sig gældende for TIF og TIFF samt JPEG filer, der også er billedefiler...
således pas på med at slet jeres endelse på filen, når i gemmer med nyt navn.

Venligst
Finn Hansen