Hvor kan man søge, når familien flytter mellem 2 folkeoptællinger

Startet af Annagrete Mogensen, 25 Nov 2010 - 13:55

Forrige emne - Næste emne

Annagrete Mogensen

Hej - jeg ved simpelthen ikke, hvor jeg skal lede, når et familiemedlem flytter mellem 2 folkeoptællinger.
Er der nogen, der kan give mig et tip.
Jeg har svært ved at komme på arkiverne, da jeg bor på Mors, så hvis der er nogen, der har en løsning, hvor jeg bruge nettet. Jeg skal selvfølgelig lige oplyse, at jeg har ledt i DDD.DDA.

Med venlig hilsen
Annagrete

Susanne Andersen

Hej ja det vil jeg også gerne have at vide. Men jeg mener at jeg har hørt at de enten er registreret hos det gamle eller nye sted. Mener at der vil stå at de er flyttet. Hvilken folketælling - tidspunkt er der tale om?
mvh. Susanne, Randers

Annagrete Mogensen

Først tak for dit svar - Det drejer sig om FT efter 1890 Frederiksberg. Jeg kan finde min oldemor Inger Christensen f. Pedersdatter boende Peter Bangsvej 32 sammen med sin søn Jens Peter Christensen i 1890. Derefter kan jeg ikke finde Inger ej heller  blandt døde. Jens Peter kan jeg heller ikke finde, men har dog fundet ud af, at han i 1896 iflg. AO kirkebøger for Frederiksberg, Sokkelund, København 1894 -1896 opsl. 343 står fadder til min faster Anna Ingeborg Christensen f. 29.08.1896, og hans adresse er da Lampevej 17B. Når jeg prøver at søge på Lampevej, kan jeg ikke finde hverken Jens Peter eller Inger. Min fornemmelse siger, at de fortsat bor sammen, men hvor skal jeg lede?
Mvh
Annagrete

Eva Morfiadakis


Jag skrev en gång till Frederiksbergs stadsarkiv och frågade efter min oldemor som hade bott på Frederiksberg. Detta var 1880 och hon var svensk. Jag fick veta var hon kom från och att hon flyttade till Ramsömagle.
Kanske de hjälpa dig genom mantalslistor.

Eva M
Eva M

Peter Bøjesen Jensen

Hej Annagrete

Umiddelbart kender jeg ikke til nogen nemme løsninger, når folk flytter, og man skal finde dem på et senere tidspunkt.

Hvis man skal finde dem bagud i tid, er man jo så heldig, at der i folketællingerne kan stå hvor de kommer fra. Den anden vej er det noget sværrere.

Hvis flytningen er sket ca 1830-1875 (kan ikke helt huske årstallene præcist) så har du mulighed for at finde dem på afgangslisterne i kirkebogen.

For mænds vedkommende har du mulighed for at kigge i lægsrullerne, som kan give nogle oplysninger om hvor folk flytter hen.

En anden mulighed kan være, at de f.eks. har en søster eller bror, som bliver i sognet, og hvor de så står som fadder ved et barns dåb, og hvor der så står hvor de bor på dåbstidspunktet.

Skifteprotokollen kan også være et bud. Ved forældrenes død, kan der i skifteprotokollen være
anført, hvor børnene befinder sig.

Der er mange muligheder, men som nævnt kender jeg ikke noget sted, hvor man direkte kan finde det. De ovenfor nævnte muligheder kræver jo desv, at man kommer på arkivet. Du kan dog også være heldig, at finde nogle skifte-udtræk, som er søgbare på nettet på div. private hjemmesider.
se f.eks. http://myweb.cableone.net/jopassey/probate.htm eller http://www.hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=70
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Lissa Pedersen

#5
Hej Annagrete,

Har du eventuelt prøvet at søge dem i Politiets registerblade: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&view=politsearch&Itemid=29&lang=da

Kunne du ikke give lidt årstal osv. - hvor/hvornår er Inger fra/født og det samme for Jens Peter.

Hilsen Lissa

Susanne Andersen

Hej jeg spekulerer hvornår hendes søn blev født og måske finde hans konfirmation.

mvh. susanne, Randers

Annagrete Mogensen

Hej - Undskyld det sene svar - har været bortrejse et par uger - Jens er født 7.08.1864 i Birkerød. 1885 er han soldat og 1896 kan jeg iflg. AO kirkebøgerne for Frederiksberg, Sokkelund 1894-1896 opsl. 343 se, at han er fadder til min faster Anna Ingeborg Christensen, og at han bor på det tidspunk på Lampevej 17 B.
Mvh
Annagrete

Annagrete Mogensen

Hej igen - glemte at oplyse, at Inger Pedersdatter er født 6.08.1838 i Farum, og tak til alle, der har forsøgt at hjælpe mig. Jeg vil prøve de foreslag I er kommet med.

mvh
Annagrete

Jesper Kuhlen

Hej Annegrethe
Lampevej er vist nok det, der idag kaldes Howitzvej, dvs stadig på Frederiksberg.
Frederiksberg lokalarkiv har lige som Københavns Kommune ½- eller 1-årige befolkningsoptællinger, der vil kunne fortælle mere om dine aners historie. Jeg har selv oplevet, at der stod oplysninger om fødested, alder mv. samt om de var tilflyttet siden sidste "tælling".
Listerne er desværre ikke digitaliseret, så du er nok nødt til selv at besøg Frederiksberg Rådhus, eller lægge en forespøgrsel ud under hjælp til opslag.

Hilsen og god jul // Jesper

Annagrete Mogensen

Tak for dit svar Jesper - jeg ville hellere end gerne går på jagt på Frederiksberg Rådhus - er født på Howitzvej og fra mit 5. år boede jeg i Smallegade. Min farfar Jens Peters bror var ortopædisk håndskomager i Smallegade 38 B, hvilken forretning min far også havde. Forretningen nåede at blive over 100 år, som ortopædisk håndskomager. 84 år i familiens eje, og derefter 20-25 år i en tidligere mestersvend hos min far i hans familie. Han overtog forretningen på dagen for hans 25 års jubilæum som selvstændig. Nu er der vist et revisionsfirma. Men,men - jeg bor i dag på Mors, så jeg tror, at jeg må benytte mig af dit andet forslag med at få andre til at se i bøgerne, hvis der er en eller andens vej falder forbi Frederiksberg Rådhus.
Også en glædelig jul til dig.
Med venlig hilsen
Annagrete