Tyske dødsfald i Dk.

Startet af Aase Jensen, 24 Nov 2010 - 16:32

Forrige emne - Næste emne

Aase Jensen

Hej.

Er der eller kan der, oprettes et sted man kan henvise tyske forskere, eller andre der evt. søger døde i Dk. fra tiden ca. 1940-1945 Jeg har før fundet nogle sider, imellem gamle kirkebøger, og gjort opmærksom på det, men kan selvfølgelig ikke lige finde det på det gamle DIs.
Nu har jeg fundet, godt nok kun ca 20 stk. døde flygtninge, men alligevel, det er på opslag 209  og 246 i 1929-1948 Aaby Sogn, Kær, Aalborg Amt.

Venlig hilsen
Aase Jensen
fandt en side mere derfor redigeret.

Grethe Elten Mortensen


Pia Christensen

#2
Hej Aase

http://www.nordjyske.dk/frederikshavn/forside.aspx?ctrl=10&data=29%2c3608022%2c2875%2c4 hele artiklen

udrag af artiklen
Akkurat som med de mange betonanlæg, for selv om der ingen egentlig krigshandling var i Danmark under 2. verdenskrig, så var der alligevel mange, som omkom her. I besættelsens første år organiserede den tyske besættelsesmagt det sådan, at omkomne tyske soldater i Danmark blev begravet på særlige æreskirkegårde i Frederikshavn, Esbjerg og København, men efterhånden som der blev knaphed på brændstof og transporten af de døde blev for besværlig, skete begravelserne også på nærliggende mindre kirkegårde. På æreskirkegården på Frederikshavn Kirkegård blev der i løbet af besættelsen begravet 1220 tyske soldater, officerer, sygeplejersker og andet personale fra den tyske krigsmaskine.
______

De tyske soldat i Frederikshavn er i en del tilfælde skrevet i slutningen af ældre kirkebøger.
Du har helt ret i at der har været en tråd i det gamle dis, måske er der en anden som kan finde den.
MVh
Pia Christensen 9600

Forsker i Øster Snede, Horsens, Eriknauer. Randers amt
Ingvardsen, Israelsen,
Jørgensen,Therkelsen,GivskovChristensen,Køpe,Heunicke, Klausen, Jochumsen. Sivertsen, Bang

Aase Jensen


Hej Grethe og Pia
Tak for jeres respons ;D
Nu har jeg ikke selv behov for at kunne søge tyskere i den tid, jeg skal tilbage til ca. 1850 hvor min tipoldefar nr. et eller andet var Slesviger, det er det nærmeste, jeg kan komme en tysker.
Men jeg ved, man kan gå ind på kontoret, ved de Amerikanske grave i Frankrig og spørge om de har den eller den begravet, for da jeg var i Normandiet og var på den kirkegård, spurgte jeg efter mit slægtsnavn og de kunne fortælle mig at de ikke havde nogen med navnet i Frankrig, men i Luxemburg, grav nr. det og "gade" nr. det.
Eva fra Sverige, svarede på et spørgsmål fra mig her på DIS og fandt min svigersøns Farfar begravet i Letland. Hvordan ved jeg ikke, men jeg var glad for oplysningen og ikke mindre glad blev svigersønnens Far, som ikke havde haft forbindelse med sin Far, siden han var 2 år, så vidste han da i det mindste, hvor hans Far var begravet og har i tankerne, at ville besøge gravstedet i Letland
Så hvorfor kunne et sådan register ikke opføres her i DK? Det må da blive en stor hjælp til tyske forskere.
Det var netop i Frederikshavn jeg fandt de andre tyske navne i en gammel årgang af kirkebog.

Venlig hilsen
Aase