Alle i slægt med alle. Blistrup Sogn, Holbo Herred, Frederiksborg Amt.

Startet af Niels Ole Larsen, 12 Maj 2012 - 11:17

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Larsen

Mine aner på min mors side er i langt overvejende grad fra Blistrup Sogn. I min private database har jeg registreret ca. 5000 individer, hvor altså de fleste er fra/har noget at gøre med Blistrup Sogn.

Slægterne er godt og grundigt flettet ind i hinanden og dybest set er alle i slægt med alle, når man undersøger slægten tilstrækkeligt langt tilbage og de forskellige grene af familier og slægter langt nok ude.

Har du familie eller slægt med rødder i Blistrup Sogn over en årrække, er der derfor sandsynlighed for at den er knyttet ind i min slægt og at jeg derfor muligvis kan finde noget om dem i min database.

Skriv endelig, hvis jeg skal undersøge noget.



venlig hilsen

niels ole larsen
gilleleje

Bjørn Marcher

Hej Niels,

Tak for det fine tilbud. Jeg har en Jens Jacobsen fra Hesselbjerg - i min farmors familie:

Jens Jacobsen født i 1775, i Hesselbjerg, Blistrup sogn, og døbt her 13.08.1775. Jeg har  sparsomme oplysninger om hans familie: Hans forældre er husmand med jordlod Jacob Jensen og hustru Birthe Børresdatter af Hesselbjerg. Jacob og Birthe blev trolovet 18.11.1768. Jacob var husmand og daglejer ved FT1787.
De fik sammen også en datter, Kirsten Jacobsdatter, født ca. 1772. Jacob blev født ca. 1735, fødslen er ikke fundet. Han var 1768 ungkarl fra Tuelstrup. Birthe Børgesdatter er født ca. 1732, muligvis men uden sikkerhed, som Birgitte, datter af Børge Andersen i Hesselbjerg. Birthe er kun fundet i Blistrup sogn, også ved sin død 12. marts 1819 som 86 årig. Hun var da indsidderske i Hesselbjerg - og har måske boet i denne landsby hele sit liv.

Jens Jacobsen bor i Hesselbjerg hos forældrene i 1801.

Jeg har fundet alle oplysninger manuelt ved arkivebesøg længe før AO kom op at stå - derfor ingen opslagsnumre.....

Har du flere oplysninger om denne familie, hører jeg meget gerne fra dig.

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Niels Ole Larsen

Hej Bjørn

Jeg har ledt højt og lavt, men ikke fundet noget om nogensomhelst at de navne du nævner. De er altså med sikkerhed ikke i min database.

De optræder heller ikke i FT som f.eks. indsiddere hos individer der figurerer i mine optegelser.

Håber alligevel at du har held med at finde mere om din farmors familie.

venlig hilsen

niels ole larsen
gilleleje

Susanne Marquardsen

Hej Niels

Tak for det flotte tilbud.
Kan du hjælpe mig med min 3X tipoldemor Ellen Jørgensdatter?
Hun bliver gift i Blistrup 4. januar 1778 med Peder Hansen, AO-28. De blev trolovede 28. november 1777, AO-28.
De får 9 børn. Birthe 1778, Sidsel 1780, Kirsten 1783, Kirsten 1784, Hans 1787, Jørgen 1789 (min tiptip-oldefar), Karen 1791, Johanne 1793 og Anders 1795.
Peder Hansen dør i 1799 AO-51. Ellen gifter sig igen med Åge Nielsen i Blistrup 13. december 1799 AO-7. De får ingen børn.
Ellen bliver begravet i Blistrup 22. februar 1807, 54 år gammel, AO-56. Hun må altså være født omkring 1753.

Og så til spørgsmålet. Hvor kom Ellen fra? Hun er ikke født i Blistrup.
Måske du i din forskning er stødt på noget, der kan hjælpe mig videre i min søgning.

På forhånd tak for hjælpen.

Mange hilsner fra
Susanne Marquardsen

Bjørn Marcher

Hej Niels,

Nå, den første var en nitte - men jeg prøver igen:

Jeg har i en anden gren af familien en Lene Sørensdatter

Lene Sørensdatter er født 1761 som datter af Søren Larsen og Ane Pedersdatter. Hun er døbt den 26.december 1761 i Blistrup sogn, hvor forældrene boede i landsbyen Højelt.  Familien bor i Græsted ved Oeders Efterretninger i 1771, og faderen er død før 1787.

Lene Sørensdatter bliver viet til Peder Henrichsen den 16.marts 1783 i Græsted, og de får et langt ægteskab på næsten 56 år sammen. De bor i Lopholms Huse, Græsted sogn, ved folketællingerne i 1787, 1801, og 1834.

Kan du hjælpe med Lene's forældre ?

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Niels Ole Larsen

Hej Susanne og Bjørn

Selvfølgelig vil det nemt lade sig gøre at ramme nogle som ikke optræder blandt medllemmerne i min slægt.

Dette er desværre også tilfældet med de personer som I anfører i jeres efterlysninger: Jeg har dem ikke i min database og de optræder heller ikke i periferien, - desværre. Men til jer og andre: prøv igen!
venlig hilsen

niels ole larsen
gilleleje

Lis B. Jensen

Hej

Mon du har en Peter Hansen f. ca 1853 - der senere rejser til Købehnavn.
Han bliver gift med Louise Oline Jørgensen
De to børn jeg kender til er:
Karoline Mathilde Hansen f. 15 Mar. 1883 i Græsted Sogn
Petronelle f. ca. 1885.

Jeg er klar over det er meget sparsomme oplysninger - men jeg er gået i stå med dem.

Jeg ved dog at Peter Hansen lever efter 1913 i Nødebo - hvor han er fadder ved dåben af Kaolines tvillinger.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Susanne Marquardsen

Hej Niels

Tusind tak for hjælpen.
Det var da et forsøg værd.

Hilsen
Susanne

Bjørn Marcher

Hej Niels,

Tusind tak for forsøgene. Jeg har ofte spekuleret over om alle var i familie med alle i de små landsogne, og dette besvarer til dels min spekulation. Om der ligefrem har været flere parallelsamfund uden megen kontakt, skal man nok være forsigtig med at slutte  - men der kunne åbenbart være flere klynger af personer, hvor man sjældent blev gift ind i hinandens familier.....

Eller er jeg for langt ude hér?

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Kim Melchior

Hej,

Jeg tror der er flere klynger selv i de smaa samfund, hvor man bevaegede sig i forskellige cirkler.

For eksempel der var gaardmands familierne og her giftede man sig som regel med de andre gaardmands familier.

Saa var der den anden gruppe, husmaendene, indsidderne og daglejerne. de holdt sig som regel ogsaa i en gruppe for sig selv, og jeg tror ikke det haendte alt for tit at der var aegteskaber mellem disse to grupper.

Naar jeg nu har sagt dette, saa vil jeg dog naevne to eksempler hvor det ser ud til at naesten alle i et samfund har forbindelse til de samme familier. Det forste er familien Kofoed paa Bornholm. Jeg tror ikke at jeg har modt nogen med slaegt der gaar tilbage paa Bornholm der ikke korer ind i Kofoed slaegten.

Jeg tror det samme kan siges om Seye slaegten paa Mon. I min stamtavle optraeder Hemming Olufsen Seye fem forskellige steder i tre forskellige generationer, og det er i vidt forskellige grene af slaegten.

mvh,

Kim Melchior (USA)



Niels Ole Larsen

Hej Lis B. Jensen

Du havde sikkert oplyst det, hvis du vidste det, men nu spørger jeg alligevel: Hvad har du - dokumenteret - på at Peder Hansen er født/kommer fra/har noget at gøre med Blistrup Sogn?
venlig hilsen

niels ole larsen
gilleleje

Lis B. Jensen

Hej Niels Ole Larsen

Det har jeg fra en folketælling. I mellemtiden har jeg fundet ham døbt i Blistrup oktober 1852 - som søn af Hans Hansen og Mathilde Larsdatter (opslag 4).
Gift i Nødebo med Louise Oline Jørgensen (opslag 58) i 1882.

De forbliver i Nødebo i hvertfald indtil 1913.

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Niels Ole Larsen

Hej Lis

Forbindelsen: Min oldemors søster hedder Ane Kirstine Larsdatter og var gift med Ole Pedersen. Ole Pedersen er bror til Karen Pedersdatter. Karen Pedersdatter var gift med Mads Nielsen. Karen og Mads' søn var Niels Madsen. Niels Madsen var gift med Hanne Hansdatter. Hanne Hansdatter er søster til Peder Hansen.

Hanne Hansdatter f.d. 10.12.1848

Peder Hansen f.d. 17.10.1852


Du finder Peder Hansen i en FT i 1880 i Valby (Holbo Herred):

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Holbo, Valby, Valby By, Tørnegård, 2, FT-1880, C6986
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
S. N. B. Collet Drejer 33  Gift Husfader, Gårdejer  Lolland Maribo Amt
E. Ch. Drejer F. Nielsen 19  Gift Hustru  Roskilde
F. C. T. Ch. Collet Drejer under et aar  Ugift Søn  Valby
Lars Larsen 18  Ugift Tjenestekarl  Græsted
Christine Marie Jensen 22  Ugift Mejerske  Kværkeby
Oline Larsine Ane Margrette Olsen 19  Ugift Tjenestepige  Banneberg?
Kirsten Jensine Jensen 21  Ugift Tjenestepige  Nødebo
Peder Hansen 27  Ugift Avlskarl  Højelt
Lars Pedersen 16  Ugift Dreng  Mønge
Lars Rasmussen 64  Fraskilt Røgter  Høberg

Og i en FT i 1890 i Nødebo:

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Holbo, Nødebo, Nødebo, En Gaard, Nr. 11 F. 2, FT-1890, C5435
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Hansen 37  Gift Husfader Arbejdsmand Blidstrup Sogn Frederiksborg Amt
Lovise Oline Hansen F. Jørgensen 27  Gift Husmoder  Nødebo
Karoline Mathilde Hansen 6  Ugift Datter  Nødebo
Petronelle Hansen 5  Ugift Datter  Nødebo

Petronelle: Nødebo 1872-1891, opslag 33, nr. 12
Karoline: Nødebo 1892-1915, opslag 99, konfirmation 1897 (nr. 2, nederst). Og rigtigt nok, født i Græsted, Fredbo Overdrev.

Her fremkommer masser af oplysninger: Hvor børnene er født og hvor famlien bor pgl. tidspunkt. Tilknytningen til København (fadderne til Petronelles dåb) osv.

Håber det hjælper dig lidt videre  :)

Jeg fornemmer at du skal søge øvrige oplysninger i Nødebo KB.
venlig hilsen

niels ole larsen
gilleleje

Birgit Windahl Genning

Hej Niels.

Mine 3 x tipoldeforældre er Anders Bjørnsen og Kirsten Pedersdatter fra Kolsbæk, Blistrup. Jeg har mange data om dem og deres børn i bl.a. folketællinger, men jeg (og andre i familien) har ikke kunnet finde deres fødsler.

Anders Bjørnsen, mener jeg, er født ca. 1724, evt. i Ørby. Hans forældre er et mysterium, jeg har gættet lidt på Herman Bjørnsen, men er ikke sikker.

Kirsten Pedersdatters forældre er Peder Larsen og Inger Jensdatter fra Alume, hendes og forældrenes fødsler har jeg heller ikke fundet, Kirsten er født ca. 1748.

Hvis du har oplysninger om dem, vil jeg blive glad for dem.

Venlig hilsen
Birgitt Windahl Genning

Niels Ole Larsen

Hej Birgitt

Jeg har en masse oplysninger om Anders Bjørnsen og Kirsten Pedersdatter, da de er mine 4 x tipoldeforældre.

Jeg tror dog desværre, at jeg heller ikke har kunne finde længere tilbage end til dem. Jeg vil dog gerne invitere dig til at se hvad jeg har omkring Anders og Kirsten og en masse andre af deres slægtninge.

Hvis du giver mig din email, vil jeg invitere dig til min side på "MyHeritage" hvor jeg har en lukket profil med mit stamtræ.

Vedr. Anders og Kirsten: Deres søn, Peder Andersen er min 3 x tip, hans datter,

Kirsten Pedersdatter er min 2 x tip, hendes datter,

Karen Pedersdatter er min tipolde og hendes søn,

Niels Peter Nielsen er min morfars far og min oldefar fra Boelsmosegård i Udsholt.

Vidste du, at der findes en film der hedder "Fejemanden Og Friheden" der omtaler slægten fra Slagsagergård, den gård i Kolsbæk, hvor Anders Bjørnsen var fæstebonde?
venlig hilsen

niels ole larsen
gilleleje

Birgit Windahl Genning

Hej Niels.

For at tage det sidste først: Ja - jeg har selv filmen og har haft den i flere år. I sidste del af den medvirker min fætters kone Anne Andersen, hendes søn Brian Bjørn Wiendahl Jørgensen plus Anne´s forældre og onkel. Anne og jeg er dobbelt beslægtede via Anders Bjørnsen.

Min anelinie er: Anders Bjørnsen - Peter Andersen - Ole Pedersen- Ane Kirstine Pedersen og hendes datter Ingeborg Olsen fra Unnerup, som er min mormor. Min mor er Olga Halle født i Unnerup.

Jeg har selv hjemmeside på My Heritage, så du er selvfølgelig også velkommen til at blive medlem hos mig.

Min mailadresse er:  birgittwindahlgenning@io.dk

Venlig hilsen fra
Birgitt

Niels Ole Larsen

Det lyder rigtig godt.

Jeg vil blive glad for at modtage en invitation til din side på MyHeritage. Jeg har netop afsendt en invitation til dig.
venlig hilsen

niels ole larsen
gilleleje

Lis B. Jensen

Hej Niels Ole

Tusind tak skal du have - jeg sender dig en privat mail - og håber at høre fra dg.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Bjarne Bidstrup

Hej

Har du noget på en Margrethe Nielsdatter, født omkring 1796 og flyttet til Weilbye -> Frederiksdahl -> København.

MVH

Bjarne Bidstrup
www.bidstrup.cc/slaegt